Annons

Sony NEX-3 & NEX-5

Hittade lite till, här från SAR 4 augusti.


Igen om storleken på Zeiss-vidvinkeln:

"About the Zeiss lens: I’m told Sony spent a lot of time and effort trying to not make the lens too big without compromising quality. I haven’t seen image quality first hand but I’m told its typical zeiss quality. Beautiful colors and a high amount of natural contrast."


Om problemen för digitala bildsensorer att hantera den sneda strålgången från korta vidvinkelobjektiv:

"The Nex-7 is also going to be expensive because it has a customized sensor. Sony, I’m told, has struggled a bit with getting good corners because of the short registration distance. Sony originally planned for the NEX to be marketed at consumers and didn’t realize it would be a hit with enthusiast too. To combat the short registration distance, they put in some micro offset lenses. All lenses will benefit from this, including legacy glass so people will see improved performance with their rangefinder lenses."

Har läst någonstans att man optimerar dessa nya NEX-sensorer för ett kortare brännviddsomfång än för Alpha-kamerorna. Användningsfrekvensen för t.ex. 300 mm objektiv torde vara tämligen låg när det gäller NEX-kameror...
 
För mig, som också nyligen skaffat NEX-5 + 18-55 (billigt nu 4000:- ny), är det mest spännande med det vi sett av NEX 7 att den har EVF med hygglig upplösning och det utmärkta MF läget från NEX C3 som även finns som firmware till äldre NEX. Äldre objektiv på m4/3 handikappas av att bara 1/4 av bildytan används samt 2x "brännviddsförlängning". För Samsung NX är MF med icke NX objektiv svår. NEX 5 har utmärkt MF men med 7x förstorat utsnitt är det svårt att hållakameran stilla nog att ens vid 50mm brännvidd kunna fokusera på frihand. Här blir NEX 7 perfekt. Tänk nu att använda gammal Canon FD optik. Den har närmast det kortaste registeravståndet av alla gamla 35mm system och ger bara oändlighetsfokus med 4/3, Leica M samt spegellösa system. Här är NEX underbart. Gamla L objektiv med fast brännvidd ger bra kvalitet än idag och är billiga då det hitintills varit oanvändbara digitalt (f u för 4/3 och Leica M). Dessa FD har ju d u bländarring. Ser inte såmycket behov av fasta NEX gluggar då det finns beg FD billigt. Tänk att använda FD 50/1,2L, 85/1,2L, 24/1,4L t ex.
 
Tänk att använda FD 50/1,2L, 85/1,2L, 24/1,4L t ex.

Min erfarenhet av att använda äldre objektiv med stora bländaröppningar är att man får väldigt mycket linsöverstrålning (blooming) på grund av vad jag tror är reflexer från sensorn, bristande antireflexbehandling av de bakersta linselementet torde vara orsaken. Ett par stegs nedbländning brukar krävas, så vänta dig inte allt för mycket av dina f/1.2:eek:r på full öppning.
 
NEX 5 har utmärkt MF men med 7x förstorat utsnitt är det svårt att hållakameran stilla nog att ens vid 50mm brännvidd kunna fokusera på frihand. Här blir NEX 7 perfekt.

Testa o använda peaking-funktionen istället...mycket lättanvänt och lätt att se vart skärpan kommer att hamna utan att behöva använda sig av MF-hjälpen med 7x förstoring.....efter att peaking-funktionen blev tillgänglig så använder jag personligen aldrig MF-hjälpen med 7x förstoringen vid friihand längre.
 
Testa o använda peaking-funktionen istället...mycket lättanvänt och lätt att se vart skärpan kommer att hamna utan att behöva använda sig av MF-hjälpen med 7x förstoring.....efter att peaking-funktionen blev tillgänglig så använder jag personligen aldrig MF-hjälpen med 7x förstoringen vid friihand längre.

Tack för tipset - skall kolla.
 
Leveransstart för NEX-5N och NEX-7 i Europa

.
Sony NEX-5N kommer att börja levereras omkring 5-10 september i Europa.
NEX-7 kommer att börja levereras omkring 7-10 november. Allt plus/minus nån vecka.


NEX-5N
Är förstås en förbättring av NEX-5:an. 16 Mp sensor. Cirka 50% längre batteritid. En extern EVF (Elektronic View Finder) blir också tillgänglig (klart efterlängtad - hittills har det ju bara funnits en extern optisk sökare). Tycks bli den bästa EVF:en hittills - 3 Mp upplösning, regnbågsflimmret eliminerat, mycket ljusstark även utomhus, mycket bra färger, praktiskt taget ingen eftersläpning (skriker OLED lång väg)...


NEX-7
Är anpassad för mera krävande användare. Fler och snabbare åtkomst av manuella inställningar, inbyggd EVF (identisk med eller snarlik NEX-5N:ans externa). 24 Mp sensor. Inbyggd popup-blixt + en ny universal blixtsko (hoppas att "universal" betyder att våra befintliga digitalanpassade Alpha-blixtar kan användas).
Verkar bli snabb - 20 ms för uppstart.

Andrea: I have been told that this camera is a very serious camera. :)


Leveransstart för A65 och A77 här:
http://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=1708486&postcount=1293
.
 
Senast ändrad:
Troligare prisuppgifter på NEX-7 + de tre nya E-objektiven

.
NEX-7 kommer att ha skal av en magnesiumlegering.


Saxar återigen från SAR: "(SR4) Price range of the new A77/NEX-7 and NEX lenses"
Man får lägga på moms och ev. ytterligare lite - kanske runt 11 SEK per US dollar (beroende på hur Sony Europa + Sony Sverige kommer att prissätta).


NEX-7 kamerahus - 1.000-1.100 USD - Cirka 10-12.000 SEK

Zeiss 24/1,8 - 900-1.000 USD - Cirka 9-11.000 SEK
Sony 50/1,8 OSS(?) - 300-350 USD - Cirka 3-4.000 SEK
Sony 55-210/4,5-6,3 OSS - 250-300 USD - Cirka 2.500-3.300 SEK


Förväntat pris för SLT-A77 samt Sony 16-50/2,8 SSM-objektivet:
http://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=1708894&postcount=1301
.
 
Senast ändrad:
Var inne på El-Giganten idag för att kolla på en ugn, men gick förbi fotohyllan först.
De säljer NEX-5 med 18-55 för 3 990 kr.

Är väl rätt ok pris? billigaste enligt prisjakt ligger på 4800.

Jag hade en NEX-5 förut men gillade den inte så mycket för den kändes "laggig" mm, så jag sålde den.

Vad jag har förstått så gör senaste firmware till NEX att den blir lite rappare, stämmer det?
Om så är fallet och jag lyckas sälja lite andra kameraprylar kan NEXen få en chans till.

5-an blir väl inte helt ute bara för att C3 har kommit och 5C snart är i faggorna?

(Nex-7 är jag inte intresserad av, blir då en "riktig" kamera istället)


/Mats
 
---
5-an blir väl inte helt ute bara för att C3 har kommit och 5C snart är i faggorna?
---
Nej, jag kan försäkra dig om att den är exakt lika bra (dålig, whatever) som den var innan C3 och 5N (som Sony tycks ha döpt efterföljarna till) presenterades... :)

4.000 kr inkl. standardzoom är onekligen ett mycket bra pris. En NEX-kamera avser jag att förr eller senare införliva i min egen arsenal, och ifall jag inte ganska nyligen redan hade skaffat mig en Sony TX5, så hade detta tillfälle varit superintressant för min del.

Jag blev f.ö. rätt imponerad av TX5:an - mycket bättre bildkvalitet än vad jag hade förväntat mig av en kompaktkamera (har uppenbarligen hänt en del sedan jag slutade att använda min gamla Canon IXUS...). Dessutom är den mycket liten och tunn (18 mm), men trots detta har de ändå lyckats göra den såväl vatten-, stöt och damm- som köldresistent.

Ursäkta Off-Topic-kommentaren... :)
.
 
Senast ändrad:
Om det är objektiv som saknar bländarring och adapter saknar kontakter för kommunikationen mellan objektivet och kameran så går det inte blända ner...utan du kommer endast att kunna använda objektiven på största bländare.

Adaptern kom med posten igår. Som tur är går det att ställa bländaren mekaniskt via adaptern.

//A
 
Såg på eBay att det fanns macro ringar med E fattning. Hittade dock inga med kontakter.
Är det någon som sett något sådant???
 
Sony NEX-C3 - bedrövliga bilder

Köpte igår nya Sony NEX-C3, att ha som komplement till min D300.

De exempelbilder jag sett (många) har varit imponerande, trots att de varit jpg direkt ut kameran.

Till min enorma häpnad är kvalitén på de bilder jag får ut (oavsett jpg eller raw) så dåliga att
de för tankarna till halvtaskig kompakt för 300 spänn. Bristande skärpa, blurriga och utsmetade detaljer.
Känner mig något chockad...

Är det något väldigt speciellt med Sonys kameror som jag lyckas förbise, någon hemlig knapp som
får dimmorna att lätta och luften bli lätt att andas?
Jag körde Canons G12 ett tag i våras, och bildmässigt kan man konstatera att den sprang i cirklar
runt detta exemplar av Sony NEX-C3 .

Har jag helt enkelt haft otur och fått ett måndagsexemplar?
 
I 99 % av fallen är det i användadet det brister.. Men detta låter ju verkligen konstigt.. Har du testat lite olika kontrast och vitbalansinställningar? Har testat att fota manuellt och ställa in bl. på typ 8-11 för bästa skärpa?
 
I 99 % av fallen är det i användadet det brister.. Men detta låter ju verkligen konstigt.. Har du testat lite olika kontrast och vitbalansinställningar? Har testat att fota manuellt och ställa in bl. på typ 8-11 för bästa skärpa?

Håller helt med, det brukar handla om sbs. Men jag är inne på min tredje systemare + 3 kompakter.
Och jag kör alltid med manuella inställningar + raw. Rutinen bör rimligen räcka.

Jag testade NU med följande inställningar från min balkong: jpg fine, bl. 8, vitbalans "cloudy", iso 400 (slutartiden motsv 1/100 sek)

Resultat: helt bedrövligt - precis som tidigare: blurrigt, träden lövverk "ihopkladdat" , dålig skärpa. Bilden saknar allt sting & krispighet.


Nä, det här exemplaret får gå i retur.
 
Håller helt med, det brukar handla om sbs. Men jag är inne på min tredje systemare + 3 kompakter.
Och jag kör alltid med manuella inställningar + raw. Rutinen bör rimligen räcka.

Jag testade NU med följande inställningar från min balkong: jpg fine, bl. 8, vitbalans "cloudy", iso 400 (slutartiden motsv 1/100 sek)

Resultat: helt bedrövligt - precis som tidigare: blurrigt, träden lövverk "ihopkladdat" , dålig skärpa. Bilden saknar allt sting & krispighet.


Nä, det här exemplaret får gå i retur.

Låter som det är nått fel på kameran....JPEG-bilderna som jag får ur min Nex-3 är blir riktigt bra när det gäller skärpa,färger,detaljer mm.
Samma resultat när du kör RAW?? Kollat så den fokuserar rätt,kollat alla inställningar(brusreducering mm)??
 
ANNONS