ANNONS
Annons

"Stora kameror syndromet"

Produkter
(logga in för att koppla)

Tobbe.T

Aktiv medlem
Tjipp!

Fler än jag som reagerat på den skillnad man får i bemötande när man kommer med en "stor kamera" jämfört med en liten?

Gah, har jämt knatat runt med min lilla minolta, (som jag annars trivs bra med) men folk är inte så villiga att flytta sig när man ska fram osv...får ofta armbågar både till höger o vänster när man försöker...

Har precis kommit hem från stan (är stor festival här under veckoslutet) efter att ha plåtat lite med en Nikon F5´a med div ojektiv, (bla 80-200 med skjutzoom, dvs rätt stor sak)...som jag lånat av en yrkesfotograf för att prova =)

O HELVETE vilken respekt eller vad man kan säga att man fick...borta var problemet att inte komma fram till scéner o dyl...fick t.o.m hjälp av vakter och arrangörer att ta mig fram utan att jag ens bad om det.

Visst ligger det nog mycket till grund att detta händer för att folk tror man är tidningsfotograf eller ngt när man kommer med detta "monster" till kamera...
Men min tanke är nog att allt som oftast lurar nog kameraförsäljarna på folk moderna systemkameror där personen ifråga inte alls har behov av ngt annat än en kompakt...dessa människor använder sedan bara det beryktade "P-läget", och tror således att så fort de ser ngn annan med en liknande kamera (Eos 300, Dynax 505 si o liknande) att denna person också bara är en "semester fotograf" och inte har ngt seriöst motiv till sitt fotograferande.

Åsikter?

/Tobbe

Det är därför jag använder motor och batteripack när stativ inte passar. bifogar en skrytbild

Skämt åsido... så ligger det nog nåt i det du säger. Ta med en fetingkamera å du blir klassad som seriös av många...

Egentligen; varför är det många som använder systemkameror på samma sätt som en kompaktkamera precis som du säger?
Säljare som lyckas sälja dyrare grejor? Personer som tror sig ta bättre bilder med en systemkamera? ??

Bilagor

• f2+md2.jpg
    f2+md2.jpg
    6.7 KB · Visningar: 3,270
Å fan! Jag brukar bar bli utslängd när jag kommer til en konsert utan presslegg! Då tror de att jag skall fota för tröjtryck osv! Då brukar man få fota 2-3 låtar! Har man sen ett presslegg kan man bli utslängd på en gång.. Det är SÅÅ rädda att förlora pengar!

Jo.men så är det nog allt som oftast. Det som sticker ut från mängden uppmärksammas medan det "vanliga" förblir nästan osynligt. Det är lätt att anta att en person med stora och dyra kameror är väldigt medveten om sitt kameraval. Fotografen vet vad det är för utrustning han/hon behöver och har därför undvikit den "vanliga" systemkameran som säljs lite överallt.

Eftersom det verkar finnas ett sådant medvetet val av utrustning så antar man också att personen ifråga besitter andra fotografiska kunskaper än medelsvensson med sin kompaktkamera. Att folk flyttar sig för en fotograf med stor kamera tror jag inte beror på att man tror att personen jobbar på en tidning. Snarare tror jag att det är för att den stora och annorlunda kameran sticker ut från mängden och därför uppmärksammas lätt. Det blir så uppenbart att det ska tas bilder med komposition och inte bara snapshots "från höften".

/JP

Jag har själv jobbat (och jobbar) en hel del som fotograf i diverse sammanhang, och visst stämmer det att en gedigen kamerautrustning (stor kamera) gör det lite lättare i vissa lägen. Folk ser ju då att man jobbar och är väl kanske lite mer välvilliga med att släppa fram en osv.

En rolig detalj som jag upplevt är att en del människor som själva har kameror och tänker fotografera kan bli lite blyga när man dyker upp med 70-200/2,8 gluggen på värstingkameran. De slutar omedelbart att fotografera och går undan. Kanske känner dom sig amatörmässiga och fåniga i situationen. Ungefär som när man själv är på gymmet och värsta muskelberget helt plötsligt dyker upp. Då står man ju inte precis kvar framför spegeln och kör bicepscurls! :-D

Ett annat roligt fenomen är "härmisarna", dvs dom som följer efter en och tar bilder från exakt samma ställe som en själv. Dom resonerar nog att "eftersom han är yrkesfotograf och tar bilder därifrån så borde nog jag också göra det, då blir bilderna säkert bra"! Kul, kul! :)

Kan undra vad en Linhof 13 x 18 skulle ge för fringisar? Lyfter dom ut bandet och låter fotografen bli huvudperson då??

Ställer mig i ledet och håller med. Visst får man respekt om man kommer asandes på hus, gärna med fett handgrepp och ett 70-200/2.8, gärna med fetemotljusskydd av typen blomformat.

Drar man sen iväg 5bps i 2-3 sekunder vid något tillfälle, då är det nog ingen som inte höjer på ögonbrynen. Sen ser man blickarna från vissa peroner med enkla/billigare systemkameror med 28-90. Som tittar lite sådär nästan som de skäms för sin kamera....

Sen är det klart att han med den enkla kameran tar 10 bilder, vilka han sedan klistrar in i albumet och visar medans den med värstingen använder 10 bilder på hela rullen... :)

Senast ändrad:
Har nog inte bara med storleken på kameran att göra. Var på skolavslutning häromdagen med min OM-1:a och använde stativet till min 200, folk nästan rensade framför mig för att jag skulle få fotografera, barn blev bortschasade & vuxna hukade sig framför mig. Det slutade med att rektorn började omgruppera eleverna för att jag skulle få bättre bilder!

Ta med stativet så får ni verkligen respekt.

Larsa.

gunte skrev:
Linus:lägger du ditt Benbo i den understa lådan,hahaha...
mvh/gunte..

Nej, Gunte hehe, där ligger de 10 AA-batterierna. Benbot ligger på axeln och värker...
Larsa, du har nog rätt; ett stativ gör mycket på intrycket också

Hmm...

Har samma erfarenheter till viss del. Vid en festival var jag släkt med en av vakterna så han hjälpte mig att få komma in framför kravallstaketet. Det var Ardis som sjöng, hon stupröret som sjöng nått ledmotiv till nån av Coq Rouge filmerna, när hon fick syn på min då rätt begränsade utrustning så kom hon fram och åma sig framför kameran som bara den. Det var väl i slutet av 80-talet. De bilderna blev på gränsen till vulgära.

Men eftersom jag har två rätt biffiga kamera hus numera så kanske man ska släpa med sig båda och inte sätta i nån film i den ena. Då kan man bränna av några frames utan att det kostar och samtidigt tror alla att man är sponsrad av Kodak :)

Personligen tycker jag att det kan finnas anledning att köpa en enklare systemkamera framför en kompakt. Det kan ju hända att man exprimentera nån gång ibland även om man för det mesta kör på P-läget. Det skiljer ju inte så vansinnigt i pris.

Ska prova det där med stativ, sedan ska jag också prova att sätta på namnbrickan på min fotoväst :)))

Mvh
Maverick

Tittade på Göteborgsvarvet för några veckor sedan: Täten är på gång och pressbilen anländer. Ur hoppar en man med två EOS 1:eek:r hängande över axlarna. På den ena har han ett 28-70/2,8L, på den andra något gigantiskt tele. Han cirklar runt och söker position. Finner den och tar sikte med telet. Då känner han hur någon knackar honom på axeln. Han vänder sig förvånat om och står öga mot öga med en äldre dam med världens minsta kompaktkamera i handen. Hon upplyser honom vänligen men bestämt att han står i vägen för henne. Snopen lommar han iväg.
Ska man kritisera eller beundra damen?

Askul ju :). Ibland tänker ju inte fotograferna på andra utan är helt ego och tycker sig ha rätt att vara det i sin yrkesutövning.

/Maverick

Var med om något liknande på Knutstorp 1999 i samband med STCC:.

Fullt pådrag vid gridshowen... "Söker position framför" Tommy Kristoffersson med en EOS 5 och MB 10 samt blixt (STOR) plåtar en 4-5 bilder... Vänder mig om... Ser en asflabbande sambo.. Som berättar att jag utan att märka det har satt mig framför en pressfotograf eller snett vid sidan av honom med effekten att TK tittar och posar för mig istället för "proffset" som blev irriterad.. Skakade på huvudet och svor.. Bilderna ja alltså mina.. De bllev kanon..;-)

Jeppe skrev:
Jo fast då får det nog inte vara ett Clas ohlson eller velbon aluminiumplaststativ... ;)

Tja, gemene man bryr sig nog inte så mycket bara det är ett stativ. Men det är klart, ju biffigare desto bättre! Jag har nämligen haft ett gammalt billigt, spinkigt aluminiumvelbon, även då fick jag respekt! (konstig värld vi lever i).

som kvinna..

kan ni då tänka er vad jag måste kånka på, som kvinnlig fotograf?!
jag måste typ hänga på mig minst två kameror till, förutom den bjässe jag måste ha i handen.
helst ska jag ha nån schysst mellanformatare, typ mamiya eller hasselblad med mig, för att möta lite respekt, och inte bli nedtrampad typ (både fysiskt och psykiskt).
visar jag bara upp en enkel systemkamera som tex min kära favorit, den gamla hederliga Nikon FM2 (spelar ingen roll om jag har motorn på eller inte)... ja då får man tydligen säga vad som helst till mig.. har fått höra både det ena och det andra..
därtill ser jag mycket yngre ut än vad jag är.. så det kan bli ett rent helvete ibland.
har blivit "överkörd" hur många gånger som helst.
utom... när folk har sett mina tidigare bilder.. då är det smör, smör som gäller.. urk.

*bekymrad*

Jaja, det skall väl vara för "respekten" och för bättre placering vid rockkonserter då. Själv tycker jag bara att det är ett rent helvete att släpa omkring på en mellanformatsutrustning med sex objektiv och tillhörande stativ alternativt småbildsutrustning som är lika tung och skrymmande den. Och konserter fotograferar jag aldrig. Men det är ju resultatet som räknas och då är mellanformat att föredra för mig. "Respekten" struntar jag högaktningsfullt i, den är ju bara för kameran. Men candid shootin' är ju ett rent elände med de stora kamerorna.
Us

nu brukar jag iofs sällan plåta på konserter.
vågar knappt ge mig in på såna ställen för att plåta.
oftast när jag får "ovett" av folk, så är det på jobb jag måste göra ute på stan typ.
plåtar mest porträtt, och om man ska plåta tex. inomhus på ett företag, måste man ju ändå ha med sig ganska mycket grejer, belysning o sånt, så då är det aldrig några problem.
men om det gäller porträtt utomhus, så får man inte glömma att ta med sig en extra bjässekamera. Kodaks digitala DCS 760'a brukar få folk att faktiskt lyssna på vad jag säger.
själv brukar jag nästan knäcka nåt finger, för det är inte den minsta kameran på marknaden, om man säger så.
har man med sig en schysst smidig reflexskärm så brukar det oxå gå bra.
men har jag bara med mig min FM2'a... då funkar det inte. om det inte är mina vänner jag ska plåta förstås.

är så trött på det här ibland, att jag helt enkelt struntar i att plåta och överlämnar det åt min man istället, och sätter mig själv i assistentrollen. det är det folk förväntar sig, och då brukar det gå smidigare.

Jag har varit med om det motsatta (stora kameror / små kameror).

Om jag kommer ut på ngn industri eller likn för att göra ett jobb så står jag där och riggar upp mellanformatare (el. storformat ibland) och blixtar, och då kommer, nästan alltid, ngn fram och tycker:

"Va mycket grejjor du har! Den där bilden hade jag tagit snabbare med min kompakt! Ha ha ha."

Lite på skoj, så klart.

/Jacob vP

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar