Annons

Sony SLT-A77 entusiast/semipro-kamera + lillbrorsan SLT-A65 - Officiellt

Produkter
(logga in för att koppla)
Jo, det är en vanesak. Jag brukar ha mina kameror inställda på high/burst (5 fps på A900 och 7 fps på A580) och vet om det så jag har inga problem att ta enbilds-tagning även i det läget, fast ibland blir det två vilket kan vara hänt. Beror på hur man lägger an fingret på avtryckaren, jag liksom rullar pekfingret över knappaén istället för att trycka. Då är man alltid beredd att köra serie omman skulle behöva.

Andra som provar kameran brukar rassla iväg en hel skur bilder och bli förvånade, eller hur Sten-Åke? :)

/Mats

Din råtta, det sa du inte när du lämnade över den :)
Blev nästan chockad över slutarljudet.

Tungt och solitt ekipage det där, A900 plus Zeiss 135/1,8mm.
Med Motljusskyddet bakvänt skulle man nästan kunna ta objektivet för att spegeltele. Förstår att du fixat en egen axelbärrem. Skulle man hänga den den här kameran med det objektivet runt halsen fick man väl belastningsskador.

Det där kamerahuset får ju nästan min gamla, som jag fortfarande tycker, mycket solida och välbyggda Konica Minolta D7D att framstå som en fjuttig liten instegsmodell. En intressant iakttagelse är att lauouten av bakstycket faktiskt har mycket stora likheter med hur D7D ser ut. Det får en ju att undra om A900 har särskilt mycket KM DNA i sig. Inga av de senare modellerna som kommit är ens i närheten av denna design.

Ja Bengt, vad väntar du på? Det är väl bara att besöka närmaste elektroniklada med hyfsad sortimentsbredd och slå till. APS-C blir väl inte mycket bättre än A77 inom rimlig tid.

Nä nu tittar jag efter var jag skall handla den, enligt koll på nätet så skall den finnas en dryg mil bort på EG. men har inte kollat om dom har 95Mb/s kortet hemma, inte säkert att dom har.

funderar också på cyberfoto men blev lite grinig när deras test visserligen vart guldklassad A77 men inte ett ord om fokuspeaking vad jag kunde se, och Autofokusen kunde han inte klara, för han fick inte många bilder skarpa, ( inga vidare reklam för AF:en som A77 skall vara hygglig på )

Aspman måste vara uppväxt i någon accordcentral när han så snabbt får AF:en att fungera, Nilsson på Foto fick inte många skarpa bilder med A77 det var ljusår från 7D sade han i princip om jag förstärker lite.

Och vana fotare på Cyberfoto fick inte många skarpa bilder eller. Och nyligen vart det klarlagt igen när jag kastade ut frågan om testkameror var för kort tid hos testare. så var svaret inga problem, dom är så vana så det kan dom på några timmar typ.

Men det är bara någon Sonyambassadör och Lennart som får skarpa bilder i följande med A77, javisst ja Martin Agfors har upptäckt någonting med AFen som skall avslöjas i proffsfoto.

Märkligt att inte Sonycenter automatiskt får en hundra % genomgång av hur nya kameror fungerar, dom skall kunna utan och innan när kunden frågar.

Tycker det är fascinerande att läsa dina hyllningar av A77. Trodde inte du var så lättflörtad och skulle se EVF som ett problem, men du verkar ha tagit till dig den där kameran till hjärtat ordentligt.

Roligt, verkligen. Kan nog vara så att det behövs en viss tillvänjning med den här typen av kamera och när man kommit över den tröskeln så ökar den i värde. Det är ju inte något som framkommer i några tester och så på samma sätt, vilket ligger Sony i fatet.

Lennart, du har lite utestående frågor i tråden bredvid om att köpa dyrt kamerahus eller billigare hus och bättre objektiv. Spec. från inlägg #18
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?p=1801848#post1801848

/Mats

Ja, och snart får vi läsa Lennarts lyriska reportage om de saker han knappt verkar ha upptäckt än i sin A77 såsom trebilds-HDR, facedetection, Panorama - t.o.m. i 3D och alla andra obskyra nyheter som en riktig fotograf med Lennarts långa bakgrund normalt fnyser åt som "leksaker" från kompaktkameraträsket. På toppen av det kommer vi få läsa euforiska inlägg när han smattrat av 6 bilder med funktionen som gör det möjligt att nå nya sindlande ISO-höjder.

Han som klagar lite på att han har lite svårt numera att hitta spännande motiv i närområdet kommer att ertappas krypandes i leran förevigandes kopulerande sniglar (vänta bara) med en burstrate på massor av bilder/sek eller fotograferandes världsrymden andäktigt med 6 bilder per tagning. Till och med Gary Friedman kommer att framstå som en fantasilös fotograf med svår idetorka i en jämförelse.

För att inte tala om hur objektiven kändes mekaniskt och vi pratar insteg här och inga proffsgrejor. Idag hänger ju ett DSLR-kitzoom knappt ihop ibland.

Njae, de ensiffriga OM-modellerna (och de flesta OM-objektiven) ska nog inte räknas som "insteg". Så småningom kom de tvåsiffriga OM-modellerna (OM-10, OM-20, OM-30 och OM-40) som var mera av "instegskameror".

Vad gäller objektiv så gjordes inte den åtskillnaden på 1970-talet. På 1980-talet blev objektiven mer differentierade i "amatörmodeller" och "proffsmodeller". (Hos alla tillverkare.)

Fortsättning från annan tråd

Det här är ett svar på ett inlägg i en parallell diskussionstråd om samma ämne.
Sony a65 vs a77, Lägga pengar på hus eller objektiv?

Tänkte att det är bäst att föra in den diskussionen här istälet så fler kan ta del av den. Dessutom handlar den faktiskt om just dessa kameror, vilket kan förbättra ration för on/off-topic i den här tråden :)

Det låter ju riktigt bra, för alla filmer jag ser där de filmat med den så har jag aldig sätt att de har ändrat focus. Har sätt några riktigt fina time lapse med detta objektiv!

Har du erfarenhet av Sonys garanti?!
Har hittat a77 + 16-50 för 12600kr från Storbritanien, finns även lite billigare från hongkong men vågar nog inte riktigt köpa därifrån fast att jag handlat mycket från hongkong via ebay.
Har pratat med sony servicesupport och de säger att jag bara behöver ha med mig kvittot från vart jag köpte den (spelar inge roll vart tydligen men jag frågade bara då om EU). De visste inget om något internationellt garantikort man får med i lådan men de sa bara att jag skulle ta med kvitto. Fast den jag pratade med verkade väldigt okunnig/stressad osv.

Jo, det är en stor fördel med PDAF i videoläge som Sony alltså är helt ensama om tack vare SLT-tekniken.

Tänkte fylla på lite med info om just fasdetektions AF. Det har som sagt alla DSLR systemkameror idag vid stillbildstagning med den optiska sökaren.

Det som sagt gör det snabbt är just att den tekniken kan bestämma hur mycket fokus ligger fel och sen när det är uträknat så skruvas objektivet eakt dit och så är det klart. Det finns emellertid ett problem och det är tillverknings och justeringstoleranser. Egentligen finns inget "exakt rätt", utan det beror på vilket toleransområde tillverkaren har satt. Hur stora toleranserna är håller tillverkarna hemligt, vilket jag tycker är märkligt, men dyrare bättre objektiv och kameror har snävare toleranser än t.ex. de billigaste kit-objektiven.

Trots detta har det visat sig att det ibland funnits en ganska stor spridning och det finns ett stort antal trådar här på fotosidan som handlar om s.k. fram eller bakfokus.

Alla märken är drabbade av detta i olika stor utstträcknng. Det har visat sig att Canon haft störst problem även på riktigt dyra pro-modeller som 1D, men även 7D har haf problem. Andra märken, inkl.´, Sony har också haft en del problem. Det här är något som åtgärdas på garantin av tillverkren, men ofta vet kunden inte om det utan får inte riktigt så skarpa bilder som man kan begära. Oftast märks inget för de som köper APS-C kamerorna med kitobjektiv för att de har så liten maxbländare att skärpedjupet blir ganska långt, men på en FF-kamera med ett (dyrt) ljusstarkt porträttobjektiv så blir skärpedjupet så kort att det märks väldigt tydligt om fokus hamnar på örat istället för ögat.

Även om både objektiv och kamera ligger rätt inom toleransområdet kan man råka ut för problem om kameran ligger p gränsen åt ena hållet och objektivet åt det andra.

Där finns en fördel till med A77. Sony har på sina mer avancerade modeller, vilket tyvärr bara är A77 och de tidigare A850 och A900 som nu är ganska gamla vid det här laget, en funktion so kallas micro-justering.

Det gör att man kan mäta upp precis hur fokus ligger genom att fotografera en mättavla med vertikala streck i 45 graders vinkel med fokusering på mittenstrecket. Sedan är det enkelt att se på vilket streck fokus ligger och om det ligger bakom.

Då kan man i kamerans meny justera detta så lagras det i kamerans minne för just det objektivet så ligger det alltid exakt rätt. Vissa hävdar att det här inte funkar så bra på zoom-objektiv, men jag hävdar besämt motsatsen att det är linjärt och funkar finfint.

Så, det är ytterligare en fördel med A77 jämfört med A65.

Om det ligger mycket fel, typ mer än tre streck eller så tycker jag att kamera och eller objektiv ska fabriksjusteras på garantin.

Jag har mycket bra erfarenhet av Snoys garanti på kameror!

All service på Sony-kameror sköts av Assist Workshop i Linköping. Så länge kameran är köpt inom EU så gäller två års garanti från inköpsdatum som man styrker med kvittot.

Det går efter kontakt med Assist att skicka grejerna direkt dit eller så kan man vända sig till den butik där man köpt kameran (om man köpt den i Sverige).

Bor man i Stockholm så finns ett annat bra alternativ som jag har använt mig av.

Sonys huvudkontor ligger på Björnstigen i Bergshamra. Där i det stora Sony-huset ligger Inside Service AB som är Sonys garantipartner för alla produkter. http://www.insidertv.se/
De är nu uppköpta av Assist, så det kanske blir ändring.

Hursomhelst så har jag haft ett par problem, bl.a. gick slutaren sönder på en A900 jag hade tidigare och ett par objektiv har legat fel i fokus. Jag åkte i alla fall in till Inside och lämnade in grejerna där. Supertrevilga och inget snack. De skickar det iofs till linköping ändå (min A900 var tydligen extra knepig att få till rätt så den skickades sedan vidare till Frankrike). Snabbt, proffsigt och mycket bra åtgärdat.

Nu finns det andra som tydligen haft problem med Sonys garantiservice. En kille här på FS hade en A500 som fokuserade fel och han blev avvisad hos Scandinavian Photo där han köpt kameran med motiveringen att det inte blir bättre på sådna billiga konsumentprodukter. Jag tycker det är hårresande illa och tydligen finns det en viss bias beroende på vem man är och hur dyr fin utrustning man har.

Jag är i alla fall personligen supernöjd med Sonys garantiservice. Andra får väl ge sina synpunkter.

PS. Dela gärna med dig av var i Storbrittanien du hittat den så billigt. D.S.

/Mats

Ja, och snart får vi läsa Lennarts lyriska reportage om de saker han knappt verkar ha upptäckt än i sin A77 såsom trebilds-HDR, facedetection, Panorama - t.o.m. i 3D och alla andra obskyra nyheter som en riktig fotograf med Lennarts långa bakgrund normalt fnyser åt som "leksaker" från kompaktkameraträsket. På toppen av det kommer vi få läsa euforiska inlägg när han smattrat av 6 bilder med funktionen som gör det möjligt att nå nya sindlande ISO-höjder.

Han som klagar lite på att han har lite svårt numera att hitta spännande motiv i närområdet kommer att ertappas krypandes i leran förevigandes kopulerande sniglar (vänta bara) med en burstrate på massor av bilder/sek eller fotograferandes världsrymden andäktigt med 6 bilder per tagning. Till och med Gary Friedman kommer att framstå som en fantasilös fotograf med svår idetorka i en jämförelse.

Inte att förglömma att han kan titta på Åsa Nisse också.

Det här är ett svar på ett inlägg i en parallell diskussionstråd om samma ämne.
Sony a65 vs a77, Lägga pengar på hus eller objektiv?

Tänkte att det är bäst att föra in den diskussionen här istälet så fler kan ta del av den. Dessutom handlar den faktiskt om just dessa kameror, vilket kan förbättra ration för on/off-topic i den här tråden :)

Jo, det är en stor fördel med PDAF i videoläge som Sony alltså är helt ensama om tack vare SLT-tekniken.

Tänkte fylla på lite med info om just fasdetektions AF. Det har som sagt alla DSLR systemkameror idag vid stillbildstagning med den optiska sökaren.

Det som sagt gör det snabbt är just att den tekniken kan bestämma hur mycket fokus ligger fel och sen när det är uträknat så skruvas objektivet eakt dit och så är det klart. Det finns emellertid ett problem och det är tillverknings och justeringstoleranser. Egentligen finns inget "exakt rätt", utan det beror på vilket toleransområde tillverkaren har satt. Hur stora toleranserna är håller tillverkarna hemligt, vilket jag tycker är märkligt, men dyrare bättre objektiv och kameror har snävare toleranser än t.ex. de billigaste kit-objektiven.

Trots detta har det visat sig att det ibland funnits en ganska stor spridning och det finns ett stort antal trådar här på fotosidan som handlar om s.k. fram eller bakfokus.

Alla märken är drabbade av detta i olika stor utstträcknng. Det har visat sig att Canon haft störst problem även på riktigt dyra pro-modeller som 1D, men även 7D har haf problem. Andra märken, inkl.´, Sony har också haft en del problem. Det här är något som åtgärdas på garantin av tillverkren, men ofta vet kunden inte om det utan får inte riktigt så skarpa bilder som man kan begära. Oftast märks inget för de som köper APS-C kamerorna med kitobjektiv för att de har så liten maxbländare att skärpedjupet blir ganska långt, men på en FF-kamera med ett (dyrt) ljusstarkt porträttobjektiv så blir skärpedjupet så kort att det märks väldigt tydligt om fokus hamnar på örat istället för ögat.

Även om både objektiv och kamera ligger rätt inom toleransområdet kan man råka ut för problem om kameran ligger p gränsen åt ena hållet och objektivet åt det andra.

Där finns en fördel till med A77. Sony har på sina mer avancerade modeller, vilket tyvärr bara är A77 och de tidigare A850 och A900 som nu är ganska gamla vid det här laget, en funktion so kallas micro-justering.

Det gör att man kan mäta upp precis hur fokus ligger genom att fotografera en mättavla med vertikala streck i 45 graders vinkel med fokusering på mittenstrecket. Sedan är det enkelt att se på vilket streck fokus ligger och om det ligger bakom.

Då kan man i kamerans meny justera detta så lagras det i kamerans minne för just det objektivet så ligger det alltid exakt rätt. Vissa hävdar att det här inte funkar så bra på zoom-objektiv, men jag hävdar besämt motsatsen att det är linjärt och funkar finfint.

Så, det är ytterligare en fördel med A77 jämfört med A65.

Om det ligger mycket fel, typ mer än tre streck eller så tycker jag att kamera och eller objektiv ska fabriksjusteras på garantin.

Jag har mycket bra erfarenhet av Snoys garanti på kameror!

All service på Sony-kameror sköts av Assist Workshop i Linköping. Så länge kameran är köpt inom EU så gäller två års garanti från inköpsdatum som man styrker med kvittot.

Det går efter kontakt med Assist att skicka grejerna direkt dit eller så kan man vända sig till den butik där man köpt kameran (om man köpt den i Sverige).

Bor man i Stockholm så finns ett annat bra alternativ som jag har använt mig av.

Sonys huvudkontor ligger på Björnstigen i Bergshamra. Där i det stora Sony-huset ligger Inside Service AB som är Sonys garantipartner för alla produkter. http://www.insidertv.se/
De är nu uppköpta av Assist, så det kanske blir ändring.

Hursomhelst så har jag haft ett par problem, bl.a. gick slutaren sönder på en A900 jag hade tidigare och ett par objektiv har legat fel i fokus. Jag åkte i alla fall in till Inside och lämnade in grejerna där. Supertrevilga och inget snack. De skickar det iofs till linköping ändå (min A900 var tydligen extra knepig att få till rätt så den skickades sedan vidare till Frankrike). Snabbt, proffsigt och mycket bra åtgärdat.

Nu finns det andra som tydligen haft problem med Sonys garantiservice. En kille här på FS hade en A500 som fokuserade fel och han blev avvisad hos Scandinavian Photo där han köpt kameran med motiveringen att det inte blir bättre på sådna billiga konsumentprodukter. Jag tycker det är hårresande illa och tydligen finns det en viss bias beroende på vem man är och hur dyr fin utrustning man har.

Jag är i alla fall personligen supernöjd med Sonys garantiservice. Andra får väl ge sina synpunkter.

PS. Dela gärna med dig av var i Storbrittanien du hittat den så billigt. D.S.

/Mats

Bra att du flyttade.

Det där med att kontrollera focus och ställa in för varje objektiv lär väldigt avancerat i nuläget men när man väl har kameran och något att korrigera på så vissar det nog sig :)

Precis det var det där Inside som de sa att jag skulle åka till om det blev problem. Bra med 2 år garanti eller menar du den där 2 års reklamationen inom eu? Garanti är ju bara återförsäljarnas extra reklamation.

Jag har hittat han på ebay, hittade också en tysk återförsäljare och det stod i rubriken att det var 18-55 men i beskrivningen 16-50 så jag frågade och det var en 18-55 som ingick. Totalpriset för den var 12300kr. Så jag håller på att maila några återförsäljare på ebay nu och kollar så man verkligen får med 16-50 och inte 18-55 skitet. Från Hongkong får man den för 11700kr med 16-50SSM så det är lite billigare men då finns risk för tull och så är det utanför EU. Har även mailat hongkong så får se hur det ligger till med garanti osv.

Beträffande olika bemötande i butik: Man får nog verka sjukt seriös och kunnig, då blir de osäkra själva haha!

Bra att du flyttade.

Det där med att kontrollera focus och ställa in för varje objektiv lär väldigt avancerat i nuläget men när man väl har kameran och något att korrigera på så vissar det nog sig :)

Precis det var det där Inside som de sa att jag skulle åka till om det blev problem. Bra med 2 år garanti eller menar du den där 2 års reklamationen inom eu? Garanti är ju bara återförsäljarnas extra reklamation.

Jag har hittat han på ebay, hittade också en tysk återförsäljare och det stod i rubriken att det var 18-55 men i beskrivningen 16-50 så jag frågade och det var en 18-55 som ingick. Totalpriset för den var 12300kr. Så jag håller på att maila några återförsäljare på ebay nu och kollar så man verkligen får med 16-50 och inte 18-55 skitet. Från Hongkong får man den för 11700kr med 16-50SSM så det är lite billigare men då finns risk för tull och så är det utanför EU. Har även mailat hongkong så får se hur det ligger till med garanti osv.

Beträffande olika bemötande i butik: Man får nog verka sjukt seriös och kunnig, då blir de osäkra själva haha!

Garantin är Sonys egen produktgaranti och den gäller 2 år. För att den ska gälla i Sverige måste kameran vara inköpt inom EU.

Vissa Ebay-ställen som sägs vara Storbritannien är egentligen HongKong och då gäller det inte. Det finns något specialavtal mellan HongKong och Storbritannien så man kan undgå moms, men det är lite okalrt hur det fungerar om man köper från t.ex. Panamoz.com.

Priserna är nu så bra i Sverige, så jag tror inte det lönar sig att leta utomlands, blir bara mer krångel.

Ofta brukar priserna sjunka efter en period pga konkurrens mellan handlare, men det har varit sån efterfrågan på A77 samtidigt som Sony haft tillverkningsproblem pga. katastroferna i Asien, så priserna har inte droppat alls och kommer npg att ligga kvar på den nivån et bra tag till gisningsvis. Här kostar A77 hus 12 000 kr och kit med 16-50 16 000 kr. (och så finns det ett "kit" till, host host, men det bryr vi oss inte om tycker jag).

Billiga EU-ställen har annars varit Warehousexpress i UK
http://www.warehouseexpress.com/digital-slr-cameras-sony/b3065-m230

CamerNu.nl
http://www.cameranu.nl/en/digitale-cameras/sony/spiegelreflex-camera/c262_1016

Men det är faktiskt dyrare där än i Sverige, så det är tycker jag bara att stötta den handlare man gillar mest i Sverige.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=961000

/Mats

Tycker det är fascinerande att läsa dina hyllningar av A77. Trodde inte du var så lättflörtad och skulle se EVF som ett problem, men du verkar ha tagit till dig den där kameran till hjärtat ordentligt.

Roligt, verkligen. Kan nog vara så att det behövs en viss tillvänjning med den här typen av kamera och när man kommit över den tröskeln så ökar den i värde. Det är ju inte något som framkommer i några tester och så på samma sätt, vilket ligger Sony i fatet.

Lennart, du har lite utestående frågor i tråden bredvid om att köpa dyrt kamerahus eller billigare hus och bättre objektiv. Spec. från inlägg #18
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?p=1801848#post1801848

/Mats

EVF är ett problem i sig. Det förnekar jag absolut inte i en direkt visuell jämförelse med OVF. Om man vill kan man förstora EVF:s mindre bra egenskaper till ett jätteproblem. Eller så kan man s a s gilla läget och ta till sig de ganska många goda egenskaper EVF har där den är ett bättre hjälpmedel än OVF.

Jag tror inte jag behöver upprepa vad som är bra med EVF. Fördelarna har framhållits många gånger i denna tråd. Men för att dra nytta av de fördelarna fullt ut måste man ta till sig att man tappar de fördelar en OVF har. Gör man det och betraktar slutresultatet så är EVF en hit för mig i alla fall.

Jag VISSTE vad jag skulle få när jag skaffade A77 eftersom jag provade en innan köpet. Att jag dessutom äger och använder A900 som har en av marknadens absolut bästa OVF talar ju för att jag verkligen tagit till mig EVF, trots de nackdelar man får "på köpet".

Det är mina privata utlåtanden och resultat jag sammanfattade i en kort lista. Sedan bryr jag mig faktiskt inte om vad andra tycker och tänker. De behöver ju inte använda mitt kamerahus om de tycker det är mindre bra. Hur folk som misslyckas med att få AF att träffa bra burit sig åt vet jag inte. Jag vet bara att det går och har dessutom bevisat det genom bildbevis upplagda i denna tråd.

Men självklart har du rätt i att det behövs en tillvänjningsfas. De minnesgoda kommer säkert ihåg hur A900 och A850 betraktades från början. I själva verket tog det inte så lång tid i den tråden (som du startade Mats) förrän en massa "nackdelar" plötsligt försvann och kamerorna blev alltmer prisade.
A och O är att lära sig verktygets egenskaper och använda det därefter.

Men jag är faktiskt själv förvånad eftersom jag tvivlade på A77 i många avseenden när denna tråd startades. Och nu är jag den förste i så fall att erkänna att vad jag då skrev som helt negativt byggde på spekulationer, grundade på vad andra skrivit redan i höstas.

Jag borde veta bättre än att döma så mycket på förhand. Ändå kvarstår faktumet att en viss kamera kan upplevas som oerhört bra av en person och kass av en annan. Jag har haft topptestade kameror som jag verkligen inte gillat och vice versa.

Sens moral: Man vet aldrig förrän man provat själv med öppet sinne. Denna sens moral gäller en massa saker, men givetvis inte sådant som att man blir blöt om man hoppar i sjön. Det är en annan form av kunnande och vetskap. Man blir blöt i varje sjö man hoppar i. Såvida vattnet inte har frusit så isen bär en, men då blir det väl "hoppar på" istället för "hoppar i".

Det kanske är bäst att jag slutar hylla A77, eller i alla fall ännu en gång poängterar att det är MIN uppfattning om kameran som nedtecknats av mig.

men visst fasiken är det kul att man verkligen kan ändra uppfattning så mycket.

Den utestående frågan återkommer jag till.

//Lennart

I all vänskaplig anda: "Stick och brinn"!!!!!!!!!!!!!!!!!:):)

Men, det var roligt skrivet.

Bästa Hälsningar

//Lennart

Din råtta, det sa du inte när du lämnade över den :)
Blev nästan chockad över slutarljudet.

Tungt och solitt ekipage det där, A900 plus Zeiss 135/1,8mm.
Med Motljusskyddet bakvänt skulle man nästan kunna ta objektivet för att spegeltele. Förstår att du fixat en egen axelbärrem. Skulle man hänga den den här kameran med det objektivet runt halsen fick man väl belastningsskador.

Det där kamerahuset får ju nästan min gamla, som jag fortfarande tycker, mycket solida och välbyggda Konica Minolta D7D att framstå som en fjuttig liten instegsmodell. En intressant iakttagelse är att lauouten av bakstycket faktiskt har mycket stora likheter med hur D7D ser ut. Det får en ju att undra om A900 har särskilt mycket KM DNA i sig. Inga av de senare modellerna som kommit är ens i närheten av denna design.

En 135/1.8ZA får vilket kamerahus som helst att bli ett behagligt tungt ekipage. Sätt på ett 50/14 så upptäcker du att A900 är en synnerligen välbalanserad kamera som inte väger mycket mer än en A700. A900/A850 väger som 5DMkII och är nästan 2 hg lättare än Nikon D700. Då har vi ändå inte blandat in 1DsMKIII, Nikon D3x (fast de har ju s a s inbyggt vertikalgrepp).

Slutarljudet är bara underbart, tycker jag. Det märks att man verkligen exponerat. Inget litet fisigt ljud där man undrar om kameran verkligen har avfyrats eller inte.

Nej, du får gå på ett gym. Det här är en kamera för riktiga karlar med hår på bröstet:)

//Lennart

PS. hade du bärare med dig på safarin när du använde G70-400SSM? DS

Njae, de ensiffriga OM-modellerna (och de flesta OM-objektiven) ska nog inte räknas som "insteg". Så småningom kom de tvåsiffriga OM-modellerna (OM-10, OM-20, OM-30 och OM-40) som var mera av "instegskameror".

Vad gäller objektiv så gjordes inte den åtskillnaden på 1970-talet. På 1980-talet blev objektiven mer differentierade i "amatörmodeller" och "proffsmodeller". (Hos alla tillverkare.)

Inte tekniskt kanske men det var kameror som var överkomliga i pris.

Garantin är Sonys egen produktgaranti och den gäller 2 år. För att den ska gälla i Sverige måste kameran vara inköpt inom EU.

Vissa Ebay-ställen som sägs vara Storbritannien är egentligen HongKong och då gäller det inte. Det finns något specialavtal mellan HongKong och Storbritannien så man kan undgå moms, men det är lite okalrt hur det fungerar om man köper från t.ex. Panamoz.com.

Priserna är nu så bra i Sverige, så jag tror inte det lönar sig att leta utomlands, blir bara mer krångel.

Ofta brukar priserna sjunka efter en period pga konkurrens mellan handlare, men det har varit sån efterfrågan på A77 samtidigt som Sony haft tillverkningsproblem pga. katastroferna i Asien, så priserna har inte droppat alls och kommer npg att ligga kvar på den nivån et bra tag till gisningsvis. Här kostar A77 hus 12 000 kr och kit med 16-50 16 000 kr. (och så finns det ett "kit" till, host host, men det bryr vi oss inte om tycker jag).

Billiga EU-ställen har annars varit Warehousexpress i UK
http://www.warehouseexpress.com/digital-slr-cameras-sony/b3065-m230

CamerNu.nl
http://www.cameranu.nl/en/digitale-cameras/sony/spiegelreflex-camera/c262_1016

Men det är faktiskt dyrare där än i Sverige, så det är tycker jag bara att stötta den handlare man gillar mest i Sverige.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=961000

/Mats

Okej bra med 2 år fabriksgaranti.

Låter väldigt skumt med det där hongkong england. Om det blir ebay så lär jag ju kontrollera riktigt att jag får ett kvitto från just england och inte ett från hongkong :p
Känns ju värt med 1 år till garanti asså.

tack för infon åter igen.

Äh, inte ett dugg komplicerat.
OM det skulle visa sig att kameran såtter fokus lite fel, bakom eller framför det är tänkt, vilket är ovanligt men som sagt kan förekomma, så har A77 en fördel genomatt det går att finjustera. Bara att i ett menyval skriva in ett värde mellan -20 och +20 så det blir helt exakt. Förbaskat bra egentligen.

Om felet är stort tycker jag att man istället ska få kameran eller objektiver kalibrerat mot referensutrustning på garantin.

/Mats

Okej bra med 2 år fabriksgaranti.

Låter väldigt skumt med det där hongkong england. Om det blir ebay så lär jag ju kontrollera riktigt att jag får ett kvitto från just england och inte ett från hongkong :p
Känns ju värt med 1 år till garanti asså.

tack för infon åter igen.

Inte för att jag vill skrämma dig men okey BUUUUU !
Jag beställde ifrån England några prylar och betalade och trodde att jag nu skulle slippa tull och sånt skit.
Men sedan kom ett mail ifrån ett företag i Kina som berättade att dom nu skulle skicka paketet ifrån Kina och jag fattar inte att de kan göra så utan att skriva ett ord om detta i själva annonsen.
Får se nu om det slinker igenom tullen annars åker man på extra avgifter och skulle detta hända dig så kanske din garanti blir lidande.

Mvh. /LEE

HAHA, fasiken vad sköna ni är. Sluggas hej vilt här.
"Din råtta", "stick och brinn!"

Tänk på stackars chockade nykomlingar som inte kommit in i jargongen här ännu och förstår det sociala spelet, de kan ju tro att vi är en samling insnöade nördar!

(Vilket iofs är sant, men det behöver ju alla inte få veta :) )

Eller tänk om Elmfeldt råkar se det, då blir väl hela Sonyforumet förflytatt till någon undanskymd plats på fotosidan där man behöver ISO 25 000 000 för att kunna urskilja vad som skrivs.

Måste säga att det var väldigt kul att träffa Sten-Åke IRL, det blir ett annat perspektiv när man sedan skriver saker till varandra. Jag ska försöka ordna nån Sony-forum-träff i vår och försöka anordna det så att Sony Nordic kan vara med och visa upp lite coola grejer. Om det finns möjlighet att låna ett 300/2,8 och 500/4G inne på Kolmården, är det några som vill haka på i så fall?

/Mats

En 135/1.8ZA får vilket kamerahus som helst att bli ett behagligt tungt ekipage. Sätt på ett 50/14 så upptäcker du att A900 är en synnerligen välbalanserad kamera som inte väger mycket mer än en A700. A900/A850 väger som 5DMkII och är nästan 2 hg lättare än Nikon D700. Då har vi ändå inte blandat in 1DsMKIII, Nikon D3x (fast de har ju s a s inbyggt vertikalgrepp).

Slutarljudet är bara underbart, tycker jag. Det märks att man verkligen exponerat. Inget litet fisigt ljud där man undrar om kameran verkligen har avfyrats eller inte.

Nej, du får gå på ett gym. Det här är en kamera för riktiga karlar med hår på bröstet:)

//Lennart

PS. hade du bärare med dig på safarin när du använde G70-400SSM? DS

Bärare är ute idag på safari. Det är nog inte helt politiskt korrekt.
Men jag har sett att de brukar stötta upp storviltjägarnas gevär när de som Jan Guillou börjar bli så trötta att de har svårt att orka med bössan. Vem vet, det kanske kommer som koncept för ålderstigna fotografer också.

Gym vore kanske inte fel.
Hår på bröstet är det dåligt med, men en del i baken möjligen men det är väl ingen förmildrande omständighat antar jag. (men det här är väl väl mycket information i sammanhanget)
Borde kanske be om några skott från er.

Ja 70-400:an är inget man släpar på ute på promenad men på safari har man fotoryggsäck så det är helt lugnt :). Orkar man inte med den får man nog stanna hemma.

Hår på bröstet är det dåligt med, men en del i baken möjligen men det är väl ingen förmildrande omständighat antar jag. (men det här är väl väl mycket information i sammanhanget)
Borde kanske be om några skott från er.

Det finns ju en bild på en viss hårresande herre nånstans långt bak i tråden. Kanske skulle ta och posta om den bilden :) (Vänta fortfarande på den utlovade vedergällningen)

Ja 70-400:an är inget man släpar på ute på promenad men på safari har man fotoryggsäck så det är helt lugnt :). Orkar man inte med den får man nog stanna hemma.

Jag bär omkring på mitt 150-500 när jag är ute med hundarna. Inga som helst problem med en sån där rem jag visade dig, det märks ju inte ens och ligger alldeles perfekt på höften och lättillgängligt när man behöver det, bara att lufta till ögat och fotografera.

För er som inte vet vad vi snacka om är det alltså en sån där kamerarem som Black Rapid RS7
http://www.blackrapid.com/product/camera-strap/rs-7/

Bara att jag sparade in 1000 kr eller vad den där snörstumpen kostar genom att handla remmar och spänne på Bauhaus för sammanlag 60 kronor som räckte till 4 st. tillsammans

/Mats

Vaffö gööör de på detta viset?

Sony ska visst släppa en bunt bya objektiv. Först ut är ett 18-135SAM.
http://www.sonyalpharumors.com/sr5-first-image-of-the-new-18-135mm-sam-lens/

Men SAM, varför i helsike då? Kan dom inte gräva ner den teknien och ge oss SSM istället.
Står inte i referensen, men man får förutsätta att det är ett DT-objektiv, väl? Om det är för FF och presterar bra så är det ju ett suveränt fokusområde.

Fast 3,5-5,6 njaäe, kunde väl varit SAL 18-135/2,8 SSM ZA istället, det hade varit roligare .-)

/Mats

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar