Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

tips på regn skydd till kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

o.f

Medlem
Efter som det hittils har varit en sommar med regn.
Har jag en undran var man kan få tag på bra regn skydd för kameran, blixten och objektivet. Typ gore-tex eller annat
Tips mot tages med glädje.
 
Gladpack är rätt användbart faktiskt, Kanske inte riktigt det bästa precis, men man kommer åt knappar och dyligt iaf...
 
Det funkar på blixten. Men det är lite svår att använda på ett zoom objektiv typ 100-400.
 
Nog kan väl gladpack fungera som regnskydd även för ett zoomobjektiv. Kan man inte bara hänga lite gladpack över kameran och objektivet, och bara fästa ihop det under kameran? Det borde ju ge zoomobjektivet spelrum. Bara en tanke. Ett paraply fäst i en mössa vore kanske bättre. En mössa med hakrem så den inte blåser iväg. :)
 
Är nog mer sugen på ett mer seriöst regn skydd
Har sett att det ska det ska finnas speciella för objektivet men vet inte om dessa finns i sverige.
Någon som vet var dom finns och vad dom kostar.
 
Jag gjorde helt fräckt ett paraplyfäste till stativet, det funkar bra om man inte är i rörelse hela tiden....
 
Jag såg regnskydd på fotomässan i Jönköping, men minns inte vad firman hette. Själv har jag vid ett par tillfällen stoppat in kameran i en stor fryspåse och "tätat" kring objektivet (i fram) med en gummisnodd, ser inte så proffsigt ut kanske, men fungerade iaf. Men, det var ett lätt regn och en kort stund.
 
Fotar cykel och åker då även motorcykel med cyklisterna och behöver då ett bra skydd då man i värsta fall sitter på hojen i 3-4 timmar utan att kunna skydda sig. Svårt att använda paraply eller gladpack som hänger löst.
 
H&M-påse

Jag har använt mig av en lite tjockare påse, typ H&M-påse. Gjorde ett hål i en hörnet för objektivet och ett hål för sökaren. Objektivhålet sattes fast med ett gummiband och sökaren med ögonmusslan. På detta vis blir öppning av påsen neråt så att vatten inte kan rinna in. Funkade perfekt när jag var på Island. Väderförändringarnas-ö. Vill man koppla på e blixt så är det bara att göra ett hål för blixt-skon och sen klippa till en påse för blixten.

Vill man spara pengar så är det mycket bra dessutom kan man nästan vart som helst göra en ny om den skulle gå sönder.

Rock On!
Andreas
 
Hoppar in med en sidotråd som relaterar lite till ämnet...

Jag tänker på Canons senare L-objektiv (jag vet inte vad Nikon har för direkt motsvarighet) Hur bra är dessa objektiv mot t.ex regn? De är ju "väderskyddade" men vad innebär det? Är det att man kan använda dem i fuktig miljö (sandstrand, skog...) eller att de tål en viss mängd vatten....?! Det kanske räcker att skydda kamerahuset då...???

//Peter
 
jernweg skrev:
Jag gjorde helt fräckt ett paraplyfäste till stativet, det funkar bra om man inte är i rörelse hela tiden....
Fungerar bra så länge det inte blåser för mycket. A&T Phototech säljer ett sådant fäste för dom som inte vill tillverka ett själv.

Ewa-Marine tillverkar diverse olika mer eller mindre avancerade kameraskydd. Importeras av: www.molfo.se.

Annars är Andreas lösning både billig och bra. Använd motljusskydd och filter på objektivet.

Olle
 
Alla L-objektiv har en viss form av tätning, men det är bara de nyare som har o-ringstätningar, som verkligen är helt skyddade. De tåler regn, i måttliga mängder.

O-ring tätade gluggar är:

EF 16-35 mm F2.8L USM
EF 17-40 mm F4.0L USM
EF 24-70 mm F2.8L USM
EF 28-300 mm F3.5 - F5.6L IS USM
EF 70-200 mm F2.8L IS USM
EF 300 mm F2.8L IS USM
EF 400 mm F2.8L IS USM
EF 400 mm F4.0 DO IS USM
EF 500 mm F4.0L IS USM
EF 600 mm F4.0L IS USM
Extender EF 1.4x II
Extender EF 2.0x II
 
såg på gårdagens match där fotograferna hade stora vita påsar äver sin feta telezoom. dessa verkade sitta fast med typ gummisnodd e. dyl. sen är det viktigt att göra reklam så det stod CANON och NIKON med stora röda bokstäver, nått att tänka på? :)
 
Hur skyddar man bäst kameran för blixtnedslag?

Funderar på om det behövs åskledare till elekroniken i kameror. Just nu small det till orentligt, det var ca 2/10 s mellan blixt och dunder. Det är ruskigt nära för att min kamera ska känna sig säker.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.