afe
Aktiv medlem
Jo tyvärr. Canons ligger runt 18 i sverige dock fast nikons är lite dyrare så sony lägger sig mellan de 2 i pris.
Nikons har dock optisk stabilisering, vilket både Canon och Sony saknar.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jo tyvärr. Canons ligger runt 18 i sverige dock fast nikons är lite dyrare så sony lägger sig mellan de 2 i pris.
Yes därav borde priset på sony ligga närmare canons
Jag var faktiskt inne på Scandinavian idag och kände och kollade på Fuji. Blev faktiskt lite förvånad över att objektiven både var så dyra som de faktiskt var och att de var så stora som de var. Sonys är klart större ofta men Fujis är ju ofta långtifrån någon MFT-size eller de manuella FF-objektiv jag har från 70-talet. Jag betvivlar inte den optiska kvaliteten men för mig är storlek viktig - ja nästan det viktigaste.
Det blir rätt märkligt att jämföra A7R II med 1DX eftersom de är så helt olika typer av kameror.
Jag var faktiskt inne på Scandinavian idag och kände och kollade på Fuji. Blev faktiskt lite förvånad över att objektiven både var så dyra som de faktiskt var och att de var så stora som de var. Sonys är klart större ofta men Fujis är ju ofta långtifrån någon MFT-size eller de manuella FF-objektiv jag har från 70-talet. Jag betvivlar inte den optiska kvaliteten men för mig är storlek viktig - ja nästan det viktigaste.
Enligt lagen om alltings jävlighet kan du vänta 8-9 månader nästa gång-kort därefter sjunker priset radikalt eller en ny modell lanseras
För att i viss mån lura den lagen är det bästa receptet att köpa en kamera du trivs med och som har de specar som uppfyller dina krav.
Jag känner en envis jäkel som sade ungefär samma sak som du för 4 år sedan. Han väntar fortfarande...
Man får nog tänka: "Det är idag jag ska fotografera- inte den 44 november 2029".
För övrigt anser jag fortfarande att A77 är en bra kamera som är ganska allround och har bra detaljupplösning. Kitzoomen 16-50/2.8 som den ofta levererades med är bra. Om du tänker efter...vad är det du inte kan plåta med den kameran och som känns att du missar inom de motiv du helst plåtar?
Då menar jag inte laggningen hos EVF eller ljusförlusten SLT-tekniken ger. För jag antar att du inte tillhör kategorin som helst av allt plåtar interiörer i kolkällare utan fönster och belysning.
Vad hade en A6300 tillfört ditt fotograferande?
Hur mycket glädje har du haft av kameran sedan du köpte den?
//Lennart
Att 1DX har förre mp har inte med DR att göra då sensorstorleken i sig avgör DR. Jämförelsen med sonysensorer var den att en hypotetisk sony sportkamera kommer ju använda en sonysensor med liknande prestanda som de vi sett. Jag tror inte ens att Sony skulle försöka konkurrera med 1DX/II eller D5 utan mer 5DIII/IV och D750 men samma argument om sensorn gäller.
Käre Sten-Åke! Har du nu glömt att gå till Specsavers? Objektiven är SMÅ och behändiga. Dyra? 5 papp för en 35/1.4 som väger under 200 gram, helt i metall och med metallmotljusskydd, sylvasst och som kör i åttor runt exempelvis FE 35/2.8 redan på full öpnning.
Samma slant ungefär för 18/2.0, lika välbyggt men mindre, 140 gram vill jag minnas, Båda är native med alla funktioner som AF.
Diskuterar vi zoomar så ökar ju storleken.
Diskuterar vi priser så har jag hittills inte sett någon native glugg från Sony som levererat en bildkvalitet som håller samma klass-såvida de inte kostat en skjortfabrik. Väsentligt dyrare, alltså. För att återgå till zoomarna (normalzoomar) så är Sonys fortfarande ganska risiga, även om om det står Sony Zeiss på dem- och förbaskat dyra sett till resultatet.
Nu har vi inte riktigt fått kläm på den nya 24-70/2.8 med FE/E-fattning, men för att syna den kostar det 20 papp. Och den är stoooor.
Men jag ska inte blanda aps-c med ff-gluggar mer. Ville bara påpeka att de flesta dedicerade objektiven för aps-c Fuji inte är större än motsvarande aps-c för Sony. De flesta är dock bättre.
Hälsningar
//Lennart
Bäst prestanda/pris-förhållande skulle jag påstå att det är överlägset bäst hos Canon och Nikon FF-objektiv (och tredjepartstillverkare för dessa). Är nog inget som slår det om man har platsen och kan ta vikten...................
Jo, jag förstod ditt resonemang utifrån inte bara en hypotetisk Sony sport/action-kamera utan även en sådan från Canon (MIV). Jag blev bara förvånad över att Sony skulle tappa DR- hög-ISO-prestanda gentemot Canon då jag inte känner igen det från tester av A7RII men som du påpekar är knappast dess sensor relevant i sammanhanget. När det gäller mer actionbetonade hus som ex-vis A77II kontra 7DII känner jag igen skillnaderna du beskriver.
Kanske har jag missat något men vid samma sensorstorlek är det inte pixelstorlek/-densitet som är avgörande för DR och hög-ISO-prestanda? A7RII vände väl lite upp-och-ner på begreppen här till flera testares förvåning/förtjusning.
Kan de matcha Sigmas E-mountobjektiv som flera för Guld-omdömen (toppklass) av Cyber (vad nu det är värt) fast två (60mm och 30mm) kostar under 1600 spänn och viddvinkeln 19mm under 1800. Diskussionen har handlade väl främst om APS-C -objektiven också.
Med det sagt så råder det inget tvivel alls om att Fuji har en väldigt fin uppsättning objektiv som Sony E-mount native för APS-C inte alls kan matcha även om ni önsketänker en del kring storleken ibland..
Sigmas 19mm vidvinkel som är både liten och billig. Alla dessa har AF men kanske inte för senaste generationens A6300 men den restriktionen gäller väl inte för Fuji heller . Sigma-objektiven kostar under 2000:- allihop så du får tre stycken: 60, 30 och 19 för mindre än priset av vad ett Zeiss kostar eller för den delen ett av Fujis. Såg heller inte ett enda Fuji i den prisklassen (under 2000 som dessutom fått guldomdöme) hos Scandinavian. Få moderna objektiv är mindre än dessa Sigma.
Det har ju ifrån flera Sonyfans håll här i tråden hävdats att Sonys FE (FF) -objektiv är det som är vettigast att köpa för Sony-ägare. Därav hävdas det att det inte är så stort bekymmer att Sony inte längre bryr sig om att satsa på bättre APS-C-objektiv då de har så fina FF-varianter.
Blir märklig argumentation när man ibland argumenterar helt olika beroende på vad som passar in på de svar som man eftersträvar.
Som den där klassiska kakan...
OT - men snackar vi smått och inte 101% bildkvalitet i dagens pixelpeep så finns det ju småttiga glas såsom
Industar 50 / 3,5
Leica Summaron 35 / 2,0
Pentax SMS 55 / 1,8
Leica Elmar 135 / 4,0 (eller en skum kopia från Soligor som jag hittat).
-J!