Mesch
Aktiv medlem
Var köper man den för att få gluggen på köpet?
Cyberphoto, fast du måste ha kod från tidningen för att få gluggen. Det tänkte jag skriva i mitt första inlägg men fingrarna gjorde inte vad hjärnan tänkte ;-)
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Var köper man den för att få gluggen på köpet?
Konstigt. På sidan om D800 står det "Alle Preisangaben inkl. MwSt".
Tyskland har iofs 19% moms, medan Sverige har 25%, så det kan hända att tyska Amazon måste lägga på de extra 6 procenten när de säljer till Sverige. I så fall blir priset i svenska kronor 26937 istället för 25644. Vad frakten kostar vet jag inte utan att gå till kassan och då måste jag registrera mig, vilket jag inte har lust med utan att handla.
Och det initiala priset är alltså närmare 2900 EUR. (2899.89 tycker jag snarare ska avrundas till 2900 än 2800 ...).
PS.
Nu har amazon.de 9 stycken i lager. Gillar inte tyskar Nikon.
DS.
Ang avrundningen så kom jag inte ihåg vad det var exakt, så där har du helt rätt. Oaktat allt så blir notan denna:
Bestellungsübersicht Amazon.de
Artikel: EUR 2.436,04
Verpackung & Versand: EUR 7,06
Gesamtbetrag: EUR 3.053,88
Dvs. 28500 SEK, det verkar som att priset än så länge är ganska lågt satt i Sverige.
Inte för att många tar hänsyn till det men priset i Sverige borde vara lägre. Timmarna vi måste jobba för att tjänat in pengarna och betalt skatt är oftast mycket högre än för de flesta länder i Europa.
Så räknat i arbetstimmar betalar vi fortfarande mer än Tyskarna för en Nikon D800.
Sedan kan ju tyskarna spara lite genom att köpa i Sverige.
/Karl
Fast växlar man hos Forex får man skylla sig själv För oss andra ligger € på ~8.90, inte 9.32 - då landar det på lite drygt 27k (+ eventuellt växlingspåslag, oftast 1,5%).
Nu tog du väl också några loosers. Vi låg ungefär lika med Portugal innan de körde ekonomin år fanders. Ukraina, Rumänien Bulgarienär ju också något att jämföra sig med. Länder som aldrig varit någon ekonomiskt stark makt och dessutom befunnit sig i mörkret bakom Järnridån,
Är det desa vi skall se som våra måttstockar för framgång?
Personligen vill jag hellre tjäna in en D800 på lika få timmar som en tysk, fä en tysk pension och tjäna lika mycket per timme som motsvarande tysk.
Det var väldigt enkelt att ta bort all moiré i bilden med Capture One's moiré verktyg:
undrar verkligen om det är lätt? för luminous-landscape har en tråd om man ska välja D800 eller E, o enligt dom så tycker dom att dom som kör arkitektur,mode bröllop tex så vore D800 bättre. Jag som kör mycket hotell/rum/mäklarbilder har redan fått vanliga D800 o kommer nog inte köpa D800 e för får man moire i möbler/gardiner så tar det oftast för lång tid att få bort men utvecklingen går framåt o inom ett par år så kanske det finns program som tar bort moire hur enkelt som helst o då kanske det är standard med kameror utan a filter.
här är länk till lumious
http://www.luminous-landscape.com/reviews/cameras/nikon_d800_or_d800e.shtml
Många inlägg att gå igenom så jag tar den lata vägen, kan någon länka till en högupplöst bild med moire? Vill testa Apertures moireverktyg. (Tagen med D800e förstås).