Annons

Att fota i tropikerna/regnskogsområden

Produkter
(logga in för att koppla)

Cristiancjb

Aktiv medlem
Hej alla ni experter!

Jag är blott en nybörjare inom foto och kan inte en bråkdel av alla funktioner i min Canon 350D. Hur som helst ska jag i februari månad åka till Borneo och eventuellt lite andra ställen och skulle vara väldig tacksam för tips om allt från vad man kan behöva eller kan vara bra att ha när det gäller kamera utrustning/skydd till tips om sätt att fota och saker att tänka på. Jag är som sagt ny inom detta och för tillfället med rätt begränsad ekonomi så min tanke är att köpa en relativ billig objektiv med zoom (Canon EF 70-300/4-5.6 IS USM) men bra med andra tips för ändamålet resa!

Alla tips är välkomna!

Tyvärr aldrig varit i regnskog men några tips har jag:
1) fundera på vidvinkel istället t ex Sigma 8-16 eller om du inte behöver fullt så vidvinkligt och vill upp mer åt telehållet 10-20, 10-22, 10-24 eller 12-24. Regnskogar är täta och det blir svårt annat än mot trädkronorna att köra tele.
2) de är mörka (t o m jämfört med en tjock bokskog). Höga ISO eller ljusstarka objektiv hjälper MEN
3) de är fuktiga och det kommer regn ofta. Ingen garanti att kamera och objektiv överlever
4) riktiga dykhus är dyra men det finns sådana i tjock plast (mjukplast som kostar några tusen annars
5) sätt på en plastpåse på morgonen då du är på hotellet. Öppningen mot objektivet. Sätt fast vid filtret gärna i gängan mellan filter och objektiv. Ta ej av förrän du är ur regnskogen och gärna på hotellet
6) stora minneskort - du vill inte gärna byta i regnskogen

Jag är som sagt ny inom detta och för tillfället med rätt begränsad ekonomi så min tanke är att köpa en relativ billig objektiv med zoom (Canon EF 70-300/4-5.6 IS USM) men bra med andra tips för ändamålet resa!