Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tamejtusan, 450D har snabbare AF än 40D :-)

Produkter
(logga in för att koppla)

wfrank

Aktiv medlem
Tidningen/siten PopPhoto.com roar sig med att mäta AF speed på de kameror dom testar. Då är 450D snabbare än tex 40D. Kan ju glädja alla oss som tyst accepterar mantran som upprepas här rätt ofta :)

Först 450D, sen 40D:
 

Bilagor

  • popphoto AF 450D results.jpg
    popphoto AF 450D results.jpg
    40.9 KB · Visningar: 1,066
  • popphoto AF 40D results.jpg
    popphoto AF 40D results.jpg
    38.7 KB · Visningar: 1,064
Vad sägs om den jag nämnde?

Jag är inte helt förvånad, 450D är en modernare konstruktion. Jag upplever Eos 50D klart snabbare och säkrare än 40D. Snabbare processorer och bättre algoritmer har betydelse.

Eos 450D har dessutom fin bildkvalitet och jag kan undra varför inte 50D fick den sensorn. 450D hade helt klart kunnat ha betydligt högre ISO än 1600.
 
Njet, 50D och 40D är lika snabba på af. 450D är klart lågsammare i verkligheten är 30D, 40D och 50D och mycket osäkrare - 450D har en enklare konstruktion och jag har kört båda i verkligheten - skillnaden är stor 450D är inte på banan tyvär, men så ser verkligheten ut.
 
Jag upplevde klara skillnader i säkerhet mellan 40D och 50D när jag fotade intensivt med dem parallellt i inomhusmiljö. Säkrare blir i praktiken snabbare.
Så kan man naturligtvis se det, men vid tester i nån form av labbmiljö så kan resultaten säkerligen ljuga en hel del. Jag tyckte att Nikkor 50/1,4 AF-S var sjukt sölig jämfört med 24-70 när jag provade den först, men uj vad lågt ljus det kan vara när den fortfarande funkar! Så visst har du rätt, och jag tror att vi menar ungefär samma sak egentligen.
Såna här lite häpnadsväckande tester ofta är utförda under märkliga förhållanden som inte alls motsvarar riktig fotografering. Det man utvärderar är då bara fokusmotorns vridhastighet, inget annat.
 
Snabb är inte samma sak som säker. Bara så att ni inte glömmer denna viktiga "detalj".

Jo faktiskt. Det finns inget som skiljer praktiskt i objektivets rörelser baserat på AF sensorns kommandon. Olika objektiv kan skilja sig (beroende på ljusförhållanden), men inte kamerahusen efter att dom väl valt var fokus ska ligga. Hur det går till är företagshemligheter, men här har en person tolkat det som finns publikt på området från Canon i ett beviljat patent. Här beskrivs också den högre känsligheten vid ljusstarka objektiv och vilka skillnader det innebär.

http://www.fredmiranda.com/forum/topic2/topic2/241524/topic2/241524/0

(beskrivningen är relevant för såväl 40D som 450D, som delar principen för mittpunktssensor t.ex.)
 
Senast ändrad:
En kamera som har extrema skillnader i fokushastighet beroende på ljus är Olympus E-3. I dagsljus är den blixtrande snabb och i lampljus bland det långsamaste jag provat.
 
Enligt webbsajten som TS hänvisar till är Nikon D300 klart snabbare än de båda nämnda Canon-kamerorna. Och Nikon D60 är snabbare än Canon 40D så länge ljuset är hyfsat.

Jag vet inte om siffrorna stämmer eller vad de betyder i praktiken. Däremot vet jag att de tester jag sett tidigare (pophoto är ju inte först med att mäta fokustider) har gett andra resultat.
 
Ööh, nej. Varför skulle snabb AF vara samma sak som säker, bara för att själva hastigheten alltid är densamma?

För att det är så. Kameror mäter bara en gång. För att bli lite mer detaljerad än du: Ingen AF algoritm itererar, eller "beräknar flera ggr för att ändra sig längre fram i processen". AF mäts EN gång och sen får objektivet helt enkelt lyda order. Det finns inte nån AF-algoritm som mäter om och om igen för en och samma exponering. Det handlar om en mätning som tekniskt mäter fasdifferensen mellan skärpa och oskärpa, that's it. Iom denna enda mätning, så beräknas skillnaden mellan objektivets nuvarande läge, och RÄTT läge. Huset, oavsett om det är 5D MkII, 350D eller 50D eller vad som helst begär en och samma förflyttning av objektivet fokusmotor. Objektivet blir inte snabbare eller långsammare beroende på kamera. Det lyder bara order.

Läs länken kring hur AF arbetar som jag skickade så kanske du förstår mer.
 
För att det är så. Kameror mäter bara en gång. För att bli lite mer detaljerad än du: Ingen AF algoritm itererar, eller "beräknar flera ggr för att ändra sig längre fram i processen". AF mäts EN gång och sen får objektivet helt enkelt lyda order. Det finns inte nån AF-algoritm som mäter om och om igen för en och samma exponering. Det handlar om en mätning som tekniskt mäter fasdifferensen mellan skärpa och oskärpa, that's it. Iom denna enda mätning, så beräknas skillnaden mellan objektivets nuvarande läge, och RÄTT läge. Huset, oavsett om det är 5D MkII, 350D eller 50D eller vad som helst begär en och samma förflyttning av objektivet fokusmotor. Objektivet blir inte snabbare eller långsammare beroende på kamera. Det lyder bara order.

Läs länken kring hur AF arbetar som jag skickade så kanske du förstår mer.
Du har uppenbarligen fel eftersom AF "gafflar in sig" vid lågt ljus med min kamera. Därför blir vridhastigheten ointressant om man inte ser till hela förloppet, eftersom den kan komma att behöva vända eller kolla två eller flera gånger för att hamna rätt.
 
Du har uppenbarligen fel eftersom AF "gafflar in sig" vid lågt ljus med min kamera. Därför blir hastigheten ointressant om man inte ser till hela förloppet.

Det finns ett enda undantag, och det är då objektivet står helt fel mot befintlig situation. Men du har tydligen inte ens läst eller förstått det mest elementära. För där kan du läsa att om så är fallet så kommer kameran skjuta objektivet EN gång framåt och sen bakåt för att försöka hitta fasskillnaden. Fixar den inte det så avslutar den och väntar på ditt nästa halvpress.

Sätt på AI servo om du vill hitta nåt som liknar "gaffling". I övrigt så förekommer inget åt det hållet. Eller så behöver din kamera service.
 
Det finns ett enda undantag, och det är då objektivet står helt fel mot befintlig situation. Men du har tydligen inte ens läst eller förstått det mest elementära. För där kan du läsa att om så är fallet så kommer kameran skjuta objektivet EN gång framåt och sen bakåt för att försöka hitta fasskillnaden. Fixar den inte det så avslutar den och väntar på ditt nästa halvpress.

Sätt på AI servo om du vill hitta nåt som liknar "gaffling". I övrigt så förekommer inget åt det hållet. Eller så behöver din kamera service.
Min kamera fungerar utmärkt. Jag har svårt att tro att Canon skulle ha så usel AF som du beskriver den, men så funkar inte min Nikon i alla fall.
Jag hoppas för alla er Canonägares skull att du har fel.

Tillägg: Jag är ledsen om jag orsakat någon förvirring när jag påstått saker som tydligen inte gäller Canonkameror. Jag trodde i min naivitet att det funkade likartat hos alla dagens dSLR-tillverkare.
 
Vadå usel? Canons AF är antagligen marknadens bästa. Kan inte hjälpa dig om du inte förstår principerna för AF eller kan läsa vad som finns beskrivet. Det skulle förvåna mig om nåt annat kameramärke arbetade annorlunda, men om du har nån fakta istället för det du kommit med hittills vore det intressant att höra.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.