Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS 7D

Nån gång när jag har tid, och är hemma, ska jag prova att ta några bilder med 400D, 40D och 7D (av den enkla anledningen att jag råkar ha med), så intresserade kan jämföra själva.
 
Bildkvalitemässigt är det ju definitivt inte någon revolution som man fick intryck av i förhandsreklamen. Brusvärdena verkar ligga ungefär som min 450d. Testbilderna i raw i I-R verkar brusmässigt bättre än i min kamera åtminstone. Något sämre skärpa på absoluta pixlar men det var väl förväntat. Hade hoppats på lägre brus dock. Tjänar väl lite på att det är större bilder.
Autofokus är ju däremot nåt i hästväg. Krånglig i starten men blev lätt att hantera när man väl hittade knapparna.

Mycket finesser dock och de flesta verkar lätta att komma åt när man väl satt sig in i det.

Inte helt nöjd dock......
 
För att ............?

Bara nyfiken
Mvh Mattias

Som alltid när man lägger pengar på dyra prylar och sen upptäcker att de inte är de underverk man hade förväntat sig hehe...

Det var likadant när jag köpte min Nikon cp4500...efter en månad älskade jag den dock.

Nu har jag ju mest slängt iväg lite bilder för att känna på kameran så det är väl svårt att göra en objektiv bedömning.

Dock tycker jag att skillnaden i bildkvalite var betydligt större när jag skiftade från 350d till 450d än det blev denna gång....

Jag har ett Sandisk extreme4 kort 45mb/s. Det funkar fint att ladda från kameran. Apropå ditt problem med korrupta filer...
 
Som alltid när man lägger pengar på dyra prylar och sen upptäcker att de inte är de underverk man hade förväntat sig hehe...

Det var likadant när jag köpte min Nikon cp4500...efter en månad älskade jag den dock.

Nu har jag ju mest slängt iväg lite bilder för att känna på kameran så det är väl svårt att göra en objektiv bedömning.

Dock tycker jag att skillnaden i bildkvalite var betydligt större när jag skiftade från 350d till 450d än det blev denna gång....

Jag har ett Sandisk extreme4 kort 45mb/s. Det funkar fint att ladda från kameran. Apropå ditt problem med korrupta filer...

Jag har en beställning på nytt kort men dom kommer inte in förrän nästa vecka så jag får väl klara mig tills dess med att se om snabbare kort hjälper.

Ja jo, den där upplevelsen med nya grejor känner man igen :)
 
7D, ett extrabatteri och ett Sandisk Pro 90Mb/s 16 Gb är nu beställt.
Hoppas minneskortet kan skyffla över hela bufferten. 8 bilder i sekunden i två sekunder är inte mycket värt annars.
 
7D, ett extrabatteri och ett Sandisk Pro 90Mb/s 16 Gb är nu beställt.
Hoppas minneskortet kan skyffla över hela bufferten. 8 bilder i sekunden i två sekunder är inte mycket värt annars.

Testade igår hur många bilder man kan ta med den innan den går ner i hastighet. Jag kunde ta 20 RAW bilder med 8fps och då använde jag ett 8GB Sandisc Extreme III. Sen vet jag visserligen inte hur lång tid det tog innan alla bilderna var överförda till kortet.
 
Testade igår hur många bilder man kan ta med den innan den går ner i hastighet. Jag kunde ta 20 RAW bilder med 8fps och då använde jag ett 8GB Sandisc Extreme III. Sen vet jag visserligen inte hur lång tid det tog innan alla bilderna var överförda till kortet.

Då hoppas jag på UDMA6 som mitt kort ska ha
 
UDMA 6 ska klara max 90 MB/s. Jag räknade ut hur mycket data man får om man tuggar i full fart med kameran, men jag kommer inte ihåg på decimalen vad det blev nu. Men något i stil med 250 MB/s, så du kan kraftigt glömma att UDMA 6 löser det problemet.

UDMA 9 kanske...
 
Det löser inte problemet i den meningen att kameran kan fortsätta ta raw-bilder i oförminskad hastighet. Men gissningsvis kan man fortfarande få 3 bilder/sek när bufferten är full. Och det är ju inte så illa.

Räcker bra. Annars borde jag kunna gå ned till mRaw vilket borde palla trycket bättre?
 
Från folk som varit i kontakt med Canons kundsupport i USA ryktas det om en firmware 1.0.9 till 7D. Fast den finns inte ute på Canons websidor än, så den är förmodligen under uttestning.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.