Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips på bra kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

tinisch

Ny medlem
Den 27/11 fyller jag 18 år och jag planerar att önska mig en kamera.

Önskemål

Storlek: Storleken/vikten har ingen betydelse. Den kan vara hur stor och klumpig som helst.

Funktionalitet: Bildernas kvalitet ska vara i fokus. (Därför spelar kamerans storlek ingen roll, tar den bra bilder spelar det ingen roll om den är klumpig.) En del zoom skulle vara uppskattat.
Jag vill kunna filma med kameran.

Jag vill fota: Det mesta faktiskt. Natur & djur kommer vara i fokus. Jag vill även fota vardagliga händelser (släktträffar, semesterbilder mm).

Pris: Max ca 4000 kr.

Övrigt: Förmodligen kommer jag inte ha några problem att lära mig kamerans olika funktioner om jag försöker, därför är det inte viktigt att kameran är "lätt att lära" men jag vill inte heller gå igenom en manual stor som en tegelsten för att kunna ta en bild. Lagom är bäst.
Ett annat plus är om kameran kan ta snabba bilder (jag vet att sådant kan variera beroende på ljus mm), då jag planerar att fota en del spralliga djur.

Jag söker inte en systemkamera!

Tacksam för alla tips. :)
Påpeka gärna om jag glömt en viktig punkt!

Dina önskemål pekar mot en systemkamera och budgeten åt motsatt håll. Begagnat, kan det vara något?

Den 27/11 fyller jag 18 år och jag planerar att önska mig en kamera.

Önskemål

Storlek: Storleken/vikten har ingen betydelse. Den kan vara hur stor och klumpig som helst.

Funktionalitet: Bildernas kvalitet ska vara i fokus. (Därför spelar kamerans storlek ingen roll, tar den bra bilder spelar det ingen roll om den är klumpig.) En del zoom skulle vara uppskattat.
Jag vill kunna filma med kameran.

Jag vill fota: Det mesta faktiskt. Natur & djur kommer vara i fokus. Jag vill även fota vardagliga händelser (släktträffar, semesterbilder mm).

Pris: Max ca 4000 kr.

Övrigt: Förmodligen kommer jag inte ha några problem att lära mig kamerans olika funktioner om jag försöker, därför är det inte viktigt att kameran är "lätt att lära" men jag vill inte heller gå igenom en manual stor som en tegelsten för att kunna ta en bild. Lagom är bäst.
Ett annat plus är om kameran kan ta snabba bilder (jag vet att sådant kan variera beroende på ljus mm), då jag planerar att fota en del spralliga djur.

Tacksam för alla tips. :)
Påpeka gärna om jag glömt en viktig punkt!

Hej och välkomen till Fotosidan, Tina!

Jag har tyvärr ingen rekommendation till dig, jag ville bara säga att ditt inlägg är ett mycket bra föredöme för hur man bör be om råd! :)

Om alla skrev lika utförligt som dig när de frågade efter råd så skulle det bli mycket enklare här på forumet!

Dina önskemål pekar mot en systemkamera och budgeten åt motsatt håll. Begagnat, kan det vara något?

Jag vet inte om jag skulle klara av en systemkamera. Jag har tidigare bara använt mig av vanliga digitalkameror. Det verkar lite krångligt med alla inställningar, objektiv och ja, jag vet inte allt. Men jag antar att alla är nybörjare någon gång. Jag funderar också på om en systemkamera skulle vara värd alla pengar, alltför ofta kommer jag inte fota.

Jag har även fått tips om Canon PowerShot SX110 IS och Casio EX-H10.

Du begär mycket av en kompaktkamera för under 4000. Det finns de som skulle funka hyfsat, men då snackar vi bortåt dubbla priset och över det.

Varför vill du inte ha en systemkamera? Du får t.ex. en ny Nikon D3000 med ett objektiv för under 5000. Beg finns ännu billigare.

Om storleken inte spelade någon roll finns det vad jag vet ingen fördel kvar hos kompakten. Eller spelar storleken ingen roll så länge den är mindre än systemkamera?

Jag vet inte om jag skulle klara av en systemkamera. Jag har tidigare bara använt mig av vanliga digitalkameror. Det verkar lite krångligt med alla inställningar, objektiv och ja, jag vet inte allt. Men jag antar att alla är nybörjare någon gång. Jag funderar också på om en systemkamera skulle vara värd alla pengar, alltför ofta kommer jag inte fota.

Jag har även fått tips om Canon PowerShot SX110 IS och Casio EX-H10.

En enkel systemkamera fungerar i princip likadant som en vanlig digital om man vill det. Skillnaden kommer när man inte vill det! Det är bara på mer avancerade systemkameror man behöver ha mer koll.

Vad gäller objektiv, så brukar man få ett med på köpet som funkar bra till att börja med!

T.ex. http://www.cyberphoto.se/info.php?article=nid30001855VR är ju inte sååå mycket dyrare, OM du kommer att använda den, annars är den väldigt dyr... Det kan antingen bli så att du aldrig använder den för att det är mycket att släpa på, eller så blir du lika biten som jag blev och tar med kameran överallt :)

Svårt, men Panasonic Lumix TZ7 har jag tittat på en del nu då jag oxå söker en hyfsad kompaktkamera (G11 kunde vi rekommenderat men den är dyrare ((å för stor för mig))), men så har jag hittat den billigare men större Canon PowerShot A2100 IS och tyvärr så verkar den riktigt bra, för jag vill egentligen ha TZ7 då den är läckrare men A2100 verkar ändå ge bättre bilder tyvärr. :)
Å då har du ju pengar över.
Nästan lika läcker är Canon SX200 men ändå verkar den billigare A2100 va bättre tyvärr.
Kolla modellerna på cyberphoto och bildtesterna kan va till hjälp.
Canon SX20 är rätt så hyfsad oxå, det kanske är modellen för dig. Fuji har bra liknande såna oxå.

Antar att det som kommer att vara helt avgörande för din möjlighet att fota spralliga djur i rätt ögonblick kommer att vara slutarfördröjningen, dvs den tid som förflyter mellan det att avtryckaren trycks ner och bilden tas. Kompaktkameror har genom sin konstruktion längre sådan tid än systemkameror, öven om tiderna nu börjar närma sig systemkamerors. Autofokusprestanda kommer ochså att vara viktigt. En kamera där tillverkaren hävdar att denna fördröjningstid halverats är Panasonic med sin FZ38 som ligger bara lite över din budget. Det är också en kompaktkamera med alla möjligheter om du vill utvecklas som fotograf (med kompaktkameramått mätt då). Rejält med zoom, filmar bra med stereoljud och har många manuella inställningsalternativ när du börjar bli varm i kläderna.

Vad du än väljer så håll koll på vilken slutarfördröjning och autofokusprestanda kameran har. Det finns många alternativ i kompaktkameradjungeln.

Kanske inte är din kamera men nu tror jag vet vad jag vill ha alla fall: Canon Digital Ixus 200 IS. Bra bilder till bra pris. Inte top notch men nära på. Verkar det som, inte så många tester än.

Det var tråkigt, för då får du glömma i stort sett alla dina övriga krav. Sen får jag inte riktigt ihop nedanstående kommentarer:

Övrigt: Förmodligen kommer jag inte ha några problem att lära mig kamerans olika funktioner om jag försöker, därför är det inte viktigt att kameran är "lätt att lära" men jag vill inte heller gå igenom en manual stor som en tegelsten för att kunna ta en bild.
Jag vet inte om jag skulle klara av en systemkamera. Jag har tidigare bara använt mig av vanliga digitalkameror.
Vill du ha en kamera som ger bra bildkvalitet och som gör "som du vill" så är det helt klart en systemkamera du ska ha. Att det är ett system betyder bara att det går att byta objektiv och att det finns fler möjligheter till extra tillbehör. Men alla systemkameror på marknaden har också mångdubbelt större sensorer än icke-systemkameror (med några preciella undantag), vilket också ger mångdubbelt bra bildkvalitet.
Att rata systemkameran när man har önskemål som dina, är lite som att vilja ha en regnjacka som inte är vattentät. Det går liksom inte ihop.

Tina, eftersom du skriver att "en del zoom skulle vara uppskattat" skulle jag titta på Panasonic FZ38 eller Canon SX20IS. Annars tycker jag att Panasonic LX3 känns som det givna valet om "bildernas kvalitet ska vara i fokus".
Det är dock svårt att få allt det som du vill i en kompaktkamera, men ska du ha allt det du vill ha med en systemkamera så blir det en lite annan prislapp. Man kan visserligen få en ny systemkamera med ett kitobjektiv för under 5000kr, men ska man ha "en del zoom" så får man antingen köpa till en superzoom eller en telezoom. Filmfunktionen lämnar åxå en del övrigt att önska på dagens systemkameror (vet inte om det finns några i den prisklassen som har filmfunktion ens), då autofokusen inte är så jättebra i filmläget. Annars tror jag inte att du behöver oroa dig för att en systemkamera ska vara krånglig. De går att ställa på "gröna rutan" och då funkar de helt automatiskt.

Kompaktkameror har genom sin konstruktion längre sådan tid än systemkameror, öven om tiderna nu börjar närma sig systemkamerors.

Det var länge sedan kompakterna blev snabbare än systemkamerorna (sedan finns det väl en del undantag). Det som gör att det är omöjligt att få systemkamerorna lika snabba är att det finns en spegel som måste fällas upp, vilket inte behöver göras på kompaktkamerorna (eller de spegellösa systemkamerorna).
Det som sätter käppar i hjulen med en kompakt är AF-hastigheten (och prestandan på höga ISO-tal).

Tack för alla era svar!

Jag kanske bör satsa på att köpa en systemkamera istället. Även om de kostar mer än jag planerat sätter jag nog upp en på önskelistan iallafall, sen får vi se vad som dyker upp.

Jag gillar Nikon D3000 hjälpfunktion GUIDE, jag är mycket intresserad av fotografering även om jag aldrig haft en egen systemkamera. Jag tror att den kameran kan hjälpa mig bra i början.
Jag hade tidigare trott att systemkameror var ett mycket komplicerat ting som jag aldrig skulle kunna hantera utan att förstå mig på flertal tekniska begrepp och liknande. Med lite förklaring förstår jag nu att de i princip fungerar som vanliga kameror, om man vill det.

Nu har jag varit till Expert och tittat/hållit i Nikon D3000. Jag gillar den väldigt mycket! Skön att hålla i och inte så tung som jag trodde. Innan var jag osäker gällande kamerans autofokus, på http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=nid30001855VR står det att kameran inte har någon inbyggd autofokusmotor, ändå står det under "Korta specifikationer:" att den har 11 punkters AF.
Enligt försäljaren (som även sa att hon själv hade en Nikon D3000) har den AF. Hon rådde mig även att köpa till ett objektiv som gick upp till 200.

Vet ni några fler systemkameror som är lite mer anpassade för "nybörjare"?

Nikon D3000 har nog autofokus, men inte med alla objektiv, kameran har ingen inbyggd AF-motor så en sådan måste finnas i objektivet i stället. Men det här har ingen större betydelse om man köper sin första systemkamera, nästan alla objektiv som kan komma på fråga och som ännu kan köpas som nya har inbyggd AF-motor. Nackdelen är mest att möjligheterna att köpa billiga begagnade objektiv begränsas lite. Men nog finns det gott om begagnade objektiv som har AF på D3000 också. Vilka nya objektiv som har AF på en D3000 kan man kolla tex på http://www.cyberphoto.se/, välj objektiv, kryssa för Nikon och "har inbyggd motor". En D3000 är inte det minsta svår att använda, men det är inte föregångaren D60 (som jag har) heller, och en sån kostar nog inte mycket som begagnad ...

Det var länge sedan kompakterna blev snabbare än systemkamerorna (sedan finns det väl en del undantag). Det som gör att det är omöjligt att få systemkamerorna lika snabba är att det finns en spegel som måste fällas upp, vilket inte behöver göras på kompaktkamerorna (eller de spegellösa systemkamerorna).
Det som sätter käppar i hjulen med en kompakt är AF-hastigheten (och prestandan på höga ISO-tal).

Den fördröjning jag syftar på är inte den fördröjning som fås sedan man förfokuserat kameran och sedan knäpper bilden, utan hela den tid som förflyter från det att man först trycker ner avtryckaren till dess kameran fokuserat och knäppt bilden, alltså även AF-tiden. Högst relevant vid praktiskt bruk av kameran. Men om motivet tillåter det och man själv behärskar tekninken hamnar man förstås i en bättre sits om man kan förfokusera.

Tack för alla era svar!

Jag kanske bör satsa på att köpa en systemkamera istället. Även om de kostar mer än jag planerat sätter jag nog upp en på önskelistan iallafall, sen får vi se vad som dyker upp.

Jag gillar Nikon D3000 hjälpfunktion GUIDE, jag är mycket intresserad av fotografering även om jag aldrig haft en egen systemkamera. Jag tror att den kameran kan hjälpa mig bra i början.
Jag hade tidigare trott att systemkameror var ett mycket komplicerat ting som jag aldrig skulle kunna hantera utan att förstå mig på flertal tekniska begrepp och liknande. Med lite förklaring förstår jag nu att de i princip fungerar som vanliga kameror, om man vill det.

Nu har jag varit till Expert och tittat/hållit i Nikon D3000. Jag gillar den väldigt mycket! Skön att hålla i och inte så tung som jag trodde. Innan var jag osäker gällande kamerans autofokus, på http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=nid30001855VR står det att kameran inte har någon inbyggd autofokusmotor, ändå står det under "Korta specifikationer:" att den har 11 punkters AF.
Enligt försäljaren (som även sa att hon själv hade en Nikon D3000) har den AF. Hon rådde mig även att köpa till ett objektiv som gick upp till 200.

Vet ni några fler systemkameror som är lite mer anpassade för "nybörjare"?

Canon EOS 1000D + 18-55mm kitobjektiv har jag själv och jag är väldigt nöjd över den.

Fick den billigt (3700:) på MediaMarkt när dom öppnade i Gävle, det var liksom ett erbjudande.

Systemkamera, blir att släpa på. Kom ihåg det. Men vill du kunna få ut mera av bilderna, och greja lite själv så är de värt det hela.

Har du haft nån kompaktkamera tidigare?

Fördelen med en system är ju valmöjligheterna blir så mycket större. Men också dyrare. Medan en kompakt gör saker och ting halvbra.

Kom ihåg att man kan vara nöjd med bilderna som en kompakt ger också, de är ju mer om man är van eller hur "kräsen" man är. För jag tyckte själv inte att bilderna från min kompakt canon ixus 850 var så tokiga.

Den hade jag ju alltid med mig också.

Vill du lära dig att fota, välj en systemkamera... vill du ha minnen och bilder ifrån olika platser. Välj kompaktkamera. =)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar