ANNONS
Annons

Sony A560 & A580

Produkter
(logga in för att koppla)
Nu säger/visar ju inte DxO allt när det gäller bildkvalité utan bara det som är mätbart...säger tex inte hur detaljer återges i slutbilden..............
.

Vem har sagt det?
Men man mäter vad man mäter och det är många av de viktigaste parametrarna.
Det är ingen tillfällighet att nästan alla FF ligger i topp - utom Leica och med det priset är det intressant i denna värld där de allra flesta är näst intill neurotiska över uppmätta brusprestanda framförallt. De flesta ska ha ut allt man kan få för de pengar man spenderar - utom de som köper Leica - men de har så helt uppenbart andra preferenser. Sen är det tekniskt intressant tycker jag att man faktiskt kan tävla och vinna i alla dessa grenar med en så pass mycket mindre sensor trots allt. Det var det nog få som trodde för bara något år sedan.

Mig veterligen har man bara "vunnit" lite grand i DR vilket många gånger försvinner i "hanteringen" med sämre färgövergångar som krackelerar vid högre iso och större printar.

Icke desto mindre är det en intressant och ganska snabb utveckling som skett med de mindre sensorerna på sistone.

Nu skriver jag av personlig övertygelse. I annat fall skulle jag knappast göra mig av med APS-C och inte planera att skaffa någon ersättare om jag inte trodde på mina ögon och vad jag sett i realiteten.

INGEN APS-C "vinner" över en Nikon DX3 förrän på årets 367:e dag. Och då talar jag om verkligt noggranna och stora bilder. En A4-print och även en A3-print kan bli väl så bra med en APS-C beroende på motiv. Men det är ju en framgång i sig. Fast sen är det stopp!

Än så länge är det väl bäst att tillägga (Man har väl läst sin historia och plagierar biskop Brask så man får behålla skallen)

... Nu skriver jag av personlig övertygelse. I annat fall skulle jag knappast göra mig av med APS-C och inte planera att skaffa någon ersättare om jag inte trodde på mina ögon och vad jag sett i realiteten.

INGEN APS-C "vinner" över en Nikon DX3...

Vad händer nu? Ska du sälja din Canon 7D, Sony A550 och Sony NEX?
Ska du sälja sony FF-kamerorna och köpa Nikon?

Ena stunden hyllar du en kamera med 10 mpx bildsensor i storlek 7x5 mm för att sen dissa de senaste APS-C med ett stort kliv framåt i IQ?

---

Blir inte nån Nikon D3X för mig i allafall. Känns som helt fel timing. Snart kommer väl Canon 5D Mk III med säkert sådär 30 mpx och "den nya generationens" sensor och så småningom Sony med supermycket pixlar och därefter Nikon osv.

Det som är så jäkla trist är att de här underbara kamerorna (pratar Sony FF nu) håller på att bli omoderna långt innan hus och mekanik tar slut. Tänk om de skulle erbjuda ett factory upgrade där dom byter ut sensorn och en del av elektronikpaketet bara, samt uppgraderar programvara så att man får LiveView (huvudsensor duger). Jädrar vilken fin kamera det skulle vara.
A850.jpg
Den här är är så underbar att bara sitta och klämma på!

En dag åker den på skrothögen även om den är i precis nyskick :-(.

Nu har jag två DSLR-kameror, den ena underbart byggd och i FF och den andra mer vanlig fast med fantastiska lågljusegenskaper och bildkvalitet. I bra ljus vid stillsamma motiv äger A850, men så fort ljuset tryter eller det är snabba förlopp och tele så får A850 finna sig att bli lämnad i skåpet, synd tycker jag. (På fotosessioner får nu bägge kamerorna vara med tack vare mitt fiffiga remsystem som jag gjort själv utifrån Black Rapids lösningar).

Skulle vara ytterst trevligt med en kamera med det bästa från dessa bägge!
(Canon G12 duger inte som ersättare).

/Mats

Vad händer nu? Ska du sälja din Canon 7D, Sony A550 och Sony NEX?
Ska du sälja sony FF-kamerorna och köpa Nikon?

Ena stunden hyllar du en kamera med 10 mpx bildsensor i storlek 7x5 mm för att sen dissa de senaste APS-C med ett stort kliv framåt i IQ?

---

Blir inte nån Nikon D3X för mig i allafall. Känns som helt fel timing. Snart kommer väl Canon 5D Mk III med säkert sådär 30 mpx och "den nya generationens" sensor och så småningom Sony med supermycket pixlar och därefter Nikon osv.

Det som är så jäkla trist är att de här underbara kamerorna (pratar Sony FF nu) håller på att bli omoderna långt innan hus och mekanik tar slut. Tänk om de skulle erbjuda ett factory upgrade där dom byter ut sensorn och en del av elektronikpaketet bara, samt uppgraderar programvara så att man får LiveView (huvudsensor duger). Jädrar vilken fin kamera det skulle vara.
Visa bilaga 113340
Den här är är så underbar att bara sitta och klämma på!

En dag åker den på skrothögen även om den är i precis nyskick :-(.

Nu har jag två DSLR-kameror, den ena underbart byggd och i FF och den andra mer vanlig fast med fantastiska lågljusegenskaper och bildkvalitet. I bra ljus vid stillsamma motiv äger A850, men så fort ljuset tryter eller det är snabba förlopp och tele så får A850 finna sig att bli lämnad i skåpet, synd tycker jag. (På fotosessioner får nu bägge kamerorna vara med tack vare mitt fiffiga remsystem som jag gjort själv utifrån Black Rapids lösningar).

Skulle vara ytterst trevligt med en kamera med det bästa från dessa bägge!
(Canon G12 duger inte som ersättare).

/Mats

Nej. för fasiken. Jag kommer inte att skaffa någon D3x. NEX behålls. Jag menade aps-c av traditionell typ. NEX är istället för exv kompakter som ger sämre bildresultat (typ Canon G-serien).

Vad jag menade med mitt inlägg är att jag tycker vi ska sluta med att jämföra FF och APS-C. Det finns alldeles för många parametrar att ta hänsyn till.

Canonprylaran är regade i f:a och behålls. Jag snackade om min privatutrustning. Och hur underbara alla nya aps-c kameror är anser jag att efter att sett ett stort antal resultat att FF är bättre vad gäller ren bildkvalitet och mitt personliga val. En A900/A850 ligger inte långt efter en D3x.

Men jag känner för en liten bantning av utrustningen.

Tråden handlar om A580 och jag vill att den ska jämföras med jämlikar (dvs kameror ur samma segment på ett ungefär oavsett prisskillnader). Det intressanta kommer när vi ser en seriös side-by-side test mot Nikon D7000 och Pentax K-5. Vidare kan ge DXO:s nuffror ge ett visst stöd.

Det är vad jag menar. Nu har Leica, FF och småkompakter dragits in i tråden som jag anser hamnar för far out. Tyvärr utan skämt.

//Lennart

Ja, back on track igen! Var väl en rätt positiv bedömning av kameran, men återigen används tyvärr marknadens dokumenterat sämsta kit-objektiv.

Denna glugg lider av dels tråkig CA, har en linjeupplösning som fixar att återge c:a 8-10MP. Jag har testat denna glugg på NEX via adapter och då blev resultatet utan det liv och sting NEX kitzoom presterade vid 14MP.

Nu använder man detta objektiv på en ännu mer krävande sensor. Att bilderna ändå blir rätt hyfsade får man förmodligen tacka kamerans sensor för.

Så varför kan man inte testa med ett 50/1.4 alternativt en välställd 16-80Z eller 18-50/2.8 Sigma alternativt motsvarande Tamron. Jag blir så trött på detta förfarande eftersom jag verkligen vill se sensorns verkliga potential.

Vem testar en ny bil med 60 oktanig bensin och publicerar en testrapport?

Jpegmotorn verkar man lyckats bra med, men först satt jag och tittade förundrat på rawexemplen och undrade mycket. Har man anställt en bakfull schimpans för att framkalla rawfilerna? Ser taggiga och krackelerade ut medan jpegfilerna ser för brusreducerade ut.

Tror jag fann lösningen: KITOBJEKTIVET!!!!!!!. Blev samma fenomen med rawfilerna på NEX och för mycket brusreducering på jpeg så snart den satans linsen satt på.

Eftersom objektivet inte kan motsvara sensorns upplösning mer än till 60% så blir resultatet taggigt och luddigt. Intern brusreducering utjämnar då för mycket och rawfilerna blir bara så ¤ €{€{[]@£$@$.
På med en Zeissglugg eller 50mm/1.4 eller NEX originalzoom=mycket bättre.

ÄR INTE EN NY 16MP APS-C med NY SENSOR VÄRD ETT OBJEKTIV SOM KAN GÖRA SENSORN RÄTTVISA?

Bara p g a denna orsak anser jag att kameratestet saknar egentligt värde. Väntar på en shoot-out mellan A580, K-5 och D7000 med likvärdiga objektiv.

Hehehe jo jag håller med dig Lennart...Sony borde ta fram ett bättre och vassare kitobjektv som gör kameran rättvis o som matchar konkurrenternas kitobjektiv.

Även om ett test inte visar/säger nått om kamerans verkliga potensional då den testades med detta objektiv så säger/visar det vad kamerakitet väntas levererar vilket är bra för konsumenten som köper ett kamerakit och sen inget mer....tyvärr så är det ju i detta fallet inte nått positivt för Sony då konkurrenterna prestera bättre resultat med kitobjektivet.

Ja, back on track igen! Var väl en rätt positiv bedömning av kameran, men återigen används tyvärr marknadens dokumenterat sämsta kit-objektiv.

Denna glugg lider av dels tråkig CA, har en linjeupplösning som fixar att återge c:a 8-10MP. Jag har testat denna glugg på NEX via adapter och då blev resultatet utan det liv och sting NEX kitzoom presterade vid 14MP.

Nu använder man detta objektiv på en ännu mer krävande sensor. Att bilderna ändå blir rätt hyfsade får man förmodligen tacka kamerans sensor för.

Så varför kan man inte testa med ett 50/1.4 alternativt en välställd 16-80Z eller 18-50/2.8 Sigma alternativt motsvarande Tamron. Jag blir så trött på detta förfarande eftersom jag verkligen vill se sensorns verkliga potential.

Jpegmotorn verkar man lyckats bra med, men först satt jag och tittade förundrat på rawexemplen och undrade mycket. Har man anställt en bakfull schimpans för att framkalla rawfilerna? Ser taggiga och krackelerade ut medan jpegfilerna ser för brusreducerade ut.

Tror jag fann lösningen: KITOBJEKTIVET!!!!!!!. Blev samma fenomen med rawfilerna på NEX och för mycket brusreducering på jpeg så snart den satans linsen satt på.

Eftersom objektivet inte kan motsvara sensorns upplösning mer än till 60% så blir resultatet taggigt och luddigt. Intern brusreducering utjämnar då för mycket och rawfilerna blir bara så ¤ €{€{[]@£$@$.

ÄR INTE EN NY 16MP APS-C med NY SENSOR VÄRD ETT OBJEKTIV SOM KAN GÖRA SENSORN RÄTTVISA?

Bara p g a denna orsak anser jag att kameratestet saknar egentligt värde. Väntar på en shoot-out mellan A580, K-5 och D7000 med likvärdiga objektiv.

En reflektion som leder in på ett annat spår, för en stund bara om det går bra. När man kan läsa dina reflektioner av testet+ många andra som du skrivit, och med hjälp av flera andra, så får man en ganska bra uppfattning av en kameras förmåga och möjligheter. Kan man bara förvalta den fina informationen, och värdera den på ett bra sätt, så har man vunnit en del. Det Tackar jag så mycket för, för övrigt fick ju A580 mycket höga betyg, 4,5 av 5 möjliga det är inte dåligt, jämförde lite snabbt med Pentax Kr som huserar i samma klass, det enda som skilde var att Pentaxen ansågs lite mera prisvärd. //Bengt.

Nej. för fasiken. Jag kommer inte att skaffa någon D3x. NEX behålls. Jag menade aps-c av traditionell typ. NEX är istället för exv kompakter som ger sämre bildresultat (typ Canon G-serien).

Vad jag menade med mitt inlägg är att jag tycker vi ska sluta med att jämföra FF och APS-C. Det finns alldeles för många parametrar att ta hänsyn till.

Canonprylaran är regade i f:a och behålls. Jag snackade om min privatutrustning. Och hur underbara alla nya aps-c kameror är anser jag att efter att sett ett stort antal resultat att FF är bättre vad gäller ren bildkvalitet och mitt personliga val. En A900/A850 ligger inte långt efter en D3x.

Men jag känner för en liten bantning av utrustningen.

Tråden handlar om A580 och jag vill att den ska jämföras med jämlikar (dvs kameror ur samma segment på ett ungefär oavsett prisskillnader). Det intressanta kommer när vi ser en seriös side-by-side test mot Nikon D7000 och Pentax K-5. Vidare kan ge DXO:s nuffror ge ett visst stöd.

Det är vad jag menar. Nu har Leica, FF och småkompakter dragits in i tråden som jag anser hamnar för far out. Tyvärr utan skämt.

//Lennart

När en Mk2 och A900 funnits i tre år, så friskar det upp lite med inlägg om andra modeller, det är närmast oundvikligt att jämförelser kommer på tal, skillnader och fördelar mellan formaten har funnits med hela tiden, särskilt när stora prisskillnader visar sig, och många frågar sig vad får man för pengarna igentligen. //Bengt.

Vet inte ifall jag håller med dig eller inte. jag fick med ett kitobjektiv, men det står i ett skåp och används inte därför att jag har en massa roliga bra objektiv (ångrar dock bittert att jag sålde mitt superperfekta CZ 16-80).

Däremot så ska man nog inte skylla på testarna för at tdom använder det objektivet, utan det är Sony och handlarnas fel som levererar det. Jag tror intte nån av oss här är helt representativa för genomsnittskunden som köper den här kameran. De allra allra flesta köper kitet och sen dröjer det innan andra bättre objektiv införskaffas om det ens gör det, möjligen med komplettering av ett tele.

Därför är det heller inte fel när man testar en kamera att testa den så som den säljs. Ska man göra en korrekt jämförelse av kamerahus mellan olika märken så är det bättre att använda ett representativt objektiv och då et ttredjeparts av samma modell för alla kameror som vi var inne på förut.

Det borde finnas seriösa handlare so minte har hela sortimentet, utan väljer ut de produkter som de kan stå för och är bra och säljer kit med andra objektiv än det tillverkaren slänger ihop. Ett Sony DT 16-105 t.ex. är ju rätt trevligt, men gamla skolan med skruvdrift.

Dags för Sony att ta fram ett bra DT16-105SAM e.d. som kitobjektiv. Lär definitivt komma till A77 om det nu blir nån sån nån gång.

/Mats

Mig veterligen har man bara "vunnit" lite grand i DR vilket många gånger försvinner i "hanteringen" med sämre färgövergångar som krackelerar vid högre iso och större printar.

Icke desto mindre är det en intressant och ganska snabb utveckling som skett med de mindre sensorerna på sistone.

Nu skriver jag av personlig övertygelse. I annat fall skulle jag knappast göra mig av med APS-C och inte planera att skaffa någon ersättare om jag inte trodde på mina ögon och vad jag sett i realiteten.

INGEN APS-C "vinner" över en Nikon DX3 förrän på årets 367:e dag. Och då talar jag om verkligt noggranna och stora bilder. En A4-print och även en A3-print kan bli väl så bra med en APS-C beroende på motiv. Men det är ju en framgång i sig. Fast sen är det stopp!

Än så länge är det väl bäst att tillägga (Man har väl läst sin historia och plagierar biskop Brask så man får behålla skallen)

Ingen har sagt det heller. Det enda som sagts är att det är lite spännande att en riktigt bra gjort APS-C kan hävda sig mot en mindre bra gjord FF såsom Leica M9. En FF vinner inte parameterkriget på DXO på Walk Over bara för att det är en FF och att utvecklingen på APS-C-fronten är betydligt vitalare än den som sker på FF. Skälen till det varierar säkert och ett är att produktcykeln här är betydligt längre.

(Svar från parallell-tråden "Funderingar kring en A580")

Jag har sedan en vecka en A580 i min ägo och har några funderingar kring den.

I sökaren ser jag fina svarta linjer från samtliga AF-områdena. Är det något som ni andra ser i era kameror och syns de i så fall från samtliga AF-punkter. I manualen står ju att det kan synas linjer från ett AF-område, men skall man verkligen se fina linjer från samtliga punkter?

Jag hör också något som jag skulle beskriva som "elektroniskt surrande" ifrån kameran hela tiden den är aktiv. Om jag trycker ned avtryckaren för att fokusera och sedan släpper den hörs ljudet i ca 10 sekunder innan det tystnar. Så fort jag aktiverar kameran igen återkommer ljudet. Det är inget högt ljud utan hörs endast när du har kameran nära örat, men jag tycker faktist det är lite störande eftersom jag ofta använder sökaren istället för live viewn. Någon som kan ha en teori om vad det kan vara som låter och om det är normalt. Kan det vara live view sensorn som hörs och är den aktiv även när du använder sökaren?

Jag har en A850 och en A450 och har haft en A700 men inte upplevt något av ovanstående symptom tidigare.

/Hans

Jag har en A580 och en A850 och har testat det du beskriver.

När det gäller ljud så är min A580 knäpptyst. Provade med olika objektiv och letade fram kit-objektivet ur gömmorna för att se om det är det som surrar, men som sagt kan inte höra något alls. Tänkte att du kanske har AF-C påslaget, men det blir inget surr då heller, bara ett "ryck" då kameran fokuserar om när man flyttar. Har verkligen försökt att lyssna ordentligt och det är helt knäpptyst. Kan kanske vara fel på din kamera.

Strecket från fokuspunkten däremot! Nu har du gett mig något att irritera mig på som jag säkert inte hade märkt annars. Varje fokuspunkt har ett hårstrå-streck som utgår från den och som syns då man fokuserar på ett ljust motiv, de som är uppe går uppåt och viker sen av ut till sidan och de som är nere går nedåt och vker av åt sidan. Punkterna till vänster går ut till vänster och de till höger viker av åt höger. Centrumpunkten har ett streck till vänster om punkten som går nedåt och sen åt vänster.

På min A850 finns inget sånt. Hade tidigare en A550 och där märkte jag aldrig något under ett och ett halvt år, hade säkert uppmärksammat det om det funnits, men kan inte kontrollera eftersom jag inte har kameran kvar. Märkligt, men det verkar tyvärr höra till modellen.

/Mats

Tack för bekräftelsen av hårstrå-strecken. De syns som sagt mot en ljus bakgrund och är ett litet irritationsmoment som vi verkar få leva med.

Ljudet gör mig dock lite fundersam och jag har svårt att lokallisera det. Det kan ha något med vad sony kallar okularsensorerna att göra. Sätter jag mitt känsliga öra (med andra örat hör jag inget) mot sökaren så hörs ljudet hela tiden. Men sätter jag istället örat på sidan av sökaren/blixten utan att täcka för okularsensorerna tystar det efter ca 10 sek.
Skumt. Jag kanske får vända andra örat till ;)
/Hans

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar