Det är definitivt INTE exakt samma teknik i NEX-7:ans EVF som det är i A77 (vet jag), och därmed inte heller i A99 (har jag goda skäl för att anta). De använder samma 2,4 Mp display, men sedan skiljer det.
Den "vitbild" (säkerligen mycket irriterande) och fördröjning innan EVF:en visar motivet du berättar om för NEX-7 existerar överhuvudtaget inte på A77. Denna måste ha mycket snabbare displaydrivkretsar / processing. Likaså är sökarluppen av väsentligt bättre kvalitet. På A77 är sökaren hårskarp ända ut i kanterna, medan de uppenbarligen har slängt in en mycket enkel sökarlupp i NEX:arna, tyvärr.
.
Det är samma lösning, samma generation men möjligen är själva ockularet och linsen i den avpassad för den mindre bygghöjden i NEX:en. Varför skulle man använda andra grejor till NEX 7? Jag har inte sett någon uppgift som skulle styrka det.
Den laggning i EVF:en jag talar om ser du inte i ditt vardagsrum utan om du befinner dig ute i hyfsat starkt ljus. Det är då det är som mest manifest. Det uppträder när man har kameran i läget att den autoväxlar mellan skärm och EVF styrt av ögonsensorn. Möjligen har detta också att göra med om "effects" ="on" och kameran samarbetar med ljusmätningen för att ge dig direkt feedback i sökaren på vad dina inställningar ger för bild. Nu hade jag detta på men när jag var på safari 2012 i januari stängde jag av denna funktion.
Beträffande att EVF:en på NEX 7 skulle vara oskarp i hörnen, så är det säkert beroende av det objektiv man har på. Om detta inte tecknar skarpt i hörnen, så kan väl EVF:en inte göra så mycket åt det antar jag. Man måste ju se till hela systemet och då är det väl bra att kameran i övrigt är mycket snabbt men det väger ju knappast upp helhetsupplevelsen tyvärr.
Nu är dock sällan detta ett problem om man inte har tidsnöd något av detta och det har jag sällan så det är mer ett litet irritationsmoment. Trots det tycker jag att den laggning som trots allt finns är ett problem för mer seriöst foto av rörliga mål för det går inte att snacka bort att EVF:en i alla lösningar Sony har inte alls är lika responsiv som system utan denna teknik.
Sedan är det definitivt så också att det objektiv man har på påverkar hur lång tid det tar till "klar till skott" och det nya motorzoomobjektivet 16-50 gör detta verkligt tydligt. Ännu segare är det när det ska bestämma sig för att dra ihop sig efter avstängning. Men det visar väl att detta objektiv har sina draw backs för det är uppenbarligen först och främst avsett för filmning. I övrigt har jag som sagt varit ganska nöjd med bildkvaliteten för det är i övrigt överaskande skarpt.
När vi pratar om laggning så ta och kolla på det verkliga stolpskottet med A99 och det är fjärrblixtsynkningen. Där har ju Mats Lillnor helt rätt i sin kritik, även om hans gällde A77. Friedman jämför i en film på sin site hur snabbt A900, A77 och A99 triggaren en extern blixt och det är stor skillnad kan jag meddela och A99 är ju helt under isen i den jämförelsen. Man undrar hur Sony kunnat förslösa Minoltas arv på det sätt man gjort. Här kan man verkligen tala om laggning. Det har helt enkelt blivit värre detta problem för varje ny generation Sony-kameror. A900 är ljusår snabbare än A99. Det är en mycket ojämn match.
http://www.youtube.com/watch?v=eHrBcT51oE8
Vi konstaterade dessutom redan tidigare att A580 som är en generation senare än A550 inte alls var lika snabb i avtrycket som A550. Varför släpper Sony på ambitionerna i dessa sammanhang? Jag tycker det känns lite onödigt. Känns som ju mer teknik som är inblandat och samverkar ju trögare går det.