Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony SLT-A77 entusiast/semipro-kamera + lillbrorsan SLT-A65 - Officiellt

Produkter
(logga in för att koppla)
.............................Mår också lite bättre nu så jag kan bli mer positiv, vilket man i sin tur mår bättre av :)

Har förresten tänkt om. Jag är förbaskat nöjd med A900 och med lämpliga Zeiss-glas till den så är den riktigt bra. Inte så viktigt att den är lite omodern utan video och sånt, får väl ha en annan kamera till det och det viktigaste är hur den levererar i bra ljus på låga ISO och där är det ju absolut inget fel. Inbyggd stabilisering i huset är ett stort plus som inte finns hos de andra.

Har varit lite tveksam till EVF, men då andra som uttryckt sig likadant innan nu gillar det ordentligt efter att ha använt det en tid gör att jag inte heller tvekar inför en sådan kamera. Kör vidare med A900 tills nästa SLT-version av FF kommer och om det inte dröjer för ohemult länge till en 50-megapixlare finns tillgänglig så kanske jag tom hoppar över A99.

/Mats

Härligt! La prima Vera - våren är här!

Även om det snart finns Nikon D800-primörer till alla som vill ha, så rostar det ju aldrig helt igenom stänkskärmarna på riktiga gamla godingar gjorda av pansarplåt. En A900 är ju en stillbildskamera och ingen Swiss Army knife och som stillbildskamera håller den väl ändå fortfarande toppklass eller hur tillsammans med Zeiss-objektiven? Det är väl inget fel på de bildernas tekniska kvalitet efter firmwareuppgraderingen eller hur?

Vill man filma kan man ju komlettera med något annat smart istället.

Härligt! La prima Vera - våren är här!

Även om det snart finns Nikon D800-primörer till alla som vill ha, så rostar det ju aldrig helt igenom stänkskärmarna på riktiga gamla godingar gjorda av pansarplåt. En A900 är ju en stillbildskamera och ingen Swiss Army knife och som stillbildskamera håller den väl ändå fortfarande toppklass eller hur tillsammans med Zeiss-objektiven? Det är väl inget fel på de bildernas tekniska kvalitet efter firmwareuppgraderingen eller hur?

Vill man filma kan man ju komlettera med något annat smart istället.

Oui! The spring ist hier gekommen!

Men härnere lovar man snö torsdag/fredag. Sen ska det visst bli vår på riktigt.
Jag bara understryker: A900+A77=perfekt combo för all typ av fotografering,
A900+NEX-7=minst lika perfekt om man betänker att man göra utrustningen väldigt smidig med bibehållet bra resultat. Komplettera med en LA-EA1 eller LA-EA2 adapter så är man verkligen välförsedd.
A900+A65=är nog ett väldigt bra combo också.

NEX-7 känns inte alls fel ens med ljusstarka Zeissgluggar. Adaptern blir ett behagligt stöd, anser jag.
Och att sätta skärpan på f-håret precis där man vill med MF-assist och peaking är bara underbart. fast det går ju med A77 oxå.

//Lennart

Bilagor

• _MG_0041.jpg
    _MG_0041.jpg
    55.7 KB · Visningar: 222
Oui! The spring ist hier gekommen!

Men härnere lovar man snö torsdag/fredag. Sen ska det visst bli vår på riktigt.
Jag bara understryker: A900+A77=perfekt combo för all typ av fotografering,
A900+NEX-7=minst lika perfekt om man betänker att man göra utrustningen väldigt smidig med bibehållet bra resultat. Komplettera med en LA-EA1 eller LA-EA2 adapter så är man verkligen välförsedd.
A900+A65=är nog ett väldigt bra combo också.

NEX-7 känns inte alls fel ens med ljusstarka Zeissgluggar. Adaptern blir ett behagligt stöd, anser jag.
Och att sätta skärpan på f-håret precis där man vill med MF-assist och peaking är bara underbart. fast det går ju med A77 oxå.

//Lennart

Vi hade 11 minusgrader i morse, så vete sjutton var våren tagit vägen :-(

Men Lennart, det skulle väl inte suttit fel med en 135a där istället för 85an?
Men visst ja, du HAR ju ingen 135/1,8ZA din stackare :)

Ser att du har filter på din 85a. Är inte det att ta bort edgen på ett så fint objektiv alldeles i onödan? Jag kör numera helt oskyydat framför på alla objektiv, men har alltid motljusskyddet på i skydds-syfte.

A580 ska nu avyttras och det blir nog en NEX-7 som komplement istället för min del, eller en ännu coolare ny NEX som presenteras nästa vecka. Speciellt som jag sitter på en hel mängd roliga Konica Hexanon-objektiv och redan har tillhörande adapter för NEX.

Problemet är att min son håller på med filminspelning med A580 och jag får inte sälja den för honom innan han är klar eller att jag skaffat en annan kamera som kan filma. Han tycker A900 är helkass pga. detta.

Frågan är bara vilken adapter för Alpha-objektiv man ska ha. Tror nästan LA-EA1 utan spegeln är bättre, även fast man missar AF-delen. Det går väl inte att fälla upp eller ta bort spegeln på LA-EA2 om man vill köra kontrast-AF eller manuellt istället?

Eller kanske strunta i det helt och hållet och köpa sig en billig "dum" tredjepartsadapter, eller en sådan OCH en LA-EA2. Många knepiga beslut att våndas över.

Fast det får vänta lite tills det finns ett överflöd i kassan igen, lite barskrapat på köpa-ny-kamera-kontot för tillfället.

/Mats

Senast ändrad:
Ahhh, vad härligt!!!

Det verkar som om Sony faktiskt satsar på uppgraderingar av sina objektiv trots allt.

http://www.sonyalpharumors.com/sr5-also-a-new-70-200mm-ii-g-lens-is-on-the-new-roadmap/

Fasiken, de kanske har en kraftfull satsning på G trots allt.

Så här står det på ryktess-siten:
The first of the new “II G” line up will be the 70-400mm zoom. Today a couple of sources confirmed that Sony will also update the current 70-200mm f/2.8 lens

Sony kanske läser våra 70-400G-diskussioner :)

Den nya 70-400G kommer troligen bli vit enligt ryktet!
http://www.sonyalpharumors.com/sr5-...0-400mm-ii-g-lens-and-hints-about-a-surprise/

/Mats

Det här med en öveeraskning på objektivfronten enligt ryktessiten är ju riktigt spännande.

Det talas om en helt ny objektiv-lineup.

Kan mycket väl vara elektronisk bländarkontroll!
Jåklar vad det skkulle vara bra. Det tillsammans med en upfräschning av G-objektiven och kanske en billig FF normalzoom i samma stil som 16-50 för APS-C.

OM det blir nåt sånt så visar det att Sony faktiskt satsar stort ändå. Då kan de till slut ändå bli en riktig utmaning för Canon och Nikon till slut.

Det här känns verkkligen hoppfullt. 500/4 har känts lite märklig, men en sån pjäs kan ju inte vara en isolerad händelse, utan måste finnas i ett sammanhang.

Nu är det roligt igen. Heja sony!

/Mats

Det här med en öveeraskning på objektivfronten enligt ryktessiten är ju riktigt spännande.

Det talas om en helt ny objektiv-lineup.

Kan mycket väl vara elektronisk bländarkontroll!
Jåklar vad det skkulle vara bra. Det tillsammans med en upfräschning av G-objektiven och kanske en billig FF normalzoom i samma stil som 16-50 för APS-C.

OM det blir nåt sånt så visar det att Sony faktiskt satsar stort ändå. Då kan de till slut ändå bli en riktig utmaning för Canon och Nikon till slut.

Det här känns verkkligen hoppfullt. 500/4 har känts lite märklig, men en sån pjäs kan ju inte vara en isolerad händelse, utan måste finnas i ett sammanhang.

Nu är det roligt igen. Heja sony!

/Mats

Vad ordinerade läkaren dig Mats ?
Du har helt förändrads så lung och behaglig ja man kan säga låter väldigt snäll.
Härligt upplysnade om produkter från Sony så jag hoppas Lennart plockar fram bilden och lägger ut den här, den bilden där du ligger i sängen och kramar ett Sony objektiv som du sedan sålde till Lennart.
Hmmm har du fått tillbaka det och kanske är det saknaden som gjorde dig butter tidigare ?

Ja huvudsaken är hatten att du nu blivit frisk igen och att vi får läsa dina fina recensioner.

Mvh. /Lennart Erik Edlund

Vi hade 11 minusgrader i morse, så vete sjutton var våren tagit vägen :-(

Men Lennart, det skulle väl inte suttit fel med en 135a där istället för 85an?
Men visst ja, du HAR ju ingen 135/1,8ZA din stackare :)

Ser att du har filter på din 85a. Är inte det att ta bort edgen på ett så fint objektiv alldeles i onödan? Jag kör numera helt oskyydat framför på alla objektiv, men har alltid motljusskyddet på i skydds-syfte.

A580 ska nu avyttras och det blir nog en NEX-7 som komplement istället för min del, eller en ännu coolare ny NEX som presenteras nästa vecka. Speciellt som jag sitter på en hel mängd roliga Konica Hexanon-objektiv och redan har tillhörande adapter för NEX.

Problemet är att min son håller på med filminspelning med A580 och jag får inte sälja den för honom innan han är klar eller att jag skaffat en annan kamera som kan filma. Han tycker A900 är helkass pga. detta.

Frågan är bara vilken adapter för Alpha-objektiv man ska ha. Tror nästan LA-EA1 utan spegeln är bättre, även fast man missar AF-delen. Det går väl inte att fälla upp eller ta bort spegeln på LA-EA2 om man vill köra kontrast-AF eller manuellt istället?

Eller kanske strunta i det helt och hållet och köpa sig en billig "dum" tredjepartsadapter, eller en sådan OCH en LA-EA2. Många knepiga beslut att våndas över.

Fast det får vänta lite tills det finns ett överflöd i kassan igen, lite barskrapat på köpa-ny-kamera-kontot för tillfället.

/Mats

Jag kör filterlöst när det är väder för det. Denna gång var det snöigt utanför fönstret när jag provsköt.

Ang adapter så vet jag inte. Jag har LA-EA1 som ger konstrast AF på SSM o SAM-gluggar men inte på skruvdrivna. Tror inte spegeln går att fälla undan på nr 2. Fast även jag skulle vilja ha nr 2 tillhands och jämföra. Dessutom har jag ju 2 skruvdrivna gluggar. Men ändå räcker ettan för mina behov med NEX-7.

Sanningen är ju den att man inte vet vilken påverkan spegelfilmen hos 2:an har på bildresultatet men enl lumionus landscape ska den vara så gott som obefintlig. Fast jag litar inte på det förrän jag sett det själv.

Ska jag skaffa en 2:a kommer jag att sälja min 1:a, men jag vill ha det verifierat vilken påverkan spegelfilmen har innan.

//Lennart

Det verkar som om Sony faktiskt satsar på uppgraderingar av sina objektiv trots allt.

http://www.sonyalpharumors.com/sr5-also-a-new-70-200mm-ii-g-lens-is-on-the-new-roadmap/

Fasiken, de kanske har en kraftfull satsning på G trots allt.

Så här står det på ryktess-siten:

Sony kanske läser våra 70-400G-diskussioner :)

Den nya 70-400G kommer troligen bli vit enligt ryktet!
http://www.sonyalpharumors.com/sr5-...0-400mm-ii-g-lens-and-hints-about-a-surprise/

/Mats

Tänk om de inför stabilisering i objektiven med samma panoreringsfinesser som Canon har? Visst vore det cool. Annars är ju gamla Sigma objektiv med OS enda alternativet. De kanske fattar att man blir blåst på den om man har en adapter på NEX. Men så blir det väl inte och vad är det då som ska bli så mycket bättre tro? Det är ju rätt OK som det är. Blir ju kul sedan med en shoot out mellan det nya och gamla. "Äh", säger testaren kanske beviket. "Det blev inte bättre, men det är i alla fall vitt!"

Men jag kan nog inte uppgradera mitt ex. utan att förlora massa pengar för mitt har ju varit på safari och är inte i mint condition vad gäller repor och sånt. Jag bryr mig faktiskt inte ett dugg om repor men det gör ju andra.

Tänk om de inför stabilisering i objektiven med samma panoreringsfinesser som Canon har? Visst vore det cool. Annars är ju gamla Sigma objektiv med OS enda alternativet. De kanske fattar att man blir blåst på den om man har en adapter på NEX. Men så blir det väl inte och vad är det då som ska bli så mycket bättre tro? Det är ju rätt OK som det är. Blir ju kul sedan med en shoot out mellan det nya och gamla. "Äh", säger testaren kanske beviket. "Det blev inte bättre, men det är i alla fall vitt!"

Men jag kan nog inte uppgradera mitt ex. utan att förlora massa pengar för mitt har ju varit på safari och är inte i mint condition vad gäller repor och sånt. Jag bryr mig faktiskt inte ett dugg om repor men det gör ju andra.

Ibland händer det att version 2 är i princip inte blir bättre än föregångaren. Ett typfall är Canon EF 16-35/2.8L usm II.

MEN om Sony fattat att deras G-serie i allmänhet är lite svagare än konkurrenternas och därtill dyrare och därför satsar på nya versioner är det helt okej. Deras G 35/1.4 är bara för gräslig. Och det gäller ett helt gäng som testats. G70-400SSM lämnar vi därhän tills vi ser om mitt ex var en citron. G70-300SSM är inte kul i 300mm-läget på lite längre håll heller, d v s lite sämre i det läget än många konkurrenters. Slutligen G70-200 är svindyr och rätt mjuk i teckningen utan att man kan kalla det direkt oskarpt, men det samlar på sig flares och ströljus.

//Lennart

Stabilisering finns inte en chans att Sony stoppar in i A-objektiv, det är min bestämda uppfattning. Tycker f.ö. att sensorshift är bättre, utom på de allra längsta telena. Visst blir det utan på NEX, men det är ju inte en huvudsak för dessa objektiv. Hellre då sensorshift på kommande NEXar, men det är heller inte särskilt sannolikt.

Även om enda skillnade är att det nya 70-400 är vitt så är det en stor förbättring :)
Troligen blir de bättre optiskt, men ffa om de inför elektronisk bländarstyrning så vore det helt otroligt fantasttiskt! Det är min stora förhoppning och jag håller det inte alltför osannolikt. Där ligger ju begränsningen idag när Sony ökar snabbheten så markant tack vare SLT.

A99 med 24 megapixel (eller förhoppningsvis mer) med 15 fps och buffert och cpu som klarar det plus objektiv som hänger med i svängarna, det vore nåt det.

Tydligen är SSM motorn i 500/4 totalt ny och snabbare än tidigare och den kommer visst också i de nya. Skulle ju vara fint om också Zeiss-objektiven blir uppgraderade till sådana.

/Mats

Tydligen är SSM motorn i 500/4 totalt ny och snabbare än tidigare och den kommer visst också i de nya. Skulle ju vara fint om också Zeiss-objektiven blir uppgraderade till sådana.

/Mats

Nja, kan delvis hålla med, men faktum är att Zeissgluggarna utan AF har visat lite bättre optiska prestanda än de med AF-skruv. En riktigt bra ringkärnemotor, av typ kvalitet bättre (sitter bl a i EF 85/1.2 L usm och EF 50/1.2 L usm) ökar objektivtubens diameter ganska påtagligt. Ska dessutom bländaren i Zeissgluggarna drivas av linjär motor blir det trängre för de fina glasen.

SSM-motorerna håller inte riktigt samma höga klass som de jag nämnt ovan och tar mindre plats. SSM är inte på Zeiss 16-35 och 24-70 speciellt stora. och faktiskt inte speciellt mycket snabbare än skruvdrift.

//Lennart

Nja, kan delvis hålla med, men faktum är att Zeissgluggarna utan AF har visat lite bättre optiska prestanda än de med AF-skruv. En riktigt bra ringkärnemotor, av typ kvalitet bättre (sitter bl a i EF 85/1.2 L usm och EF 50/1.2 L usm) ökar objektivtubens diameter ganska påtagligt. Ska dessutom bländaren i Zeissgluggarna drivas av linjär motor blir det trängre för de fina glasen.

SSM-motorerna håller inte riktigt samma höga klass som de jag nämnt ovan och tar mindre plats. SSM är inte på Zeiss 16-35 och 24-70 speciellt stora. och faktiskt inte speciellt mycket snabbare än skruvdrift.

//Lennart

Linjär motor? Vad är det?

Trodde snarare bländare skulle styras av en blixtsnabb solenoid eller nåt. Det är ju inga stora massor som ska accelereras, så det borde ta minimal plats och rymmas nere vid objektivfästet utan att störa linserna alls.

Begränsningen med mekanisk bländare är Sonys största problem just nu. Fix av detta skulle vara riktigt värdefullt.

På vidvinklar borde det inte vara problem med hastigheten. På tele däremot är det viktigare, t.ex. 70-200.

Skruvdriftens snabbhet beror mycket på utväxlingen, samt hur stark motor som sitter i kameran. Här är ju A900 riktigt bra. Hur är A77 pä det området? Är den lika rapp som A900 med skruvdrina objektiv?

Linjär motor? Vad är det?

Trodde snarare bländare skulle styras av en blixtsnabb solenoid eller nåt. Det är ju inga stora massor som ska accelereras, så det borde ta minimal plats och rymmas nere vid objektivfästet utan att störa linserna alls.

Begränsningen med mekanisk bländare är Sonys största problem just nu. Fix av detta skulle vara riktigt värdefullt.

På vidvinklar borde det inte vara problem med hastigheten. På tele däremot är det viktigare, t.ex. 70-200.

Skruvdriftens snabbhet beror mycket på utväxlingen, samt hur stark motor som sitter i kameran. Här är ju A900 riktigt bra. Hur är A77 pä det området? Är den lika rapp som A900 med skruvdrina objektiv?

Möjligt att du har rätt ang bländarstyrningens drift. Man brukade använda linjära motorer i alla fall, men det var kanske anno dazumal.

Jag tänkte mest på ringkärnemotorerna för AF som tar plats om de ska vara riktigt bra.

A77 driver 100-300/4 EX DG APO med skruvdrift snabbare än vad 70-400:s SSM presterade. Sannolikt samma utväxling som i A900 (samma batteri oxå). har inte märkt någon skillnad alls i det avseendet. Därtill upplever jag AF i sig själv snabbare i A77 än A900.

//Lennart

Bländarstyrningar är oftast ringstegmotorstyrda i objektiv med hel-elektrisk koppling idag. I alla fall i lite större pjäser, i en 24/2.8 är detta inte helt självklart.

Men en linjärmotor kräver fler komponenter, den måste ju ha lägesavkännare och eventuellt stoppklackar osv också... Totalpriset kanske blir högre i slutändan.

Bländarstyrningar är oftast ringstegmotorstyrda i objektiv med hel-elektrisk koppling idag. I alla fall i lite större pjäser, i en 24/2.8 är detta inte helt självklart.

Men en linjärmotor kräver fler komponenter, den måste ju ha lägesavkännare och eventuellt stoppklackar osv också... Totalpriset kanske blir högre i slutändan.

Jag vet faktiskt inte hur objektiv med sånt är konstruerade, men de andra tillverkarna har ju det, så det väl inget omöjligt hinder för Sony.

Eftersom bländarvärdet är satt innan så kan ett stopp flyttas dit och sen tvåvägs skyttelsolenoid/elektromagnet som blixtsnabbt trycker mekanismen mot ändlägena. Så trodde jag man gjorde.

Ringstegmotor låter lite dyrt och inte så snabbt.

Men ssv, det är bara gissning från mig. Lösning finns ju redan och det borde inte vara nåt problem för Sony.

För bakåtkompatibilitet kan det ju finnas en mekanisk styrpinne somfunkar "by wire".

Men det är ju inte alls säkert att det blir nåt sånt alls. BAra spekulation.

/Mats

//Lennart

Jag har alltid tyckt skruv är underskattat.

SSM är väl inget racer på 70-400 heller.
Tyst är det men verkligen inte jättesnabbt.

Apropå objektiv så flaggar ju Samyang nu för tilt/shift-objektiv som ju jag tidigare efterlyste till Sony.
Det ska jag verkligen kolla på om det nu är någon som kommer ha det på hyllan i Stockholm.
Jag blir dock inte förvånad om inge har det. Det är ju lite nischat.
Men eftersom jag är intresserade av arkitektur, så är ett dylikt mycket användbart.

Såg att Mats noterat det också :).

Stabilisering finns inte en chans att Sony stoppar in i A-objektiv, det är min bestämda uppfattning. Tycker f.ö. att sensorshift är bättre, utom på de allra längsta telena. Visst blir det utan på NEX, men det är ju inte en huvudsak för dessa objektiv. Hellre då sensorshift på kommande NEXar, men det är heller inte särskilt sannolikt.

Även om enda skillnade är att det nya 70-400 är vitt så är det en stor förbättring :)
Troligen blir de bättre optiskt, men ffa om de inför elektronisk bländarstyrning så vore det helt otroligt fantasttiskt! Det är min stora förhoppning och jag håller det inte alltför osannolikt. Där ligger ju begränsningen idag när Sony ökar snabbheten så markant tack vare SLT.

A99 med 24 megapixel (eller förhoppningsvis mer) med 15 fps och buffert och cpu som klarar det plus objektiv som hänger med i svängarna, det vore nåt det.

/Mats

Nä jag gillar Sigmas OS och jag gillar stabiliserad sökarbild.

Jag tror dessutom stabilisering i objektiven på NEX kommer stanna. Det funkar ju bättre med filmningen också och nu blir ju dessa kameror alltmer allround och då måste man kompromissa även om jag också egentligen tycker sensorstabilisering är smartare för att det funkar för alla objektiv. Men det är en hel del NEX-objektiv som verkar göras utan stabilisering.

Nä jag gillar Sigmas OS och jag gillar stabiliserad sökarbild.

Jag tror dessutom stabilisering i objektiven på NEX kommer stanna. Det funkar ju bättre med filmningen också och nu blir ju dessa kameror alltmer allround och då måste man kompromissa även om jag också egentligen tycker sensorstabilisering är smartare för att det funkar för alla objektiv. Men det är en hel del NEX-objektiv som verkar göras utan stabilisering.

Ja, det är bara jäkligt synd att Sigma numera plockar bort sitt OS i A-gluggarna. Det är jättebra att ha det bästa från 2 världar. Vidare från ditt tidihare inlägg så håller jag med ang skruvdrift. I hastighet är den underskattad, men SSM, USM etc är väldigt bra när man snabbt vill korrigera skärpa manuellt med till hälften nedtryckt AF.
Skruvdrift med vissa objektiv med A-mount kan tvinga en att beroende på objektiv både ändra en knapp på objektivet och på kameran om kameran inte har DMF.

//Lennart

Apropå objektiv så flaggar ju Samyang nu för tilt/shift-objektiv som ju jag tidigare efterlyste till Sony.
Det ska jag verkligen kolla på om det nu är någon som kommer ha det på hyllan i Stockholm.
Jag blir dock inte förvånad om inge har det. Det är ju lite nischat.
Men eftersom jag är intresserade av arkitektur, så är ett dylikt mycket användbart.

Såg att Mats noterat det också :).

Artikeln är av någon anledning bortagen igen från Fotosidan.
Ingen aning om varför, kanske för att bilden var fejk, eller att innehållet inte var korrekt.

/Mats

Ja, det är bara jäkligt synd att Sigma numera plockar bort sitt OS i A-gluggarna. Det är jättebra att ha det bästa från 2 världar. Vidare från ditt tidihare inlägg så håller jag med ang skruvdrift. I hastighet är den underskattad, men SSM, USM etc är väldigt bra när man snabbt vill korrigera skärpa manuellt med till hälften nedtryckt AF.
Skruvdrift med vissa objektiv med A-mount kan tvinga en att beroende på objektiv både ändra en knapp på objektivet och på kameran om kameran inte har DMF.

//Lennart

Det är väl alltid objektivet som gäller eller ?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar