Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS 7D

Jag börjar en 7d utbildning 40p här i Lund, terminsavgift 25000:-
växtvärk 4 samt AF bidrag kan sökas från visuella enheten inom EU eller ljusskyggas förening Bangatan 12
Pengarana betalas in i förväg på mitt postgiro .

Pga sin i kassan startar jag en motsvarande i micro adjustment och minor variations. I avgiften ingår en fri konsultation av psykolog samt ett tröstebrev till efterlevande när hjärnan brunnit upp, Kan vi samordna kurserna, Mikael? Kanske S.t Lars och Fonus är intresserade att sponsra?
 
Jag kommer, jag kommer, jag kommer! Kan vi ha det vid sjöbodarna lovar jag att hoppa i Bolmen, så vi kan se om hjärnbranden slocknar och 7D kan fokusera på plasket.

Egen 7D medtages (förmodligen även våtdräkt, ha-ha).
 
Jag kommer, jag kommer, jag kommer! Kan vi ha det vid sjöbodarna lovar jag att hoppa i Bolmen, så vi kan se om hjärnbranden slocknar och 7D kan fokusera på plasket.

Egen 7D medtages (förmodligen även våtdräkt, ha-ha).

Visst! Sjöboden är självklart objekt. Plasket blir inte stort här i Sjöhagen då vattennivån är låg (trots att Bolmentunneln är avstängd och skåningarna får ta sitt dricksvatten från annat håll under ytterligare några månader).

Men skämt åsido (bortsett från sin i kassan) tror jag det skulle vara nyttigt för alla som undrar över AF-funktionen, mikrojustering, skärpeplansförflyttning mm att ta sig en titt på tråden som handlar om AF i 5DMkII. Du, Anders har ju deltagit i den och vet väl vad som gällde då. Tror den är precis lika aktuell nu.

AF verkar ju vara rappare i 7D och ha fler korssensorer, men den är ju späckad med pixlar. Ett hastigt överslag säger mig att densiteten borde motsvara c:a 50 mp på en mellanformatare och sett till sensorstorlek överträffar den med råge de 2 pixelrikaste kamerorna i 24x36-formatet också (Nikon D3x och Sony A900 med sina 24,6 mp).

Vi konstaterade redan då i tråden att fokusfel som vi inte tidigare noterat som fokusfel på 12 mp FF tydliggjordes på ett helt annat sätt med den då aktuella 5DMkII med 21 mp. Vidare känsligheten för mikroskakningar. Nu finns 7D med mindre sensor som är pixelsprängd likt ett havandeskap med fyrlingar. Givetvis måste det till perfekta förhållanden för att dra nytta av alla pixlar; kamera och optik kalibrerade. Microjustering, enl Canons White Paper, medför s k minor variations. O s v, o s v.

För att man ska kunna dra några slutsatser av 7D och dess AF är jag övertygad om att test under ordnade former (stativ, one-shot AF, fast belysning samt jämförelse med manuell fokusering via LV). Och detta bör göras på ett kamerahus som är kalibrerat av verkstad. Därefter kan man se vilken/vilka optiker som fungerar korrekt alternativt inkorrekt. Zoomar lärde vi oss att de måste justeras på 7-8 punkter om de avvek.

Sitter man med ett nytt kamerahus som man inte vet är helt rätt kalibrerat plus ett antal optiker som man inte heller vet om de är rätt ställda så kan verkligen härdsmälta uppstå i hjärnan om man sätter igång och mikrojustera utan att ha en fast faktor att utgå ifrån (kalibrerat kamerahus efter referensexemplar). Det är ju inget sexigt med ett objektiv som på full glugg tecknar dead-on vid exv 5 meters avstånd, men blir blurrigt vid evighet och oanvändbart vid närgränsen efter mikrojustering.

Personligen tror jag att AF-problemen känns som större än de är. Och jag är inne på samma linje som du när det gäller att lära sig hur stort/litet område AF-punkten täcker i realiteten. På min 5DII visade det sig att kvadratmarkeringen för mittfokuspunkten sträckte sig lite längre "söder ut" än vad kvadraten visade.

Så ingen idé att ta sig vatten över skallen ännu. Även om jag gärna dokumenterar hur Anders förorenar Bolmen.

Mvh/Lennart

Edit: Här är tråden: www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=103486
 
Senast ändrad:
Ett hastigt överslag säger mig att densiteten borde motsvara c:a 50 mp på en mellanformatare

Pixeltätheten på EOS 7D motsvarar 46 Megapixel på en småbildskamera, så det blir en hel del mer på en mellanformatare.

Den har nästan dubbla pixeldensiteten jämfört med en Phase One P65+.
 
Följer tråden med stort intresse, extraspännande läsa de första erfarenheterna från er som fått hem huset.

Är det någon som vet hur AEB är ställd/tillåten på 7D? Jag har sett att man kan över- och underexponera upp till +/-5EV nu vilket är bra (gamla var +/-2EV). De äldre kamerorna (iaf XXD och XXXD) tillät dessutom bara tre exponeringar, är det likadan i 7D eller har man möjlighet ställa upp antalet?
 
Personligen tror jag att AF-problemen känns som större än de är.

Det kan du kanske ha rätt i, men de lär ju inte bli mindre med tiden om sensorerna blir allt pixeltätare och AF-systemen fortfarande kör med open-loop. Jag tycker att alla kameratillverkare borde göra som Sony och ha ett läge där man får återkoppling. Är det någon mer Sonykamera än A900 (A850) som har det? Om inte så kanske vi kan dra lite slutsatser av det.
 
Pixeltätheten på EOS 7D motsvarar 46 Megapixel på en småbildskamera, så det blir en hel del mer på en mellanformatare.

Den har nästan dubbla pixeldensiteten jämfört med en Phase One P65+.

Korrekt, skrev fel i fyllan o villan. Redan 50D motsvarade ju 38 mp på en 24x36. Men hur som helst är ju 7D långt mer kritisk att krama max ur än exv en D3x eller A900 och redan Proffsfotos tester av dessa tillsammans med 5DII visade hur svårt det var att skilja kamerorna åt om man inte var extremt noggrann. T o m jämfört med en D3 på 12mp visade det sig svårt att tydliggöra skillnaden om minsta mikroskakning förekom. Nu pratar jag upplösning vid basiso upp till iso 800. Vill inte sätta igång någon brusdebatt här. Tack för att du tillrättalade siffrorna.

Mvh/Lennart
 
Det kan du kanske ha rätt i, men de lär ju inte bli mindre med tiden om sensorerna blir allt pixeltätare och AF-systemen fortfarande kör med open-loop. Jag tycker att alla kameratillverkare borde göra som Sony och ha ett läge där man får återkoppling. Är det någon mer Sonykamera än A900 (A850) som har det? Om inte så kanske vi kan dra lite slutsatser av det.

Jag har extremt goda erfarenheter av A900:s AF som även med ljusstarka gluggar på full öppning mycket lättare träffar rätt. Nu pratar jag inte AF-snabbhet utan precision. Så jag drar slutsatsen att Sonys konstruktion med 2 st AF-processorer ännu så länge är den pricksäkraste på marknaden. Men det är min personliga erfarenhet och i jämförelse med Canon 5DMkII.

Lennart
 
Hej Lennart!

För 7D, jämfört med 40D, så bör problemen vara 34% större.

Eller lika om du tittar på en bildfil från 40D i 134% bredvid en från 7D i 100% på skärmen...

/Leif

Kul! Ny reklamslogan: Släng din 40D och skaffa en 7D samt öka problemen med 34% på (det dyra) köpet!

Jag har ingen 7D, men jag har sett bildfiler från en sådan och de tycks uppvisa vissa av 50D:s svagare sidor. Och 50D var enl min åsikt ingen bra uppgradering av 40D. De enda plus jag hittade var en bättre monitor.

Nu tror jag ju att byggkvaliteten i en 7D är bättre och kan inte säga så mycket om AF i den. Men som vi sagt i så många forum tidigare: Det är fanimej ingen idé att öka pixelmängden o kamerorna om inte AF-systemen ökar i prestanda i motsvarande grad.

Tycker det är rätt kul att Canon samtidigt släpper kompakten G11 som ersätter G10 och minskar pixelmängden för "att minska bruset och öka dynamiken". Det hela känns lite paradoxalt. Men jag har inget mot många pixlar. Däremot har jag blivit undrande över vissa AF-system som inte verkar svara upp till mångas förväntningar. Kör man en pixelrik kamera med LV och manuell skärpeinställning ser man ju hur jäkla bra det borde bli. Men med rätt kalibrerad AF-sensor och justerade optiker är det inte något jätteproblem. Däremot borde kameror resp optik vara bättre leveransavsynade.

Kul att höra av dig igen förresten/Lennart
 
Senast ändrad:
Det kan du kanske ha rätt i, men de lär ju inte bli mindre med tiden om sensorerna blir allt pixeltätare och AF-systemen fortfarande kör med open-loop. Jag tycker att alla kameratillverkare borde göra som Sony och ha ett läge där man får återkoppling. Är det någon mer Sonykamera än A900 (A850) som har det? Om inte så kanske vi kan dra lite slutsatser av det.

Kontrasfokuseringsläget borde rimligtvis ha återkopplande reglering ;-)
 
Visst, men det är väl olidligt långsamt även på EOS 7D? Såvitt jag vet är det bara Panasonic som har snabb kontrastfokusering.
 
För att man ska kunna dra några slutsatser av 7D och dess AF är jag övertygad om att test under ordnade former (stativ, one-shot AF, fast belysning samt jämförelse med manuell fokusering via LV). Och detta bör göras på ett kamerahus som är kalibrerat av verkstad. Därefter kan man se vilken/vilka optiker som fungerar korrekt alternativt inkorrekt. Zoomar lärde vi oss att de måste justeras på 7-8 punkter om de avvek.

Sitter man med ett nytt kamerahus som man inte vet är helt rätt kalibrerat plus ett antal optiker som man inte heller vet om de är rätt ställda så kan verkligen härdsmälta uppstå i hjärnan om man sätter igång och mikrojustera utan att ha en fast faktor att utgå ifrån (kalibrerat kamerahus efter referensexemplar).

Precis.
Och det är ju här som magontet kan ta fart. Man känner sig osäker på vad som är fel egentligen. Du påpekar också i ett senare inlägg att leveransavsyningen borde vara bättre.
Det borde det som du skriver förstås vara på både hus och optik men som jag ser det så vill jag att AF- mojängerna i husen skall vara prio 1, om jag måste välja, på noggranhet så att det blir lättare för mig som kund/användare att kolla om mina gluggar behöver justeras.
 
Denna länk har kanske varit med tidigare...

http://www.the-digital-picture.com/Reviews/Canon-EOS-7D-Digital-SLR-Camera-Review.aspx

Bryan Carnathan på The Digital Picture har börjat titta på 7D

Tillägg: Han verkar ha AF-problem :))

Isojämförelserna ger vid handen att det finns för mycket 50D kvar i kameraskrället. Men en sådan jämförelse borde inte gjorts med exponeringskompensation inställd. Samma tid o bländare ställd manuellt är väl det mest rättvisa vid isojämförelser.

Huruvida han lider av AF-problem ligger han i lä jämfört med de stackare som varslen trätt i kraft för här i obygden. De är tvungna att konfrontera AF (Arbetsförmedlingen/Arbetsförmodligen/Arbetsförnedringen) i tid och otid. :):)

Tänker du skaffa en sådan där 7D-mackapär, Leif? Själv kommer jag nog att avstå och behålla min 50D.
 
Det beror nog på om man vill jämföra sensorernas känslighet eller deras brusighet.

Blir det egentligen inte samma sak i slutänden? Om en kamera exponerar rikligare eller snålare än en annan, låt oss för enkelhetens skull säga att det skiljer + eller - 1EV,så borde väl logiskt (Om nu den okorrigerade kameran har "rätt" nominellt iso 1600) så kan den andra då antingen ha 800 eller 3200. Vilket givetvis påverkar bruset. Alltså en mindre känslig sensor genererar mer brus än en med högre känslighet.
 
Här är en pilottestare som nördat sig ett par timmar nu och härmed avlägger rapport.

Fick för mig att jag skulle testa mikrojustering och riggade upp ett rutigt papper med en penna som fokusmål. Satte kameran på stativ i 45 graders vinkel, fokusering på one shot och blixt på. Körde med mittpunkten och spotfokus för att kunna sätta fokuspunkten så exakt som möjligt.

I detta läge tydde bilderna på kraftig frontfokus och jag fick justera maximalt för att få en skarp pennspets.

Tyckte det verkade skumt så jag satte upp en tidningssida på väggen och riktade kameran rakt emot den. Mycket riktigt fick jag skarpaste bilden med microjusteringen nollställd när jag tog bilder rakt på. Gick igenom alla mina gluggar på samma sätt och det var likadant rakt igenom.

Får därmed frikänna min 7D från inbyggda fokusfel och börja använda den till det jag tänkt i stället.

Mikrojustering är svårt upptäckte jag redan med 5D mkII som jag plågade på liknande sätt bara för att finna att den funkade bäst med justeringen nollställd den också.

Att den funkar suveränt med AI servo har jag konstaterat två gånger i uselt belysta hockeyhallar.

Vad det gäller ISO prestanda överträffar den mina förväntningar och jag behöver inte tveka att använda ISO 3200, därmed bättre än 5D och endast överträffad av 5D mkII av dom kameror jag har tillgång till.

Slutar nu med bänktesterna och fortsätter använda kameran i stället.
 
Det beror nog på om man vill jämföra sensorernas känslighet eller deras brusighet.

Detta är exakt samma sak, iaf vid verklig användning. Det enda som är intressant med att ställa "ISO1600" i kameran och sedan låta kameran sköta exponeringen är att ta reda på hur mycket kameratillverkaren fuskat med ISO-talet.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.