Annons

Hjälp med RAW

Produkter
(logga in för att koppla)

Hekla

Avslutat medlemskap
Hej!
Jag undrar om någon av er skulle kunna tänka er att hjälpa mig (verkligen från grunden) att konvertera från RAW, som jag är lite sugen på att testa. Jag har Rawshooter Essentials och en "bruksanvisning" om hur man redigerar bilden. Men jag lyckas inte ens få in den från kameran till datorn.Min kamera är en Konica Minolta Dynax 5D.
Har någon lust att hjälpa mig?????

Hälsningar
Lisa Brange

två skilda saker

Att flytta bilder från kamera (eller minneskortet) till datorn är en sak.
Det gör de med programvara som följde med kameran, eller via en kortläsare som är ansluten till datorn. Kostar typ 200 kronor.

Sedan startar du RawShooter och i dess vänstra marginal finns en fillista där du väljer den plats du lagrar dina bilder. Kanske den filväljaren inte syns på skärmen? Då har du lyckats dölja den. Leta efter en smal ljusblå rand (ganska kort och lodrät) som ligger i det grå fältet längst til vänster. Klicka på den så kommer filväljaren tillbaka.

Om du inte ser några bilder så finns inga filer i ett RAW format som Rawshooter känner igen. Jag vet inte om den stöder din KM kameras format.

Hej Lisa.

Börja med att tanka över filerna från kameran (minneskortet) till hårddisken på samma sätt som du normalt gör när du flyttar filer.

Öppna RawShootter essential (RSE) och till vänster ska du nu ha en filläsare. Navigera dig fram till du hittar den mapp där du laddade ner filerna. Det är MRW (ung 8.9 MB) som är negativet, THM (42kB) är tumnagelbilder.

När du nu har hittat mappen med RAW-filerna kommer RSE börja öppna tumnagelbilder. Klicka på vilken du vill så kommer den riktiga bilden upp.

Jag rekommenderar dig skarpt att läsa igenom manualen. Arbetsflödet är anorlunda och det kan vara svårt att gissa sig till hur du ska göra. Själv satt jag i 6 timmar en lördag och läste, provade, läse igen osv.

Nu kan jag inte tänka mig något annat program och att gå tillbaka till jpg existerar inte i ens i tanken.

Ett tips. Underexponera 1/3 - 1/2 steg för det går att lyfta fram detaljer ur det mörka men det som är för ljust är förstört för evigt.

För riktigt svåra motiv använder jag gaffling, 3 kort med 1/3 skillnad i underexponering. Jag har själv en KM D7D och tror att denna funktion finns på KM D5D också.

RTFM och lycka till / Jan-Olof

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar