Annons

Sony SLT-A77 entusiast/semipro-kamera + lillbrorsan SLT-A65 - Officiellt

Produkter
(logga in för att koppla)
En fråga till alla kunniga sony-kännare

Undrar hur lika sensorerna/sensorpaketen av samma generation är i de olika kamerahusen. Vilka skillnader kan man förvänta sig av t ex DxOs tester? Jag är som sagt mest intresserad av DR på upp till ISO 200. Men även sensorpaketets känslighet för icke retrofokus-vidvinkelkonstruktioner.

Är det någon som vet skillnaderna på sensor/-paket på a580 A55 och Nex-C3? Vad jag förstått ska det vara samma sensor i grunden, och kanske lite olika bildprocessor, microprismor mm, ... men jag kanske misstar mig? Tittar man på mätdatan på DxO för dessa, så skiljer det trotts allt en hel del. Mest till a580s fördel. Nu kommer säkert en Nex-7 test snart, men man blir ju så nyfiken på om man kan förvänta sig motsvarande högre DR 0,3-0,5 eller mer jämfört med A77. Vilken ju iofs fick riktigt bra på den punkten, men ändå inte riktigt som Nex-C3 med den fina 16MP sensorn.

Sedan funderar jag lite på microprismorna. Har hört ryktas någon stans att dessa skulle vara anpassade i viss mån för att minska ev negativa effekter av det korta registreringsavståndet. Men har inte lyckats hitta tydliga fakta. Nån som har info?
/MVH, Niclas
 
Hur många fotografer köper en kamera för att fotografera snabba fåglar i flygt, i första hand?
När man inte behöver en snabb serietagning, även om den är en teknisk bedrift av tillverkaren, är hela kameran kolossalt "overkill", enbart den tekniskt insnöade fotografen känner sig ha gjort ett perfekt köp.

Visst, nu när det är standard, i snart varje ny digital kamera, att kunna filma, kan lätt varje sekvens plockas ut till en enstaka bild, om man behöver det, praktiskt, tillverkaren vill få oss icke proffs, att inse, - du måste ha det!

Snart har alla kameror finesser, som ingen trodde tidigare var nödvändigt för en icke proffs!
Jag är relativt iskall till alla ”nödvändiga” finesser.
Mina fåglar, i matbutiken, ligger stilla, kan fotograferas med vilken slö kamera som helst, det räcker för den dagliga allmänna fotograferingen, ha-ha.

Men vakna Lars, har du inte upptäckt att den Sony HX9V du just köpt är full av "onödiga" finesser och har en burst rate på 10 fps (helt i klass med Canons 1D MK III och Nikons D3) ?!!! Det är en av marknadens mest avancerade kompakter och har mängder med finesser som gör att (for att citera dig själv): "enbart den tekniskt insnöade fotografen känner sig ha gjort ett perfekt köp." Sedan följer du upp med: "När man inte behöver en snabb serietagning, även om den är en teknisk bedrift av tillverkaren, är hela kameran kolossalt "overkill". Du kanske borde köpt en Holga istället?

Du är stor humor ibland och jag uppskattar att du bjussar på dig själv :)
Jag skrattar så jag gråter!
 
Martin Agfors hade endast provat A77 under 5 minuter när frågorna från Fröderberg kom, han påpekade det själv, jag kan endast minnas att han sade att det inte skulle gå att välja en punkt som 7D kan, Vi som har läst mycket mer om A77 på alla möjliga saiter, har fått till oss betydligt mera om A77 och följande AF. utan övriga invändningar mot Martin A. som jag håller högt och som oftast ger kloka utlåtande.

5 Minuter klarar inte ens Martin att ge en klar bild av A77. Men nu till A77 och följande AF. A77 har Motiv-Tracking, du väljer Räven, Fiskmåsen, barnet, hunden eller en fotbollsspelare, Och A77 följer den samma över skärmen, alltså väldigt likt hur 7D gör, om man kan välja egen sensorpunkt som en del gillar, har jag dock inte hittat något om. men man kan välja på tre olika zoner med AF, 7D har denna möjlighet också.

Hur bra nu detta kan fungera, har jag ännu inte fått riktigt klart för mig, utan vi får se längre fram i kommande tester. Men även på 7D så kanske gubben börjar springa och skärmen har bara 3 tum, sedan gäller det att hänga med så att att inte gubben springer ut ur skärmen.

OBS. med egen punkt menar jag att vid höjdformat ha en passande punkt för ansiktet eller vad man nu vill. //Bengt.

Det är sånt här som är så tossigt i den här fotovärlden. Dagens kameror är så pass komplicerade att det inte funkar som konsument att inte läsa manualerna. Det går inte att bara att alla runt och inte sätta sig in i hur en kamera man uttalar sig om fungerar, om man ska bli tagen på allvar som recensent. Tyvärr ser en massa denna typ av snedträffar (jag gjorde det också) och kanske väljer bort en kamera som skulle passa dem för att en recensent inte har vett att ta sitt jobb på lite större allvar.
 
Undrar hur lika sensorerna/sensorpaketen av samma generation är i de olika kamerahusen. Vilka skillnader kan man förvänta sig av t ex DxOs tester? Jag är som sagt mest intresserad av DR på upp till ISO 200. Men även sensorpaketets känslighet för icke retrofokus-vidvinkelkonstruktioner.

Är det någon som vet skillnaderna på sensor/-paket på a580 A55 och Nex-C3? Vad jag förstått ska det vara samma sensor i grunden, och kanske lite olika bildprocessor, microprismor mm, ... men jag kanske misstar mig? Tittar man på mätdatan på DxO för dessa, så skiljer det trotts allt en hel del. Mest till a580s fördel. Nu kommer säkert en Nex-7 test snart, men man blir ju så nyfiken på om man kan förvänta sig motsvarande högre DR 0,3-0,5 eller mer jämfört med A77. Vilken ju iofs fick riktigt bra på den punkten, men ändå inte riktigt som Nex-C3 med den fina 16MP sensorn.

Sedan funderar jag lite på microprismorna. Har hört ryktas någon stans att dessa skulle vara anpassade i viss mån för att minska ev negativa effekter av det korta registreringsavståndet. Men har inte lyckats hitta tydliga fakta. Nån som har info?
/MVH, Niclas

att sensorerna inte är helt lika utan kan modifieras/ändras är rätt, Joakim är bättre på att förklara, vi hade en långt samtal om just detta för någon dag sedan.
 
Martin Agfors hade endast provat A77 under 5 minuter när frågorna från Fröderberg kom, han påpekade det själv, jag kan endast minnas att han sade att det inte skulle gå att välja en punkt som 7D kan, Vi som har läst mycket mer om A77 på alla möjliga saiter, har fått till oss betydligt mera om A77 och följande AF. utan övriga invändningar mot Martin A. som jag håller högt och som oftast ger kloka utlåtande.

5 Minuter klarar inte ens Martin att ge en klar bild av A77. Men nu till A77 och följande AF. A77 har Motiv-Tracking, du väljer Räven, Fiskmåsen, barnet, hunden eller en fotbollsspelare, Och A77 följer den samma över skärmen, alltså väldigt likt hur 7D gör, om man kan välja egen sensorpunkt som en del gillar, har jag dock inte hittat något om. men man kan välja på tre olika zoner med AF, 7D har denna möjlighet också.

Hur bra nu detta kan fungera, har jag ännu inte fått riktigt klart för mig, utan vi får se längre fram i kommande tester. Men även på 7D så kanske gubben börjar springa och skärmen har bara 3 tum, sedan gäller det att hänga med så att att inte gubben springer ut ur skärmen.

OBS. med egen punkt menar jag att vid höjdformat ha en passande punkt för ansiktet eller vad man nu vill. //Bengt.

Om man är en relativt van actionfotograf tar det inte mer än några minuter att kolla hur bra följande AF fungerar. Det var just det Agfors gjorde. Videon må varit bara några minuter, men den var ju redigerad och nedkortad. Hans omdöme vad gäller följande AF relaterade jag till. Inget annat.

Specfikationer är en sak-hur det förhåller sig i verkligheten en annan. Så man får vänta och se om motivspårningen verkligen matchar exv en 7D på ett färdigt produktionsexemplar av A77. Om så är fallet så är ju allt frid och fröjd på den fronten i alla fall.

Du skrev --"Men även på 7D så kanske gubben börjar springa och skärmen har bara 3 tum, sedan gäller det att hänga med så att att inte gubben springer ut ur skärmen." --

Roligt skrivet iofs:), men man står knappast och plåtar action på det viset. Det var bara ett exempel på hur en 7D kan ställas in och demonstreras för den som vill veta hur det ser ut i sökare. Självklart gäller det att hänga med i sökaren om motivet förvinner ur betraktnings- och därmed spårningsytan (än har inte den funktionen kommit att kamerans sökare oxå följer med om motivet förvinner bakom ett hörn:). Men det är ju inte något direkt konststycke att följa med i sökaren göra för den som har lite vana från plåtning av rörliga objekt. Tajming är viktigast.

Så det vore väl trevligt om kommande tester skulle göra tummen upp för A77:s spårningsfunktion. Men vi är inte där ännu.
Hälsningar//Lennart
 
Senast ändrad:
Jag har inte riktigt följt den här tråden och när jag nu läste här insåg jag att jag tydligen blivit någon slags slagträ i en diskussion ... :)

Martin Agfors hade endast provat A77 under 5 minuter när frågorna från Fröderberg kom, han påpekade det själv, jag kan endast minnas att han sade att det inte skulle gå att välja en punkt som 7D kan, Vi som har läst mycket mer om A77 på alla möjliga saiter, har fått till oss betydligt mera om A77 och följande AF. utan övriga invändningar mot Martin A. som jag håller högt och som oftast ger kloka utlåtande.

Var i den videon påstår jag något så underligt som att man inte kan välja en fokuspunkt? :)

Det jag faktiskt nämner är att autofokusen inte verkar ha så mycket inställningsmöjligheter och, som ett exempel på detta, att man inte (som t.ex. i 7D) kan välja fokusfördröjning.

Det är sånt här som är så tossigt i den här fotovärlden. Dagens kameror är så pass komplicerade att det inte funkar som konsument att inte läsa manualerna. Det går inte att bara att alla runt och inte sätta sig in i hur en kamera man uttalar sig om fungerar, om man ska bli tagen på allvar som recensent. Tyvärr ser en massa denna typ av snedträffar (jag gjorde det också) och kanske väljer bort en kamera som skulle passa dem för att en recensent inte har vett att ta sitt jobb på lite större allvar.

Ja, det är verkligen mycket som är tossigt, inte bara i fotovärlden ...

Nu kanske jag missförstår det du skriver Sten-Åke, men var det du skrev riktat åt mig så kritisera gärna det jag faktiskt säger och inte vad du hört att någon annan trodde att jag sagt och som jag aldrig sade ... :)

Sedan verkar du ha tolkat videon som en recension. Det var det inte. Det var en första snabb titt under en pressvisning, något som jag faktiskt tyckte att vi på flera olika sätt ganska noga poängterade.

Du får givetvis tro vad du vill, men jag tar mitt jobb som recensent av prylar på stort allvar.
 
Någon som kan hjälpa mig tack.

Har för mig jag läst något om objektiv som måste skickas in för något
om jag går från en A700 till t.ex A65???

Tamron AF 17-50mm f2,8 SP XR Di-II LD Aspherical (IF)
Sigma 70-200mm f/2.8 APO EX
Sigma EX 10-20/4-5,6 EX DC HSM
Sigma 1.4x APO Teleconverter
Sony HVL-F42AM
 
Men vakna Lars, har du inte upptäckt att den Sony HX9V du just köpt är full av "onödiga" finesser och har en burst rate på 10 fps (helt i klass med Canons 1D MK III och Nikons D3) ?!!! Det är en av marknadens mest avancerade kompakter och har mängder med finesser som gör att (for att citera dig själv): "enbart den tekniskt insnöade fotografen känner sig ha gjort ett perfekt köp." Sedan följer du upp med: "När man inte behöver en snabb serietagning, även om den är en teknisk bedrift av tillverkaren, är hela kameran kolossalt "overkill". Du kanske borde köpt en Holga istället?

Du är stor humor ibland och jag uppskattar att du bjussar på dig själv :)
Jag skrattar så jag gråter!

Jag har inte hunnit så långt i manualen, för att ha upptäckt de ”onödiga” finesserna…..
Burst rate på 10 fps?
Jag vet, men hur skall jag hinna med i den takten!
Köpte kameran bara för några månader sedan, lagom till Julafton har jag nog kommit till slutet av manualen.
Kameran är kapabel till mera än jag behöver, visst även här ”overkill”, märkligt att kunna få in så mycket i en så kompakt kamera och inget har ännu ramlat ur!
 
Jag har inte riktigt följt den här tråden och när jag nu läste här insåg jag att jag tydligen blivit någon slags slagträ i en diskussion ... :)



Var i den videon påstår jag något så underligt som att man inte kan välja en fokuspunkt? :)

Det jag faktiskt nämner är att autofokusen inte verkar ha så mycket inställningsmöjligheter och, som ett exempel på detta, att man inte (som t.ex. i 7D) kan välja fokusfördröjning.



Ja, det är verkligen mycket som är tossigt, inte bara i fotovärlden ...

Nu kanske jag missförstår det du skriver Sten-Åke, men var det du skrev riktat åt mig så kritisera gärna det jag faktiskt säger och inte vad du hört att någon annan trodde att jag sagt och som jag aldrig sade ... :)

Sedan verkar du ha tolkat videon som en recension. Det var det inte. Det var en första snabb titt under en pressvisning, något som jag faktiskt tyckte att vi på flera olika sätt ganska noga poängterade.

Du får givetvis tro vad du vill, men jag tar mitt jobb som recensent av prylar på stort allvar.

Tror inte det är någon som ifrågasätter din seriositet. Avvaktar längre test med produktionsexemplar.
Mvh//Lennart
 
Jag har inte riktigt följt den här tråden och när jag nu läste här insåg jag att jag tydligen blivit någon slags slagträ i en diskussion ... :)



Var i den videon påstår jag något så underligt som att man inte kan välja en fokuspunkt? :)

Det jag faktiskt nämner är att autofokusen inte verkar ha så mycket inställningsmöjligheter och, som ett exempel på detta, att man inte (som t.ex. i 7D) kan välja fokusfördröjning.



Ja, det är verkligen mycket som är tossigt, inte bara i fotovärlden ...

Nu kanske jag missförstår det du skriver Sten-Åke, men var det du skrev riktat åt mig så kritisera gärna det jag faktiskt säger och inte vad du hört att någon annan trodde att jag sagt och som jag aldrig sade ... :)

Sedan verkar du ha tolkat videon som en recension. Det var det inte. Det var en första snabb titt under en pressvisning, något som jag faktiskt tyckte att vi på flera olika sätt ganska noga poängterade.

Du får givetvis tro vad du vill, men jag tar mitt jobb som recensent av prylar på stort allvar.

Martin, jag har inte tolkat videon som en recension men även om den inte är det så kan den här typen av uttalanden on the fly ändå få konstiga konsekvenser för det du och andra sagt kommer sedan som du själv just konstaterat börja leva sitt eget liv på nätet. Jag har verkligen sett inslaget och mer reagerat på situationen. Det är lätt att lockas till utlåtanden i flykten och det är inte alltid av godo med det här hetstestandet (andra gör det redan även om inte du gjort det) och tyckandet kring betagrejor. Om man dessutom börjar kolla på testbilder på Imaging Resource eller dPreview som vi i det förra fallet åtminstone konstaterat en hel del konstigt kring och folk börjar dra slutsatser om sensorns egenskaper i A77 så tycker jag mycket riktigt att det blir tossigt. Uttalanden i flykten kan också kvala in under att i värsta fall generera konsiga debatter om hur saker är och inte är. Jag är precis som Lennart väldigt tveksam till alla dessa preprod-bilder som sedan blir liggandes kvar så folk sedan inte har en aning om det verkligen är "the real thing" eller ej när de senare kollar på dessa bilder. Folk tar köpbeslut på dessa grunder och då är det väl inte bra att vi bygger en skev bild innan prodexen landar på diskarna. Det är bara det en del av oss reagerar mot.
 
Har för mig jag läst något om objektiv som måste skickas in för något
om jag går från en A700 till t.ex A65???
Det är Sigma som har ställt till det igen. I stället för att köpa nödvändig dokumentation från Minolta/Sony har de mätt och donat för att komma fram till hur objektivfattningen ska se ut. Någonting gjordes fel, för när de nya SLT-kamerorna kom (Axx) visade det sig att någon detalj med felaktigt mått ibland, på vissa objektiv, förhindrar att bländaren styrs korrekt. Sigma byter ut objektivfattningen, men jag tror du måste bevisa att du äger en Axx-kamera för att de ska bry sig. Ett effektivt skydd mot dessa kompatibilitetsproblem är att inte köpa Sigma.

Jag vet att problemet drabbar vissa Sigma-objektiv på A33 och A55, men det är möjligt att problemet inte finns med A65 och A77 då de, till skillnad från A33 och A55, har en objektivfattning som visuellt ser ut som på de andra Alpha-kamerorna.
 
Martin, jag har inte tolkat videon som en recension men även om den inte är det så kan den här typen av uttalanden on the fly ändå få konstiga konsekvenser för det du och andra sagt kommer sedan som du själv just konstaterat börja leva sitt eget liv på nätet. Jag har verkligen sett inslaget och mer reagerat på situationen. Det är lätt att lockas till utlåtanden i flykten och det är inte alltid av godo med det här hetstestandet (andra gör det redan även om inte du gjort det) och tyckandet kring betagrejor. Om man dessutom börjar kolla på testbilder på Imaging Resource eller dPreview som vi i det förra fallet åtminstone konstaterat en hel del konstigt kring och folk börjar dra slutsatser om sensorns egenskaper i A77 så tycker jag mycket riktigt att det blir tossigt. Uttalanden i flykten kan också kvala in under att i värsta fall generera konsiga debatter om hur saker är och inte är. Jag är precis som Lennart väldigt tveksam till alla dessa preprod-bilder som sedan blir liggandes kvar så folk sedan inte har en aning om det verkligen är "the real thing" eller ej när de senare kollar på dessa bilder. Folk tar köpbeslut på dessa grunder och då är det väl inte bra att vi bygger en skev bild innan prodexen landar på diskarna. Det är bara det en del av oss reagerar mot.

Sten-Åke,
du har rätt i det du skriver, - "Folk tar köpbeslut på dessa grunder och då är det väl inte bra att vi bygger en skev bild innan prodexen landar på diskarna"

Nästan rätt, FS Forum är inte representativ för det stora antalet seriösa fotografer, då en mycket liten del av alla har hört talas om FS!
Självklart, så skall man vänta tills kameran finns till försäljning, tillverkaren har utan tvekan då justerat alla funktioner, vem vet, - alla hysteriska teknik-freak får försäljarna till att rapportera till agenturen det som dissas, vidare sedan till tillverkaren!

Har själv suttit som försäljare/support vid ett mycket stort PC-företag, - ofta ringde intresserade och frågade efter den senaste produkten, som vi Sverige ännu inte hade fått in, - vadå har ni inte den, den finns ju redan US, vaa?

Säkert förstår du, min åsikt om dessa teknik-freak, som ständigt jagade nya prylar hela tiden, innan de ens hade använt det senast inköpta, rena snurren.
Man får alltså distans till allt nytt, blir inte marknadsförarens bästa kund ....
 
Martin, jag har inte tolkat videon som en recension men även om den inte är det så kan den här typen av uttalanden on the fly ändå få konstiga konsekvenser för det du och andra sagt kommer sedan som du själv just konstaterat börja leva sitt eget liv på nätet. Jag har verkligen sett inslaget och mer reagerat på situationen. Det är lätt att lockas till utlåtanden i flykten och det är inte alltid av godo med det här hetstestandet (andra gör det redan även om inte du gjort det) och tyckandet kring betagrejor. Om man dessutom börjar kolla på testbilder på Imaging Resource eller dPreview som vi i det förra fallet åtminstone konstaterat en hel del konstigt kring och folk börjar dra slutsatser om sensorns egenskaper i A77 så tycker jag mycket riktigt att det blir tossigt. Uttalanden i flykten kan också kvala in under att i värsta fall generera konsiga debatter om hur saker är och inte är. Jag är precis som Lennart väldigt tveksam till alla dessa preprod-bilder som sedan blir liggandes kvar så folk sedan inte har en aning om det verkligen är "the real thing" eller ej när de senare kollar på dessa bilder. Folk tar köpbeslut på dessa grunder och då är det väl inte bra att vi bygger en skev bild innan prodexen landar på diskarna. Det är bara det en del av oss reagerar mot.

Då kan jag ställa en motfråga: Var anser du att man bör eller "får" säga när man berättar om den från en pressvisning? :) Får man inte över huvud taget yttra någon form av ifrågasättanden eller funderingar? Jag tror nog vi trots allt får utgå från att de flesta som läser tester eller ser videoinslag från pressvisningar är vuxna nog att ta det för vad det är - en första nyfiken titt.

Sedan håller jag med om att det numera förekommer en del ogenomtänkt hetstestande (bra ord, tack för det!). Jag tror även Sony nog skjuter sig själva i foten genom att låta sådana "testare" ta och publicera bilder med kameror som inte är färdiga - av de stora märkena är Sony i stort sett ensamma om att tillåta det.

Själv tycker jag det är poänglöst att testa en produkt som inte är helt färdig. Jag upplever att de flesta andra seriösa testare resonerar ungefär likadant. Man kan klämma och känna på beta-versioner av produkter, ställa lite frågor om saker som verkar oklara, men definitivt inte testa eller komma med några omdömen. I fallet A77 är det ju intressant att - på en pressvisning - kika på och fundera kring hur man upplever saker som dess nya sökare, dess hastighet i allmänhet och dess autofokus. Men att komma med definitiva omdömen eller ännu värre, yttra sig om bildkvaliteten, blir meningslöst.

Jag kan tillägga att Sony här i Sverige som sagt lovat att ordna fram ett paket med A77 + 70-200/2,8 + 300/2,8 som vi skall få fälttesta just för att verkligen se hur bra den fungerar för action-/sportfoto. Det skall bli oerhört intressant eftersom kameran verkar mycket spännande för det ändamålet. När vi väl testat kommer ni kunna läsa om det :)
 
Jag ser fram emot att läsa det testet, och jag hade blivit mycket besviken om jag tittat på videon från pressvisningen och du INTE berättat om hur du upplevde kameran vid en första titt.
 
Håller med Mats...ser fram emot ditt test Martin och jag tycker det är helt rätt att man berättar som testare hur man upplevde kameran vid en första titt....tyvärr så verkar det som att Sony har rejäla problem med A77an...det rappoteras mängder av buggar,fel och kameror som helt slutat att fungera.
 
Då kan jag ställa en motfråga: Var anser du att man bör eller "får" säga när man berättar om den från en pressvisning? :) Får man inte över huvud taget yttra någon form av ifrågasättanden eller funderingar? Jag tror nog vi trots allt får utgå från att de flesta som läser tester eller ser videoinslag från pressvisningar är vuxna nog att ta det för vad det är - en första nyfiken titt.

Sedan håller jag med om att det numera förekommer en del ogenomtänkt hetstestande (bra ord, tack för det!). Jag tror även Sony nog skjuter sig själva i foten genom att låta sådana "testare" ta och publicera bilder med kameror som inte är färdiga - av de stora märkena är Sony i stort sett ensamma om att tillåta det.

Själv tycker jag det är poänglöst att testa en produkt som inte är helt färdig. Jag upplever att de flesta andra seriösa testare resonerar ungefär likadant. Man kan klämma och känna på beta-versioner av produkter, ställa lite frågor om saker som verkar oklara, men definitivt inte testa eller komma med några omdömen. I fallet A77 är det ju intressant att - på en pressvisning - kika på och fundera kring hur man upplever saker som dess nya sökare, dess hastighet i allmänhet och dess autofokus. Men att komma med definitiva omdömen eller ännu värre, yttra sig om bildkvaliteten, blir meningslöst.

Jag kan tillägga att Sony här i Sverige som sagt lovat att ordna fram ett paket med A77 + 70-200/2,8 + 300/2,8 som vi skall få fälttesta just för att verkligen se hur bra den fungerar för action-/sportfoto. Det skall bli oerhört intressant eftersom kameran verkar mycket spännande för det ändamålet. När vi väl testat kommer ni kunna läsa om det :)

Hej igen!

Jag håller helt med dig och förstår överhuvudtaget inte varför Sony gjort som de gjort nu och släppt ut grejor som de borde skruva lite till på först . Killarna på Sony-butiken i Stockholm däremot var väldigt klara med att meddela systemets status och de brister de själva sett men jag känner dem väl lite vid detta laget så de är ganska öppna mot mig. Man önskar andra kunde vara det óckså. Tycker annars att Sony tidigare varit ganska bra på att hålla tätt. Den här typen av läckor och spekulationer om både det ena och det andra gynnar inte Sony eller produkternas marknadsmottagande. Men det har hänt förr och när A550 släpptes var många bilder riktigt dåliga och alldeles överexponerade. Det gav ju inte den kameran heller några pluspoäng direkt i mina och många andras ögon. Men när vi sedan testade prodversionen så blev det lite annat den gången med.

Sedan händer det ofta att det inte ens blir OK med den firmware man släpper kameran med och det har vi sett ett antal exempel på när det gällt både A700 och A900. Innan dess så fick de onödigt skäll som alltså visade sig till stora delar möjliga att fixa med en ny firmware. Så funkar det ju inom mjukvaruindustrin också.

Självklart ska man tala om vad man tycker om man nu hamnar på en pressvisning men det kan ju vara bra att man då påpekar ordentligt att det är en tidig beta om det nu är det. Det jag som sagt ogillar starkt är när tidiga testbilder med preprodfirmware blir liggandes sedan och tas för prodgrejor av de som senare kollar utan att de som kollar får någon info om detta. Att göra jämförelser på Imaging Resource som vi nu gjort lite till mans gör att man verkligen blir varse vilken olika kvalitet dessa testbilder ändå kan ha och det gäller även produktionsex av olika system. En del ekipage (hus och objektiv) är inte optimala ihop och gör uppenbarligen inte alls en del annars väldigt kapabla hus rättvisa men det har en del ingen aning om och tar det för representativ taskig bildkvalitet .

Jag litar inte ens på mig själv när det gäller att bedöma vad jag ser på nätet Marin och det handlar inte om att vara vuxen eller ej (jag är övermogen på det planet) utan det handlar om sammanhanget, där det sällan framgår vilken status det jag kollar på har, på vilka premisser man drar sina slutsatser och hur jämförelser är gjorda. Sånt är tyvärr långtifrån alltid dokumenterat. Slutsatserna är också starkt beroende på vilken bias testaren har för ibland har han/hon en klar agenda. Inte alltid fattar läsarna detta. Typexempelt är väl den utskällda Råd & Rön-testen där R&R föresatt sig att testa vad de fått i form av DSLR-kit över disk när de själva köpt sina ex ute på stan och inga specaldaddade testex ditrekt från kontakten hos tillverkaren/leverantören. Nikon D90 fick skitkritik och en del bättre vetande på FS började yra om att om man satte på Nikons värsting normalzoom så skulle man få se på trissor. R&R hade som sagt föresatt sig att kolla vad man fick om man köpte ett vanligt kit från olika tillverkare och i det sammanhanget sprack Nikon, vilket sedan deras sommarpersonal gjorde allt för att skadebegränsa på ett så klumpigt sätt att skadan snarast blev värre.

Jag har själv varit tekniskproduktchef för Microsoft-produkter på Nordens då största datautrustningsdistributör och varit tekniskt ansvarig för att bära ut vårt Windows-sortiment i början av 90-talet, så jag har varit inblandad i mängder av betalanseringar för säljpersonal. I dessa sammanhang fick man nästan alltid skriva på "non disclosure"-avtal för dessa presentationer var för personalen i kanalen. För slutkunder var det ytterst sällan på den tiden man gick ut till allmänheten innan man hade något stabilt och visa upp. Så min poäng är att det är självklart att man måste ut med tidiga ex. till säljleden i orientering och utbildningssyfte men det innebär ju inte att det är speciellt smart av Sony att visa sina halvfärdiga system direkt mot kunderna i onödigt dålig dager.

Är tillvarkaren så korkad att han ändå gör detta så är det ju upp till honom kan man tycka men det är trots allt konsumenten jag vill skydda lite här för konsumenten får ju faktiskt ingen bra chans att göra ett fönuftigt val. Det tycker jag man borde ha rätt till som kund.
 
Någon som kan hjälpa mig tack.

Har för mig jag läst något om objektiv som måste skickas in för något
om jag går från en A700 till t.ex A65???

Tamron AF 17-50mm f2,8 SP XR Di-II LD Aspherical (IF)
Sigma 70-200mm f/2.8 APO EX
Sigma EX 10-20/4-5,6 EX DC HSM
Sigma 1.4x APO Teleconverter
Sony HVL-F42AM

Det är vissa Sigma-objektiv som inte är tillverkade helt enligt specifikationen och inte fungerar för att bländarstyrningen går för långt på SLT-kamerorna.

(Tamron-objektivet är inget problem och Sony modellbeteckningen är en blixt)

Felet uppstår med vissa objektiv på A55 och A33, men kan såklart bli så även på A65 och A77 och det är bäst att få det åtgärdat hursomhelst.

Sigma fixar det gratis.
http://www.sigma-photo.co.jp/english/news/info_100910.htm

Kontakta Tura Scandinavia som är generalagent för Sigma så hjälper de dig.
http://www.turascandinavia.com


/Mats
 
Vad ska man med det till? :)

Jag är tveksam till att fotografera ett orörligt motiv med 12 bilder per sekund. Alla bilder blir väldigt lika varandra.

Visst är det en teknisk bedrift, men där stannar det också. Användbarheten är begränsad.

Först och främst är det inte låst fokus, det är ju själva vitsen med SLT just att den kan fokusera kontinuerligt hela tiden. Dess starkaste kort ju. Missuppfattningen kommer väl från A550 och A580 som har sina 7 fps burst-lägen där fokusen är låst fetersom spegeln är uppe hela tiden under sekvenstagningen.

Det är dock användbart ändå. Finns ju massor av rörliga motiv där rörelsen inte är famåt eller bakåt från fotografen, utan i sidled. Dessutom så kan avståndet till motivet vara lika, men att det rör sig, t.ex. en fågel som flaxar med vingarna. Kan också vara ypperligt på andra stilla motiv, t.ex. en grupp människor om man vill fånga ett ögonblick då ingen blundar. Med bara en eller två bilder är det troligt att någon råkar ha slutna ögon då.

Går också att använda för fokus-bracketing vid t.ex. makro. Ställ skärpan manuellt och gunga in motivet samtidigt som man skjuter snabb serietagning.

Osv, snabb serietagning har massor av anv.-områden förutom sportfoto, även om inte AF skulle vara aktiv. På A65 och A77 är dock AF aktiv hela tiden, men det som inte riktigt hänger med i svängarna är bländarstyrningen. Vet inte hur de löst de på de nya, men på A55 är väl bländaren låst efter exponeringen på den första bilden och autoexponering skös väl istället med ISO.

Fick förresten lära mig ett mycket bra tips om man ska ta en gruppbild. Man säger åt alla att blunda och att öppna ögonen när jag säger NU. Då kan man ta flera bilder i serie och hitta bra ansiktsuttryck hos alla, men det är ju inte i alla situationer man kan regissera på det sättet.


/Mats
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.