Annons

Photoshop och Firefox 3 tar olika hänsyn till profiler?!?!

Produkter
(logga in för att koppla)

Galaxens President

Avslutat medlemskap
Firefox läser färgprofil men ger övermättade bilder

Summering:
Färgprofilläsning i firefox 3 funkar (iallfall i någon mening) men ger tokhög rödmättnad jämfört med den jag ser i photoshop eller i Windows fotogalleri.

Så här gör jag:
  1. Jag har kaliberat min skärm med en Colorvision spyder och färgprofilen är laddad (har inte trillat ur som den kan göra i Windows Vista ibland när man får ett frågefönster).
  2. Jag har profilerat min skanner med en it8 referens (har dock inte så mycket med skärmproblemet att göra).
  3. Jag skannar in bilden pss som när jag profilerade skannern och tilldelar (assign) skannerprofilen till bilden och konverterar till sRGB.
  4. Bilden ser nu bra ut i photoshop så som jag vill ha den (övre vänstra bilden) (den ser bra ut redan innan jag gör konverteringen till RGB förståss).
  5. Gör jag en proof colors med monitor RGB eller skärmens bildprofil (sak samma har jag förstått) blir bilden för röd. Jag stänger alltså av proof colors
  6. jag sparar bilden inklusive dess färgprofil (sRGB)
  7. I windows fotogalleri ser bilden lika dan ut som i photoshop dvs såsom jag vill ha den (övre högra bilden).
  8. Jag kontrollerar att Firefox tolkar färgprofiler: Öppnar jag den kända Ducati bilden i Firefox så blir den motorcykeln grön (nedre vänstra bilden). Det betyder att bilden tolkas med den medlagda icc profilen. Hade den blivit röd så hade den lästs med den inkludera färgprofilen i windows eget färgprofilformat (WCS) vilket bara fungerar i Windows Fotogalleri så vitt jag vet och hade den blivit blå så hade ingen färgprofil alls lästs in. Testet på http://www.color.org/version4html.xalter verifierar också att Firefox tolkar ICC profiler som den ska(men inte WCS enligt ducati bilden).
  9. Öppnar jag fotot i firefox (nedre högra bilden) så blir bilden lika övermättat som när jag kikar på den med proof colors i monitor RGB eller i save for web med inställningen uncompensated color.


Min gissning: I photoshop och Windows Fotogalleri så tolkas bilden enligt den bifogade färgprofilen + att skärmens egenheter när det gäller mättnad kompenseras för. I webläsaren tolkas bilden utifrån den bifogade profilen men det kompenseras inte för att min bildskärm låter rött visas för mättat.

Jag hade i min enfald trott att min skärmkalibrering skulle göra så att min skärms egenheter skulle elimineras oavsett vilken applikation jag visar bilden i.

Vad är det jag gör tokigt och/eller missförstår?

Bilden nedan är från en och samma skärmdump

Mycket tacksam för alla klargöranden jag kan få.

Mvh
Richard
 

Bilagor

  • färgtest.jpg
    färgtest.jpg
    56.1 KB · Visningar: 395
Jag kör Mac OSX och har samma erfarenhet som du. Färgmättnaden blir helt galen, så jag valde att stänga av färghanteringen tills någon hittat en lösning.

Kan tyvärr inte bidra med någon lösning, men det finns kunnigt folk här på forumet som kanske kan hitta någon lösning.
 
Har du kollat att Firefox använder rätt skärmprofil? Jag vet inte hur man gör det i en "ren" firefox, men har man tillägget "Color Management" installerat så syns det in inställningarna för tillägget.
 
Har du kollat att Firefox använder rätt skärmprofil? Jag vet inte hur man gör det i en "ren" firefox, men har man tillägget "Color Management" installerat så syns det in inställningarna för tillägget.

Tackar så mycket så långt Ture.
Det låter som du menar att man i about:config ska sätta
gfx.color_management.display_profile
till sin skärmprofil som man fått vid skärmkalibreringen.

Enligt http://kb.mozillazine.org/Gfx.color_management.display_profile ska man få den systemvida profilen om denna parameter är tom, vilket torde vara den skärmprofil som läses in grafikkortet vid uppstart.

Jag skall testa detta ändå när jag kommer hem

Det som också är lite underligt i sammanhanget är att i photoshop har jag inte talat om hur skärmprofilen ser ut. Alltså hela skärmen borde vara kompenserad för skärmens egenheter.

Såsom jag trodde att det fungerade:
  1. jag skapar en skärmprofil som säger vilka fysikaliska färger som fås på skärmen för en viss input
  2. Denns profil läses in i grafikkortet (det är iallfall det meddelandet jag får vid uppstart eller när jag explicit kör programmet som skall ladda profilen). När profilen läses in ändras färgerna på skärmen lite gran (frågan är vad referensen är som jag kompenserar till?). Jag får alltså någon form av kompensation på systemnivå.
  3. Färgprofilen i bilden säger sedan hur bilden skall tolkas. Dvs en tolkning av vad bildens input (dess RGB värden) betyder i fysikaliska färger
  4. För att återskapa bilden behöver jag båda profilerna. Bildprofilen för att tala om vilka fysikaliska färger dess RGB data ska mappas till, samt skärmprofilen som talat om vilken input jag skall ge till skärmen för att få dessa fysikaliska färger på skärmen (allt detta begränsat av vilka maximala intensiteter skärmen kan visa förståss).

Min hypotes just nu är att det bara är en viss del av skärmens profil som kompenseras för i grafikkortet, t.ex. grågamman och färgtemperatur kompenseras för och jag måste peka ut skärmprofilen för bildvisningsprogrammet för att ta hand återtstoden (t.ex. färgmättnaden) av informationen i skärmprofilen.

Det som då är lite underligt i sammanhanget är att jag inte pekat ut profilen för Photoshop CS3 och Windows Fotogalleriet, men det kan ju vara så att de läser profilen från en standardplats i Windows, medan Firefox (som antagligen är skrivet mer platformsoberoende) måste man peka ut skärmprofilen explicit?

Jag vill förstå. Tack för hjälpen så långt. Känns bra att det inte bara är jag som upplever problemet också.

Jag återkommer till kvällen när jag testat att sätta parametern ovan (ifall den gör någon skilnad eller inte)
 
Din hypotes verkar vara huvudet-på-spiken, tycker jag. Och jag håller med om att Firefox borde kunna få info om skärmprofilen från samma ställe som Photoshop, men bara för att vi tycker så behöver det ju inte vara så, så det är värt att kontrollera. :)
 
Jag hade visst redan satt färgprofilen rätt.


....Men Firefox klarar inte av strängar med svenska tecken. Min spyder gav default namnet:
1-Allmän PnP-bilskärm.icm
Genom att döpa om den till 1-Allmen PnP-bildskerm.icm och modifiera gfx.color_management.display_profile påå motsvarande sätt så fungerar det nu kanon

Tusen tack för hjälpen!!!
 
Helt perfekt bilderna emellan.
Noterade dock att det blev aningen mattare färger när jag klistrade in skärmdumpen i PS. Antagligen för att arbetsrymden jag klistrade in i var AdobeRGB, men det är inte så ofta jag har höga krav på färger när det gäller att ta skärmdumpar :)
 

Bilagor

  • nu_funkar_det.jpg
    nu_funkar_det.jpg
    60 KB · Visningar: 174
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.