Znutt
Aktiv medlem
Sedan finns det faktiskt spår som antyder att ett displayskydd ska kunna monteras.
kollade på sony.se
Finns ett skydd, är det någon som provat?
http://www.sony.se/product/dsa-other-accessories/pck-lm3am
//Rikard
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Sedan finns det faktiskt spår som antyder att ett displayskydd ska kunna monteras.
Jag vänder ofta min inåt, jackans dragkedja skaver lätt när den hänger och dinglar, jag kollar inte varje bild med skärmen utan väntar med det tills flera är tagna, har stängt av det där att varje bild kan frysas per automatik ett antal sek för betraktning.
Tror att batteriet håller längre också, genom att inte hålla på och växla mellan EVF och skärmen för mycket.
Nikon är smarta nog att skicka med ett display-skydd, har aldrig fattat varför ingen annan gör det.
Nikon är smarta nog att skicka med ett display-skydd, har aldrig fattat varför ingen annan gör det.
Jag skulle gärna ha samma glas på NEX som på D3, men det kostar ju som en halv kamera
En anledning att Nikon m.fl. inte har rörlig display ä rtydligten att själva displayen är en del av kamerakroppen vad gäller hållbarhet.
Den vikbara skärmen är ett oumbärligt tillbehör till Live View och Fast Live View och både Fast Live View och den vikbara skärmen kan ni lägga till listan i "Fördelen med Sony"-forumet på saker Sony varit först med att ta fram (om de inte redan finns där).
Att inte åtminstone ha en vikbar skärm på en proffskamera är ju bara pundigt.
Med en vikbar skärm kan man lyfta sin kamera högt över huvudena på en folksamling och ändå ha full koll på bildkompositionen. Försök det med en fast skärm så inser du varför en fast lösning inget annat är än en massa förlorade möjligheter för fotografen.
Här är jämförelsen a580 med A77
ISO 3200, bl4, 1/125
Vilken är vilken????
Bägge ner samplade till 3000x2000 bikubiskt skarpare
Först grund bilden, objektiv Minolta macro 50 mm / 2,8
Om du med "Fast Live View" menar fasdetekt-AF i Live View så var det Olympus som var först med det.
Det är ju bara för att du är van vid kameror som funkar att använda på det viset. de där märkena som proffsen envisas med att använda och göra det onödigt svårt för sig med klarar ju ändå inta ett användas i det läget även om man skulle kunna vika ut skärmen, för de blir ju långsamma och har ju ingen riktig AF i det läget.
Det ser man väl på varenda presskonferens där någon politiker eller kung som gjort bort sig eller så att det står en hög med pressfotografer och vinglar i blindo med sina stora Canon och Nikon över huvet och sljuter på måfå utan att ha en chans att se vad de fotograferar.
Pundigt visst, men låt dom hålla på så om dom vill. Sen kommer nån frilans som inte är så styrd av en redaktion och skaffar sig bättre grejer av ett inte lika etablerat märke som funkar och levererar sedan bättre bilder. Kanske det som behövs?
Men som sagt, låt dom hålla på. Det ska ju vara svårt och avancerat för att upprätthålla yrkesstatusen...
/Mats
Ja det är sant men det stora med Sonys lösning var att den kom i de absolut billigaste segmentet på kameror såsom A300 och A350. Det enda billigare Sony hade var 200-serien som hade fast display. Efter det har alla Sonys kameror utom en i 400-serien saknat vinklingsbar skärm.
...
Rätt verktyg till vald uppgift verkar inte alltid vara fotografer förunnat att välja, åtminstone inte om de köper de proffsverktyg som står att få idag. Den dag man får detta kommer säkert folk fråga sig varför det tagit fem eller 10 år för Canon eller Nikon att fixa detta. Tro mig om Canon inför detta i en proffsmodell så kommer det i nästa proffsmodell från Nikon också.