Annons

Sigma SD1 - 46 Mp!!

Produkter
(logga in för att koppla)
Äntligen kommer det en Foveon-sensor med hög upplösning!
Denna har 15,4 Mpix i själva verket, men vilka pixlar sen. Den tidigare med 4,7 Mpix visade en otrolig klarhet och färgrikedom. Inte någon höjdare på brus, men för landskap etc är det verkligen något att ha.
 
Foveon kicks ass!

Detta har jag väntat lääänge på. Har ägt tre Sigma kameror fram tills nu. Bara av en anledning: Foveon sensorn! Får mig och vilja dumpa min 5D MKII. Go Sigma!!!!!!
 
Öga för detaljer?

Jag förstår det eftersom du skriver ditt första inlägg efter 5 års medlemsskap
Pigga morgonögon Erik!
Ja, egentligen så hoppades jag på en FF Foveon-sensor. Men det här är minst lika goda nyheter.
Så grymt trött på typiska bayer-sensor färger. Foveon låter mig komma så nära en analog film som det bara går. Dessutom gillar jag cyan-sticket alla klagar på. Hänger man på en Leica-R glugg så spöar den det mesta i sin väg!
 
Ja, egentligen så hoppades jag på en FF Foveon-sensor. Men det här är minst lika goda nyheter.
Hänger man på en Leica-R glugg så spöar den det mesta i sin väg!

Foveon FF vore nåt! Går det att köra andra gluggar på Sigmas fattning?! Vilka?
---
Kollade lite snabbt: M42 verkar möjligt...
 
Senast ändrad:
Leica R kräver lite meck, verkar det som. :-I
Zeiss tillverkar ju nya objektiv som har M42-gänga, plus alla gamla godingar. Kanske till och med finns någon shift-glugg att tillgå.
Hoppas att kameran blir intressant, då! :-]
 
Riktigt intressant och roligt o se att Sigma har "vaknat till".....ser verkligen fram emot o se vad denna kameran kan prestera.
 
De bilder jag sett från DP1/DP2 har fått mig tappa hakan, men upplösningen har varit i vägen för ett köp. Förhoppningsvis jobbar Sigma redan på en ny DP-modell med denna sensor. Bilderna lär vara helt otroliga från SD1.
 
http://en.wikipedia.org/wiki/Lens_mount

Sigmas bajonett har samma avstånd (44mm) till sensorn som Canon EF. Dessutom är signaleringen i princip plankad rakt av från Canon. Så allt vad som med adaptrar kan anpassas till Canon, skulle i princip enkelt kunna anpassas till Sigma SA bajonetten.
 
Låter perfekt! Det lär komma nu med den nya kameran. Känns som om det har hänt något betydelsefullt, faktiskt!
 
Verkar som Sigma ska utveckla en fullformatare också.

Länk

Det blir ju en 100 Megapixel sensor om man kör på med samma pixeldensitet som i SD1.
Med den gamla sensorn från SD14/SD15 blir det måttliga 42 Mpix.

Det öppnar ju även möjligheten för en Sigma DP(24x36) spegellös variant, när väl en sådan sensor finns framme.
 
Äntligen kommer det en Foveon-sensor med hög upplösning!
Denna har 15,4 Mpix i själva verket, men vilka pixlar sen. Den tidigare med 4,7 Mpix visade en otrolig klarhet och färgrikedom. Inte någon höjdare på brus, men för landskap etc är det verkligen något att ha.

klarhet och färgrikedom efter ett massivt processerande av bilden, detta beskrivet av av Eric Fossum som ett lika stort under som när en jumbojet lyfter .

OM konstruktionen skulle medföra stora förbättringar jämfört med en Bayerinterpolerad sensor så är jag förvånad över att inga andra har hakat på i utvecklingen, exv Canon med de resurser de har.
Mao det finns skäl till varför vi fortfarande dras med Bayerinterpolerade sensorer, ett är redan nämt, lågljusfotografering, ett annat är korrekt färgåtergivning av färger och nyanser
 
Vad spelar det för roll vad som sker inne i kameran när resultatet är så vackert? Det finns ju nackdelar med bayertekniken också. Jag tycker det är bra att Sigma satsar på detta. Det kan bli riktigt bra.
 
har sett bilder tagna med föregångaren och tycker att den slår det mesta med sina fantastiska färger, tyckte det var märkligt att de har taget Nikon så lång tid att gå från CCD till CMOS sensor i sina DSLR som var de vanligaste typen i deras DSLR för fyra år sedan. Sen hade Fujifilm en DSLR som var med en mycket intressant sensor i Nikon kamerahus men den var för dyr och sen sitter man fast med EF gluggar från Canon.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.