Annons

Sony A77

Produkter
(logga in för att koppla)
Sonys största kamerarelaterade produktannonsering den 23/24 aug (beroende på tidzon)

.
Enligt SAR avser Sony tydligen att den 23 eller 24 augusti (beroende på tidzon) komma ut med sin största kamerarelaterade produktlansering hittills.

Huvudnumren tycks bli följande:

SLT-A77
SLT-A65
NEX-7
Sony 16-50/2.8 SSM
Zeiss 24/1.7 (eller 24/2,0) E-mount (NEX)

Förmodligen även:
NEX-5N (eller vad den kan komma att kallas)
VG-20 Steget över VG-10

Kanske också:
50 mm
55-210 mm


SAR klassar detta i sin "bästa" kategori, SR5 (nästan säkert korrekt).
.
 
Senast ändrad:
Dagen D

Sådärja, nu kan nedräkningen börja, tre veckor kvar drygt.

Den 23/24 augusti ska tydligen den oficiella lanseringen av de nya kamerorna (A77, A65, NEX-7 och mer), samt objektiven mm. göras enlig SAR.

http://www.sonyalpharumors.com/sr5-...-sony-photo-products-announcement-in-history/

Notera förresten att detta är trådens sida 77! :)
(På DPreview stängde de deras A77-tråd när den nåt 77 sidor för att börja om på en ny .)


/Mats
 
Senast ändrad:
Tack! Augusti ska det vara. Har korrigerat detta nu.

Det är leveranserna som är avsedda att påbörjas under oktober.
.
 
Senast ändrad:
Mats, inga problem med dubbelposter. Hellre två än inga alls!

Hihi! Sidan 77 blev det ja - vi håller stilen!


PS Dyxum försökte också, men misslyckades...
.
 
Senast ändrad:
.
Enligt SAR avser Sony tydligen att den 23 eller 24 augusti (beroende på tidzon) komma ut med sin största kamerarelaterade produktlansering hittills.

Huvudnumren tycks bli följande:

SLT-A77
SLT-A65
NEX-7
Sony 16-50/2.8 SSM
Zeiss 24/1.7 (eller 24/2,0) E-mount (NEX)

Förmodligen även:
NEX-5N (eller vad den kan komma att kallas)
VG-20 Steget över VG-10

Kanske också:
50 mm
55-210 mm


SAR klassar detta i sin "bästa" kategori, SR5 (nästan säkert korrekt).
.

Spännande o kul att Sony äntligen kommer med efterföljaren till A700.

Jäkligt nyfiken på Nex-7 också o blir den med inbyggd EVF som på den renderade bilden som cirkulerat runt på diverse siter så kommer jag byta ut min Nex-3 direkt mot en Nex-7.

Hoppas bara Sony satsar och kommer med fler FF-objektiv i form av G och Zeiss objektiv....hoppas även att dom förutom Zeiss 24/1.7 (eller 24/2,0) kommer med fler fasta objektiv av högre kvalité till Nex så att det även blir intressant för den kräsna/seriösa fotografen som vill ha originaloptik att satsa på Nex.
 
Andrea (som driver SAR) är verkligen alert!

Här är mera stoff från "vanligtvis välunderrättade källor"... :)


"(SR5) More Tidbits about the A77 (definitely coming in early Oct, NEX-7 late Oct)
""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""

I received a couple of mini-rumors from different sources. I summed them up and here they are:

Source_1: A77 accuracy and video performance with new the auto focus is superb. OLED display is amazing. The A77 would be around $1200-1300 US and $1500-1600 with kit lens (16-50).

Source_2: A77 will have 11 cross type AF (UPDATE: This part has been corrected…was a typo)

Source_3: A77 auto-focus is indeed insanely fast.

Source_4: A77 will have fixed problem with x/sync when sss is turn on they will be no limit like now 1/160 sync when sss is on.

Source_5: Just a confirmation the A77 will start shipment in early October (in Asian countries first!). NEX-7 will start shipment 2 weeks after."


Alltså, A77:ans autofokus uppvisar "superb accuracy" och är "insanely fast". Samt har fått en "amazing EVF".


Verkar ju onekligen rätt lovande, så det kanske kan visa sig ha varit värt att vänta på att Sonys labbgubbar fick ta den tid de ansåg sig behöva ha för att realisera sina idéer... :)


PS Man får väl förmoda att "insanely fast" AF gäller främst för det nya 16-50/2,8 SSM objektivet och några till.
.
 
Senast ändrad:
Andrea (som driver SAR) är verkligen alert!

Här är mera stoff från "vanligtvis välunderrättade källor"... :)


"(SR5) More Tidbits about the A77 (definitely coming in early Oct, NEX-7 late Oct)
""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""

I received a couple of mini-rumors from different sources. I summed them up and here they are:

Source_1: A77 accuracy and video performance with new the auto focus is superb. OLED display is amazing. The A77 would be around $1200-1300 US and $1500-1600 with kit lens (16-50).

Source_2: A77 will have 11 cross type AF (UPDATE: This part has been corrected…was a typo)

Source_3: A77 auto-focus is indeed insanely fast.

Source_4: A77 will have fixed problem with x/sync when sss is turn on they will be no limit like now 1/160 sync when sss is on.

Source_5: Just a confirmation the A77 will start shipment in early October (in Asian countries first!). NEX-7 will start shipment 2 weeks after."


Alltså, A77:ans autofokus uppvisar "superb accuracy" och är "insanely fast". Samt har fått en "amazing EVF".


Verkar ju onekligen rätt lovande, så det kanske kan visa sig ha varit värt att vänta på att Sonys labbgubbar fick ta den tid de ansåg sig behöva ha för att realisera sina idéer... :)


PS Man får väl förmoda att "insanely fast" AF gäller främst för det nya 16-50/2,8 SSM objektivet och några till.
.

Verkar som att jag få rätt i att A77 inte kommer att ha ett MSR-pris på 1000dollar....har sagt sedan första dagen det priset dök upp att den troligtvis blir dyrare....många lär blir besvikna nu när det priset dom förväntat sig troligtvis inte stämmer utan kameran blir 2-300dollar dyrare än förväntat.

Insanely fast,amazing och superb accuracy är väl den typen av starkt laddade ord man kan vänta sig i när det gäller rykten...tyvärr så är det oftast överdrifter men hade varit väldigt roligt om detta verkligen avspeglar sig i den verkliga kameran.
 
Nä, jag hade också svårt att tro att A77:an inte skulle komma att kosta mer än 1.000 dollar - t.o.m. billigare än min A550 ...


---
Insanely fast,amazing och superb accuracy är väl den typen av starkt laddade ord man kan vänta sig i när det gäller rykten...tyvärr så är det oftast överdrifter men hade varit väldigt roligt om detta verkligen avspeglar sig i den verkliga kameran.
Förvisso. Och ännu mer från reklamtextskrivare...

En viktig faktor här är dock att dessa omdömen kommer vare sig från Andrea, reklamfolk eller andra högeligen suspekta individer :) utan är exakt de ord som respektive FÖRSERIE-UTPROVARE har använt sig av. Andrea rapporterade ju att alla dessa på ett tidigt stadium uttryckte en mycket större entusiasm över A77:an än han någonsin hade hört tidigare om någon annan kamera under utprovning överhuvudtaget (på det stadiet gav de dock inga som helst uppgifter om specifikationer o.d.).

Bara det handlar om en tydlig förbättring över min A550, så skulle jag för min del vara mycket nöjd. Vilket jag anser att det finns goda skäl för att våga tro. För varje ny generation av Alpha-kameror så har jag kunnat se en klar förbättring - främst när det gäller autofokusen. Vilket råkar stämma rätt bra med mina egna prioriteringar...

AF:en har blivit snabbare, missat mindre, och prickat in skärpan bättre. Och bevärliga BF/FF-problem med äldre Minolta-gluggar har reducerats eller försvunnit, som genom magi!

Och så brukar ju Sony också alltid kasta in lite nya coola funktioner varje gång... :)
.
 
Senast ändrad:
Bara det handlar om en tydlig förbättring över min A550, så skulle jag för min del vara mycket nöjd. Vilket jag anser att det finns goda skäl för att våga tro. För varje ny generation av Alpha-kameror så har jag kunnat se en klar förbättring - främst när det gäller autofokusen. Vilket råkar stämma rätt bra med mina egna prioriteringar...

Jo, för det mesta i alla fall.
A550 är lite i en klass för sig. Jag hade en sån och tyckte mycket om den och sedan uppgraderade jag till A580.

Visst är A580 bättre på en del punkter, t.ex. bildkvaliten och hög-ISO (800 speciellt), samt kan filma.

MEN den är också SÄMRE på en del viktiga punkter. Rappheten från A550 är borta, inte alls samma "snabb-känsla", den är helt enkelt lite segare överlag. QLV har lägre fps och vid blixtfoto med LV (oavsett vilket läge) finns det en ytterst irriiterande fördröjning! Inte bara irriterande förresten utan skitdåligt. Det gör LV oanvändbart med blixt i en del situationer, t.ex. Makro där det är värdefullt. Den tar också längre tid att tömma bufferten i vissa lägen.

Helt obegripligt att Sony faktiskt försämrat en uppföljande kameramodell på vissa punkter.

A65/A77 kommer nog inte att bli så dock. Tror du kan vara lugn att det är en rejäl och bra uppgradering från A550.

"Insanely fast" och "amazng and superb accuracy" låter ju bra, men är ju inga absoluta mätvärden, frågan är HUR insanely fast AF blir, t.ex. nästan lika insanely fast som Canon 7D, eller vaddå?


/Mats
 
Vi får väl ge oss till tåls ett litet tag till - får väl hoppas att vi snart själva kan få en chans att klämma på en A77:a - bör vi väl själva kunna konsatera HUR insanely fast den kan tänkas vara... :)
 
"Insanely fast" och "amazng and superb accuracy" låter ju bra, men är ju inga absoluta mätvärden, frågan är HUR insanely fast AF blir, t.ex. nästan lika insanely fast som Canon 7D, eller vaddå?

/Mats

Jo, det låter jättebra på alla sätt och vis, men jag efterlyser också en jämförelsepunkt. I just den grenen är nog Canon Eos 7D** den bästa jämförelsepunkten som finns för närvarande. Tror inte det finns någon kamera på marknaden i det segmentet som är så snabb och motivfångande på rörliga objekt. Det är ju inte bara att rassla på med 11 bps. Det ska ju liksom träffa också. Så innan vi sett A77 i aktion säger insanely fast egentligen inte så mycket. Fast man kan ju hoppas att det stämmer.

**D v s om 7D är rätt kalibrerad. Jag fick returnera 2 ex och ändå garantijustera det tredje, men sedan blev den väldigt bra.

//Lennart
 
Trots flera inlägg om olika AF-system, så är jag inte hundra över dom följande AF-system som finns. Nikon som exempel är inte intialt snabb på stillastående i jämförelse med 7D som exempel. Men Nikon är ändå duktig på att följa motiv som rör sig över sökarbilden.

Sony A33 har en uppmätt mycket snabb AF på stilla stående, men sämre på att följa.
Kritikerrosade K5 ( med all rätt ) har heller inte lyckas få till bra följande AF trots att dom var tidiga med flera korspunkter, likaså OLympus E-serie hade väl gott om korspunkter, men fungerade inte så bra som många ville.

Vill inte inte ha debatten igen om att kameran måste åtminstonde sätta AF på ett dött föremål, det är ju så himla uppenbart när AF:n uppfanns för 25 år sedan, och att det beror på felkalibrerade kameror från fabrik är sorgligt i sig så klart.

Redan gamla 40D var dukigt på att följa även om den inte nådde upp till dom dyraste modellernas prestanda.

Mycke pixlar, mycket att skyffla med i hög hastighet, och sedan ett system som tillåter att motivet kan byta AF-punkter över sökarbilden och försöka att hålla kvar motivet som far omkring som en tätting kanske.

Om ljuset tillåter så kan man fånga en hoppande häst utan problem med en skaplig kompakt, genom förfokusering, minns när Foto testade gamla Sony P200 och dom lyckades faktiskt fånga hoppande skatebordare, testet fanns i samma nummer som när dom testade Canon 350D om jag inte mins fel.

Saknar ordentliga interjuver av svenska duktiga Sonyrepresetanter, som den interjuvn Fröderberg hade med en Canonkille och ställde mängder med frågor som han ville ha svar på.

Vänl./Bengt.
 
Bengt, jag var på Sony Center i Stockholm igår för att kolla på en NEX med min fru som vill ha en ny kamera för både stillbild men inte minst för filmning, men hon valde ganska omgående bort NEX:arna och fastnade istället för Sonys nya maffiga fullvuvna kompakt DSC HX9V. Skälet var flera men den har bra optik (G-lens) , Exmor R (backlit-sensor) och inte minst den bästa full HD-videon (1920 x 1080 (60fps) som nu finns i kompakterna och bra ljudkvalitet i stereo (min egen A580 tar både upp kamerans eget ljud och vindbrus och är oanvändbar utan extern mic). Jag tyckte Sonys nya kompakt var smått fantastisk. Vi kollade både bilder och video vi tog på gatan utanför på Sonys jätte-TV (typ 60 tum) och jag måste säga att jag blev väldigt imponerad.

Det enda jag saknade var väl möjligheten att spara i RAW, men det är inget som min fru ens vet vad det är så det är ingen issue över huvudtaget. Jämför man filmfunktionen i min A580 med hur smidig, tyst och dämpad zoomen och sökarbilden är i DSC HX9V så åker kompakten cirklar runt min A580. Bildkvaliteten´och hanteringen känns super och displayen är mycket bra och ljus, vilket underlättar en hel del för gamla ögon.

Det är också en stor fördel att slippa byta objektiv (med allt dammelände jag själv tycker mig ha med min A580 som är värre än jag upplevt någon tidigare kamera av något skäl jag inte begriper). Så det blir nog en kompakt för frugan som sagt och jag var verkligen imponerad över bildkvalitet , lågljusegenskaper och inte minst användardialogen som jag tycker tagit ett stort steg i jämförelsen med min nu några år gamla Ricoh Caplio R7 och jämför vi brusnivåerna mellan dessa kameror så inser man att det hänt en hel del med sensorerna sen R7:an kom.

Dagens kompakter räcker mycket långt. Det blir inte svårt för A77 att toppa videofunktionen i tidigare Sony-modeller men jag har svårt att se att ens en SLT ska vara lika smart i hanteringen som en bra kompakt som DSC HX9V och liknande ur den senaste generationen kompakter.

Tyvärr hade Sony inga att leverera utan det tar ett par veckor för dem att få in en kommande leverans, så jag får väl beställa på nätet.
 
Senast ändrad:
Min D3 har massor av AF-punkter, och i teorin ska man kunna låsa på vilken som helst av den och sedan ska kameran byta själv. De fungerar - ibland.

Vad Sten-Åkes svar till dig hade med autofokus att göra vet jag inte, men jag gissar att han vill få dig att testa en Sonykamera :)
 
Jo det jag skriver har i högsta grad relevans när det gäller AF också. Bengt och jag har pratat många gånger om kompakter relativt DSLR:er och andra systemkameror. Det här är ju ett A77 forum och jag tycker kompaktutvecklingen är intressant i en jämförelse med många av de funktioner som finns i de större kamerorna. När det gäller AF t.ex. och video så fungerar det ju överhuvudtaget inte i de flesta större systemkameror typ DSLR. Följande AF ska ju egentligen funka både för video och stillbild tycker jag om man nu har videostöd och det gör det i dagens SLT-kamerorna (även om det är långtifrån optimalt) och i de spegellösa systemen typ NEX men inte i DSLR:er. Så det jag är ute efter är ju faktiskt att hela hanteringen inklusive zoomning som ju är manuell på både NEX och SLT-kamerorna ska fungera på ett bra sätt och det fungerar faktiskt avsevärt bättre på kompakterna (och det är väl inte första gången man noterat att de större systemen är på efterkälken när det gäller hela systemhanteringen). Det gäller inte minst ljudet också. Jag undrar t.ex. varför min egen Sony A580 överhuvudtaget har inbyggda mikrofoner som inte klarar att separera AF-motorljuden m.m. från upptagningen. Det enda som fungerar på min DSLR i praktiken är ju en extern mick.

I slutändan handlar det i mitt inlägg om hur långt Sony nu kan tänkas ha tagit videofunktionen i A77 när det bl.a. gäller AF-hantering och det gäller som sagt både i stillbilds och videoläge till skillnad mot möjligheterna en vanlig DSLR ger idag. Ska filmfunktionen vara annat än en gimmick så måste den bli bra mycket bättre än i många av dagens DSLR:er, där funktionen närmast är ett skämt. Det räcker faktiskt inte bara med en större sensor allt annat måste funka också. Det är konstigt att man bara talar följande AF i stillbild och inte i video. Vad är skillnaden i det behovet? Det är väl inte alltid man har kameran på stativ heller ens när man tar video? Kompakterna kommer dessutom alltid att ha en "selling point" i den avsevärt bättre hanteringen när det exv. gäller zoomningen. Manuell zoomning handhållet ökar risken för skakningarna på ett helt annat sätt än om kameran har en inbyggd zoommotor som styrs via ett enkelt spakreglage. Jag är säker på att videofunktionen i A77 blir något att bita i för konkurrenterna och A77 kommer till skillnad från alla DSLR:er att hantera följande AF i både stillbilds- och viseoläge, men att zooma lika smidigt som en kompakt kommer den aldrig att klara. A77 kommer dock ha en edge i en snabb fasdekt AF även i videoläge till skillnad från dagens kompakter.

Folk som vill kolla de senaste kompetenta kompakterna hittar nog till Panasonic också - även de som deltar i Sony-forum, för det är väl de två tillverkarna som nu verkar ha bäst filmfunktioner i sina kompakter tills de andra konkurrenterna hunnit samla ihop sig igen.
 
Senast ändrad:
Trots flera inlägg om olika AF-system, så är jag inte hundra över dom följande AF-system som finns. Nikon som exempel är inte intialt snabb på stillastående i jämförelse med 7D som exempel. Men Nikon är ändå duktig på att följa motiv som rör sig över sökarbilden.

Sony A33 har en uppmätt mycket snabb AF på stilla stående, men sämre på att följa.
Kritikerrosade K5 ( med all rätt ) har heller inte lyckas få till bra följande AF trots att dom var tidiga med flera korspunkter, likaså OLympus E-serie hade väl gott om korspunkter, men fungerade inte så bra som många ville.

Vill inte inte ha debatten igen om att kameran måste åtminstonde sätta AF på ett dött föremål, det är ju så himla uppenbart när AF:n uppfanns för 25 år sedan, och att det beror på felkalibrerade kameror från fabrik är sorgligt i sig så klart.

Redan gamla 40D var dukigt på att följa även om den inte nådde upp till dom dyraste modellernas prestanda.

Mycke pixlar, mycket att skyffla med i hög hastighet, och sedan ett system som tillåter att motivet kan byta AF-punkter över sökarbilden och försöka att hålla kvar motivet som far omkring som en tätting kanske.

Om ljuset tillåter så kan man fånga en hoppande häst utan problem med en skaplig kompakt, genom förfokusering, minns när Foto testade gamla Sony P200 och dom lyckades faktiskt fånga hoppande skatebordare, testet fanns i samma nummer som när dom testade Canon 350D om jag inte mins fel.

Saknar ordentliga interjuver av svenska duktiga Sonyrepresetanter, som den interjuvn Fröderberg hade med en Canonkille och ställde mängder med frågor som han ville ha svar på.

Vänl./Bengt.

Jag vet inte riktigt vad du förväntar dig när det gäller AF Bengt...låter nästan som att förväntar dig att det bara är till att rikta en Canon 7D eller Nikon D300 mot motivet så sköter AF allt och alltid till 100% trotts att motivet rör sig snabbt över sökarbilden...så är det inte...visst dess AF är betydligt bättre än dom enklare AF-systemen men som alltid krävs det en hel del av fotografen...att han/hon har kännedom och erfarenhet av det som fotas för att det ska blir bra....för att lyckas bra med djur,sport mm krävs det att man har erfarenhet och är insatt i tex djurest beteende(tex hur en fågels rörelsemönster är i luften)

Nu vet jag inte vad du jämför med men A33/55 tycker jag personligen är bra på att följa rörliga motiv för att vara så "billiga" kameror...minst lika bra om inte bättre än tex Canon 600D som ligger i samma prisgrupp/klass.

Aldrig förstått varför du tycker 40D har så bra AF...bara för att Bruntus gjorde ett test eller för att några testare tyckte den va snabb?? Personligen tycker jag inte den va speciellt mycket bättre på rörliga motiv än konkurrenternas kameramodeller med liknande AF-system.

Är inga som helst problem att fota sport med en kompaktkamera eller annan kamera med långsammare AF...precis som du säger behöver man inte alltid använda sig av följande AF och panorera....man kan tex förfokusera och låsa fokus innan på ett ställe där man vet att tex motivet kommer att passera och trycka av när man när man har motivet i bild.

Sonys har en väldigt bra representant, Anders Eriksson som brukar dema dom nya produkterna från Sony på Scandinavianphoto och det filmas o läggs upp på Scandinavianphotos Youtube-kanal.
Visst det är sällan det ställs frågor på produkterna men man får oftast oftast en hel del information om kamerorna....vad är det du vill veta vid intervjuer som man inte kan läsa till sig på siter mm?? För mig personligen så gav inte Frödbergs intervju med Canonkillen mig något speciellt när det gällde information...visst det va en bra intervju och trevligt med sådan inslag.
 
Senast ändrad:

Autofokus i all ära, men just när det gäller filmning är det inte alltid av godo. Det kan bli rätt hysteriska fokusåkningar om man låter kameran bestämma, och det är oavsett vad det står på den.

Canon råkade träffa rätt med sin 5D MkII för filmare, trots att den inte är optimal. Det går att göra fantastiska filmer med en sån har jag hört (och sett).

Sony träffar kanske också rätt med A77, men inte utan kompromisser - jag tror inte det är möjligt att göra en kamera som är optimal för både film och stillbild. Möjligen att det går att göra en nära på optimal kamera för hemmapulare (av båda sorter), men den blir då sådan att yrkesmänniskor gärna vill använda skyddsdräkt för att ens närma sig den.

Att filmfunktionen i de DSLR som finns på marknaden i dag skulle vara ett skämt tolkar jag som just ett sådant.
 
Bengt, jag var på Sony Center i Stockholm igår för att kolla på en NEX med min fru som vill ha en ny kamera för både stillbild men inte minst för filmning, men hon valde ganska omgående bort NEX:arna och fastnade istället för Sonys nya maffiga fullvuvna kompakt DSC HX9V. Skälet var flera men den har bra optik (G-lens) , Exmor R (backlit-sensor) och inte minst den bästa full HD-videon (1920 x 1080 (60fps) som nu finns i kompakterna och bra ljudkvalitet i stereo (min egen A580 tar både upp kamerans eget ljud och vindbrus och är oanvändbar utan extern mic). Jag tyckte Sonys nya kompakt var smått fantastisk. Vi kollade både bilder och video vi tog på gatan utanför på Sonys jätte-TV (typ 60 tum) och jag måste säga att jag blev väldigt imponerad.

Det enda jag saknade var väl möjligheten att spara i RAW, men det är inget som min fru ens vet vad det är så det är ingen issue över huvudtaget. Jämför man filmfunktionen i min A580 med hur smidig, tyst och dämpad zoomen och sökarbilden är i DSC HX9V så åker kompakten cirklar runt min A580. Bildkvaliteten´och hanteringen känns super och displayen är mycket bra och ljus, vilket underlättar en hel del för gamla ögon.

Det är också en stor fördel att slippa byta objektiv (med allt dammelände jag själv tycker mig ha med min A580 som är värre än jag upplevt någon tidigare kamera av något skäl jag inte begriper). Så det blir nog en kompakt för frugan som sagt och jag var verkligen imponerad över bildkvalitet , lågljusegenskaper och inte minst användardialogen som jag tycker tagit ett stort steg i jämförelsen med min nu några år gamla Ricoh Caplio R7 och jämför vi brusnivåerna mellan dessa kameror så inser man att det hänt en hel del med sensorerna sen R7:an kom.

Dagens kompakter räcker mycket långt. Det blir inte svårt för A77 att toppa videofunktionen i tidigare Sony-modeller men jag har svårt att se att ens en SLT ska vara lika smart i hanteringen som en bra kompakt som DSC HX9V och liknande ur den senaste generationen kompakter.

Tyvärr hade Sony inga att leverera utan det tar ett par veckor för dem att få in en kommande leverans, så jag får väl beställa på nätet.

Får gratulera till en fantastisk fru som vill ha en egen kamera, jäkla lyckost, jo kameran får fina omdömen, 24mm vidvinkel är inte dumt heller. önskemål vore något ljustarkare optik när man är kräsen. Filmfunktionen har uppmärksammats av flera som ganska så avancerad tydlingen. Panorama i höjdformat lär visst ge 43Mp och bli oerhört detaljrik, men vet inte hur gemene man skall kunna skriva så stora bilder. //Bengt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.