Inte lätt detta med 24-70 zoomen. Har ju själv haft enorma problem och fått objektivet utbytt. Utbytesobjektivet var inte riktigt bra det heller. Men det fixade man sedan på Intervision.
Det här drabbar inte bara Canongluggar. Ljusstarka zoomar är komplexa. Här är en dagsaktuell story. Jag har haft problem av och till med mitt sidosystem (Jag kör även Sony) och då ett Zeiss Vario-Sonnar 16-35/2.8 SSM AF (har såväl IF som IZ=intern zoomning som innebär att objektivets ytterlängd inte ändras). Det har av och till uppvisat variationer som varit helt obegripliga, samtidigt som det i combo med en 24 Mp FF Sony A900 oftast varit superskarpt.
Jag skickade in det för andra gången och fick då besked om att det skulle bytas ut mot ett annat exemplar,
men fick idag via mail ett långt meddelande från servicekillen Magnus Kazen som jag haft en jättebra kontakt med. Första gången justerades gluggen i Frankrike men nu i Sverige.
Jag återger mailet i sin helhet bara för att visa hur mycket som måste tas hänsyn till när en zoom inte fungerar som den ska.
Under tiden har vi fått en del justeringsutrustning som vi väntat på och därmed fått möjlighet att själva åtgärda betydligt mer än vi kunde ens när optiken kom till oss nu andra gången. Jag har därför ägnat några timmar åt att se vad som är fel med din optik och gjort alla de justeringar jag kan. Jag var ju tveksam om den optiska axeln var ok med tanke på att det fanns en klippt shims bakom bajonetten, jag har nu kunnat konstatera själv att den är ok. Likaså är avstånden och shimsningarna mellan linspaketen ok enligt de mätningar jag gjort. Jag har även kunnat kolla att fokus och zoomborstar står rätt, motorfrekvens och ändlägen etc. Likaså har jag justerat avkodningen av zoom och fokus så att optiken tolkar fokus och zoomposition korrekt och allt detta har lett till att optiken idag fokuserar rätt. Har testskjutit ett antal bilder och även lånat Canons testprogram och tagit bilder mot deras testtavlor som programmet kan mäta var fokus ligger i och kameran nyper där den ska enligt både ögat och programmen.
Jag vågar därför påstå att den är ok och den är definitivt både bättre än tidigare och mycket bättre än utbytesoptiken. Den referenskamera jag använt har jag även använt till att justera annan optik och kunnat jämföra resultat med så jag litar på den. Jag tittade även lite snabbt på den nya, som iofs enligt uppgift är en reparerad och justerad optik (fast det där med justering betvivlar jag starkt, fokusborstens position hittades inte öht och zoomborsten stod helt fel...) och jag kunde inte få rätsida på den utan att behöva riva halva optiken.
Jag föreslår därför att vi skickar tillbaka din optik till dig då den nu är justerad och genomgången av en person jag litar på... Nämligen mig
Jag har jobbat med optik i många år och har hittils nästan aldrig fått tillbaka något jag justerat själv, men visst även jag misslyckas ibland men i det här fallet känner jag mig nöjd. Jag ville dock att du skulle få veta detta innan jag returnerar optiken så du får chansen att säga ditt. Jag försökte nå dig på telefon men fick inget svar så jag mailar istället.
Med vänlig hälsning
Magnus"
Ska bli spännande att se om den nu fungerar som den ska. Men jag är imponerad av serviceviljan i alla fall. Objektivet är 2 år gammalt och kostnaden för mig är 0:-. Bra att kunna ha en dialog med teknikern också. Så fungerade det även mellan mig och Intervison i Malmö när min 24-70/2.8L usm tillfrisknade.
För de Canonanvändare som inte vet vad SSM i objektivbetckningen står för så är det i princip en ringkärnemotor som kan jämföras med USM.
Men EF 24-70/2.8 L usm tog flera turer till RCC samt månader att få utbytt och ändå blev det inte rätt förrän Intervison tog hand om det. Så man måste verkligen speca vad som är fel, skicka testexempel och stå på sig. "Inom toleranserna" säger nämligen ingenting direkt när flera saker ska samverka i en zoom.
//Lennart