ANNONS
Annons

Samsung NX

Produkter
(logga in för att koppla)
Visserligen är det en prototyp, men blixtkontakterna är Samsungs egen - samma som den gamla 815 kameran. Så troligen blir det inte Pentax blixtar och fattningen har knapp på andra sidan jämfört med Pentax, så troligen inte en mikro-K fattning i produktions kameran.

Är det ingen K-fattning tycker jag det verkar som en dålig satsning, blixtskon har en kontakt mer än den på pentax, men resten är på samma ställen så kompatibiliteten tror jag inte är några problem där.

k-fattning får man nog med adapter,fast lite nyttan av pannkakorna försviner då visserligen ,synd det inte var info om sensorn

edit,det sitter ju en knapp på rätt sida om objektivet.

Senast ändrad:
Jag tror inte det skulle vara någon större mening med att kunna använda gamla Pentax-objektiv på den här typen av kamera. Både autofokus och kontroll av bländaren tror jag ligger helt i objektiven och det är bara elektriska kontakter mellan objektiv och kamera. Detta för att få ner storleken på kameran och för att få ner tillverkningskostanden av kameran (och objektiven).

Jag tror inte att det kommer tas fram någon adapter för gamla objektiv då funktionen hos objektiven begränsas för mycket. Tex skulle det inte gå att ändra bländaren på DA-objektiven.

k-fattning får man nog med adapter,fast lite nyttan av pannkakorna försviner då visserligen ,synd det inte var info om sensorn

edit,det sitter ju en knapp på rätt sida om objektivet.

Hupp, nu fick jag syn på den andra knappen, det kan vara nedbländningsknapp för vänster hand. Det logiska är att det är en variant på K fattning, men blixtfattningen verkar inte lovande, se:
http://fs.textcube.com/blog/0/474/attach/XUo0Ob3bfB.jpg

Sen är det svårt att veta vad Samsung vill med systemet, Panasonic är kända för att inte komma med riktigt lågpris, men Samsung kanske satsar just på budgetkameror. Om det kommer avancerade kameror senare när sökare och skärm funkar bättre i skumt ljus så är det inte helt fel att använda tex FA gluggar till porträtt. Den stora fördelen med en Mikro-APS är att den går ner i jackfickan och är smidigare på resa, men hemma skulle gamla gluggar funka bra.

fr.o.m. A-objektiven(och F, FA, FAJ och DA) har elektrisk överföring av bländarinställning. Men mekanisk nedbländning.

Samsungs svar på pannaoly's m4/3, kul att fler gett sig in i leken. Om man jämför storleken verkar denna dock inge mindre än oly e420, vill ha lite mer skillnad än ja byter iaf.

Jag har svårt att förstå kopplingen mellan blixtsystemet och objektivfattningen. Ser ingen direkt relation dem emellan. Så jag ser inget som säger att denna Samsung *inte* har en variant på K-fattningen. Vi vet inte än, för Samsung har - sin vana trogen - knappt sagt så mycket än.

En sak som vi kan vara rätt säker på är att dom har ett helt ny fattning, dock eventuellt kompatibel med äldre objektiv m.h.a. adapter

Hur kan vi vara helt säkra på att den har en helt ny fattning?
Jag ser inget som säger att den INTE har en förminskad variant av K-fattningen, och då är det ju ingen helt ny fattning utan bara en variant på K.

Jag har svårt att förstå kopplingen mellan blixtsystemet och objektivfattningen. Ser ingen direkt relation dem emellan. Så jag ser inget som säger att denna Samsung *inte* har en variant på K-fattningen. Vi vet inte än, för Samsung har - sin vana trogen - knappt sagt så mycket än.

Om Samsungs M-APS ska vara intressant för mig och andra i framtiden vill jag och säkert andra här att tex FA objektiv passar med eller utan adapter. Det har spekulerats att det inte är nån form av K-fattning pga knappen för vänster finger, men det kan vara nedbländning.

Samma gäller blixtfattningen, visserligen kan det komma en adapter där oxå, men på bilderna har kameran Samsungs blixtfattning. Ska jag då köpa kamera + blixt blir det inte så intressant för mig, speciellt om jag oxå måste köpa nya gluggar.

Varför skulle de använda Pentax K-bajonett om avståndet till sensorn ändå är så fel att inga objektiv passar utan adapter? bättre med en fattning som är optimerad till sensorstorleken, och som förhoppningsvis möjliggör att man använder Pentax (eller Samsungs) objektiv via adapter.

Hur kan vi vara helt säkra på att den har en helt ny fattning?
Jag ser inget som säger att den INTE har en förminskad variant av K-fattningen, och då är det ju ingen helt ny fattning utan bara en variant på K.

öh, om inga nu befintliga objektiv går att klämma dit, så är det en ny fattning, oavsett vad den är baserad på.

Om befintliga objektiv passar men med begränsad funktion, då kan man kalla det en variant.

Visst bör det gå att använda samma fattning, då sitter Pentax objektiven som vanligt och sticker ut långt från kameran. Dom nya objektiven däremot går in längre i kameran genom att linserna ligger på båda sidor om fattningen. Jag tror det skulle gå, men naturligtvis inte tvärt om, alltså dom nya objektiven passar inte på spegelreflexkameror.

Då skulle hela meningen med förkortat avstånd sensor-objektiv försvinna, då huset skulle bli lika tjockt som vanligt, meningen med de här ska ju va mindre kamerahus...

Då skulle hela meningen med förkortat avstånd sensor-objektiv försvinna, då huset skulle bli lika tjockt som vanligt, meningen med de här ska ju va mindre kamerahus...

Visst, men på resa kan man ha 2-3 nya gluggar med sig. Sen blir nog sökaren häftig så småningom med bra bild i svagt ljus. Man kan oxå tänka sig att sökaren går att vrida(som videokamera) eller köra den trådlöst, sen är kameran ljudlös.

Vitsen med en sån här (förhoppningsvis)-liten kamera är ju att man ska ha ett fast och ljusstarkt pancake-objektiv på den. Annars går ju vitsen förlorad.. *suck*

Jag tror som sagt att Samsung valt att optimera sin fattning för att kunna få ner tillverkningskostnaden, storlek och vikt på kameran och objektiven, och all anpassaning till en över 30 år gammal fattning bör då ligga i den eventuella adaptern. Men priset på adaptern riskerar att bli så högt att den kostar mer än kameran och de kan bedömma att marknaden för en sådan adapter är för liten.

De köpare som de främst siktar in sig på med NX-systemet bör vara de som idag köper en liten kompakt instegs DSLR. Vi som redan har en Pentax eller Samsung DSLR ligger nog en bit ner på prioritetslistan.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar