Jag har lite svårt att förstå varför så många tycks se antialiasfilter som en ren och utpräglad nackdel. Jag har kört en hel del med en kamera med ett svagt sådant (D70s) och efter det har jag inte känt något som helst sug att använda kameror utan ... Ett exempel på hur det kan se ut, klicka upp bilden i full storlek och kika på balkongräckena:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/593864.htm?set=mp
En del av de extra detaljer man ser i en bild tagen utan AA finns ju bara just i bilden - inte i verkligheten. Visst, det ser väldigt skarpt och fint ut, men det leder lätt till mönster och färgfel som är ett elände att bli av med i efterhand. Har man möjlighet att styra sitt motiv så kan frånvaro av AA ibland ge fördelar, men risken är ju uppenbar att det istället saboterar ännu mer i andra bilder.
Lite tror jag skulden till det här ligger hos mellanformatstillverkarna som länge skrutit med frånvaron av AA som en fördel. Till en del handlar det om "if you find a bug, make it a feature". Elaka tungor hävdar nämligen att huvudorsaken att de saknat AA snarare är att de inte haft råd att utveckla dem - inte helt gratis till sensorer med så stor yta.