ANNONS
Annons

Sonys systemkameror (och kanske andra också)

Produkter
(logga in för att koppla)
Nja, jag minns att han gillade FACE DETECTION, eftersom den dels fångade AF och dels med hjälp av "ansiktsrutan" gav OK exponering oavsett hur bakgrunden varierade. Däremot har jag inget minne av att han nämnde smile shutter överhuvudtaget.

För egen del har jag aldrig använt smile-funktionen alls. Har väl provat face detection på min A550 typ en gång, men har för mig att jag tyckte att den på den kameran var långsammare än vad jag själv var.

PS Såg att du ovan citerade ur Garys "Rebuttal to all those Lukewarm Sony A550 reviews". Praktiskt! Jag håller generellt med honom - skulle vilja påsta att A550 är världens i särklass mest underskattade kamera hittills. Fast nu, efter över ett kvartals erfarenhet av A77, så är jag rädd att detta gäller i annu högre grad A77 (samt A99). OLED / EVF / SLT-tekniken är enligt min mening OPERATIONELLT det största steg som tagits i den enögda småbildskamerans historia. Att den digitala bildsensorn naturligtvis har ökat försäljningen av "tjockkameror" långt mer än någonting annat har ingenting med den saken att göra.
.

Ja var inne på samma länk som StenÅke lade in, kom ihåg att jag sett den förut, det jag mera reagerar på är nog hans uppsluppenhet över lågljusegenskaperna, högisobilder såg bra ut på skärm men tålde inte alls att titta på i 100% som konkurrenterna klarade, StenÅke talade om brus vid Iso 800 sedan blev det bättre vid Iso 1600. Vi vet också att vid den tiden var inte Sony riktigt framme ännu vad gäller brusredusering.

Garys upprymdhet ligger nog förklaringen av den första kameran A100 som brusade rejält, så A550 var bra mycket bättre. Synd tycker jag dock att inte Sony fick till det med plastmaterialet på A550 den påminde faktiskt om den silverplastiga Canons 300D som kom redan 2003. Nu i dag är plast mera accepterat när man även använder det i dyrare kameror. Canons 60D har nog den snyggaste plastkameran jag någonsin känt och hållit i med ett grepp som till och med jag tycker är bättre än en Nikon D300 ( ursäkta Nikonfans )

Även på en kamera i mellansegmentet får inte sökaren vara för liten, ( den var inte det i en gammal KM5D som exempel )- Äldre Minolta kameror fick ofta beröm för sina ljusa fina sökare, A900 fick överdådigt beröm för sin fina smidiga hantering och bra menyhantering, varför fortsatte inte Sony med det i NEX kameror kan man undra ( det gnälls ofta på menyhantering av Nexarna hos testare ).

Tack för kommentar. Jovisst, det här med att äslippa spegelrörelsen är ju bra, glömde det.

Skulle vilja försöka med en förklaring över att du Björn uppfattar kommentarer om A99 som allt för negativa. Det handlar inte om att smutskasta A99 på något vis. A99 är på många sätt en mycket fin kamera, den bästa kameran som Sony skapat hittills.

Vad mig anbelangar så vill jag så gärna att Sony skall lyckas fullt ut och kunna ta upp kampen mot dom stora elefanterna, Att A99 har egenskaper med mycket hög bildkvalitet på toppen, och som räcker och blir över för dom flesta fotografer är det inga tvivel om.

Att vi väljer modeller som passar oss personligt är sunt och riktigt, vi styrs ju också av den objektivpark vi har hemma i skåpen, som det även gör för en C/N-ägare. När A900 kom ut så snabbt som den gjorde, för den kom ovanligt fort med tanke på att Sony tog över först 2006, så vi var många som väntade på vad andra generation av A900 skulle få för prestanda den kunde bara bli ännu bättre. Nu blev det så att Sony bytte spår till SLT och vi fick vänta länge innan A99 till slut kom.

Förväntningarna skruvas upp som oftast och spekulationerna tar fart, och Sony-tråden glöder som aldrig förr, vissa fantaster förväntar sig en knockout-kamera som skall skaka om dom två stora på marknaden. men det är inte så lätt förståss.

Så enkelt uttryckt måste Sony sälja bra för att vi skall få en ännu bättre A102 nästa gång, så då blir det en del diskussioner om vad Sony kan göra ännu bättre för att öka försäljningen. Okej det borde startas ytterligare en tråd säger många, men det skrivs väldigt lite i alla fall hur många trådar vi än öppnar, denna tråd lever en stund till i alla fall.

Önskar inget annat än att Sony skall få framgång, tycker det är på tok att varenda fotograf bara skall gå omkring med en C/N på magen, precis att som dom enda bilar vi skulle få se på våra gator vore en Volvo och Saab, eller att varenda hundägare endast hade Schäfer och Labrador, varenda inskickad bild till olika tidskrifter består till 99% av C/N. Jag önskar att vi kunde ändra på det.

MVH.//Bengt.

Kamera&Bild damp ner i brevlådan, test av A99, mycket possitiva omdömmen överlag.

Intressant Ingju att Canon med sin 6D ser ut att kliva förbi Nikons D600 vad gäller brushantering, läste som hastigaste K&B test av dom båda, och man ser tydligt på deras exempel att 6D är klart bättre.

När jag läste om vilka kameror som skulle komma i nästa nummer för test så stod inte A99 med där, är det nummer 4 som du har fått.

//Bengt.

Intressant Ingju att Canon med sin 6D ser ut att kliva förbi Nikons D600 vad gäller brushantering, läste som hastigaste K&B test av dom båda, och man ser tydligt på deras exempel att 6D är klart bättre.

När jag läste om vilka kameror som skulle komma i nästa nummer för test så stod inte A99 med där, är det nummer 4 som du har fått.

//Bengt.

Nej det är i nummer 3 sidan 76 som Calle Rosenqvist skriver om den.

Ja var inne på samma länk som StenÅke lade in, kom ihåg att jag sett den förut, det jag mera reagerar på är nog hans uppsluppenhet över lågljusegenskaperna, högisobilder såg bra ut på skärm men tålde inte alls att titta på i 100% som konkurrenterna klarade, StenÅke talade om brus vid Iso 800 sedan blev det bättre vid Iso 1600. Vi vet också att vid den tiden var inte Sony riktigt framme ännu vad gäller brusredusering.

Garys upprymdhet ligger nog förklaringen av den första kameran A100 som brusade rejält, så A550 var bra mycket bättre. Synd tycker jag dock att inte Sony fick till det med plastmaterialet på A550 den påminde faktiskt om den silverplastiga Canons 300D som kom redan 2003. Nu i dag är plast mera accepterat när man även använder det i dyrare kameror. Canons 60D har nog den snyggaste plastkameran jag någonsin känt och hållit i med ett grepp som till och med jag tycker är bättre än en Nikon D300 ( ursäkta Nikonfans )

Även på en kamera i mellansegmentet får inte sökaren vara för liten, ( den var inte det i en gammal KM5D som exempel )- Äldre Minolta kameror fick ofta beröm för sina ljusa fina sökare, A900 fick överdådigt beröm för sin fina smidiga hantering och bra menyhantering, varför fortsatte inte Sony med det i NEX kameror kan man undra ( det gnälls ofta på menyhantering av Nexarna hos testare ).

Jag var inte uppsluppen utan Gary. Sant om ISOP 800, det var en chock och fullständigt oanvändbar om man inte städade efteråt med Noise Ninja eller något.

Du kan heller inte dra alla NEX över en kam när det gäller hanteringen. Tar man sig tid och konfigurerar funktionerna i NEX 7 kamerans starkt konfigurerbara användargränssnitt så har jag aldrig tidigare sett en kamera med mer effektivt användargränssnitt. Ska jag välja en enda egenskap denna kamera har så är det just hanteringen. Tvåa bland de kameror jag haft kommer Konica Minolta D7D och det är inte många av dagens kameror som slår den kameran idag heller. På den satt ju redan allt på utsidan av kameran redan i form av rattar, spakar och knoppar. Inga större problem heller att hantera den med handskar på vintern.

Till slut en liten vs-lista där man kan jämföra A99 med sina konkurrenter.

http://thenewcamera.com/sony-a99-vs-canon-6d/

Dagen absoluta höjdpunkt!!!!

Tog fram min gamla arbetshäst Minolta Maxxum/Dynax 9xi. Den inköptes i Louisiana 1993 i samband med en kriminologikonferens.
Hade först tänkt mig att använda min 7000 från 1985, men så jag köpte först en Panasonic VHS videokamera att komplettera foto och filmning. Kom tillbaka till mitt hotellrum, fick beslutsångest, jag är ju ingen filmare utan stillbildsfotograf. Gick tillbaka till säljaren samma kväll som fick sälja mig en Maxxum 9xi med 35-200mm xi optik.
Provade den på a99 och den FUNGERAR! HURRA! Härligt Sony KRAMAR!
Optiken var tvärdöd på a700 och hade trott att den skulle få åldras på 9xi men nu är den på a99 jag är toppen nöjd!!!
Måste ut och provfota i det sola Stockholmsväderet!

Peeking focus funktionen fungerar också då man drar zoomringen mot sig och vrider!!!!!!!!!

Att ett avancerat objektiv fungerar 20 år senare är fantastiskt!

5400xi blixten fungerar tyvärr inte.......

Senast ändrad:
Du kan heller inte dra alla NEX över en kam när det gäller hanteringen. Tar man sig tid och konfigurerar funktionerna i NEX 7 kamerans starkt konfigurerbara användargränssnitt så har jag aldrig tidigare sett en kamera med mer effektivt användargränssnitt.
+1 på den, inget att klaga på där imho, har någon ett exempel på något dåligt så sjung ut. I en annan tråd gnällde jag om tumkfokus, det finns inte riktigt annars vet jag inget som saknas eller är knasigt.

Fast nu är den här diskussionen på väg som alla andra här som gör att jag inte orkar läsa, det blir liksom alltid "Canon och Nikon gör allt rätt, Sony gör allt fel men Minolta visste minsann hur man skulle göra". BDTD

åter igen har den här tråden kommit att handla om sådant som inte rör A99. Allt behöver inte diskuteras i en jättetråd, så håll er till ämnet tack...

/Mod

A900 fick överdådigt beröm för sin fina smidiga hantering och bra menyhantering, varför fortsatte inte Sony med det i NEX kameror kan man undra ( det gnälls ofta på menyhantering av Nexarna hos testare ).

Det kan möjligen vara så att de olika kameraavdelningarna i Sony inte har integrerats fullt. Sony hade ju en mycket stor kameraproduktion innan de köpte Konica-Minoltas systemkameraavdelning.

Jag var inte uppsluppen utan Gary. Sant om ISOP 800, det var en chock och fullständigt oanvändbar om man inte städade efteråt med Noise Ninja eller något.

Du kan heller inte dra alla NEX över en kam när det gäller hanteringen. Tar man sig tid och konfigurerar funktionerna i NEX 7 kamerans starkt konfigurerbara användargränssnitt så har jag aldrig tidigare sett en kamera med mer effektivt användargränssnitt. Ska jag välja en enda egenskap denna kamera har så är det just hanteringen. Tvåa bland de kameror jag haft kommer Konica Minolta D7D och det är inte många av dagens kameror som slår den kameran idag heller. På den satt ju redan allt på utsidan av kameran redan i form av rattar, spakar och knoppar. Inga större problem heller att hantera den med handskar på vintern.

Till slut en liten vs-lista där man kan jämföra A99 med sina konkurrenter.

http://thenewcamera.com/sony-a99-vs-canon-6d/

JA DOM kan inte dra alla över en kam hade blivit mera rätt, varannan testare har muttrat om gränssnitt och konstiga översättningar, men mera kanske på Nex 3 och 5:an. A77 tycker jag också fungerar alldeles utmärkt att använda. Kamera & Bild har testat RX1 och dom tycker att hantering och menyer är suveräna och en fröjd att använda. så det skiljer mellan testar och testare. Agfors påtalade också att det blir lite fel när testare har vant sig under många år vid ett visst märke, och sedan allt för lätt klankar på andra märken, när inte knappar och vred sitter exakt på samma ställe.

+1 på den, inget att klaga på där imho, har någon ett exempel på något dåligt så sjung ut. I en annan tråd gnällde jag om tumkfokus, det finns inte riktigt annars vet jag inget som saknas eller är knasigt.

Fast nu är den här diskussionen på väg som alla andra här som gör att jag inte orkar läsa, det blir liksom alltid "Canon och Nikon gör allt rätt, Sony gör allt fel men Minolta visste minsann hur man skulle göra". BDTD

Du skulle ha varit med för några år sedan, då fick vi höra att vi var extremfantaster på Sonytrådar, som ansåg Sonykameror som överlägsna alla andra, vi var inte värda vatten ens under en tid.

Ena stunden är vi fanatiker, och andra stunden törs man inte gnälla över någonting. från andra trådar uppfattades vi som ett hallejulagäng med sektinslag, debatterna gick överstyr flera gånger, så det som skrivs i dag är rena julafton.

Önskar inget annat än att Sony skall få framgång, tycker det är på tok att varenda fotograf bara skall gå omkring med en C/N på magen, precis att som dom enda bilar vi skulle få se på våra gator vore en Volvo och Saab, eller att varenda hundägare endast hade Schäfer och Labrador, varenda inskickad bild till olika tidskrifter består till 99% av C/N. Jag önskar att vi kunde ändra på det.

MVH.//Bengt.

Märkligt fenomen det här med tråden om Sony A99, håller med alias Khalad helt och hållet, allt som oftast skrivs det negativt om A99, varför den inte var mycket bättre än Canon och Nikon motsvarande FF kamerahus, dessutom, varför inte billigare än dessa konkurrenter!
Varför?

Den som har gluggar från Minolta/Sony köper den ändå, bildkvalitén ligger ju i topp, vilket är viktigast, samma bildsensor som Sony RX1, en kamera som är en riktlikare idag för bildkvalité ( i ett mycket kompakt kamerahus), på den klagar få!
Ingen kamera/kamerahus är perfekt, personliga åsikter kommer alltid att finnas, över något som kunde göras bättre eller något som är helt fel!
Ett verktyg (kamera) i erfarna händer gör alltid underverk, eftersom användaren är det viktigaste, inte verktyget, självklart eller hur?

Totalt ointressant om nu Canon eller Nikon skulle sälja mera av en speciell modell, än motsvarande från Sony, om man nu inte har ekonomiska intressen i dessa två företag.

Sony började för en ganska kort tid sedan, 6-7 års utveckling av systemkameror, relativt sätt mot Canon och Nikon, hittills tycker jag de har lyckats långt över förväntan, visst, nu en ”underdog”, men dessa brukar kämpa tills det blir ryggläge på konkurrenterna!

Du skulle ha varit med för några år sedan, då fick vi höra att vi var extremfantaster på Sonytrådar, som ansåg Sonykameror som överlägsna alla andra, vi var inte värda vatten ens under en tid.
Haha jo jag var nog med lite på det med, jag tyckte nog att både A700 och A900 var väldigt bra kameror jämfört med motsvarande på den tiden och Sony kändes fräscht och nytt. Jag tycker att den känslan fortfarande sitter i. Det jag hade svårare för då var iden att Minolta var fantastiskt någon gång i tiden, det kändes mossigt då och känns mossigt fortfarande. En annan knasighet är att jämförelserna endast brukar prata om Canon och Nikon som om dom var grenar av samma företag, dom tävlar ju rätt friskt med varandra. Ofta glöms dom mindre spelarna bort, Olympus, Panasonic, Pentax och kanske fler - imho är det oftare där som dom spännande nya sakerna händer, inte hos dom marknadsledande giganterna...

Ena stunden är vi fanatiker, och andra stunden törs man inte gnälla över någonting. från andra trådar uppfattades vi som ett hallejulagäng med sektinslag, debatterna gick överstyr flera gånger, så det som skrivs i dag är rena julafton.
Mitt problem med gnället är bara att det är så svåremotsagt eftersom det är ganska vagt, sällan någon specifik sak som gnälls på utan att någon recensent någonstans tyckt att ett menysystem är dåligt lite sådär löst formulerat. Lite samma sak i A99-dikussionen där jag uppfattade att folk egentligen gillar kameran men att den är för dyr men det kommer ut som en massa kritik av teknikval som kanske inte alls har påverkat priset i negativ riktning. Nåja - det händer ju grejer iallafall

Sony började för en ganska kort tid sedan, 6-7 års utveckling av systemkameror, relativt sätt mot Canon och Nikon, hittills tycker jag de har lyckats långt över förväntan, visst, nu en ”underdog”, men dessa brukar kämpa tills det blir ryggläge på konkurrenterna!
Haha fast underdog-skapet har sina fördelar, jag börjar bli riktigt intresserad av att köpa en A99 nu, innan den här tråden började var jag inte intresserad men allt gnäll peppar min "hålla-på-en-underdog-nerv" så nu känns ett köp närmare!

Haha fast underdog-skapet har sina fördelar, jag börjar bli riktigt intresserad av att köpa en A99 nu, innan den här tråden började var jag inte intresserad men allt gnäll peppar min "hålla-på-en-underdog-nerv" så nu känns ett köp närmare!

Köp det är en exceptionell kamera.

Ibland undrar jag lite om det kan vara så att en del tycker att det är lite jobbigt att Sony ibland spårar egna spår. Både användare och testare. Knappar sitter inte där man förväntar sig eller så avviker en process som man vant sig funkar som den gör på C/N på något helt annat sätt på en del Sony-modeller. Konica Minolta var drabbat det med av detta.

Fast det tycker inte jag är så konstigt. Det är så de flesta funkar. Det kan ta lite tid att vänja sig och kanske t.o.m. se fördelar med det man dissat direkt utan eftertanke. SLT-tekniken är väl ett bra exempel på det. Den har ju inte bara nackdelar. De tidiga diskussionerna om sensorstabilisering och fast Live View och ställbara bakdisplayer också. Diskussionen kring topdisplayens vara eller inte vara som dök upp när man faktiskt kunde få betydligt fylligare systeminfo via bakdisplayen. Konica Minolta D7D var ju en entusiastmodell som saknade topdisplay och som enbart visade systemdatat på bakdisplayen. Men man fick inga pluspoäng för det bland testarna som tyckte det var udda. A700 hade väl heller ingen toppdisplay.

Däremot tror jag det är att hårddra det lite väl mycket att säga som Anders ovan:

"Av någon anledning är det en del i Sonytrådarna som fått för sig att proffsfotografer och kameratestare tycker illa om Sonys kameror bara för att det är Sony som tillverkat dem ..."

.. men det finns ju också bevisligen folk som inte tycker om något det står Sony på. Sony har trampat snett ibland i sin relation till sina kunder och en del har svårt att förlåta detta. Sen finns det folk som är lika enögda åt andra hållet och inte kan tänka sig köpa något annat än Sony-märkta saker så det jämnar väl ut sig :). En del tror att svensk mat och svenska råvaror per definition är bättre än annan mat och råvaror från andra länder. Det är en ganska vanlig hållning tror jag.

Senast ändrad:
Märkligt fenomen det här med tråden om Sony A99, håller med alias Khalad helt och hållet, allt som oftast skrivs det negativt om A99, varför den inte var mycket bättre än Canon och Nikon motsvarande FF kamerahus, dessutom, varför inte billigare än dessa konkurrenter!
Varför?

Den som har gluggar från Minolta/Sony köper den ändå, bildkvalitén ligger ju i topp, vilket är viktigast, samma bildsensor som Sony RX1, en kamera som är en riktlikare idag för bildkvalité ( i ett mycket kompakt kamerahus), på den klagar få!
Ingen kamera/kamerahus är perfekt, personliga åsikter kommer alltid att finnas, över något som kunde göras bättre eller något som är helt fel!
Ett verktyg (kamera) i erfarna händer gör alltid underverk, eftersom användaren är det viktigaste, inte verktyget, självklart eller hur?

Totalt ointressant om nu Canon eller Nikon skulle sälja mera av en speciell modell, än motsvarande från Sony, om man nu inte har ekonomiska intressen i dessa två företag.

Varför skall man behålla sina personliga åsikter för sig själv, trådarna finns där för att kunna dela dom med andra. sedan håller så klart inte alla med, vi är individer som tycker olika, det är då som det kan bli debatt.

Tycker inte att det är så mycket gnäll, att EVF:n hackar vid serietagning som exempel är ju inte något skitprat om Sony, för den gör ju det. jag måste tro att alla ägare av Sony SLT hoppas att EVF kan förbättras.

Personligen har jag inte mycket bekymmer av EVF den har många bra egenskaper som överväger, en av dom bästa är dom tydliga menyerna man ser i EVF när man är lite trött i ögonen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar