Annons

Kameraval Sony månne?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jorå massor, tittade t.ex på sökaren på en a380 vs D3000, men jag tänkte få dig att erkänna att många objektiv kan vara bra.
Något du konsekvent undviker att göra i tråd efter tråd.
Visst kan det vara bra med många objektiv. Själv har jag 16 objektiv från Minolta, Sony och Carl Zeiss. Det har jag, på något konstigt sätt, lyckats med utan att köpa en nybörjarkamera från Nikon eller Canon. Några av objektiven, t.ex. Sony 135 F2,8 [T4,5] STF, är dessautom objektiv vars motsvarighet inte finns att köpa, varken nytt eller begagnat från någon tillverkare, till Nikon eller Canon.

Fast du kanske vill klassa de älskade beercan objektiven från Minolta som antika och ointressanta?
Icke. Det är fortfarande ett bra objektiv för Sonys Axxx och Leica R-serien.

Det har ingen betydelse om du har ett problem och kan vänta. Men om man reser exv. så kan problemen bli avsevärda. Bagatellisera inte detta. Bor man nära service i storstäder så harman det bra - gör man inte det så är det inte så kul om reparationerna inte lyckas och man måste ha en lång dialog med verkstaden men flera inskick inan det blir bra.

Att det är gratis är tydlige viktigt för en del, men vad fan är gratis? Din tid? Kostnaden för dina paket? Att du inta har din kamera på veckor? Det finns inget gratis!!!

Anars håller jag med dig om servicen kring D7D som varit föredömlig. Men kring Sony ser det inte lika enkelt ut. Zieger är inte med på banan längre och har väl mer eller mindre tagit ner skylten+ eller...?

Njae, det jag menar är att det inte alls behöver ta längre tid bara för att kameran åker 100 mil åt ena hållet och över några nationsgränser än åt andra hållet. Alla kan inte ha turen att bo nära inlämningsstället och ofta vill de inte ha folk springande fast de bor grannar heller.

Problemet om verkstaden inte gör sitt jobb eller om felen återkommer är desamma om det inte finns skäl att tro att ungerska tekniker är sämre än svenska vilket jag inte har en aning om.

BS. Självklart är det en fördel att kunna lyfta luren och tala svenska med den tekniker som har din kamera framför sig.

Jag har då ingen lust att kommunicera i tredje part eller på rumänska med min reparatör.

Ofta brukar serviceverkstäderna/kundmottagarna ha folk som talar alla möjliga språk. Nu e ju svenska lite omöjligt ibland, men vem vet, någon som haft kontakt med servicestället? Och är det Ungern eller Tyskland som gäller? Har det någon betydelse? Min tyska är en smula bättre än min ungerska iofs *s*

Njae, det jag menar är att det inte alls behöver ta längre tid bara för att kameran åker 100 mil åt ena hållet och över några nationsgränser än åt andra hållet. Alla kan inte ha turen att bo nära inlämningsstället och ofta vill de inte ha folk springande fast de bor grannar heller.
Det behöver inte ta längre tid men risken att det gör det ökar.

Att komma in på Nikons kontor i Solna med ett objektiv som sedan lämplig tekniker tittar på och ger kostnadsförslag på 5minuter är j*kligt skönt.
(iofs lättast om man bor i stockholm.)
Problemet om verkstaden inte gör sitt jobb eller om felen återkommer är desamma om det inte finns skäl att tro att ungerska tekniker är sämre än svenska vilket jag inte har en aning om.

Den ungerska teknikern har du svårare att komma i kontakt med och göra göra dig förstådd med. Hurvida han kan sitt jobb eller inte har inte heller jag någon aning om.

Jag skulle säga att så fort grejjorna lämnar landet så införs en komplexitetsnivå till och mängden strul har lätt att öka därefter.

Ofta brukar serviceverkstäderna/kundmottagarna ha folk som talar alla möjliga språk. Nu e ju svenska lite omöjligt ibland, men vem vet, någon som haft kontakt med servicestället? Och är det Ungern eller Tyskland som gäller? Har det någon betydelse? Min tyska är en smula bättre än min ungerska iofs *s*

Vart det är utanför Sverige spelar väl mindre roll. Det är Svenska vs icke svenska som är problemet som jag ser det.

Jag jobbar en del internationellt och det är oändligt mycket lättare att det strular när man inför faktorn olika modermål. Speciellt om man tvingas till så fattig kommunikation som text. (Vilket väl bevisas dagligen i dessa forum)

Att man sedan får prata svenska med en receptionist förvärrar väl egentligen bara saken. Då har man ännu mindre chans att teknikern faktiskt fattar i slutet på kedjan :-/

Min tyska är likställd med det som talas i tv-serien hemliga armen :)

Men fortfarande är det väl så att vi lämnar in våra prylar "någonstans i Sverige" (skulle kunna bli en tv-serie ;-) ) och då är det väl det inlämningsstället vi kommunicerar med. Troligen på klingande svenska.

...Att komma in på Nikons kontor i Solna med ett objektiv som sedan lämplig tekniker tittar på och ger kostnadsförslag på 5minuter är j*kligt skönt.
(iofs lättast om man bor i stockholm.) ...

Det var trevligt att hälsa på Wretman på Minoltas verkstad, också i Solna eller om det kanske var Sundbyberg, så visst är det så, men då bor vi inom 20 mil från verkstaden o kan ta kamelen dit över dagen. Bor man längst söderut eller längst norrut är resan för prylarna lika lång till Solna som till Budapest, åtminstone i tid.

Men visst, i en idealisk värld så kan knodden på hörnet garantifixa kameran med bravur (alla reservdelar finns alltid hemma osv) o få betalt med en sockerkaka som han dessutom har tid att inmundiga medan vi berättar om våra senaste bildprojekt för honom.

Man pratar svenska med den svenska teknikern i Sverige. Och man skriver felrapport på Svenska som man skickar med kameran in. Som sedan skrivs en arbetsorder utifrån utav den Svenska teknikern och som går med kameran till en säkerligen kunnig tekniker i Ungern.. Och den personen har nog teknisk utbildning som klarar av att läsa arbetsordern.. Personen kan i sin tur vara från Sony Japan till omed.. Men teknisk Engelska lär knappast medföra nått problem därimellan den Svenska teknikern och den som sköter jobbet sedan. "inside" är ju Sonys proverkstad för filmkameror. Så dom lär nog klara sitt jobb oavsett språk..

Att kamerorna skickas till Ungern beror enligt tekniker på "Inside" att grejerna som används för justera Sonykameror är kostsam. Och att för sådana kostnader skall täckas in ekonomiskt så måste det för det första finnas stora antal kameror som behöver hjälp .. Sat stora antal sålda sådana hjälpbehövande kameror.. Ingen av dom sakerna finns ännu i Sverige tydligen. varken så många behövande. Eller så många sålda så därigenom antal i behov av service inne i kamerorna så justeringar behövs. Enklare service görs i Sverige för övrigt.. Det är då det kommer till speglar fokus osv kamerorna går ner till fabrik... Då den där utrustningen krävs för fixa ev problem man söker för..

Sedan att Canon tex tvingats bygga upp ett servicenät av rätt stora mått kanske är logiskt förklarat om man följs Canons behov utav service...

Nikon´s service har jag läst om ett antal ggr då det gäller för amatörer. och jämfört med Canon och Sony så är det förvånande att en Nikonägare ens snackar service och servicetider mm... Därför det jag sett samt läst flera ggr av Nikons servicetider mot amatörer och kameror som inte ligger inom pro är inget jag skulle anse vara god reklam direkt...

Så sett utifrån detta i mina ögon sett så är Canon samt Sony rätt "säkra kort" att ha som märke om man eftersöker god service...

Sedan att Sverige är väl 220 mil långt gör ju att detta med service blir väldigt olika beroende på vart man bor.. och för stora delar har det noll betydelse att inombord service göra i Ungern.. Man sänder i alla fall till samma ställe samt tar ca samma tid oavsett vart man bor i Sveriges alla avlångt belägna hörn o kanter.. Dvs ca 2veckor för en glad amatör... Suverän servicetid det anser jag att ge en enbart vanlig amatör..

Gött, kan vi ta steget fullt ut och skriva att Canon & Nikon har fler än Sony också?
Du undviker ånyo att svara på den verkliga frågan; är denna fråga relevant för en nybörjare? Den är ju inte ens relevant för mig, som började fotografera i början av 70-talet, då jag inte har problem att hitta de objektiv jag behöver.

Du undviker ånyo att svara på den verkliga frågan; är denna fråga relevant för en nybörjare? Den är ju inte ens relevant för mig, som började fotografera i början av 70-talet, då jag inte har problem att hitta de objektiv jag behöver.

Det har liten betydelse, vilket jag oxo skrivit tidigare i tråden. Normalfotografen hittar utan problem allt som den behöver till Sony, i alla fall om tredjepartstillverkare räknas med.
(Ska man hålla sig till enbart Sony så får man svårare.)

Då återstår bara för dig att skriva och erkänna att det faktiskt finns en skillnad och att den är till Sonys nackdel.

edit: roade mig med att summera lite på Cyberfotos sida:

Objektiv oavsett tillverkare till respektive kamera:
Sony 73st (24 orginal)
Nikon 126st (48 orginal)
Canon 135st (60 orginal)

Visst bör det påverka valet av system ?!

edit igen:
Därmed inte sagt att man måste köpa alla men det bör bli lättare att hitta några som passar om man har större utbud :)

Senast ändrad:
För en nybörjare? Absolut inte. Det finns annat som har större betydelse.

Dessutom, Nikon och Canon fluffar upp antalet objektiv genom att ha varianter med och utan bildstabilisering, något som Sony inte kan roa sig med. :-/

Det hela beror väl på vart man förväntar sig att komma med sin fotografering.
Nybörjare är man antagligen rätt kort tid och sedan vill man vidare.
Då har det betydelse vad det finns för utbud av tillbehör.

Du har dock fortfarande inte skrivit att, som jag efterlyst länge nu, Sony har ett sämre utbud av tillbehör och att det är till Sonys nackdel.

BTW Nikon har INGA objektiv där det dubbleras upp med och utan VR så den pudeln gick inte.

Jag tror topicägaren får just nu inte ut ett smack utifrån denna topic (sedan länge).

Och jag ber tusen ggr om ursäkt till topicägaren för jag deltagit i att slabba ner tråden....

Jag tror topicägaren får just nu inte ut ett smack utifrån denna topic (sedan länge).

Och jag ber tusen ggr om ursäkt till topicägaren för jag deltagit i att slabba ner tråden....

Varför hoppa av nu när vi är så nära ett riktigt avslut för en gångs skull?
Rädd att sanningen ska komma fram :)

Denna diskussion kommer bara att flamma upp i nästa tråd där man försöker skyffla "brister" under mattan.

Det har liten betydelse, vilket jag oxo skrivit tidigare i tråden. Normalfotografen hittar utan problem allt som den behöver till Sony, i alla fall om tredjepartstillverkare räknas med.
(Ska man hålla sig till enbart Sony så får man svårare.)

Då återstår bara för dig att skriva och erkänna att det faktiskt finns en skillnad och att den är till Sonys nackdel.

edit: roade mig med att summera lite på Cyberfotos sida:

Objektiv oavsett tillverkare till respektive kamera:
Sony 73st (24 orginal)
Nikon 126st (48 orginal)
Canon 135st (60 orginal)

Visst bör det påverka valet av system ?!

edit igen:
Därmed inte sagt att man måste köpa alla men det bör bli lättare att hitta några som passar om man har större utbud :)

Det är klart att utbudet av tillbehör är väldigt viktigt och att det finns mer till Canon och Nikon än till Sony. Men jag vet inte vad det är för siffror du radar upp och hur man ska se på dessa.

Om du följer den länk jag ger dig så hamnar du på en sökning i objektivdatabasen hos dyxum.com som nog är den site som har den fylligaste representationen av objektiv med A-mount som passar alla KM och Sony-hus. Jag har valt "all" för att visa allt. I den listan finns idag listat 339 olika poster. Räkna bort 10-15 som inte är objektiv utan exv. teleförlängare så har du ändå över 300 objektivtyper som finns därute. En del tillverkas fortfarande andra inte.

Eftersom Minolta/Sony till skillnad från en del andra tillverkare har upprätthållit full kompatibilitet till sitt gamla Minoltaarv och inte ändrat på grundkonceptet, så passar allt detta till dagens kameror. Många är de som har över 20 år gamla objektiv som fortfarande är väldigt populära bland Sony-folket då de är av hög kvalitet och inte minst viktigt kostar en bråkdel av Sonys nya objektiv.

Det finns ju en världsmarknad för tillbehör till alla kameramärken som lever idag och Minolta/Sony är inget undantag från den regeln. Man kan få tag i det mesta man vill ha tag i. Det är bara en fråga om man är beredd att betala vad det kostar för att få det. Utbudet är faktiskt bra mycket bättre än det Sony råker ha i sin produktportfölj idag. Räcker 300 plus eller behövs det 500 SKU? Vad är tillräckligt? Jag tror faktiskt på allvar att det utbud som finns idag till Sony räcker för de allra flesta behov. Däremot är det säkert så att man kan behöva leta lite längre än om man har ett Canon- eller Nikon-system. Fördelen är väl också att det inte är lika hård konkurrens om grejor på Minolta/Sony-andrahandsmarknaden som det är på Canons och Nikons.

http://www.dyxum.com/lenses/results...l=&txtName=&Submit=Search&srto=def&offset=320

Varför hoppa av nu när vi är så nära ett riktigt avslut för en gångs skull?
Rädd att sanningen ska komma fram :)

Denna diskussion kommer bara att flamma upp i nästa tråd där man försöker skyffla "brister" under mattan.

Jag hade redan klivit av att sitta med tjafset med dig om du inte sett det. Ingen mening att visa tavlor för en blind nämligen .

Det är klart att utbudet av tillbehör är väldigt viktigt och att det finns mer till Canon och Nikon än till Sony.

Äntligen!
Du är den förnuftigaste Sony-anhängaren jag mött på FS.

Sammanställningen är givetvis inte komplett på något sätt. Det är ju en försäljares utbud idag (Cyberfoto)

Den speglar, tror jag, hela marknaden rätt bra.
Sony/Minolta har under åren byggt många objektiv med bakåtkompatibilitet.
Nikon har dock byggt fler med ännu längre bakåtkompatibilitet.
Canon har inte kompatibilitet men har så förbaskat många gluggar att det inte spelar någon roll. De är störst på AF-objektiv

Tredjepartarna har byggt till alla tre hela tiden.

Jag har ju skrivit flera gånger nu att det på det hela taget inte spelar någon roll för de allra flesta.

Jag har bara velat att någon i Sony lägret entydigt skall erkänna att skillnaden finns och att den har betydelse.

Detta har du nu gjort och för det ska du ha en eloge.

Håller i stort sett med utom i ett avseende. A380 är en kamera som ger en mycket hög bildkvalitet kring basISO. Tyvärr blir den inte tagen riktigt på allvvar eftersom kamerahuset upplevs som lite väl enkelt och plastigt av många. Men det räcker mycket långt om du främst tar bilder i "normala" ljusförhållanden. Utmärkt resekamerahus!

Jo, så är det kanske.

Och jag måste väl för tydlighetens skull säga att mitt gnäll på A380 och dess småsyskon inte alls rör bildkvaliteten, den är säkert adekvat för klassen, utan hur de är designade vad gäller grepp och hantering. Men för min del räckte det gott för att ge dem rött kort...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar