Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Månadens bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

urbano

Aktiv medlem
Jag har ett konkret förslag:
Fotosidans ansvariga utser ett antal medlemmar (nybörjare, proffs, analoga, digitala etc)som får i uppgift att välja månadens bilder - säg 30 bilder.

Exempel: När januari månad är till ända får exempelvis Jim Heikkinen välja och vraka bland januari månads bilder. Han får en vecka på sig. Senast den 7 februari ska det vara klart. "Hans" 30 bilder får sedan cirkulera på förstasidan under hela februari. Processen upprepas vid varje månads slut och med en ny medlem som väljer bilder.

Detta vore ett ganska enkelt sätt tror jag att fokusera mer på bilden. Dessutom finns inget tävlingsmoment, vilket är himla bra. Bara en medlems personliga val.

/U
 
ett bra förslag tycker jag.

(hade inte du ett förslag för typ 100 år sen om nåt liknande?)


hursomhelst - jag gillar idén
 
även jag gillar idén.

Jag är dock ganska säker på att det kommer komma kritik som att "det är väl inte rättvist!" och liknande...trist i så fall.
 
Bra idé men för lång period för 30 bilder. Hellre en vecka så både fler bilder och fler väljare får komma fram. Låt en slumpgenerator plocka fram namnen och meddela de utvalda i god tid dock inte genom publicering av namnen i förväg. Låt exempelvis de berörda få veta en månad i förväg och en vecka på sig att konfirmera annars går uppgiften till någon annan.
 
Jag diggar också förslaget, men håller med Eva om att en månad för 30 bilder känns länge, och även jag tycker att en vecka kan räcka.

Slumpgenerator och kanske bara bland de som varit aktiva typ sista månaden är nog en bra lösning för att avgöra vem som väljer?
 
Bra förslag Ulf.
En gång i månaden är också bra - att byta varje vecka är jag inte tillhängare till. Det blir för stressigt. Bra bilder behöver tid.

Som det är nu på FS är det en alldeles för hög stressfaktor - bilder ska bytas ut stup i kvarten. Varför vill vi konsumera mycket på kort tid?

Om kvalitet fick bättre tid på sig - hade vi alla mer fått upp ögonen för ännu mer i bilderna. Som vi nu missar, eller inte vet om...
 
Ser inte hur det skulle bli någon stressfaktor om väljaren i god tid vet om sin uppgift.

Dessutom kommer 30 bilder att rotera dygnet runt i 7 eller varför inte tom 14 dagar - det blir inte så få exponeringar vi talar om. Vidare så lär samtliga bilder gå att i lugn och ro beskåda i egen pool- eller hur.

Sen är ju definitionen av bra bilder en smakfråga. Jag ser nog hellre 52/36 personers individuella smak än 12 - urvalet blir helt enkelt för litet och därmed också risken att det inte blir någon bredd som kan vara representativ för FS 40 000 medlemmar.
Faktum är att jag föredar att någon hängiven katt/barn/familje el dyl fotograf ohämmat ska få chansen framför att 12 "experter" ska sätta vad som kommer att bli norm för "bra bild". Alla som accepterar uppgiften lär få sina fiskar varma hur man än vrider och vänder på det.
MVH Eva
 
På en vecka skulle varje bild av 30 kunna synas 336 minuter på förstasidan. D.v.s 5,6 timmar för varje bild på en vecka.

Jag tycker inte att det skulle kännas stressigt alls utan väldigt bra.
Ännu en gång håller jag med Eva om att 52 mot 12 på ett år är bättre.
 
Liza skrev:

Faktum är att jag föredar att någon hängiven katt/barn/familje el dyl fotograf ohämmat ska få chansen framför att 12 "experter" ska sätta vad som kommer att bli norm för "bra bild". Alla som accepterar uppgiften lär få sina fiskar varma hur man än vrider och vänder på det.
MVH Eva

Hehe. Jo, det var liksom min tanke också. Låt hundra blommor blomma. Det bör ju vara variation på konfekten. Jag tror dessutom att den som får uppgiften kan bli sporrad och tänka till lite extra.

Men håller med Terje om att en vecka är för kort tid - inte minst tror jag det blir praktiskt svårt att genomföra. Kanske två veckor kan vara en kompromiss?

En funktion som skulle underlätta är att om den som får uppgiften att välja bilder har en liten egen funktion där hon/han kan bocka av bilder kontinuerligt under perioden och spara tills det blir dags att utse X antal månadens bilder. Detta fungerar rent tekniskt råkar jag veta.
 
Även om idén med månadens bilder bara ger 12 fotografer om året möjlighet att välja så blir det ändå en himla massa bilder. Nämligen sisådär 360 (om de väljer 30).

Hvar fjortondedagidén blir väl 26 fotografer och 780 bilder (om jag nu räknar rätt)

Detta är ju inte heller den "enda" lösningen för att få mer fokus på bilden.

De roterande "våra favoriter" på förstasidan är bra, för där kommer även äldre bilder fram. Men tidsandan är ju "breaking news" så det behövs nog också en funktion för aktuella bilder (ja, som månadens bilder eller hvar fjortonde dags bilder)
/Ulf
 
Jag tycker inte det kan kallas "mer fokus på bilden" bara för att "inkastar-bilderna" på första sidan har valts av en och samma person. Jag har svårt att förstå utgångsargumentet.

Jag skulle mycket hellre gå in och se en fotografs kommentarer på månadens bilder än att bara lista ett gäng bilder. Risken är ju att man tror att den fotografen tycker att de valda bilderna är de bästa under den månaden, vilket jag tycker är löjligt. Det finns väl ingen som frivilligt skulle sätta sig i den sitsen och säga att "dessa bilder är de bästa denna månaden".

Då kollar jag mycket hellre en medlems mest utförliga kommentarer till senaste månadens bilder. Det skulle kännas mer meningsfullt och mer som "fokus på bilden".

(Kan tillägga att jag sällan tittar på första sidan. Går nästan alltid först till listan över senaste inlägg, och direkt till bildkritik.
Edit: Så jag skulle inte drabbas av ett dylikt förslag. ;)
 
müsli skrev:
Jag tycker inte det kan kallas "mer fokus på bilden" bara för att "inkastar-bilderna" på första sidan har valts av en och samma person.

Det är rätt trevligt med bilder på en fotosajts förstasida. Tycker jag då.
 
müsli skrev:
Jag tycker inte det kan kallas "mer fokus på bilden" bara för att "inkastar-bilderna" på första sidan har valts av en och samma person. Jag har svårt att förstå utgångsargumentet.


att lyfta fram bilder genom att samla dem i "speciella album" och även lägga dem på framsidan är väl ett sätt att sätta dem i fokus?
(som jag fattat det så ska inte bilderna ersätta de som redan ligger på förstasidan utan ska läggas till utöver de som redan finns där )

müsli skrev:
Jag skulle mycket hellre gå in och se en fotografs kommentarer på månadens bilder än att bara lista ett gäng bilder.

på vilket sätt sätter detta bilden mer i fokus?

müsli skrev:
Risken är ju att man tror att den fotografen tycker att de valda bilderna är de bästa under den månaden, vilket jag tycker är löjligt. Det finns väl ingen som frivilligt skulle sätta sig i den sitsen och säga att "dessa bilder är de bästa denna månaden".

ser inte det löjliga i att ge uppdraget till någon att välja ut de bilder som personen ifråga tycker ska lyftas fram/är bra. nästa gång blir det ju en annan person, och nästa gång en annan.

för egen del spelar det ingen roll vilka bilder det blir eller vems. huvudsaken att man får en ny möjlighet att hitta bilder.
 
müsli skrev:
Risken är ju att man tror att den fotografen tycker att de valda bilderna är de bästa under den månaden, vilket jag tycker är löjligt. Det finns väl ingen som frivilligt skulle sätta sig i den sitsen och säga att "dessa bilder är de bästa denna månaden".

För att nu försvara min idé, så handlar det inte om de "bästa" bilderna. Vem kan säga det? Det handlar om en medlems personliga val. Bilder som han eller hon tycker om. Ingen tävling alltså.
 
Anna: Osäker, men första sidan ska väl först och främst vara utformad för att dels locka nya medlemmar, och dels underlätta navigeringen på siten genom att bla ge en översikt. Jag tror att man ska undvika detaljinformation så mycket som möjligt på en ingångssida för att den ska fungera smidigt. Men jag kanske har fel. Vet däremot att jag reagerar på siter där första sidan är fullklottrad med info. Känns som om de inte tror jag klarar av att navigera och själv välja vad jag vill ta del av.
 
anna carlsson (ariadne) skrev: 2005-01-08 16:08
på vilket sätt sätter detta bilden mer i fokus?
Förslaget handlar ju om en utvald persons idéer om bilder. Att bara lista bilderna ger väl en ganska diffus uppfattning om varför just dessa bilder valts.
Så det jag menar är att om personen även kommenterar/kritiserar bilderna så får man en klarare uppfattning och förståelse runt bilderna. Men vi kan ju förståss mena olika saker med "fokus på bild".
 
ariadne skrev:
(som jag fattat det så ska inte bilderna ersätta de som redan ligger på förstasidan utan ska läggas till utöver de som redan finns där )
Jag ska erkänna att jag hoppades att förslaget var menat att ersätta "våra favoriter."

Förslaget är toppen oavsett egentligen.
Hoppas admin överväger det.
 
anna carlsson (ariadne) skrev: 2005-01-08 16:08
ser inte det löjliga i att ge uppdraget till någon att välja ut de bilder som personen ifråga tycker ska lyftas fram/är bra. nästa gång blir det ju en annan person, och nästa gång en annan.
för egen del spelar det ingen roll vilka bilder det blir eller vems. huvudsaken att man får en ny möjlighet att hitta bilder.
Ja, jag ser vad du menar.
Min första reaktion i tråden var kanske överdriven. Var nog mer en besvikelse runt just avsaknaden av diskussion, och motiveringar.
Så visst inser jag det intressanta och givande i att ta del av andras favvolistor. De bilder som hamnar på favvolistorna kommer väl dessutom att få kommentarer så det räcker och blir över, när många går in den vägen för att hitta nya intressanta bilder.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.