Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony SLT-A77 entusiast/semipro-kamera + lillbrorsan SLT-A65 - Officiellt

Produkter
(logga in för att koppla)
Om kameran kunde standardiseras och indelas i moduler skulle det inte bli många delar. Det skulle också vara enklare att byta delar som kretskort med processor och arbetsminne. Sensor vill man naturligtvis också kunna byta när det är tid för dubbelt fler pixlar eller möjlighet för högre ISO med lägre brus. Man får knappast en kamera att nötas ut innan den hamnat på efterkälken i sensorutvecklingen. Kamerans och datorns likheter är att de är föråldrade efter 4-7 år.


Det är väl precis det problemet RICOH GXR löst. Man byter modul som innehåller både sensor och objektiv eller bara sensor och en adapter som exv. tar Leicaobjektiv. Smart på en del vis (inget damm på sensorn i alla fall åtminstone i det förra fallet). Men till slut sitter man där med en väldig massa sensorer till en och samma kamera. Låter inte så resurssnålt direkt. Men det har väl inte blivit någon jättesucce vad jag vet ens bland miljöpartister De är nog lite kluvna för å ena sidan behåller man kameraschassiet men å andra sidan så tvingas man köpa en massa sensorer i onödan i värsta fall.
 
Visst är det kul med känslan av mässing, kugghjul, fjädrar etc, men om antalet rörliga delar minskar och standardiseras så lär det inte bli svår att få reservdelar. Och fabrikanterna (stolta eller inte) har väl aldrig varit ute efter att förlora pengar eller idka välgörenhet. Men 70-talet kan vi nog säga ajöss till ända tills det blir 2070. Och då har jag sedan länge beträtt ättestupan.

Finmekanik är trevligt, men det kanske är en generationsfråga.

Det finns fortfarande Barnack-kameror (Leica med skruvfattning) ute på marknaden. En Leica IIIc finns just nu på Tradera, t.ex.
 
Leica och Zeiss konstruerar ny optik, sägs det, men troligen är det snarare duktiga tekniker och avancerade datorberäkningar, som ger oss dagens optik, men med kända namn på optiken.

Ja, tiden för "handberäknad" kvalitetsoptik är nog sen länge förbi, men det är faktiskt inget att hänga läpp för. Det har aldrig funnits så mycket kvalitetsoptik till så låga priser som nu.
 
(Okej, exemplet är lite far out, men vill påvisa att känner du inte till något annat än Alpha A200 som du tagit glimrande bilder med sedan inköpet så blir bilderna bara bättre och bättre ju vanare fotografen blir vid verktyget)

Vad gäller jämförelsen med viner beror ju på vad man söker. Största och billigaste verkningsgrad blir det enl den småländska och norrländska metoden med "hemkört". :)

//Lennart

Precis, så är det med det mesta i livet, struntar du i reklam från media, va fasen det än må vara, lyssnar inte heller på de ”kunniga” ekonomi-besserwisserna från bankerna, kör du på likt tidigare!
Ofta klarar du firman/jobbet och dina placeringar ändå lika bra.
Dåliga tider är ofta en upplevd situation, när andra anser att faran ligger runt hörnet, - ja då tror nästan alla de övriga, att det är sant, ha-ha.

En något gammal kamera, med en driven fotograf brukar kunna göra storverk, inte för att fotografen har blivit hemmablind, närrå, hittat snitsen, där är hemligheten.

Med en något gammal hembränningsapparat kan även en nykter ”fabrikör” göra utmärkta produkter, till reapriser!
 
Jag med! Ni är nästan bara trevliga här i OffTopic-forumet, så jag är nyfiken på om ni är såna reko killar även i verkligheten. (Ni får inget val. Jag kommer vare sig ni vill eller inte.)

Glöm inte, då gäller klädkoden, - en Sony kamera på magen, ger fritt inträde!

Korvgubbar, med firman på magen, har även fritt inträde, under lunchtid 12:00 - 13:00, - om korven är gratis.
 
OK, jag får väl leta reda på min gamla Walkman ...

Äsch, var det kamera du menade? Duger en Minolta från 1969?
 
Jag med! Ni är nästan bara trevliga här i OffTopic-forumet, så jag är nyfiken på om ni är såna reko killar även i verkligheten. (Ni får inget val. Jag kommer vare sig ni vill eller inte.)

Vem vet, ni kanske slirar förbi Fotografiska, Moderna eller Fotoutställningen i Stockholm eller någon annanstans med för den delen både Lennart, du och alla andra från det här virtuella gubbdagiset/nattiset. :)
 
Precis, så är det med det mesta i livet, struntar du i reklam från media, va fasen det än må vara, lyssnar inte heller på de ”kunniga” ekonomi-besserwisserna från bankerna, kör du på likt tidigare!
Ofta klarar du firman/jobbet och dina placeringar ändå lika bra.
Dåliga tider är ofta en upplevd situation, när andra anser att faran ligger runt hörnet, - ja då tror nästan alla de övriga, att det är sant, ha-ha.

En något gammal kamera, med en driven fotograf brukar kunna göra storverk, inte för att fotografen har blivit hemmablind, närrå, hittat snitsen, där är hemligheten.

Med en något gammal hembränningsapparat kan även en nykter ”fabrikör” göra utmärkta produkter, till reapriser!

De som har jobben kvar har det ofta bättre under kriserna eftersom det finns en prispress ner på allt med lägre ekonomisk aktivitet. Bensin är ofta billigare. El likaså. Reorna avlöser varandra i detaljhandeln och ROT- och RUT-avdragen står som spön i backen och gör hederliga hantverkare mer prisvärda än någonsin. För att inte tala om bostäder - för de som har kapitalet. Kruxet är ju annars bara att bankerna nojar och skruvar åt lånekranarna för de som måste låna. Det är som gjort för att de som har kapital ska kunna köpa upp folks konkursbon för en spottstyver om det vill sig riktigt illa som i exv. Spanien och USA. Det sker enorma omfördelningar av värden till de som redan har från de som förlorat allt eller håller på att göra det i kristiderna. Så skruvas kapitalkoncentrationen åt ett varv till.

Men kan du förstå då att en sjuttiofemma hembränt från Möja i form av Möjabrännvin kostar över 500 spänn på Bolaget? Det är ju mer än en för en hyfsad Cognac!
 
Senast ändrad:
Ny kamera varje eller vartannat år är dyrt om det är fråga om en värdefullare kamera. En mindre förlust är då att man blivit på hand med några äldre sensorkit istället och förnyar hela kameran när den är mera uttjänad.
 
Ny kamera varje eller vartannat år är dyrt om det är fråga om en värdefullare kamera. En mindre förlust är då att man blivit på hand med några äldre sensorkit istället och förnyar hela kameran när den är mera uttjänad.

Visst är det så, men jag tror vi inte får se några uppgraderingsbara kameror ändå. Tror att det blir mycket kostsam logistik kring detta för att det blir besvärligt för tillverkarna att återta kameror för montering, eller garantiproblem om kreti och pleti ska stoppa in det ny själva.

Tillverkarna går också miste om möjligheten att införa andra finesser i kamerorna som inte bara är relaterat till sensorn och elektroniken.

Ett modulbaserat system med typ bakstycke blir ändå inte avgörande mycket billigare än en helt ny kamera och marginalen måste förmodligen bli större. Den gamla "delen" blir ju decimerad till i princip noll värde jämfört med en en eller två generation gammal kamera som faktiskt har ett hyggligt andrahandsvärde, så ur ekonomisk synpunkt blir det nog ingen vinst alls.

Visst KAN det bli dyrt om man uppgraderar sina kameror, men det behöver faktiskt inte bli det om man anstränger sig lite och sätter sig in ordentligt.

Jag tillhör väl det fåtal som köpt och sålt både kameror och objektiv i ganska frisk takt jämfört med många andra. Faktiskt har jag lyckats hitta speciella erbjudanden osv. och handlat ganska billigt och lyckats sälja efter ett tag utan att förlora något. Vissa saker har såklart sjunkit en del i värde, men en del andra saker har jag sålt för mer än jag köpt, så i slutändan så har faktiskt den resan inte kostat mig i någonting alls i princip. Detta utan att ha sålt till några fantasipriser eller prutat oförskämt mycket. Om någon från början sätter ett fair pris så har jag inte schackrat om priset.

Hela den här karusellen har gjort att jag fått förmånen att äga och flitigt använda en stor flora av utrustning, varav en del mycket bra och tack vare det faktiskt lärt mig en hel del och skaffat mig förstahandserfarenhet som gör att jag tror jag kan bedöma andra saker ganska bra faktiskt och det har faktiskt inte kostat någonting alls i slutändan.

Nu har jag gjort hela resan och börjar veta exakt vad jag vill ha så det kommer nog bli betydligt lugnare framöver och jag kommer mer att gå över till minimalism och en mindre, men noga utvald utrustning. Visst blir det nya kameror, men jag sitter nöjd med min A580 ett bra tag tills det kommer intressantare FF-alternativ. När det gäller NEX så vet jag fortfarande inte riktigt vilken väg jag ska gå, men det är ett suveränt komplementsystem och jag har en adapter och massa fina manuella objektiv som jag vil utnyttja.


/Mats
 
Jaha, då ligger A77:an och väntar på posten, efter reparation pga min misslyckade firmwareuppdatering.
Behålla eller sälja den är nu frågan.
Ganska nöjd med Canon 5D Markll som ger betydligt bättre bild vid 100% på dataskärmen.
Seriebildtagningen är ju snäppet bättre på A77, så kanske ska behålla den för särskilda tillfällen.
 
.

Vänd på det och tänk på den lilla mekaniska verkstaden med 10 anställda i Runkarp där fabrikörn aldrig lyssnar, ser eller läser mer än sporten och "födde och dödde". Liksom han anställda. De dåliga tiderna slår till vilket naturligtvis märks på verkstaden med en liten nedgång. men det tar man med jämnmod då man inget vet om vad kvartalsräknenissarna rapat fram. Efter ett halvår har doften av den ekonomiska brakaren lagt sig över världen och den lilla verkstaden har haft en liten svacka som man tagit med jämnmod och orderstocken ökar. Om fabrikör Nisse Knohult läst DI eller följt med i andra medier skulle han kanske, likt många andra varslat och kanske lagt ned och då berövat ett antal familjer levebrödet.
(Okej, exemplet är lite far out, men vill påvisa att känner du inte till något annat än Alpha A200 som du tagit glimrande bilder med sedan inköpet så blir bilderna bara bättre och bättre ju vanare fotografen blir vid verktyget)

Vad gäller jämförelsen med viner beror ju på vad man söker. Största och billigaste verkningsgrad blir det enl den småländska och norrländska metoden med "hemkört". :)

//Lennart[/QUOTE]

Ja du träffar prick i Lennart. Så är det, Kanske inte riktigt vid bankkollapser men ändå, Velour-mannen och plychmannen mycket är skapat av våra blaskor, vet att vi surra om det på jobbet och många av oss känner inte igen alla påhitt och påstående, Inte ovanligt att Amerikanarna får skulden att ligga bakom mycket, vilket dom gör dock i bland.

Det är ju väldigt sant annars att man i utkanterna av dom stora städerna eller mera landsbyggd, tack och lov missar många trender och påhitt, heller kan läsa tidningarna med större förnuft.

Det är lite otäckt faktiskt hur dom trummar på och hur det påverkar många av oss varken vi vill eller ej. Tänk alla nya bantningstrender som strömmar över oss med ofantlig kraft, många dricker tre dl grädde på morgonen nu mera vilket är den senaste bantningskuren, och då är det inte skogshuggare av gamla skolan som skall ut i 15graders kyla och kapa träd med motorsågen.

Vad gäller nya och gamla kameror så har vi en vid stora valla idrottsplats som fotade både vanliga och kändisar som besökte innandömmet av läktaren, han hade en Konica som han tog väldigt fina blixtbilder med, såg flera förstoringar av bland annat Sören Crats ( tränare i Hammby för några år sedan ) han bytte upp sig eller ned sig till en mordernare minolta senare men fick problem med kitobjektivet till kameran och sökte hjälp oss lokala fotoklubben, minns ej nu om han fick ordning på kameran.

Intressant annars hur både Konica ock Minolta var tidiga med innovationer men sedan vart förbisprungna en aning, Canon var så duktiga tidigt att få ut mycket vid sina pixelökningar, KMD5D hade inte samma klass på sin sensor som 20D fick med sin 8Mp som exempel, det är inte bara att plocka på med pixlar dom skall tas om hand också på ett bra sätt. Nu var väl 20D en dyrare typ av kamera men testarna jämför med vad som finns tillbuds, den plastbyggda A580 ställdes mot den vädertätade, magnesium byggda 7D för det var vad Sony hade som bäst.

MVH. Bengt.
 
Jaha, då ligger A77:an och väntar på posten, efter reparation pga min misslyckade firmwareuppdatering.
Behålla eller sälja den är nu frågan.
Ganska nöjd med Canon 5D Markll som ger betydligt bättre bild vid 100% på dataskärmen.
Seriebildtagningen är ju snäppet bättre på A77, så kanske ska behålla den för särskilda tillfällen.

Nytt mainboard i kameran, men varför i helv*** är det firmware 1.02 i den.
Jag hade i alla fall 1.03 när den skickades in
 
Öh? Behöver man byta huvukretskortet i kameran om en firmwareuppgradering misslyckas?

Jag är förstummad.
 
Öh? Behöver man byta huvukretskortet i kameran om en firmwareuppgradering misslyckas?

Jag är förstummad.

Det blev likadant för mig med Canon 7D. Man kan undra vad som händer, tydligen någon inte allt för smart konstruktion som verkar vara lika oavsett fabrikat.
Dyra misslyckanden blir det också.
 
Det blev likadant för mig med Canon 7D. Man kan undra vad som händer, tydligen någon inte allt för smart konstruktion som verkar vara lika oavsett fabrikat.
Dyra misslyckanden blir det också.

Inte dyrt för mig då det gick på garanti.
Bara att hålla tummarna att uppdateringen lyckas ikväll.

Ingen som är sugen att köpa en A77 :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.