Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Det fanns faktiskt teleskopobjektiv redan på den analoga tiden som Per mycket riktigt påpekade och mitt gamla 24-135mm Tamron vägrade Tamron reparera på garantin (det felfokuserade galet mycket) med motiveringen att det var just ett objektiv avsett för analoga och inte digitala kameror och hänvisade mig att köpa något av deras Di-objektiv istället (Di står på Tamron-språk för "Di — ‘Digitally Integrated’, featuring coating optimized for digital SLRs, but still usable on 24×36 mm sensors " medan Di II är enbart för APS-C). Detta var förstås rena nyset. Det funkade bra manuellt fokuserat och jag hade inga större problem med reflexer så jag tolkade det som en ren undanflykt och objektivet kom i retur med vändande post då de avsade sig allt ansvar för problemen jag hade. Det enda digitala med det objektivet och alla Di är lite coating som ska skydda mot sensorreflexer men vad det hade med felfokus att göra fattade i alla fall aldrig jag.
24-135mm objektivet var ett av Tamrons första trerörsteleskop. Det skulle följas av ett antal till. Men dessa var ju alla manuella. Det jag tror är ett bättre koncept vore att göra som på kompakter och Sonys 16-50mm att driva detta med motor. Jag har svårt att se att det skulle vara någon större utmaning för dagens objektivkonstruktörer.
24-135mm objektivet var ett av Tamrons första trerörsteleskop. Det skulle följas av ett antal till. Men dessa var ju alla manuella. Det jag tror är ett bättre koncept vore att göra som på kompakter och Sonys 16-50mm att driva detta med motor. Jag har svårt att se att det skulle vara någon större utmaning för dagens objektivkonstruktörer.