Själv har jag handlat görbilligt på nätet, men fått tag på människor som finns, kolla med upplysning.se och telefon, ring till dem och hör hur de svarar. Jodå jag har fått svar från helt oförstående som fått låna ut namnet och nummret. När det gäller konton i landet kan banken verifiera om personen har kontot eller ej, bara det kan vara en god indikator...
De har visat orginalprylen på bild med tillverkningsnummer, skickat med bild på orginalkvittot....
Sen måste man ha is i magen några veckor medan man tänker (och överväger om man har råd).
Därefter fråga om grejorna finns kvar och efter det bjuda vad man själv anser vara själigt och givetvis kan det vara på smärtgränsen (men har man koll på vad grejorna är värda för en själv) för säljaren. Till 95% har det här gått min väg.
Men vi nordbor är dåliga på att pruta, accepterar gärna priset och som jag ser det, tiger när vi blivit lurade....
Ett par ggr under vägens gång har jag stött på bra erbjudanden som när det kom till hur det skulle betalas, utomlands, exempelvis till 3e person, absolut förskott, har fått mig att spetsa öronen samt backa ur.
Speditionsfiromor betalar man vid avhämtning från. Rembushire skall accepteras etc.
Även om det kostar låt skicka försäkrat, ha vittne med när ni öppnar paketet. Handla billigt! Lita på magkänslan.