Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur tänker folk på Blocket?

Vad är det som hänt?
De senaste dagarna vimlar det av skumma annonser på blocket. Är det här någon sorts samlad attack just nu?
Kan inte minnas att jag sett så många försök till att lura folk.

/Johan
 
Vad är det som hänt?
De senaste dagarna vimlar det av skumma annonser på blocket. Är det här någon sorts samlad attack just nu?
Kan inte minnas att jag sett så många försök till att lura folk.

/Johan

Sedan Blocket införde möjligheten att betala med kort så har det exploderat. Innan var man ju tvungen att ringa. Då gick det ju enkalre att spåra eftersom man inte kunde använda kontantkort.

Nu hittar bedragarna bara lite kortnummer på nätet som dom använder.

Det kanske är en ny attack för att samla på sig massvis med e-post adresser och ip-nummer? Vem vet?

Blocket verkar ju bry sig. NOT!
 
Jag gissar att Blocket faller på eget grepp.
Fortsätter det med så mkt bedrägeriförsök vill
1. ingen annonsera
2. ingen köpa

bye bye blocket.
/L
 
Ska vi gissa att det finns lika bedrägliga annonser inom andra kategorier också, eller räknas fotografer som särskilt lättlurade? Mobiltelefoner är väl helt klart, hifi? stickmaskiner? fordon?
 
Vad är det för fel i att göra en vanlig polisanmälan?

En anmälan görs lämpligen i det län där annonsören uppger att han finns.

Samla gärna anmälningsnumren t.ex på forumet och samla dem så att ni känner igen tillvägagångssättet.

Blocket brukar plocka bort annonser som blir polisanmälda

Blir anmälningarna avskrivna , samla ihop de som tycks komma från samma person och skicka till polismyndigheterna (hela högen samlad) och begär att de tas upp igen.

Ha det gott
 
Sluta Gnäll

Er mailkorrespondans betecknas som bevismaterial !

Gör polisanmälan, skicka kopia till blocket så stoppar blocket annonserna!
 
Er mailkorrespondans betecknas som bevismaterial !

Gör polisanmälan, skicka kopia till blocket så stoppar blocket annonserna!

Jag tror att fler än jag har känslan av att detta inte kommer att stoppa dessa annonser. Jag har anmält flera annonser till Blocket och min erfarenhet är att Blocket avlägsnar dessa. Det behövs inte några polisanmälningar för att annonsen ska försvinna.
Har svårt att tänka mig att polisen skulle lägga ner någon större möda på att jaga den här sortens bedragare.
Tveksamt att de ens finns i Sverige.

/Johan
 
Här är en till
http://www.blocket.se/jonkoping/Nikon_Noct_Nikkor_58mm_f1_2_AIS_Lens_with_Acc_26588915.htm?ca=11&w=3

Lite billigt för ett objektiv som i princip inte går att köpa.

Jag har mailat annonsören och erbjudit mig att åka ner för att titta på det. Vi får väl se vad svaret blir.

/Johan

Jag har nyss anmält den och två andra annonser till Kundservice.
Samtidigt passade jag på att fråga om dom inte ens har rutiner för att kontrollera om ett telefonnummer har någon abonnent.

/K
 
Jag tror att fler än jag har känslan av att detta inte kommer att stoppa dessa annonser. Jag har anmält flera annonser till Blocket och min erfarenhet är att Blocket avlägsnar dessa. Det behövs inte några polisanmälningar för att annonsen ska försvinna.
Har svårt att tänka mig att polisen skulle lägga ner någon större möda på att jaga den här sortens bedragare.
Tveksamt att de ens finns i Sverige.

/Johan

Johan du har delvis rätt. Enstaka anmälningar leder inte till annat än att de läggs ned. Anmälningar som visar kopplingen mellan olika , i det här fallet annonser, tyder på organiserad brottslighet. Polisen handlägger denna typ av ärenden framför allt om brottstypen satts i system. Har du flera anmälningar, K-nummer, och hänvisar till dessa är det till och med sannolikt att alla ärenden som hör samman tas upp igen, även om de tidigare lagts ned

Detta är inte något jag tror.
 
Skönt någon orkar bry sig...

Glad att se att det finns ork och energi att strida mot dessa förbaskade löss som nedlusat forum och mediala platser där även okunniga borde kunna ströva fritt utan risk för att bli lurade.

All heder åt Er alla som för kampen!

Blocket med flera sidor borde känna visst ansvar. Ägarna till Pirate Bay föll ju i rätten, trots att jag personligen anser det vara justitiemord. Om de föll, borde även ägarna till Blocket med flera liknande sidor, kunna hållas ansvariga för lössen som frekventerar deras sida? Åtminstone tycker jag att det finns klara likheter i ansvarsbiten att hålla "sin" sida ren från skräp. Nu är det ju inte så att det är rika advokater som strider för storkapitalets upphovsrättsliga material, utan stackars vanliga människor, som kanske inte orkar gapa lika högt. Men ändå...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.