Jag har själv nästan helt slutat använda min tjockkamera (en extratjock Nikon D3) och använder nu nästan uteslutande en NEX-7. Visst finns det nackdelar med den också, men den elektroniska sökaren fungerar för det mesta hyfsat bra och visar exakt det som kommer med på bilden (till skillnad från sökarna i billigare DSLR). Jag har också konstaterat att jag använder den vinklingsbara skärmen betydligt mer än jag trodde jag skulle göra - den fungerar bra för det mesta utom i direkt solljus.
NEX-7 går nu att köpa för 5000:- på Cyberphoto (jag betalade över 10K för min), och gör den till en synnerligen prisvärd kamera. NEX-6 är ett annat alternativ som har snabbare autofokus och WiFi, men den kostar lite mer.
Största nackdelen med min NEX är att den ibland missar fokus helt - i och med att den använder kontrastbaserad fokusering kan den bli lurad i vissa ljussituationer. Menysystemet är inte heller kul att ha att göra med, och i och med att NEX-7 saknar möjligheten att lagra olika personliga inställningar (vilket finns i t.ex. NEX-6) är det ibland bökigt att ställa in kameran som jag vill ha den.
Jag använder nästan aldrig den medföljande kitzoomen, utan kör med fasta objektiv (Sigma 19/2,8, Sigma 30/2,8, Sony 35/1,8 OSS, Sony 50/1,8 OSS samt Nikon 105/2,5 och Canon 200/2,8 med adapter).
Bildexempel från min NEX hittar du i min blogg här på FS (och också en del inlägg med synpunkter på kameran).
/afe (som väntar på det första inlägget där någon påstår att sökarlösa kameror används på armlängds avstånd)