Vill börja med att be om ursäkt över att jag inte var så konkret när det gäller vilka problem jag upplever. Jag hade inte räknat med så detaljerad respons, av så många kunniga människor. Jag är ledsen att jag inte var så tydlig, speciellt nu när jag ser hur mycket fina svar jag fått.
Sen vill jag naturligtvis tacka väldigt mycket för alla svaren.
Grundläggande behovet för mig är att få "okej" bilder. Dvs bilderna ska bara användas som ett underlag för diskussioner runt vissa produkter och hur dom kan användas tillsammans. Det är absolut inga bilder som ska publiceras i någon tidning eller liknande. Kvalitén på bilderna är egentligen av mindre betydelse, för helheten, men dom får inte vara så dåliga att det blir störande eller upplevs som slarvigt.
Jag förstår att det finns jätte mycket bra utrustning att komplettera med och nya kameror att byta upp sig till men utifrån min ekonomi och mina behov vill jag försöka ge det en chans att få ordning på det jag har.
Konkreta problem:
Fortfarande samma förutsättningar:
Liggande föremål, på en bänk, ofta skor, handväskor men även smycken och hela klädesplagg.
Kameran på stativ.
Självutlösare inkopplad.
Blixt avstängd.
Stort fönster som släpper in rejält med dagsljus (direkt solljus enbart under sen em.)
1. Oavsett vilka inställningar jag gjort hittills så är det väldigt svårt att få till rätt ljus. Ofta blir det för mycket ljus i bilden. Även när inte solen ligger på.
Med ixus kan jag välja läge "dagsljus/moln" + självutlösare + sätta kameran på stativ och få nästan samma ljus i bilden oavsett om ljuset som kommer in är från en mulen eller solig himmel.
Det som saknas är alltså ett läge eller någon form av inställning som ger vad man upplever som "någorlunda normalt dagsljus" på alla bilder. I alla fall inte med för stora avvikelser.
2. Oavsett vilka inställningar jag prövat hittills så är det svårt att få acceptabel skärpa i hela bilden. Det är inga problem att låsa skärpan på en detalj men det blir på för stor bekostnad av att detaljer längre bort blir oskarpa. Och när jag försöker ställa in skärpa för hela motivet blir det inte riktigt den där skarpa bilden man vill ha.
Med ixusen får jag helt okej skärpa i hela bilden, även om jag låser den på en närliggande detalj.
Det som saknas är alltså ett läge eller en inställning som ger hyfsad skärpa på såväl närliggande detalj som dom delar av bilden som ligger lite längre bort.
Observera att jag alltså inte är ute efter någon form av proffsbilder utan vill bara försöka få G9 att fungera lika bra eller bättre som den enklare Ixus. Båda är ungefär ur samma generation. Ixus heter 50 eller 500.
Jag la ner nästan hela påsken på detta och försökte prova mig fram efter råden i instruktionsboken och det jag kunde läsa här inne i tidigare inlägg, men jag fick inte till det så jag löste båda problemen samtidigt.
Jag ska gå igenom alla råd jag fått i helgen och "bocka av" åtgärd efter åtgärd samt lägga in lite exempelbilder.
Tack så otroligt mycket för all hjälp jag fått.
//Sofie