Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fantastiska fyrverkeribilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Hur gör man för att lyckas bäst med bilder på fyrverkerier? Jag har massa misslyckanden från tidigare år och tänkte fråga om tips eller om någon känner till något recept eller guide för detta.

Lång eller kort slutartid? Exponeringsmätning, ISO-tal? Hur fångar man tillfället, utsnitt osv.?


/Mats
 
Manuellt läge, stativ, lågt ISO, bländare runt 5,6-8 kanske... slutartid får man testa sig fram till, börja med 2 sekunder eller så
 
Manuellt läge, stativ, lågt ISO, bländare runt 5,6-8 kanske... slutartid får man testa sig fram till, börja med 2 sekunder eller så

Det är bländaren som avgör rätt exponering och gör att fyrverkerierna blir i färg och inte enbart vita.
På min 5DMKII får jag ha bländare runt 10.
Ju länge exponering desto fler krevader på samma bild. Vill man också ha med byggnader och en del av miljön så bör man ha 10-30 sekunder.
En del kör med bulb och håller något svart framför objektivet när det inte smäller så mycket och tar bort den när det är intensivt.
Så se till i början att bländaren är rätt och färgerna kommer fram på skärmen. Sedan är det bara att köra.
 
Det är bländaren som avgör rätt exponering och gör att fyrverkerierna blir i färg och inte enbart vita.
På min 5DMKII får jag ha bländare runt 10.
Ju länge exponering desto fler krevader på samma bild. Vill man också ha med byggnader och en del av miljön så bör man ha 10-30 sekunder.
En del kör med bulb och håller något svart framför objektivet när det inte smäller så mycket och tar bort den när det är intensivt.
Så se till i början att bländaren är rätt och färgerna kommer fram på skärmen. Sedan är det bara att köra.

Nja, bländare och ISO tillsammans avgör krevadernas exponering.

Bakgrundens exponering är dessutom även beroenda av slutartiden.

För krevadernas del så styr slutartiden hur många explosioner och långa ljusspår som fås med i bilden.

Kontentan är dock den att man måste prova sig fram. Fyrverkerier kan man inte mäta exponeringen på. En annan sak att tänka på är att det blir en hel del rök... och man bör därför inte stå för nära eftersom "allting" då blir upplyst eftersom röken blir upplyst av fyrverkerierna. Därför ska det väl helst också vara så klart väder som möjligt.
 
Hittade några gamla bilder..

Först en bild på själva bakgrunden, hus och gatlyktor reflekterade i åns vatten. ISO 100, f/11, 10 sekunder

Sen två bilder med ISO 100, f/6,3 och 3 sekunder
 

Bilagor

  • 8188.jpg
    8188.jpg
    41.3 KB · Visningar: 1,001
  • 8204.jpg
    8204.jpg
    81.1 KB · Visningar: 998
  • 8210.jpg
    8210.jpg
    63.1 KB · Visningar: 1,011
Tre bilder till:

ISO 100, f/11 och 3 sekunder

ISO 100, f/11 och 5 sekunder

ISO 100, f/3,5 och 1 sekund
 

Bilagor

  • 8219.jpg
    8219.jpg
    46.3 KB · Visningar: 990
  • 8226.jpg
    8226.jpg
    43.6 KB · Visningar: 1,001
  • 8228.jpg
    8228.jpg
    64.3 KB · Visningar: 991
Nja, bländare och ISO tillsammans avgör krevadernas exponering.

Bakgrundens exponering är dessutom även beroenda av slutartiden.

För krevadernas del så styr slutartiden hur många explosioner och långa ljusspår som fås med i bilden.

Kontentan är dock den att man måste prova sig fram. Fyrverkerier kan man inte mäta exponeringen på. En annan sak att tänka på är att det blir en hel del rök... och man bör därför inte stå för nära eftersom "allting" då blir upplyst eftersom röken blir upplyst av fyrverkerierna. Därför ska det väl helst också vara så klart väder som möjligt.

Du får ursäkta om jag säger emot dig. Krevaden är som en blixt och så kort att tiden inte spelar någon nämnvärd roll. Det är enbart bländaren som avgör om du får rätt exponering av krevaden.
Du kan köra handhållet på 1/200 del om du vill. Det går också bra med 10 sekunder på stativ med samma bländare.
Tiden påverkar bara hur många krevader du får med och om du vill ha med omgivningen eller inte.
 
Tre bilder till:

ISO 100, f/11 och 3 sekunder

ISO 100, f/11 och 5 sekunder

ISO 100, f/3,5 och 1 sekund

Ser ut som du haft lite för stor bländare och färgerna inte riktigt kommit fram. Ser misstänkt vitt ut.
Det gäller att hitta rätt bländare. 11-14 stämmer oftast.
Svårt att bedöma när man inte vet hur det såg ut live.
 
Du får ursäkta om jag säger emot dig. Krevaden är som en blixt och så kort att tiden inte spelar någon nämnvärd roll. Det är enbart bländaren som avgör om du får rätt exponering av krevaden.
Du kan köra handhållet på 1/200 del om du vill. Det går också bra med 10 sekunder på stativ med samma bländare.
Tiden påverkar bara hur många krevader du får med och om du vill ha med omgivningen eller inte.

Ja, och jag säger heller ingenstans att tiden påverkar exponeringen av krevaden. Det är som sagt bländare och ISO som påverkar den. Tiden påverkar antalet krevader, och hur långa streck man får att uppskjutningar och explosioner. Så vi är överens där.
 
Ser ut som du haft lite för stor bländare och färgerna inte riktigt kommit fram. Ser misstänkt vitt ut.
Det gäller att hitta rätt bländare. 11-14 stämmer oftast.
Svårt att bedöma när man inte vet hur det såg ut live.

Bildern aär 5 år gamla så jag minns varken hur det såg ut då, eller varför jag valde de inställningar jag gjorde. Förmodligen experimenterade jag en hel del, vilket ju är vad man får göra.

Sen är det väl också så att vissa krevader är vita, andra färgade. Så att kategoriskt säga att det inte får vara vitt är väl lite fel. Det gäller ju att hitta en bländare, ISO och tid som ger en lagom kombination av exponering och mängd explosioner.
 
Jag sa inte att vitt är kategoriskt fel. Utan att det är svårt att veta hur det såg ut live.
Vissa raketer är ju vita och skall då också vara det.
Det som det gäller är att få fram färgen i de som är färgade och för att fixa det måste man hitta rätt bländare.
 
Som med alla andra sorters bilder gäller det att få till exponeringen så som man vill ha den. Ofta (men inte alltid) innebär det att man får offra någonting. Om man drar ner exponeringen för att förhindra kritvita partier så blir hela bilden mörkare, kanske för mörk. Går till viss del att höja upp i efterbehandling. Accepterar man vissa uträtta partier så blir bilden i stort ljusare och man kanske inte behöver höja i efterbehandlngen. Men bilden kanske blir för ljus?

En utmaning med fyrverkerier är ju också det faktum att man har åtminstone två olika typer av ljus samtidigt: raketerna som är ögonblickliga, och det omgivande ljuset som är konstant. Tricket är som sagt att balansera de två.

Så, alla som läser detta, gör nu som jag: stäng av datorn, fira nyår, och passa på och ta några fyrverkeribilder om tid och lust finns. Så ses vi här igen på andra sidan nyåret och ser om vi blivit något klokare av våra experiment.

Gott nytt år!

P.S. Jag hävdar inte att jag är någon som helst expert på fyrverkerifoto, jag bara skriver ner det som funkar för mig och råkade dessutom hitta några gamla exempelbilder på datorn...
 
Tack för alla fantastiska råd.

Jag funderar på att då man har kameran på stativ så kan man ju passa på att ta förgrundsbilder utan fyrverkeri på större bländare och högre ISO, kanske tom. med blixt för att få rena fina brusfria bilder och sen tar man andra bilder med exponering satt på fyrverkerierna så kan man montera ihop det i efterhand.

Det här med vitt eller andra färger är ju också intressant. Visst är vissa fyrverkerier via, andra röda osv., men också det kan man ju göra precis i vilken färg man själv tycker är vackrast i efterhand.

Ett foto behöver väl inte alls avbilda verkligheten som den ser ut, kan lika väl göras som man tycker att den borde se ut, eller hur?

Har varit ut och provat en del innan fyrverkerierna sätter igång, så det känns som om det finns förutsättningar för att det ska bli hyggligt. Får väl kolla i bildpoolerna i morgon, gissar att det finns en del sådana bilder då.

Gott Nytt År allihop!



/Mats
 
Frukta icke att det är mulet ute när det är stora fyrverkerier som ska avfyras, du får en ganska läcker effekt då när de exploderar ovanför det tunna molntäcket. Vi hade precis nyårets fyrverkeri här i Göteborg och det låg ett molntäcke över hela stan så det blev en rätt schysst effekt.
Jag kollar sen på mina bilder under veckan hur de blev, men jag gissar på att jag misslyckades med mina fyrverkeribilder. Det gör detsamma, jag ska fira nyår ändå.. :)

Gott Nytt År på er!

/ Magnus
 
Synd att det är så förbaskat mulet här uppe i Stockholm.


/Mats
Det är inte bara där det är mulet, jag sitter i Gävle just nu och snön vräker ner, men trots det är det massor med folk som skjuter raketer runt omkring här, känns ganska meningslöst när man knappt ser grannhuset och molnbasen är tämligen låg... Nåja, bara ett år till nästa nyårsafton :)
 
Jag ska nog hålla mig runt iso 200, f/10 och 1.6 sek. Det verkar bli en skaplig kompromiss ser det ut som efter några provbilder
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.