Annons

Sony SLT-A77 entusiast/semipro-kamera + lillbrorsan SLT-A65 - Officiellt

Produkter
(logga in för att koppla)
Små speglar fångar inte upp mer ljus än små fotodioder.

Vaddå fånga upp lmer ljus än... Handlar väl inte om det.

Många pyttesmå speglar (de går att göras små, titta t.ex. på en DLP-projektors DMD) skulle kunna få plats i mellanrummen där ledningsdragningen ligger och spegla ljus som ändå inte används av sensorn till AF-sensorer.

Om detta vore möjligt skulle Sony använt denna metod i spegeln och skickat 100% till AF-modulen och 100% till sensorn. Tyvärr bryter det mot naturlagarna att kunna mäta ljuset och samtidigt reflektera allt ljus.

AHA! Om någon ny grej skulle kunna hittas på i framtiden så kommer det inte att funka, för att om det hade gjort det skulle det redan använts. Jaja, vad skönt, då slipper de anstränga sig eftersom allt bra redan är uppfunnet.

Dumheter!
Största hindret mot innovation är de som står runtomkring och hjälpsamt säger "det är omöjligt".

Tror mycket väl att man kan ha speglande AF-sensorer som fungerar fint och bara "suger åt sig" en bråkdel av den ljusmängd som SLT-spegeln tar. Bryter inte mot några naturlagar alls, bryter bara mot ett snävt synsätt.

Eller kanske så här:
Tänk om man satte en likadan spegel som på en DSLR med en liten halvgenomskinlig del som speglar ner till AF-sensorerna och satte sensorn där mattskivan på en DSLR sitter. Då skulle små områden på sensorn kanske få mindre ljus som det skulle behövas lokal förstärkning av och interpolering. Går säkert att fixa med elektronik och en smart slipad spegel.

Eller att man konstruerar fasdetektionsalgoritmer i programvara så att man kör helt spegellöst och utan AF-sensorer och utnyttjar bilddatat för fokusering, fast inte med kontrastmätning som nu, utan på ett smartare sätt.

Eller att man har "utökad bländare" , så att en del abjektivets strålgång går till AF-sensorer på objektivväggarna.

Eller har en fast spegel med en Digital Mirror Device som i en DLP som omväxlande snabbt som ögat vinklar bort ljus till AF-sensorer utom då bilden exponeras. Det finns 100Hz DMDer och det skulle gott och väl räcka till en sensorbild med fullständig belysning vid exponeringen och massor av mer tid till AF-sensorerna jämfört med en DSLR, utan stora massor som måste accelererar väldigt snabbt.

Eller..., eller..., elller... Finns säkert massor av smarta tekniska lösningar.
Br i alla fall att ingenjörerna inte lider av den där "det går inte"-attityden. Så har banbrytande uppfnnagar aldrig skapats.


/Mats
 
Ny teknik

Oj! Här var mycket roligt att läsa. Man blir rent yr i huvudet på all teknik ht o dit. Jag ä jättenöjd med mim A-55. Men snart sitter jag med en A-77:a om någon dag. DEt har varit en rolig foto-tid genom åren. Från min första en Minolta SRT - 101- genom XG2 -Dynax 500 Si - sedan en Digital start gm Minolta A1 - Konica Minolta Dynax 5 D - Sony A-350 - nu en A-55 och snart en A-77. Vet att Canon o Nikon är mycket före, när det gäller Objektiv - System etc.... men det skiter jag i - I love Sony.
 
Eller att man konstruerar fasdetektionsalgoritmer i programvara så att man kör helt spegellöst och utan AF-sensorer och utnyttjar bilddatat för fokusering, fast inte med kontrastmätning som nu, utan på ett smartare sätt.

Hur skulle det fungera, menar du? I bilddatat finns väl ingen sådan information kvar?
 
Oj! Här var mycket roligt att läsa. Man blir rent yr i huvudet på all teknik ht o dit. Jag ä jättenöjd med mim A-55. Men snart sitter jag med en A-77:a om någon dag. DEt har varit en rolig foto-tid genom åren. Från min första en Minolta SRT - 101- genom XG2 -Dynax 500 Si - sedan en Digital start gm Minolta A1 - Konica Minolta Dynax 5 D - Sony A-350 - nu en A-55 och snart en A-77. Vet att Canon o Nikon är mycket före, när det gäller Objektiv - System etc.... men det skiter jag i - I love Sony.


Jaha. Det var du som snodde Cyberphotos a77 som dom helt plötsligt hade på lager??
Vet du hur dom fick in den?? en retur eller??

Hursomhelst. Grattis ta me fan ;)
 
Det finns många smarta tekniska lösningar, t.ex. evighetsmaskiner, om man ignorerar verklighetens begränsningar.

Lägg ner nu med ert bakåtsträveri.
Om man INTE ignorerar verklighetens begränsningar finns det OCKSÅ massor av smarta tekniska lösningar, dock inte perpetuum mobile (enligt vad forskare känner till idag i alla fall).

Jag tror i alla fall att det finns nya saker att uppfinna i framtiden. Om ni vill leva i tron att det inte går att hitta på nåt nytt, så ok gör det då.


/Mats
 
Jag tror i alla fall att det finns nya saker att uppfinna i framtiden. Om ni vill leva i tron att det inte går att hitta på nåt nytt, så ok gör det då.
Naturligtvis går det att uppfinna nya saker. Jag kommenterade endast att dina idéer om t.ex. speglar som både släpper igenom ljus och reflekterar 100% inte är förenliga med naturens lagar.
 
Naturligtvis går det att uppfinna nya saker. Jag kommenterade endast att dina idéer om t.ex. speglar som både släpper igenom ljus och reflekterar 100% inte är förenliga med naturens lagar.

Naturens lagar (i folks medvetande, inte faktiska naturlagar vars omfattning vi månne ännu inte känner till) har faktiskt genom historien fått rucka på sig.

"Båtar av järn kommer aldrig att kunna flyta" är bara ett av många exempel eftersom man ansåg det strida mot naturlagarna att material med högre densitet än vatten skulle kunna flyta. Man bortsåg då från vissa andra naturlagar (som man inte visste om).

Men, visst kan många resonemang verka far out IDAG. Tycker ändå det är uppfriskande att resonera som Mats. Hans andemening är väl att försöka bortse från det som idag anses omöjligt och ändå försöka skapa.

Det är många framsteg som skulle uteblivit om innovatörerna låst sig vid begrepp som "omöjligt" och "strid mot naturlagarna".

Att de sedan fått ge sig många gånger är en annan sak, men visioner är viktiga.

Mvh//Lennart
 
Men snälla....det är vad en testare lyckades/misslyckades med. Surfa runt och läs fler resentioner. Läs vad ägare till a77 tycker på Dyxum te.x......ser att många där lyckas med att få knivskarpa serier.

Okej vi säger så här, Lennart har svarat redan ser jag ungefär som jag tänkt svara. Det finns massor av olika Action-bilder man kan taga, Har studerat youtubefilmer där A55 är i fullfart med fina skatebord-bilder och motocrossbilder. A55 har också ett 6b/s läge att välja in. har även sett då A77 har använts till en rugbymatch med tydlingen flera skarpa bilder.

Men C Nilsson på Foto är en driven testare med många år bakom sig, han har ju testat jäkligt många kameror faktiskt. Hans Fågeltest brukar vara omfattande där han tar runt 300-500 bilder, men visst kanske A77 kräver mera inlärning för att få in flytet, dom har ju tyvärr ofta inte så mycke tid på sig som man kanske skulle önska.

Sedan får man tänka på att A77 har 24Mp att skyffla runt med, Sony har faktiskt tagit i så det knakar, samtidigt som dom djärvt påstår i reklamen att A77 fångar det andra missar. men alla överdriver i sin reklam det är helt normalt.

Därimot tycker jag det är olyckligt om perfekt följande AF skall vara det enda viktiga på en kamera, det finns väldigt mycket mera så klart. Jag tror nog att A77 klarar av ganska så mycket vad gäller följande AF.

Men 7D råkar vara mästarnas,mästare vad gäller följande AF finns ingen anledning att sopa det under mattan. A77 vinner på många punkter mot 7D men följande AF vinner nog 7D, men kanske FW kommer att förbättra systemet lite mera framöver.

//Bengt.
 
Okej vi säger så här, Lennart har svarat redan ser jag ungefär som jag tänkt svara. Det finns massor av olika Action-bilder man kan taga, Har studerat youtubefilmer där A55 är i fullfart med fina skatebord-bilder och motocrossbilder. A55 har också ett 6b/s läge att välja in. har även sett då A77 har använts till en rugbymatch med tydlingen flera skarpa bilder.

Men C Nilsson på Foto är en driven testare med många år bakom sig, han har ju testat jäkligt många kameror faktiskt. Hans Fågeltest brukar vara omfattande där han tar runt 300-500 bilder, men visst kanske A77 kräver mera inlärning för att få in flytet, dom har ju tyvärr ofta inte så mycke tid på sig som man kanske skulle önska.

Sedan får man tänka på att A77 har 24Mp att skyffla runt med, Sony har faktiskt tagit i så det knakar, samtidigt som dom djärvt påstår i reklamen att A77 fångar det andra missar. men alla överdriver i sin reklam det är helt normalt.

Därimot tycker jag det är olyckligt om perfekt följande AF skall vara det enda viktiga på en kamera, det finns väldigt mycket mera så klart. Jag tror nog att A77 klarar av ganska så mycket vad gäller följande AF.

Men 7D råkar vara mästarnas,mästare vad gäller följande AF finns ingen anledning att sopa det under mattan. A77 vinner på många punkter mot 7D men följande AF vinner nog 7D, men kanske FW kommer att förbättra systemet lite mera framöver.

//Bengt.

Tyvärr kom jag inte till fotomässan i dag pga att jag opererades i ena hande för en vecka sedan så det blev för besvärligt. Jag hade annars tänkt försöka kika lite på a77:an, inte för att jag kommer att byta system, men nyfiken är man ju ändå. Det var särskilt hur a77.an beter sig vid serietagning och följande AF jag är nyfiken på, bländar kameran upp mellan exponeringarna eller sätts AF ur funktion pga för liten bländare? Fas-AF behöver ju som bekant så stor bländare som möjligt för att fungera med presision.
 
Men, visst kan många resonemang verka far out IDAG. Tycker ändå det är uppfriskande att resonera som Mats. Hans andemening är väl att försöka bortse från det som idag anses omöjligt och ändå försöka skapa.

Det är skillnad på "anses omöjligt" och "fysikaliskt omöjligt". Ska man spekulera vilt så är det troligare att man kommer på något genialt nytt om man håller sig innanför naturlagarnas gränser.

Lyckas man ändå får man nog (minst) Nobelpris.
 
Det var särskilt hur a77.an beter sig vid serietagning och följande AF jag är nyfiken på, bländar kameran upp mellan exponeringarna eller sätts AF ur funktion pga för liten bländare? Fas-AF behöver ju som bekant så stor bländare som möjligt för att fungera med presision.

A77 fixerar bländaren på 3.5 när det går för fort för att blända upp och ner mellan bilderna. Jag minns inte vad hastighetsgränsen är.
 
A77 fixerar bländaren på 3.5 när det går för fort för att blända upp och ner mellan bilderna. Jag minns inte vad hastighetsgränsen är.

I 12fps så låser kameran bländaren till f3,5 eller en mindre om minsta bländare är tex f5,6 för objektivet eller vid en viss brännvidd i en zoom... I 12fps har man inte heller någon som helst möjlighet till att ställa in exponering mm utan allt sköts per automatik av kameran...i 8fps-läget fungerar allt som vanligt och man ställa in bländare mm precis som man önskar.
 
Hur skulle det fungera, menar du? I bilddatat finns väl ingen sådan information kvar?

Inte en susning, för grejen är ju inte uppfunnen ännu!

Alltså, bara för att vi inte vet exakt just nu hur det skulle kunna funka är inte ett enda dugg bevis för att det skulle vara omöjligt.

T.ex. kanske någon upptäcker att olika våglängder av ljus minskar olika mycket när fokus ändras och då kan den informationsmängden användas för fokusjustering. Eller nånting annat i signalnvåerna från sensorn som påverkas olika som kan utnyttjas.

Förstår ni inte? Bara för att man inte vet nu hur något ska gå till så betyder väl för sjuttin inte det att det inte går. En gång i tiden visste man inte hur fasdetektion fungerade, eller hur man kunde kontrastmäta från sensor-signalerna.

Klart som sjutton att det finns mer att upptäcka/uppfinna.


/Mats
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.