Annons

Fantastiska fyrverkeribilder?

Produkter
(logga in för att koppla)
Om jag tar med mig en kompaktare (powershot A720) med stativ, ska jag fortfarande ha en bländare som är f8-11f11? Eller går det då bra med en kortare bländare i detta fall?
 
Frukta icke att det är mulet ute när det är stora fyrverkerier som ska avfyras, du får en ganska läcker effekt då när de exploderar ovanför det tunna molntäcket. Vi hade precis nyårets fyrverkeri här i Göteborg och det låg ett molntäcke över hela stan så det blev en rätt schysst effekt.
Jag kollar sen på mina bilder under veckan hur de blev, men jag gissar på att jag misslyckades med mina fyrverkeribilder. Det gör detsamma, jag ska fira nyår ändå.. :)

Gott Nytt År på er!

/ Magnus

Hoppas du fick några bra bilder, ser gärna eftersom jag själv jobbar o missade det i år..ska göra ett försök på bilder vid tolvslaget om jag hinner..önskar alla en god kväll och ett gott nytt år med många bra foton :)
 
Lämplig vitbalans på fyrverkerier?

Hittade i en guide av Gary Friedman att han rekommenderade vitbalansen satt till "Daylight".
Vet inte precis varför, borde mer rimligt att köra Tungsten tycker jag, men kan kanske vara ett tips att ta till sig om man använder en kompakt t.ex. och inte har möjlighet att fotografera i RAW.

Han rekommenderar också ISO200, F/5,6 och 15 sek. slutartid som startvärden och att köra i M-läge och justera bländaren.

Och avstängd bildstabilisering förstås.

Själv kör jag som sagt Auto WB och RAW-format så att man kan justera i efterhand, tror det blir bäst.


/Mats
 
Senast ändrad:
Vilken bländare man skall ha beror på kameran. En fullformatare och en kompakt kommer att vara olika. Bländare 5,6 på min 5D stämmer absolut inte. Jag måste över 10.
Så se till att ta några bilder i början och se på pre-view att ni får färgerna rätt.
Tiden kan ni enklast köra på auto för den spelar ingen roll. Då får ni också med lite av stadsmiljön.
 
Sådärja, nu är det ännu disigare och har dessutom börjat snöa ymningt så att det bara är några tiotals meter sikt, så att hoppas på de där fantastiska fyrverkeribilderna är väl bara att glömma tyvärr.


/Mats
 
Jag gick ut och testade. Fick en massa flares och snö på bilderna och fyverkerierna kan man ju knappt se. Blir fler fyrverkerier vid tolv men det blir svårt i alla fall. Körde ISO 200 f8 och 3 sekunders slutartid på kompatken.
 
Gott nytt år på er!

Enna bild från hemma alldeles nyss

EOS 450D
EF18-55/3.5-5.6 IS
ISO 100
WB Auto
Bländare 6.3
Slutartid 6sek
 

Bilagor

  • fs_fireworks.jpg
    fs_fireworks.jpg
    58.9 KB · Visningar: 244
Jag gick ut i avsikt att prova lite, men det regnar och blåser nåt så in i glödröda helvete att kamera, objektiv och framför allt frontlinsen grodde igen så allt blev bara en massa bludd. Dessutom blev jag både blöt och kall. Jädra sätt att börja ett nytt år på!
 
Jag kan berätta om en till misslyckad inledning på fotoåret. Har tänkt ut en listig plan för att fånga fyrverkerier i vad jag tror blir en fin bild. Har gått hela året och väntat på att nyårsafton äntligen skall komma så jag får prova om teorin fungerar. Men, SMHI lovar snö, snö och ännu mer snö och det börjar mycket riktigt ett ymnigt snöfall framåt kvällen. Inser ju att det här blir ju inget av så jag avnjuter ett glas vin till under det att snön faller utanför. Konstaterar med jämna mellanrum att sikten inte på långa vägar är tillräcklig för den tilltänkta bilden.

Men så, precis när jag avslutar glaset, avtar snöandet. Förhållandena börjar likna acceptabla. Men jag behöver köra bil till platsen för fotot. Nedrans! Letar upp en alkotestsida på nätet och fyller i uppgifterna som behövs för att beräkna promillehalten. Om jag uppskattat vinmängden rätt har jag på pricken 0 promille halv tolv då jag senast måste sätta mig i bilen och åka. Hm, kymigt. Tycker marginalerna är för små. Efter en stunds vånda bestämmer jag mig ändå för att stanna hemma. Och så närmar sig tolvslaget. 23.45 upphör snöandet helt, himlen klarnar tom fläckvis och sikten över stan är så gott som perfekt för den bild jag tänkte ta. Jämmer och elände!!! 00.05 drar himlen åter igen och snöandet fortsätter.

Vad skall man säga !? Nu är det bara ett år till nästa nyårsafton, och i år var förhållandena verkligen perfekta..

Edit: Tog i alla fall några bilder genom fönstret för att testa exponering. ISO 200 och bländare 11 tyckte jag blev bäst. Hårt croppad bild.
 

Bilagor

  • IMGP9986.JPG
    IMGP9986.JPG
    9.5 KB · Visningar: 218
Senast ändrad:
Hehe.. hm, jao jag hade inte tänkt gå ut nå mer ikväll/inatt och fota fyrverkerier speciellt eftersom jag är en aning lullig också efter X antal flaskor.. :) men jag tog grejorna och smet ut på gården när klockan kröp närmare midnatt, monterade upp stativ och allt och lät sedan slutaren stå vidöppen.. :)

Bilder blev det! jag dumpar upp dem på bloggen min imorrn om inte huvudvärken är för massiv.. heh

Natti! :)

/ Magnus
 
En bild från Kiruna
ISO 200
f/5,6
5sek
T_Andersson_Foto_05496-Redigera.jpg
 
Får bjuda på en bild jag med.
Handhållen kamera
8" f9 iso 400 vitbalans skugga
 

Bilagor

  • IMG_4062.jpg
    IMG_4062.jpg
    13.1 KB · Visningar: 236
God fortsättning!
Plats: Åhus hamn
13 sek, F:8, ISO 320, 18 mm

/Stetan
 

Bilagor

  • 20110101-IMG_9796-Edit2-2.jpg
    20110101-IMG_9796-Edit2-2.jpg
    80.8 KB · Visningar: 251
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.