Annons

Sony Pellix A33 och A55

Produkter
(logga in för att koppla)
Tyvärr ändrar inte den nya firmwaren egenskaperna för bracketing, fortfarande max +/- 0,7 EV ;-(
 
Det blev en a55 till slut. Någon som vet om det går att ställa in max-iso-omfång på "auto" ??? (så att man kan ställa max-värdet?)
Helnöjd annars :)
 
Grattis!


Auto-ISO området omfattar området 100-1600, och detta går inte att justera på denna modell (vad jag vet).

Det är ju så att oavsett vilken modell från vilket fabrikat man än väljer, så kommer det alltid att finnas åtminstone någon/några funktioner som de där idiot ..., ehm, som de där konstruktörerna har prioriterat på ett annat sätt än vad jag skulle ha gjort för min del. :)

Ibland är man på vippen att strypa dem!
 
Ja, ibland fattar man inte, det är ju ingen avancerad funktion direkt...

Vad har den för bas-iso förresten? Jag ser nu att många bilder med auto-iso ligger på 100! är det 100 eller 200 som är bas?
 

Mitt gamla minolta 135 f/2,8 har problem vid längre avstånd om motivet är en solbelyst blommig buske, den rörde ihop färgerna, till en konstig gröt, medans ett rödvitt torp gick bra. med det fungerar bättre på lite kortare avstånd. Kameramodell: KMD5D-6Mp från 2005.

Objektivet fungerar bättre med min digitala kamera än vad det gjorde med min analoga minolta.

/Bengt.
 

Sett den innan o jag vet inte vilken slutsats man ska dra av hans test...översta bilderna ser riktigt risiga ut i båda fallen men en klar skillnad mellan dom...exempelbilderna längre ner är i princip identiska o omöjliga att skilja åt i praktiken ....har sett andra tester(tex SLRclub) som gjort samma jämförelse o i dom testerna har det i principinte gått o se någon skillnad i detaljer mellan bilder tagna med o utan spegeln.

Har personligen fotat en hel del med A55 och jag har aldrig ens varit i närheten av att få så dåligt resultat som dom första bilderna i denna jämförelsen visar utan bilderna har blivit lika skarpa och detaljrika som från vilken annan APS-C kamera som helst.

Har faktiskt inte heller sett ett enda test som klagar på upplösningen i A55 vilket borde ha uppmärksammats om så va fallet....bla skrev Dpreview följande i sin test:

Detail capture is excellent at low ISO settings.

At lower ISO settings the A55 is able to resolve almost the same amount of visible detail as the Canon EOS 550D, which is currently the highest resolution camera in its class.
 
Senast ändrad:
Har personligen fotat en hel del med A55 och jag har aldrig ens varit i närheten av att få så dåligt resultat som dom första bilderna i denna jämförelsen visar utan bilderna har blivit lika skarpa och detaljrika som från vilken annan APS-C kamera som helst.
Jo det känns lite svårt att veta vad han vill visa med sitt test. Att ett gammalt tele ger "purple fringing" på full glugg är ju knappast en överraskning. Jag har en A33 som jag tycker är lite för plastig och klumpig på något vis men bildkvaliteten är inget att klaga på, markant bättre än den Panasonic GF1 som den ersatte.
 
P-läget ???

Har a55 inget Pa eller Ps-läge?

Alltså samma som a700/850/900 har...där man kan skruva på A resp S i P-läget med hjälp av rattarna?

//Björn
 
Har a55 inget Pa eller Ps-läge?

Alltså samma som a700/850/900 har...där man kan skruva på A resp S i P-läget med hjälp av rattarna?

//Björn
Sony har inte haft det på sina enklare kameror på rätt många år. Tror det var A350 som var sista instegs-kameran med det. Av någon anledning tycks Sony anse att det bara är på de mer avancerade kamerorna användarna har behov att kunna påverka exponeringen i program-automatiken.
 
Sony har av någon för mig fullständigt obegriplig anledning tagit bort Program-skift från P-läget för sina nyare modeller i A2XX, A3XX, A450 och A5XX-serierna.

A200, A300 och A350 hade alltså P-skift, liksom alla serier över A7XX. I alla fall hittills - men hur ligger det till med SLT-A77?

Slopandet av P-skift är den enda stora anmärkningen jag har på min A550. I övrigt är jag kolossalt nöjd med den! Men jag kunde strypa dem för att de tog bort P-skift. Och skulle de ha tagit bort även M-skift, så HADE jag gjort det!

På A550 i M-läge (liksom på A200) ändrar man de tre valbara parametrarna med frontratten. Slutartiden ändrar man direkt med denna, bländaren genom att hålla exponeringskompensationsknappen intryckt medan man vrider frontratten (den är även märkt med AV, vilket jag gissar kan betyda Aperture Value), och M-skift får man genom att hålla AEL-knappen intryckt.

A- och S-lägena ligger ju hela tiden i skift-läge.

På A200:an får man P-skift genom att trycka in AEL-knappen. Enda anledningen jag kan komma på för Sony att ta bort denna funktion är att oerfarna fotografer antagligen fick oskarpa bilder ibland för att de råkade snurra på frontratten. Sony har ju åtskilliga gånger uttryckt att många har svårigheter med att gå från kompaktkamera till systemkamera, så de ville väl göra P-läget mera "idiotsäkert" (fast själv tycker jag att det gröna Auto-läget borde duga till detta). Sony har tydligen kommit fram till att "avancerade" fotare huvudsakligen kör med A, S eller M (vilket jag i och för sig tror stämmer, av vad jag har sett), och därför skulle detta inte bekymra "oss". Men eftersom jag för min del normalt har kameran inställd i P-läge för att snabbt kunna bränna av en bild direkt ifall något spännande skulle dyka upp snabbt, så svär jag förstås över att jag inte kvickt kan göra en smärre ändring av det slutar/bländarpar som skift-funktionen har valt. Majoriteten av de "avancerade" användare jag har frågat har dock normalt A-läget inställt, en mindre grupp S-läget och en ännu mindre grupp M-läget (mallgrodorna...). :)


Edit: Medan jag skriver mina (som vanligt väl långa) inlägg brukar alltid någon hinna före...
.
 
Senast ändrad:
Sony har av någon för mig fullständigt obegriplig anledning tagit bort Program-skift från P-läget för sina nyare modeller i A2XX, A3XX, A450 och A5XX-serierna.

A200, A300 och A350 hade alltså P-skift, liksom alla serier över A7XX. I alla fall hittills - men hur ligger det till med SLT-A77?
---
Goda nyheter - P-skift är tillbaka i A65 och A77. Har visserligen bara klämt på en A65:a än så länge, men eftersom den finns där så vågar jag slå vad om en tämligen rejäl summa att även A77 har P-skift...
.
 
Sony har av någon för mig fullständigt obegriplig anledning tagit bort Program-skift från P-läget för sina nyare modeller i A2XX, A3XX, A450 och A5XX-serierna.

A200, A300 och A350 hade alltså P-skift, liksom alla serier över A7XX. I alla fall hittills - men hur ligger det till med SLT-A77?

Slopandet av P-skift är den enda stora anmärkningen jag har på min A550. I övrigt är jag kolossalt nöjd med den! Men jag kunde strypa dem för att de tog bort P-skift. Och skulle de ha tagit bort även M-skift, så HADE jag gjort det!

På A550 i M-läge (liksom på A200) ändrar man de tre valbara parametrarna med frontratten. Slutartiden ändrar man direkt med denna, bländaren genom att hålla exponeringskompensationsknappen intryckt medan man vrider frontratten (den är även märkt med AV, vilket jag gissar kan betyda Aperture Value), och M-skift får man genom att hålla AEL-knappen intryckt.

A- och S-lägena ligger ju hela tiden i skift-läge.

På A200:an får man P-skift genom att trycka in AEL-knappen. Enda anledningen jag kan komma på för Sony att ta bort denna funktion är att oerfarna fotografer antagligen fick oskarpa bilder ibland för att de råkade snurra på frontratten. Sony har ju åtskilliga gånger uttryckt att många har svårigheter med att gå från kompaktkamera till systemkamera, så de ville väl göra P-läget mera "idiotsäkert" (fast själv tycker jag att det gröna Auto-läget borde duga till detta). Sony har tydligen kommit fram till att "avancerade" fotare huvudsakligen kör med A, S eller M (vilket jag i och för sig tror stämmer, av vad jag har sett), och därför skulle detta inte bekymra "oss". Men eftersom jag för min del normalt har kameran inställd i P-läge för att snabbt kunna bränna av en bild direkt ifall något spännande skulle dyka upp snabbt, så svär jag förstås över att jag inte kvickt kan göra en smärre ändring av det slutar/bländarpar som skift-funktionen har valt. Majoriteten av de "avancerade" användare jag har frågat har dock normalt A-läget inställt, en mindre grupp S-läget och en ännu mindre grupp M-läget (mallgrodorna...). :)


Edit: Medan jag skriver mina (som vanligt väl långa) inlägg brukar alltid någon hinna före...
.

På min A580 funkar A-läget som P-läget gjorde tidigare (exv. pp A350). Det finns bara en liten hake och den ser jag inte som det minsta problem.

När man slår på en A580 med A-läget valt och vrider på ratten på framsidan på handtaget, så ändras bara bländare. Om man däremot trycker ned avtryckaren till hälften och sedan vrider på ratten så följs både bländare och tid åt. Det är precis samma funktion vi lärt oss uppskatta i det vita P-läget. På min A580 är det bara A-läget som funkar på detta sätt. S-läget gör det inte. Jag använder av detta skäl aldrig något annat än A-läget och förstår knappt varför de andra lägena finns för de har ingen relevans för mig. Jag skulle klara mig bra med bara A, M (vid enstaka tillfällen) och ett rent Auto-läge vill jag inte ha utan snarare då ett P-läge som ju skiljer sig från Auto genom att vissa val inte är blockerade och att man kan överstyra viss automatik man inte kan styra i rent Autoläge.

Så eftersom A-finns och funkar som beskrivet ser jag programshift i P-läget som en icke fråga men det hindrade inte att jag blev skitsur när jag likt dig såg att de ändrat på det bästa med min A350-hantering. För mig var det då en "showstopper" och ett skäl att inte köpa en A550. Jag köpte en A550 för det fanns ju som sagt en motsvarande funktion på ett annat val.
 
A33 är ersatt med A35, A55 får en ersättare senare

.
Sony SLT-A33 är som bekant redan ersatt med A35.

A55 kommer att ersättas senare i år.

Till fjärde kvartalet kommer de första fullformats-SLT-kamerorna.
.
 
Sony SLT-A33 är som bekant redan ersatt med A35.

A55 kommer att ersättas senare i år.

Jo, det är faktiskt hyperintressant som komplementkamera. En A58 med den uppgraderade 16-megapixelsensorn, det lilla formatet fast med NP-FM500H batterier och samma EVF som A65/A77/NEX-7, samt ltie förbättrad filmfunktion.

Riktigt intressant är det och kan mycket väl bli mitt komplement till A900.



Till fjärde kvartalet kommer de första fullformats-SLT-kamerorna.
.
Eller inte. Tror inte man ska vara alltför säker på det. Även om de "lanseras" i december 2012 och sen finns att köpa i april 2013, så räknar inte jag det som att "de kommer då".


/Mats
 
Nä OK. Ifall de kommer att lanseras eller levereras då är det väl ingen som kan uttala sig säkert om, eftersom Sony själva inte har gjort detta ännu. Personligen lutar jag åt att de kommer att lanseras.

Sonys Mark Weir sa ju nyligen att det inte är det lättaste att ta fram stora SLT-kameror format. "Detta är inget för de räddhågade / lättskrämda."

Vilket torde indikera att det finns åtskilligt med svårigheter att övervinna. Och ifall detta var ett generellt uttalande, eller om här också ligger en kängspark åt Canon, Nikon, Pentax etc. om att dessa "saknar stake", det har jag ingen bättre uppfattning om än någon annan här... :)
.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.