Pinballark
Aktiv medlem
Hej.
Underbart att jag hittat denna sida, och detta är min första postning...men knappast den sista.
Har bläddrat lite i forumet, men hittar inget svar på min fundering.
Har läst en hel del om HDR-tekniken och brinner för att komma igång.
Dock är jag lite förvirrad när det gäller val av bildformat.
Läste i Digitalfoto om tekniken och där beskrivs det att dom tar flera bilder i RAW med olika exponeringar. "under-normal-över" sen sätts detta ihop med konstens alla regler.
Varför ta så många olika bilder?...är inte en av fördelarna att man kan använda en RAW-exp för att sen korrigera den?
Om man ex tar en RAW så kan man ju öppna den och där öka eller minska exponeringen, för att sen spara ner den till något annat format. När man sen gjort detta ett antal gånger så har man ju samma bild i ex 5 olika exponeringar. Är det inte då överflödigt att ta flera exponeringar?
En fråga till...
Finns det något format som är "bäst" när det gäller montage av HDR?
Alla svar mottages tacksamt.
Stefan Ljungström
Underbart att jag hittat denna sida, och detta är min första postning...men knappast den sista.
Har bläddrat lite i forumet, men hittar inget svar på min fundering.
Har läst en hel del om HDR-tekniken och brinner för att komma igång.
Dock är jag lite förvirrad när det gäller val av bildformat.
Läste i Digitalfoto om tekniken och där beskrivs det att dom tar flera bilder i RAW med olika exponeringar. "under-normal-över" sen sätts detta ihop med konstens alla regler.
Varför ta så många olika bilder?...är inte en av fördelarna att man kan använda en RAW-exp för att sen korrigera den?
Om man ex tar en RAW så kan man ju öppna den och där öka eller minska exponeringen, för att sen spara ner den till något annat format. När man sen gjort detta ett antal gånger så har man ju samma bild i ex 5 olika exponeringar. Är det inte då överflödigt att ta flera exponeringar?
En fråga till...
Finns det något format som är "bäst" när det gäller montage av HDR?
Alla svar mottages tacksamt.
Stefan Ljungström