Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur tänker folk på Blocket?

Har just beskrivit för annonsören vad som gäller ang ångervecka mm. Säljaren bedriver en rörelse och har att följa de regler som finns. Man kan inte stipulera egna efter behag då omfattningen är betydande.

Hmm, gäller ångervecka gentemot utländska företag som säljer till Sverige genom nätet, skulle inte tro det. Men det kanske var ett svenskt företag som bara levererar från USA? I så fall är det ju en annan sak.
 
Hmm, gäller ångervecka gentemot utländska företag som säljer till Sverige genom nätet, skulle inte tro det. Men det kanske var ett svenskt företag som bara levererar från USA? I så fall är det ju en annan sak.
Jag gav en del andra synpunkter också som jag hoppas får annonsören att hålla en lite mer kundvänlig profil.
Näthandlare, i Sverige eller utrikes, ska inte kunna ställa sådana villkor som den här agenten gör. Han eller hon kan ju nästan skicka vad som helst och kräva köparen på returfrakt och lägga bevisbördan i knät på den som klagar.
Läs noga igenom säljarens alla frånskrivningar innan ni beställer något!
 
Jag gav en del andra synpunkter också som jag hoppas får annonsören att hålla en lite mer kundvänlig profil.
Näthandlare, i Sverige eller utrikes, ska inte kunna ställa sådana villkor som den här agenten gör. Han eller hon kan ju nästan skicka vad som helst och kräva köparen på returfrakt och lägga bevisbördan i knät på den som klagar.
Läs noga igenom säljarens alla frånskrivningar innan ni beställer något!

Bifogar en av säljarens kommentarer till en köpare på Tradera

batteriluckan var sönder och kameran stank rök går med stor förlust vid retur
106256399
Kommentar: Inget fel på batteriluckan vid utskick. Noga testad!! Röklukt?? ej från mig!!
 
Min vän yrkesfotografen laddade ur sin digitala Nikon, tömde minnet, laddade batterierna och in med ny software och se räkneverket stod plötsligt på 0! En klar minskning från 200+K.
Underliga saker kan hända......
Kan man luras på det sättet? Eller är det jag som inte hänger med i ett skämt?

/K
 
Jag gav en del andra synpunkter också som jag hoppas får annonsören att hålla en lite mer kundvänlig profil.
Näthandlare, i Sverige eller utrikes, ska inte kunna ställa sådana villkor som den här agenten gör. Han eller hon kan ju nästan skicka vad som helst och kräva köparen på returfrakt och lägga bevisbördan i knät på den som klagar.
Läs noga igenom säljarens alla frånskrivningar innan ni beställer något!

Enklare är nog att inse att det inte finns något som fri lunch, och helt enkelt avstå sådana här märkliga säljare.
 
Enklare är nog att inse att det inte finns något som fri lunch, och helt enkelt avstå sådana här märkliga säljare.
Varför kan du inte hålla dig till ämnet? Fri lunch vad f---n har det med detta att göra? Så fort det blir tal om näthandlare och deras vandel, är du den frekvente "inläggaren" med synpunkter som är lika luddiga som svårtolkade.
 
Varför kan du inte hålla dig till ämnet? Fri lunch vad f---n har det med detta att göra? Så fort det blir tal om näthandlare och deras vandel, är du den frekvente "inläggaren" med synpunkter som är lika luddiga som svårtolkade.

bry dig inte om dem då om du inte förstår dem. Har du inte läst denna tråd och förstått vad vi sysslar med på denna?
 
Kan man luras på det sättet? Eller är det jag som inte hänger med i ett skämt?

/K

Har aldrig uppdaterat mjukvaran i någon kamera, men i flera olika mobiltelefoner och det är nog rimligt att det fungerar likadant.
När jag dockat senaste telefonerna mot datorn brukar de ibland tjata om att jag måste uppdatera telefonens mjukvara. Efter ett antal dockningar ger jag upp. Tar bakup, uppdaterar och återställer efter bakup så att det blir lugnt på tjatet ett tag.
Bakupen återställer telefonbok, anteckningar, kalender, vissa inställningar osv.
MEN, varje gång är historik för "Längd för alla samtal", "Alla inkommande samtal", "Alla utgående samtal", numrering av bilder mm nollade, även efter återställning av bakup.
Skulle man göra samma sak med trippmätaren på en bil är det straffbart...
När jag mailat suporten på Sony Eriksson och Nokia angående olika andra problem har jag tagit upp den frågan också. Men de har bara svarat på mina andra frågor, frågan om att allt nollas minns jag inte att de kommenterat någon gång.
 
Enklare är nog att inse att det inte finns något som fri lunch, och helt enkelt avstå sådana här märkliga säljare.

Kan bara hålla med.

Handlar man på nätet från säljare som uppenbarligen hittar på egna regler och prylarna är billiga som f-n, är problemet knappast konsumentlagarna. Risken är stor att man blir blåst om man försöker ta genvägar och "tjäna" pengar. Så är det på Tradera, så var det i Gula Tidningen och så var det på marknaden i Vimmerby.
 
Själv har jag handlat görbilligt på nätet, men fått tag på människor som finns, kolla med upplysning.se och telefon, ring till dem och hör hur de svarar. Jodå jag har fått svar från helt oförstående som fått låna ut namnet och nummret. När det gäller konton i landet kan banken verifiera om personen har kontot eller ej, bara det kan vara en god indikator...
De har visat orginalprylen på bild med tillverkningsnummer, skickat med bild på orginalkvittot....
Sen måste man ha is i magen några veckor medan man tänker (och överväger om man har råd).
Därefter fråga om grejorna finns kvar och efter det bjuda vad man själv anser vara själigt och givetvis kan det vara på smärtgränsen (men har man koll på vad grejorna är värda för en själv) för säljaren. Till 95% har det här gått min väg.
Men vi nordbor är dåliga på att pruta, accepterar gärna priset och som jag ser det, tiger när vi blivit lurade....
Ett par ggr under vägens gång har jag stött på bra erbjudanden som när det kom till hur det skulle betalas, utomlands, exempelvis till 3e person, absolut förskott, har fått mig att spetsa öronen samt backa ur.
Speditionsfiromor betalar man vid avhämtning från. Rembushire skall accepteras etc.
Även om det kostar låt skicka försäkrat, ha vittne med när ni öppnar paketet. Handla billigt! Lita på magkänslan.
 
Trippmätaren nollställer jag varje gång bensinpumpsautomaten och staten rånat mig, kilomerterräkneverket har jag inte rört, utom en gång då vajern gick av för tjugo år sen.....det började rulla igen när en hel vajer satt där.
 
Det är ett uråldrigt betningssystem för långväga transaktioner. Via banken din överför du till säljarens bank spärrade pengar i säljarens namn. Säljaren måste hämta pengarna på sin bank och före ermottagandet förete bevis på att varan skickats till dig. Banken tar en avgift men talar vi om affärer på 5000 eller mer är det all idè om säljaren är obekant.
 
Det är ett uråldrigt betningssystem för långväga transaktioner. Via banken din överför du till säljarens bank spärrade pengar i säljarens namn. Säljaren måste hämta pengarna på sin bank och före ermottagandet förete bevis på att varan skickats till dig. Banken tar en avgift men talar vi om affärer på 5000 eller mer är det all idè om säljaren är obekant.

Fast du kanske menar "Reimbursment"? "Rembushire" ger inga resultat på Google (Föutom den här tråden...)
 
Jag tycker att det som Johan beskriver snarare är "escrow" ("deposition").

"Reimbursement" är helt enkelt (ekonomisk) ersättning för utlägg man har haft och som någon annan betalar i slutänden.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.