djungel
Aktiv medlem
Oj va svårt. Finns det inga "mellan" -"lagom"objektiv som är bra både för människor och natur? Reser mycket och vill kunna ta fina bilder på natur, byggnader och omgivning.
Jag delar med mig lite av mina erfarenheter. Efter 15 längre resor de senaste 25 åren har jag avverkat många kameraalternativ. Jag har släpat på kameraväska med flera hus och objektiv, blixtar och stativ i vissa miljöer och kommit hem med fantastiska bilder.
Nästa resa kunde jag erfara att kameran nästan aldrig användes eftersom man inte plockar upp en systemkamera som kostar 5 årslöner i vissa miljöer. Denna erfarenhet gjorde att jag investerade i en minox (spionkamera) som gav spännade bilder på människor och miljöer.
Nästa resa med minikameran gjorde mig besviken för jag fick bara små prickar på fotona av de spännade djur (anakondor, krokodiler mm) som trots allt bara var 10 meter bort.
De senaste resorna i medelfarliga länder har jag använt kompaktkameror och superzoomare. jag har varit ganska nöjd med bildresultaten när jag kommit hem. Men nu när jag tittar på bilderna och jämför med skärpan på bilderna från min nya systemkamera ser jag en enorm skillnad.
Snabba enka tips från mig bli följande.
Resor i stadsmiljöer och för landskapsbilder i de flesta länder i Afrika, Asien och Latinamerika. Välj en liten diskret kamera med skapligt zoomomfång. Pris över 4000 kr bör kunna ge bra bilder.
Resor där stöldrisk är liten och/eller målet är djurfoto. Välj systemkamera. Ett objektiv på minst 200 millimeter krävs och sensor på 16-36 MP gör att man ytterligare kan (beskära/zooma) i efterhand.
Det finns inget exakt svar på vilken kameratyp som är bäst för resor. Men om man utesluter foto av djur mm långt bort så finns det väldigt mycket kvalitet att hämta för 5-10 000 kr.