Annons

Laddning av stålspiral

Produkter
(logga in för att koppla)
Nu har jag undersökt saken lite närmare med hjälp av en halv film, nämligen den jag sabbade sist som jag inte klippte i så korta delremsor. Och det är fan inte konstigt att det blir problem! Spiraleländet är ju bara nån tiondels millimeter smalare än vad filmen är bred, så den hoppar ur hur lätt som helst. Det förklarar också varför den 0,5 mm bredare Fomapanfilmen betedde sig bättre.
Vidare blir "påmatningsbredden" större ju längre ut på spolen man kommer eftersom spiralen buktar en aning åt det hållet. Så det blir värre och värre ju mer man laddat på.

Jag tror jag ska försöka bocka till den en aning på jobbet, för den är dessutom skev (inte lika bred överallt). Jävligt pissigt för att vara så dyr tycker jag:-(
I övrigt så är det ändå inte särskilt svårt att mata på filmen nu när den är plan och fin efter framkallningen. Men det är den ju verkligen inte när man just tagit av den från filmrullen. Så jag vet inte hur man ska bära sig åt. Jag får prova att lägga den i en burk ett tag och se om den ger med sig, innan jag laddar spiralen nästa gång.

Ett sista problem är att filmen får en väldigt hård knyck vid plåtblecket som håller fast den längst in, så man kanske kan prova att förbocka den en smula innan man fäster den. Den verkar ha mycket lätt för att bli knycklad där inne annars, och då vet man inte vilket spår den hamnar i från början.

Analys: Spiralen är av skitkvalitet. Rekommenderas ej!
 
---
Analys: Spiralen är av skitkvalitet. Rekommenderas ej!
Helt enig med dig om detta. Problemet är en spiral av undermålig kvalitet. Med så felaktiga mått KAN den inte fungera! De stålspiraler jag använde för längesedan hade mycket större "grepp". Hade som sagt inte heller några problem med dem.

Jag undrar om den spiral du har fått tag i verkligen har ett enda dugg med LPL att göra. Det finns gott om plagiat av undermålig kvalitet tillverkade i Kina för nästan ingenting i allsköns verkstäder totalt utan vare sig erfarenhet eller kunskap om de produkter de smäcker ihop i stora mängder, men som sedan här i väst av importören åsätts nästan samma priser som originalen. Vilket förstås gör vinsten storleksordningar större än vad som är möjligt att plocka ut genom att vara seriös och sälja de ursprungliga kvalitetsprodukterna (detta skall givetvis inte tolkas som att allt som tillverkas i Kina är skräp, för så är det förstås inte).

Klaga till Photax - de behöver få veta ifall de distribuerar otjänliga produkter (förhoppningsvis kände de inte till detta).
 
Senast ändrad:
Helt enig med dig om detta. Problemet är en spiral av undermålig kvalitet. Med så felaktiga mått KAN den inte fungera! De stålspiraler jag använde för längesedan hade mycket större "grepp". Hade som sagt inte heller några problem med dem.

Jag undrar om den spiral du har fått tag i verkligen har ett enda dugg med LPL att göra. Det finns gott om plagiat av undermålig kvalitet tillverkade i Kina för nästan ingenting i allsköns verkstäder totalt utan vare sig erfarenhet eller kunskap om de produkter de smäcker ihop i stora mängder, men som sedan här i väst av importören åsätts nästan samma priser som originalen. Vilket förstås gör vinsten storleksordningar större än vad som är möjligt att plocka ut genom att vara seriös och sälja de ursprungliga kvalitetsprodukterna (detta skall givetvis inte tolkas som att allt som tillverkas i Kina är skräp, för så är det förstås inte).

Klaga till Photax - de behöver få veta ifall de distribuerar otjänliga produkter (förhoppningsvis kände de inte till detta).
Jag ska mäta upp den med ett vettigt skjutmått på jobbet först, så att jag har något att gå på. Det vore intressant om andra som har stålspiraler för 120-film kunde göra samma sak.

Eftersom ståltråden som använts är relativt grov så bör avståndet mellan över- och underkant vara ganska mycket mindre än filmens bredd anser jag, för annars ligger ju filmkanten mot en väldigt rundad yta och halkar då ännu lättare ur. Det kanske är det som är problemet; att tillverkaren "tagit i för mycket" i hopp om att spiralen ska bli oförstörbar (för det är den nog nästan), utan att tänka på konsekvenserna av ändrad tråddiameter.

Men visst kan den fungera. Jag har ju lyckats framkalla en film helt felfritt och en gick bra efter mycket om och men, men då hade jag tyvärr brukat såpass mycket våld att jag skadat filmen på annat sätt (vilket inte är spiralens fel direkt).

----------------

Nu har jag förresten bestämt mig för att prova Tetenals C41-kit, och då måste jag använda plastdosan i alla fall. Det går helt enkelt inte att hälla i och ur vätskorna tillräckligt snabbt med ståldosan tyvärr eftersom framkallningstiden är mycket kort. Hoppas verkligen jag slipper det eländiga bubbelproblemet då bara:-/
 
Mätte på min Kindermannspiral och fann att innermåttet är 3 mm mindre än filmens bredd. Och det behöver det nog vara för att filmremsan skall styras rätt. Tråddiameter 2 mm.

Varför fylla på och tömma ur, är det inte enklare att flytta filmen mellan burkar med olika innehåll. kanske med sköljning emellan?
 

Bilagor

  • 926B7322.jpg
    926B7322.jpg
    17.3 KB · Visningar: 172
Mätte på min Kindermannspiral och fann att innermåttet är 3 mm mindre än filmens bredd. Och det behöver det nog vara för att filmremsan skall styras rätt. Tråddiameter 2 mm.
Oj! Det låter smalt jämfört med min, men jag ska inte svära på det innan jag mätt. Återkommer!

Varför fylla på och tömma ur, är det inte enklare att flytta filmen mellan burkar med olika innehåll. kanske med sköljning emellan?
Med tanke på att jag bara har en dosa så blir det nog rätt bökigt att försöka hälla tillbaka kemin i rätt flaska i totalt mörker mellan varje "burkbyte";-) Skölja ska man visst inte göra enligt experterna. Däremot kan man ha stoppbad efter framkallaren för att inte "nöta" på blekfixet i onödan. Sen sist är det visst ett stabiliseringsbad innan slutsköljning, så tre olika vätskor är det som behövs förutom det eventuella stoppet.

Detta är alltså inget problem med svartvit film eftersom framkallningstiden ju är kring 10 minuter eller längre med den framkallare jag använder. Men med C41 snackar vi strax över 3 minuter, så då spelar det nog rätt stor roll att få i och ur vätskan tillräckligt snabbt.
 
Martin. Tråkigt att du har haft så mycket problem, jag har använt stålspiraler sedan 70 talet och är frälst. Mina tidigare försök med plastspiraldosor var problematisk, endera var spiralen lite fuktig, sedan förra framkallningen, då hängde sig filmen och jag fick inte in den. Alternativt var det så mycket gelatinrester i spiralen och filmen gick inte in av den orsaken.

Jag kan erkänna att jag sabbat någon film även med stålspiraler, men det är erfarenheter som hör till forntiden. Nu hanterar jag huvudsakligen 35 mm film, men har laddat några 120 filmer och tycker inte det är svårare - snarare lättare.

Det finns en massa hjälpmedel för att ladda filmerna, men det är mer i vägen än att göra det manuellt.

Så här gör jag:
Spetsar filmen på centrumet, eller stoppar in filmen i låset på senare typer av spiraler.
Böjer filmen lätt, med skiktsidan inåt, så den buktar sig utåt och roterar spiralen, tills filmen ligger jämnt på spiralen. Känner under tiden att filmen ligger jämnt buktad under upprullningen. Om filmen drar snett känns det att den inte buktar jämnt, då är de bara att linda upp och ta om det från början, det händer kanske en gång på hundra. När filmen är helt på kollar jag en gång till att den gått jämnt upp och fyller spiralen. Om den inte fyller spiralen eller är för lång indikerar det att något är fel, då får man ta om det från början.

Nu kan det verka som det ofta är problem, men så är det inte, högst en film av hundra, kan få rullas på en andra gång.

I jämförelse med mina erfarenheter med plastspiraler är detta rena paradiset. Det går snabbt och enkelt.
 
Om Du Martin behöver fler dosor så kan Du använda burk enligt bild. Finns att köpa nya och rena, pris c:a 25 kronor.
Passar perfekt för kindermannspiralen, jag har kollat.
 

Bilagor

  • B2596433.jpg
    B2596433.jpg
    17.2 KB · Visningar: 149
Om Du Martin behöver fler dosor så kan Du använda burk enligt bild. Finns att köpa nya och rena, pris c:a 25 kronor.
Men hur menar du att man ska agitera och flytta filmen i totalt mörker med en öppen burk? Du eller jag har missuppfattat något ordentligt här tror jag bestämt:))
 
Martin. Tråkigt att du har haft så mycket problem, jag har använt stålspiraler sedan 70 talet och är frälst. Mina tidigare försök med plastspiraldosor var problematisk, endera var spiralen lite fuktig, sedan förra framkallningen, då hängde sig filmen och jag fick inte in den. Alternativt var det så mycket gelatinrester i spiralen och filmen gick inte in av den orsaken.

Jag kan erkänna att jag sabbat någon film även med stålspiraler, men det är erfarenheter som hör till forntiden. Nu hanterar jag huvudsakligen 35 mm film, men har laddat några 120 filmer och tycker inte det är svårare - snarare lättare.

Det finns en massa hjälpmedel för att ladda filmerna, men det är mer i vägen än att göra det manuellt.

Så här gör jag:
Spetsar filmen på centrumet, eller stoppar in filmen i låset på senare typer av spiraler.
Böjer filmen lätt, med skiktsidan inåt, så den buktar sig utåt och roterar spiralen, tills filmen ligger jämnt på spiralen. Känner under tiden att filmen ligger jämnt buktad under upprullningen. Om filmen drar snett känns det att den inte buktar jämnt, då är de bara att linda upp och ta om det från början, det händer kanske en gång på hundra. När filmen är helt på kollar jag en gång till att den gått jämnt upp och fyller spiralen. Om den inte fyller spiralen eller är för lång indikerar det att något är fel, då får man ta om det från början.

Nu kan det verka som det ofta är problem, men så är det inte, högst en film av hundra, kan få rullas på en andra gång.

I jämförelse med mina erfarenheter med plastspiraler är detta rena paradiset. Det går snabbt och enkelt.
Alla har visst sina egna problem, hehe. Jag har inga som helst problem att ladda plastspiraler, men får istället bubblor. Stålspiral tror jag rent tekniskt är bättre, bara man hittar en som funkar. Det gör tydligen inte min:-/

Nu har jag packat ner skjutmåttet som jag ska låna hem, så får vi se hur det ser ut med dimensionerna.
 
Burkarna levereras med lock. Flyttning av filmen sker genom att Du under mörker lyfter upp den, eventuellt sköljer i ett större kärl och sedan släpper ner den i nästa burk.

Min utrustning för s/v består av en dosa med lock, en större skål för vatten och en porslinsburk för fix. Proceduren tar kanske femton minuter och sker hela tiden i mörker. Kräver god organisation.
 
Som någon skrev så hjälper det att träna på en kasserad film.
Jag tror att en del av tricket är att låta bli att dra i filmen. dra ocks ur den ur kassetten helt innan du börjar. Är det 120 film så tar du bort skyddspapperet innan du börjar.

Håll spiralen i vänster hand och böj lite lätt filmen med höger hands tumme och pekfinger. Rulla upp filmen med spiralen, försök inte att skjuta på eller spänna filmen.

Det är också viktigt att centrera filmen när den fästes i spiralcentrum. Det går bra att känna kanterna på utsidan av spiralen och det är så klart viktigt att de sticker ut lika mycket på varje sida.

När du har rullat upp hela filmen så känns det tydligt på utsidan av spiralen om något är på tok, då är det bara att börja om från början.

Jag minns att det gick lättare när jag blundade, trots att jag ingenting såg!?
 
Ålrajt, nu har jag mätt spiralen! Den är 3,2 mm smalare än filmen, men å andra sidan är trådtjockleken 3 mm. Så "urhalkningsjävligheten" torde vara något värre än Per Wallquists spiral enligt tidigare redovisning av honom (3 mm smalare än filmen och 2 mm trådtjocklek).

Jag har någon tiondels millimeter mindre på varje sida av filmen från centrum av trådens rundning (vid vilken man kan anses ha plan anliggning). Det kan låta lite, men jag gissar att det räcker för ganska markant ökad urhalkningsjävlighet. Att Fomapanfilmen med 0,5 mm större bredd än Neopan inte orsakade några problem, kan vi nog också se som ett bevis på detta.

Kan det vara så att filmerna var just 0,5 mm bredare förr i världen och att spiralen är konstruerad med sådana i åtanke?

----------------

Det där med burkar tror jag att jag skippar, för det är bara laddningen av själva spiralen som är problematisk. Resten av framkallningsförfarandet går som en dans;-) Jag är också tämligen övertygad om att stålspiral är bättre om den väl funkar. Jag får kanske gå till de lokala nasarna och se om de har något gammalt mög i lådorna!

Tack för alla svar hittills! Det ska nog lösa sig till slut:)
 
Senast ändrad:
Burkarna levereras med lock. Flyttning av filmen sker genom att Du under mörker lyfter upp den, eventuellt sköljer i ett större kärl och sedan släpper ner den i nästa burk.

Min utrustning för s/v består av en dosa med lock, en större skål för vatten och en porslinsburk för fix. Proceduren tar kanske femton minuter och sker hela tiden i mörker. Kräver god organisation.

Och varför skulle detta fungera bättre än med en dagsljussdosa där allt utom laddningen sker i fullt ljus.
Att tömma en Patersondosa tog vad jag minns bara några få sekunder.
 
Martin. Kolla att inte spiralen har blivit skev. Det blir den när den tappas och det är svårt att få den bra när det har hänt.
Efter att ha tänkt tillbaka så dyker det upp ett minne att det är viktigt att ha koll på utsidan av spiralen när man laddar 120-film. Med tumme och pekfinger känner du filmkanten som sticker ut på utsidan av spiralen även om det bara är någon millimeter. Du får lära dig se med fingrarna.
Om filmen är gammal och krullar sig är det lättare att låta skyddspapperet sitta kvar då det sträcker ut filmen en aning.
 
Martin. Kolla att inte spiralen har blivit skev. Det blir den när den tappas och det är svårt att få den bra när det har hänt.
Den är faktiskt lite skev, men jag tror det är från själva tillverkningen. Ståltråden är så tjock att den böjts när den punktsvetsats ihop.

Efter att ha tänkt tillbaka så dyker det upp ett minne att det är viktigt att ha koll på utsidan av spiralen när man laddar 120-film. Med tumme och pekfinger känner du filmkanten som sticker ut på utsidan av spiralen även om det bara är någon millimeter. Du får lära dig se med fingrarna.
Om filmen är gammal och krullar sig är det lättare att låta skyddspapperet sitta kvar då det sträcker ut filmen en aning.
Hmm, framkalla pappret?! :-D Är det inte risk att det innehåller massa skit som besudlar framkallningen tro?

Nästa film att framkalla blir färgrullen jag plåtade idag, och den måste jag använda Patersondosan till tror jag. Så det här med stålspiral får vänta lite just nu. Ska prova att ha vätmedel i förblötningsvattnet till färgrullen så kanske jag slipper bubblor.
 
Och varför skulle detta fungera bättre än med en dagsljussdosa där allt utom laddningen sker i fullt ljus.
Att tömma en Patersondosa tog vad jag minns bara några få sekunder.

Jo för att jag kan inte tömma min dosa utan att först skruva av hela locket. Därför har jag funnit att det är enklare att under mörker lyfta ur spiralen, skölja och släppa ner den i fixet i ett annat kärl. Klockan kan avläsas trots mörkret.
Detta förklarar kanske varför jag gör på mitt sätt. Och förmodligen går det att hålla med exakta tider.

Och jag behöver aldrig ha annat än framkallare i dosan.
 
Den är faktiskt lite skev, men jag tror det är från själva tillverkningen. Ståltråden är så tjock att den böjts när den punktsvetsats ihop.


Hmm, framkalla pappret?! :-D Är det inte risk att det innehåller massa skit som besudlar framkallningen tro?

Nästa film att framkalla blir färgrullen jag plåtade idag, och den måste jag använda Patersondosan till tror jag. Så det här med stålspiral får vänta lite just nu. Ska prova att ha vätmedel i förblötningsvattnet till färgrullen så kanske jag slipper bubblor.

Jag menade naturligtvis att du skulle låta skyddspapperet sitta kvar hängandes från filmemulsionen.
Ett par välriktade slag med dosan mot en bordskant eller dyligt är ett bra sätt att slippa bubblor på filmen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.