Som med alla andra sorters bilder gäller det att få till exponeringen så som man vill ha den. Ofta (men inte alltid) innebär det att man får offra någonting. Om man drar ner exponeringen för att förhindra kritvita partier så blir hela bilden mörkare, kanske för mörk. Går till viss del att höja upp i efterbehandling. Accepterar man vissa uträtta partier så blir bilden i stort ljusare och man kanske inte behöver höja i efterbehandlngen. Men bilden kanske blir för ljus?
En utmaning med fyrverkerier är ju också det faktum att man har åtminstone två olika typer av ljus samtidigt: raketerna som är ögonblickliga, och det omgivande ljuset som är konstant. Tricket är som sagt att balansera de två.
Så, alla som läser detta, gör nu som jag: stäng av datorn, fira nyår, och passa på och ta några fyrverkeribilder om tid och lust finns. Så ses vi här igen på andra sidan nyåret och ser om vi blivit något klokare av våra experiment.
Gott nytt år!
P.S. Jag hävdar inte att jag är någon som helst expert på fyrverkerifoto, jag bara skriver ner det som funkar för mig och råkade dessutom hitta några gamla exempelbilder på datorn...