Det här är ett svar på ett inlägg i en parallell diskussionstråd om samma ämne.
Sony a65 vs a77, Lägga pengar på hus eller objektiv?
Tänkte att det är bäst att föra in den diskussionen här istälet så fler kan ta del av den. Dessutom handlar den faktiskt om just dessa kameror, vilket kan förbättra ration för on/off-topic i den här tråden
Jo, det är en stor fördel med PDAF i videoläge som Sony alltså är helt ensama om tack vare SLT-tekniken.
Tänkte fylla på lite med info om just fasdetektions AF. Det har som sagt alla DSLR systemkameror idag vid stillbildstagning med den optiska sökaren.
Det som sagt gör det snabbt är just att den tekniken kan bestämma hur mycket fokus ligger fel och sen när det är uträknat så skruvas objektivet eakt dit och så är det klart. Det finns emellertid ett problem och det är tillverknings och justeringstoleranser. Egentligen finns inget "exakt rätt", utan det beror på vilket toleransområde tillverkaren har satt. Hur stora toleranserna är håller tillverkarna hemligt, vilket jag tycker är märkligt, men dyrare bättre objektiv och kameror har snävare toleranser än t.ex. de billigaste kit-objektiven.
Trots detta har det visat sig att det ibland funnits en ganska stor spridning och det finns ett stort antal trådar här på fotosidan som handlar om s.k. fram eller bakfokus.
Alla märken är drabbade av detta i olika stor utstträcknng. Det har visat sig att Canon haft störst problem även på riktigt dyra pro-modeller som 1D, men även 7D har haf problem. Andra märken, inkl.´, Sony har också haft en del problem. Det här är något som åtgärdas på garantin av tillverkren, men ofta vet kunden inte om det utan får inte riktigt så skarpa bilder som man kan begära. Oftast märks inget för de som köper APS-C kamerorna med kitobjektiv för att de har så liten maxbländare att skärpedjupet blir ganska långt, men på en FF-kamera med ett (dyrt) ljusstarkt porträttobjektiv så blir skärpedjupet så kort att det märks väldigt tydligt om fokus hamnar på örat istället för ögat.
Även om både objektiv och kamera ligger rätt inom toleransområdet kan man råka ut för problem om kameran ligger p gränsen åt ena hållet och objektivet åt det andra.
Där finns en fördel till med A77. Sony har på sina mer avancerade modeller, vilket tyvärr bara är A77 och de tidigare A850 och A900 som nu är ganska gamla vid det här laget, en funktion so kallas micro-justering.
Det gör att man kan mäta upp precis hur fokus ligger genom att fotografera en mättavla med vertikala streck i 45 graders vinkel med fokusering på mittenstrecket. Sedan är det enkelt att se på vilket streck fokus ligger och om det ligger bakom.
Då kan man i kamerans meny justera detta så lagras det i kamerans minne för just det objektivet så ligger det alltid exakt rätt. Vissa hävdar att det här inte funkar så bra på zoom-objektiv, men jag hävdar besämt motsatsen att det är linjärt och funkar finfint.
Så, det är ytterligare en fördel med A77 jämfört med A65.
Om det ligger mycket fel, typ mer än tre streck eller så tycker jag att kamera och eller objektiv ska fabriksjusteras på garantin.
Jag har mycket bra erfarenhet av Snoys garanti på kameror!
All service på Sony-kameror sköts av Assist Workshop i Linköping. Så länge kameran är köpt inom EU så gäller två års garanti från inköpsdatum som man styrker med kvittot.
Det går efter kontakt med Assist att skicka grejerna direkt dit eller så kan man vända sig till den butik där man köpt kameran (om man köpt den i Sverige).
Bor man i Stockholm så finns ett annat bra alternativ som jag har använt mig av.
Sonys huvudkontor ligger på Björnstigen i Bergshamra. Där i det stora Sony-huset ligger Inside Service AB som är Sonys garantipartner för alla produkter.
http://www.insidertv.se/
De är nu uppköpta av Assist, så det kanske blir ändring.
Hursomhelst så har jag haft ett par problem, bl.a. gick slutaren sönder på en A900 jag hade tidigare och ett par objektiv har legat fel i fokus. Jag åkte i alla fall in till Inside och lämnade in grejerna där. Supertrevilga och inget snack. De skickar det iofs till linköping ändå (min A900 var tydligen extra knepig att få till rätt så den skickades sedan vidare till Frankrike). Snabbt, proffsigt och mycket bra åtgärdat.
Nu finns det andra som tydligen haft problem med Sonys garantiservice. En kille här på FS hade en A500 som fokuserade fel och han blev avvisad hos Scandinavian Photo där han köpt kameran med motiveringen att det inte blir bättre på sådna billiga konsumentprodukter. Jag tycker det är hårresande illa och tydligen finns det en viss bias beroende på vem man är och hur dyr fin utrustning man har.
Jag är i alla fall personligen supernöjd med Sonys garantiservice. Andra får väl ge sina synpunkter.
PS. Dela gärna med dig av var i Storbrittanien du hittat den så billigt. D.S.
/Mats