Annons

Att fota i tropikerna/regnskogsområden

Produkter
(logga in för att koppla)

Cristiancjb

Aktiv medlem
Hej alla ni experter!

Jag är blott en nybörjare inom foto och kan inte en bråkdel av alla funktioner i min Canon 350D. Hur som helst ska jag i februari månad åka till Borneo och eventuellt lite andra ställen och skulle vara väldig tacksam för tips om allt från vad man kan behöva eller kan vara bra att ha när det gäller kamera utrustning/skydd till tips om sätt att fota och saker att tänka på. Jag är som sagt ny inom detta och för tillfället med rätt begränsad ekonomi så min tanke är att köpa en relativ billig objektiv med zoom (Canon EF 70-300/4-5.6 IS USM) men bra med andra tips för ändamålet resa!

Alla tips är välkomna!

Tyvärr aldrig varit i regnskog men några tips har jag:
1) fundera på vidvinkel istället t ex Sigma 8-16 eller om du inte behöver fullt så vidvinkligt och vill upp mer åt telehållet 10-20, 10-22, 10-24 eller 12-24. Regnskogar är täta och det blir svårt annat än mot trädkronorna att köra tele.
2) de är mörka (t o m jämfört med en tjock bokskog). Höga ISO eller ljusstarka objektiv hjälper MEN
3) de är fuktiga och det kommer regn ofta. Ingen garanti att kamera och objektiv överlever
4) riktiga dykhus är dyra men det finns sådana i tjock plast (mjukplast som kostar några tusen annars
5) sätt på en plastpåse på morgonen då du är på hotellet. Öppningen mot objektivet. Sätt fast vid filtret gärna i gängan mellan filter och objektiv. Ta ej av förrän du är ur regnskogen och gärna på hotellet
6) stora minneskort - du vill inte gärna byta i regnskogen

Jag är som sagt ny inom detta och för tillfället med rätt begränsad ekonomi så min tanke är att köpa en relativ billig objektiv med zoom (Canon EF 70-300/4-5.6 IS USM) men bra med andra tips för ändamålet resa!
Jag har aldrig varit på Borneo, men tror inte att förhållandena är fullt så extrema som det Fredrik målar upp. Det går nog att använda kameran ungefär som vanligt. Dock skulle jag föreslå att du har med en andra kamera, t ex en hyfsad kompakt. Både för att kunna använda vidvinkel när du har telezoomen på din 350D utan att byta objektiv (det hinner man inte alltid) och för att ha i reserv om din 350D skulle krångla. Det är ju en kamera som inte är helt ny, så man vet aldrig...

Dessutom tror jag du skulle ha stor glädje av att ha med en hyfsad kikare. När jag själv är ute i naturen, både i Sverige och t ex i Afrika, använder jag kikare mycket mer än kamera.

Jag har fotat en hel del vid ekvatorn = tropiskt klimat med regnskog på Sao Tome och på Sri Llanka. Det funkade fint med vanlig system kamera.
Jag håller med Erland. Gardera med en smidig kompaktkamera.

Ok, ja det lät lite extremt med en massa åtgärder. När jag var i Amazonas så var folk med systemkameror som ingenting med det finns säkert ändå sätt att underhålla kameran. Jo, kikare ska jag definitivt ha med och om jag hittar min kompaktkamera så hänger den också med, den tjänade mig bra när jag var i Amazonas för nåt år sen men är som sagt ny med det här med systemkameror så det blir spännande och man vill ju försöka fota lite fåglar också så vi får se hur det går Tack för tipset.
Vet att när jag var i Amazonas så var det några som hade med sig påsar med silika kulor, typ såna som finns i skorna när man köper dem och som absorberar fukt. Ska nog ta med mig såna och ha dem vid kameran när jag inte använder dem så att de suger åt sig lite fukt från den.

Som sagt, alla tips är välkomna

Vet att när jag var i Amazonas så var det några som hade med sig påsar med silika kulor, typ såna som finns i skorna när man köper dem och som absorberar fukt. Ska nog ta med mig såna och ha dem vid kameran när jag inte använder dem så att de suger åt sig lite fukt från den.
Silica gör bara nytta i ett slutet utrymme under en begränsad tid. De kan bara absorbera en begränsad mängd fukt så om det ligger framme i en normal miljö är de ganska fort förbrukade.

Silica gör bara nytta i ett slutet utrymme under en begränsad tid. De kan bara absorbera en begränsad mängd fukt så om det ligger framme i en normal miljö är de ganska fort förbrukade.

Istället för silica gel rekommenderar jag att du införskaffar Zorb-it, dessa självladdar sig. Jag använde dem på min resa till Syd Georgien (som även den är väldigt blöt se här och här). Se även Arthur Morris kommentarer om Zorb-it här och här.

Några kommentarer från Luminous Landscape om deras erfarenheter vid deras resa till Amazonas.

Senast ändrad:
Istället för silica gel rekommenderar jag att du införskaffar Zorb-it, dessa självladdar sig. Jag använde dem på min resa till Syd Georgien (som även den är väldigt blöt se här och här). Se även Arthur Morris kommentarer om Zorb-it här och här.

Några kommentarer från Luminous Landscape om deras erfarenheter vid deras resa till Amazonas.

Awesome! Härliga tips där! Och den där sidan från Luminous Landscape verkar nice utifrån vad jag skummat igenom! Taaack!

Jag testade silika kulor och hade dem i en genomskinnlig låda där jag även förvarade kameran när jag inte använde den. Visst, de blir mättade efter ett tag men då var det bara att "steka" dem i en kastrull på medel värme ett bra tag och de blev som nya igen. Lite omständigt ibland men då var det bättre än ingenting. Dock måste jag läsa lite om de där Zorb-it för det verkar ju intressant om de självladdar!

Har anvant min kamera helt vanligt utan något skydd i regnskogen, klarade sig utmarkt! Enda jag kande var att man behovde en tripod om man inte vill ga upp i for hoga iso tal, iom det ar rätt morkt oftast. Jag skulle rekomendera ett objektiv med mkt omfang om du har begransad ekonomi. Kanske ett 18-200mm eller liknande, du får med hyffsad vidvinkel, men kan samtidigt zooma hyffsat mot olika faglar, djur m.m.

Tänk aven pa om du lagger ner kameran i vaskan pa hotellet med ac, och du sen får ut den i regnskogen och den hoga luftfuktigheten så kommer linsen imma igen som bara den. Så ta ut kameran direkt nar du anlander så att imman forsvinner. Så att det inte dyker upp nat fint djur och du får ingen fin bild pga immig lins. Inget kul ;)

Så det ar mina tips med right budget, en bra allround objektiv, bra väska som tal regn, och en tripod! Lycka till, ar sjalv ute och reser sen ca 7manader tillbaka ;)

Mvh

Hm, jag tror jag skulle ägna mer uppmärksamhet åt att skydda grejorna från stöld och rån än väder. Tex är incheckad baggage på flyget ingen säker plats för kameror och hem-/reseförsäkring täcker inte stölder ur väskor och resebolagen hänvisar till försäkringar även om man brukar kunna få ersättning för förlorade väskor.

Sen är frågan hur lokalbefolkningen uppfattar dyra kameragrejor? Min ringa erfarenhet är att man knyter inte fast kameraremmar runt kroppsdelar. Väskryckare släpper inte och det kan bli väldigt farligt att släpa med. Om man blir rånad, ge dem vad de vill ha och tjafsa inte. Inget är lika värdefullt som den egna hälsan. Ha en inventarieförteckning och gärna nån telefon/adresslista till svenska konsulat/ambasader i skon så man hittar till hjälp även när man är omskakad. Telefonnummer till spärrtjänster är också bra. Fotokopia på passen är guld värt när man är helt utan i främmande länder. Likaså är flera kreditkort på spridda platser rätt bra. Man behöver inte åka till så exotiska platser för att vara försiktig. Om nån pekar på en med skjutvapen så är det som regel alltid på riktigt.

På tal om kreditkort, fast jag fick försäkringar om att mitt kreditkort skulle vara funkis så gick det inte att ta ut kontakter ur ATM-maskiner. Men med mitt andra kort gick det bra.

Äh, vad tusan, resan kommer bli skitbra. Var inte så orolig, du kommer säker få kanonbra bilder. Var inte snål med att ta bilder bara.

Hm, jag tror jag skulle ägna mer uppmärksamhet åt att skydda grejorna från stöld och rån än väder. Tex är incheckad baggage på flyget ingen säker plats för kameror och hem-/reseförsäkring täcker inte stölder ur väskor och resebolagen hänvisar till försäkringar även om man brukar kunna få ersättning för förlorade väskor.

Sen är frågan hur lokalbefolkningen uppfattar dyra kameragrejor? Min ringa erfarenhet är att man knyter inte fast kameraremmar runt kroppsdelar. Väskryckare släpper inte och det kan bli väldigt farligt att släpa med. Om man blir rånad, ge dem vad de vill ha och tjafsa inte. Inget är lika värdefullt som den egna hälsan. Ha en inventarieförteckning och gärna nån telefon/adresslista till svenska konsulat/ambasader i skon så man hittar till hjälp även när man är omskakad. Telefonnummer till spärrtjänster är också bra. Fotokopia på passen är guld värt när man är helt utan i främmande länder. Likaså är flera kreditkort på spridda platser rätt bra. Man behöver inte åka till så exotiska platser för att vara försiktig. Om nån pekar på en med skjutvapen så är det som regel alltid på riktigt.

På tal om kreditkort, fast jag fick försäkringar om att mitt kreditkort skulle vara funkis så gick det inte att ta ut kontakter ur ATM-maskiner. Men med mitt andra kort gick det bra.

Äh, vad tusan, resan kommer bli skitbra. Var inte så orolig, du kommer säker få kanonbra bilder. Var inte snål med att ta bilder bara.

Tack för tipsen! Jo, det kommer att gå bra. Just den sista måste jag komma ihåg att tänka på för eftersom jag är ny så har jag en tendens att vara snål med att ta bilder. Ska köpa extra minneskort så slipper jag tänka på det! I övrigt så är jag mer rädd för att bli sjuk eller nåt sånt eller att nån makak ska sno mina grejer för de verkar vara experter på sånt! Åker genom en kurs så iaf under den tiden kommer vi att vara en stor grupp och rånare är nog inte nåt vi behöver oroa oss för! ^^

Jag brukar inte resa till så exotiska ställen. Mest exotiska för mig är Mexico. Om det är tid kvar till resan så finns det konstiga drickvacciner för magsjuka. Annars är ett hett tips att man inte dricker smältvattnet från isen i drickan. Jag brukar hoppa isen helt och hållet om man inte skall dricka upp direkt. Är oftast tillverkat av kranvatten. Frukt skall ha skalen kvar när man köper den. Jag äter inte heller salladsgrönsakerna. Maten kan man inte göra mycket åt, men man äter inte av det som de allra fattigaste vill sälja. Resturanger skall ha mycket andra gäster, gärna lång kö, så det är omsättning på maten så inget har blivit stående.

Tjuvar är rätt listiga, så om nån typ dräller ketchup på kläderna och skall hjälpa till så är det tjyv-flagg av stora mått. Likaså om folk knuffas, snubblar på ens grejor etc eller försöker göra dig uppmärksam på att du tappat grejor så kan det vara tjuvdags (men inte säkert). Överdriven hjälpsamhet... Mja, det behöver inte vara tjuvar.

Men som sagt, om man får tro google så är risken större att bli utsatt för brott i Barcelona än Borneo. Se bara upp var du sätter baken när du sätter dig och kolla skorna innan du sätter föttterna i.

Dagens regnskogstips:

Ta med kläder i material som torkar fort (ej bomull), jag har varit i regnskogen i Costa Rica
och med en luftfuktighet på 100% så är det inte lätt att få blöta plagg att torka...och eftersom man är i en regnskog så regnar det också en hel del..men en fantastisk upplevelse var det!

Ha en riktigt härlig resa!

Hej, jag var på Borneo i februari förra året, det är faktiskt inte så farligt fuktigt som man brukar föreställa sig. Värre är nästan omställningen från air kondition till ute, se till att ha en skapligt isolerad kamera väska med dig och ta inte upp kameran direkt när du kommer ut, eller in på rummet utan låt den svalna/kyla sig lite till omgivningstemp först.

Ett tele är en bra ide att ha med sig, speciellt om du ska till Sepilok och fota orangutangerna eller om du ska åka kanot på Kinabatang. Men glöm för allt i värden inte en normalzoom. Det finns så mycket annat än djur att fota. Har du ont om plats skulle jag rekommendera en ljusstark normalzoom + ett 70-300 med bildstabilisering. Skulle du ha plats till ett enkelt stativ så är inte det fel, jag fick ganska ofta nytta av mitt. Jag köpte ett billigt Hama som jag sen slängde innan hemresa, funkar bra så länge du inte har några tyngre objektiv.

Brottsligheten är inte så farlig så länge du är på den Malaysiska delen och sålänge du håller dig till den inhemska maten eller snabbmatskedjorna och låter bli att dricka deras vatten så är risken för magsjukdomar inte större än vid många medelhavsländer, snarare mindre skulle jag tro.

De viktigaste grejerna skulle jag säga är en bra väska, ett par mindre minneskort och ett eller ett par extra batteri.

Hoppas du får en trevlig resa
// Marcus

Hej, jag var på Borneo i februari förra året, det är faktiskt inte så farligt fuktigt som man brukar föreställa sig. Värre är nästan omställningen från air kondition till ute, se till att ha en skapligt isolerad kamera väska med dig och ta inte upp kameran direkt när du kommer ut, eller in på rummet utan låt den svalna/kyla sig lite till omgivningstemp först.

Ett tele är en bra ide att ha med sig, speciellt om du ska till Sepilok och fota orangutangerna eller om du ska åka kanot på Kinabatang. Men glöm för allt i värden inte en normalzoom. Det finns så mycket annat än djur att fota. Har du ont om plats skulle jag rekommendera en ljusstark normalzoom + ett 70-300 med bildstabilisering. Skulle du ha plats till ett enkelt stativ så är inte det fel, jag fick ganska ofta nytta av mitt. Jag köpte ett billigt Hama som jag sen slängde innan hemresa, funkar bra så länge du inte har några tyngre objektiv.

Brottsligheten är inte så farlig så länge du är på den Malaysiska delen och sålänge du håller dig till den inhemska maten eller snabbmatskedjorna och låter bli att dricka deras vatten så är risken för magsjukdomar inte större än vid många medelhavsländer, snarare mindre skulle jag tro.

De viktigaste grejerna skulle jag säga är en bra väska, ett par mindre minneskort och ett eller ett par extra batteri.

Hoppas du får en trevlig resa
// Marcus

Skulle vara intressant om trådskaparen kunde återkoppla vad valet föll på samt hur det slog ut? Jag ska själv till Borneo och har samma funderingar. Bara det att jag sitter med ett "CANON EOS 5D MKII + OPTIK EF 24-105MM/4.0L IS USM", mest för att jag ville ha kameran och "kit-objektivet" var för prisvärt för att låta bli..

Nu undrar jag vad jag ska ha med mig mer för objektiv, det är mörkret jag räds mest... samt tiden.. på söndag åker jag. Skulle tacksamt ta emot alla svar. Det får dock inte vara alltför dyra grejor. Men jag skulle vilja ha förslag på tele och makro gärna original canoner!

farsan har med sig ett "50 1,8" vilket är billigt, ljuskänsligt som tusan och smäckert, lätt att bära på. Men det skulle vara tråkigt att köpa ett likadant, bättre om jag kompletterar med ngt så att vi kan låna av varandra.

en dröm hade ju varit att skaffa ngt hyfsat tele att fånga fåglar och apor i trädkronorna med från flodturer framförallt, men jag inser att det nog får stanna vid just en dröm. Det kan vara jobbigt nog att stånka upp för Mnt Kinabalu med packningen som den är. En bra kikare som den här för tusingen; "Danubia Rain Forest 8x42" , väger in på 1 kg, visserligen förevigar denna inga bilder, men man skapar nog oförglömliga minnen :) ... hm riktigt svårt!

Dessutom undrar jag om ett enbens-stativ på runt halvkilot kan vara ngt för denna resa?

Mitt regnskogstips är att leta upp ett blommande eller fruktbärande träd där du på något sätt har utsikt över kronan och slå läger där. Då kommer fåglar och andra djur till dig. Att löpa runt i djungeln och försöka plåta fågel är väldigt svårt :)

Sen finns det så klart andra saker än fåglar att plåta på Borneo!

God tur!

/b

Allt beror ju på hur man bor,,,,,,,,ligger man i fält så får man ha lite andra grejor med sig än om man kommer hem till ett rum men AC varje kväll. AC torkar ut utrustningen på ett bra sätt.

Mitt tips är en Pelican-case.

En liten detalj som man kanske inte tänker på är engångs wipes till linserna, kan vara otroligt bra att ha ett lager med sådana med. Den vanliga putsduken blir snabbt blöt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar