Hittade
http://www.photozone.de/sony-alpha-aps-c-lens-tests/390-sony_135_28?start=1
och
http://www.photozone.de/canon-eos/168-canon-ef-135mm-f2-l-usm-lab-test-report--review
Hittade Sonys 135 f2,8 och Canons 135 f2
Canon har optisk kvalitet 4,5 stjärnor
Mekanisk kvalitet 5 stjärnor
Prisförhållande 5 stjärnor
Sonys har optisk kvalitet 4,5 stjärnor
Mekanisk kvalitet 4,5 stjärnor
Prisförhållande 4,5 stjärnor
Sony har något märkligt med bokeh och missfärgningar, som försvinner vid f8
Sonys är dyrare trots att Canons ändå har f2 istället för f2,8.
Skulle nog föredra Canons objektiv. Men det kanske är annorlunda med Sonys 135 f1,8
Jo, välj Canonobjektivet vetja. Ett Sonyobjektiv passar ju inte på din kamera ;-)
Lite äpplen och päron och jag vet inte vad det är för "tävling" du är ute efter, vill du fortsätta ditt bräckande...
Det finns massor av aspekter i att välja ett system
Sen är det liksom inte riktigt samma sak med 135/2,8 och 135/1,8. 2,8STF är ett väldigt speciellt objektiv med Smooth Transition Fokus för att kunna flytta skärpeplanet på ett speciellt sätt. Det är manuellt med dubbla fokusringar och ganska unikt objektiv. Likheterna med Zeissen är att det är samma brännvidd. thats it.
SAL 135/1.8 ZA är ett Carl Zeiss-objektiv. Sony har ett speciellt exklusivavtal med Zeiss så att det är det enda systemet dessa objektiv finns till med autofokus. Finns ett flertal bra inklusive några zoomar och så finns det en hel del annat med. Ta en titt på
www.dyxum.com/lenses om du är intresserad av utbudet.
När man väljer sin optik så är det speciella egenskaper man söker där vissa är bättre och vissa kanske är sämre osv. Inte bara att slå upp hur många stjärnor som photozone.de sätter i sin sammanvägning.
Beror också en del vad man fotograferar och hur. Canon har ju t.ex. helt otroliga supertelen som är fantastiska (kostar visserligen flera hundra tusen) så om det är vad man är ute efter så kan man ju skaffa ett sånt och komplettera med ett bakstycke i form av en 1DMk4
Canon och Nikon är tveklöst de två största märkena på systemkamerasidan, sedan kommer Sony på tredje plats ganska långt efter, sen ytterligare ett hopp ner till Pentax och sen Olympus, Samsung m.fl.
Vet inte vad du är ute efter med din frågeställning, men tyckte att du ifrågasatte om Sonys objektiv skulle vara bra, eller de är undermåliga. Det är de definitivt inte och exemplet jag tog upp, 135/1,8 är ju något som utmärker sig en hel del och av många anses som ett av världens absolutaste finaste objektiv oavsett prisklass. Trots att det bara kostar c.a 17000 kr så är det bättre än andra tillverkares 60 000 kr-objektiv.
Kort sagt så om du undrar över Sony så är det ett fullständigt system, med högklassig optik, vettigt fungerande blixtsystem och kameror osv. Är inte störst, men rätt innovativa jämfört med de andra och har faktiskt bara funnits sedan 2006 då de köpte Konica Minolta. Finns några tiotals miljoner Minoltaobjektiv i omlopp också med fullständig kompatibilitet och dessutom är allihop utrustade med den allra senaste generationens bildstabilisering ;-). Och sen alla Sigma, Tamron, Tokina, osv. som gör objektiv till alla märkena.
Men Canon är superbra de med, liksom Nikon. Tur att det inte är nån tävling som går ut på att bräcka varandra, eller hur?
Kanske man istället för att undra om objektiven är undermåliga så att de inte matchar sensorn, ska fråga sig om ens egen skicklighet och kreativa förmåga matchar den tekniska kvalitet som dagens avancerade systemkameror och högklassiga optik rent tekniskt kan prestera, oavsett märke.
Går säkert att ta usla bilder med en Sony A900 och Zeiss 135/1,8, liksom det går att fånga fantastiska bilder med en Canon EOS 550D och kit-objektivet i händerna på en skicklig fotograf.
Sen förstår jag mig inte på folk som tittar på specar på kameramodeller och objektiv för 50 000 kr. eller mer och baserar sitt märkesval på det och sen går ut och handlar en instegs DSLR för 6 000 kr och kompletterar med en telezoom för 3 000. Jag vet att det låter löjligt, men tro mig, det finns faktiskt de som gör på det viset hur konstigt det än kan låta.
/Mats