Haha... ja inte skyddar jag D3'an.
Jag reagerade på detta att när man kritiserar AWB får man ofta höra att det bara är, som någon uttryckte det, "pilot error" ... Vilket väl iofs ofta är sant, men långt ifrån alltid
Bara poängterade att just detta problem är åtminstone för mig av mindre betydelse. Visst kan man förståss önska att allt är perfekt.
Men just sådana fel brukar jag fixa blixtrsnabbt i Lightroom, med syncfunktionen.
Jo, hade den åtminstonde vitbalanserat fel på ett konsekvent sätt så ...
Annars tycker jag den exponerar som en gudagåva, och inte bara mot motiv motsvarande 18%'s gråskala.
Kanonsäker att panorera från heltäckta snöytor, till motiv med mörk bakgrund.
Om vi talar exponering i allmänhet så håller jag helt med. Under första året med kameran har det ofta hänt att jag, av gammal vana och baserat på magkänsla, först skruvar en bit på +/- för att få en krånglig situation rätt ... bara för att sedan få skruva tillbaka till noll när jag inser att kameran listade ut det där alldeles på egen hand
Första Nikon digitalarn som känns som de gamla filmdragarna, att någon uppdatering inte känns viktig.
Själv skulle jag önska några autofocuspunkter en bit längre ut mot kanterna.
Jo, i sidled skulle de ju tekniskt sett kunna låta fokuspunkterna gå längre ut, men då måste de bygga en separat AF-sensor som bara går att använda i FX-kameror - den nuvarande delar vi ju med D300. Kanske kommer det i nästa generation när FX-kameror står för en större del av försäljningen ...
Själv tycker jag att
- buffertuppgraderingen borde suttit i från början (det vanligaste skälet att jag kör jpg - bufferten räcker inte)
- att det borde finnas en ställbar timer för MUP
- ett par programmerbara knappar till plus att jag vill att fler saker skall kunna läggas på snabbknapp (jag vill t.ex. ofta växla fokusmetod snabbt och lätt)
- att man kunde spara några olika exponeringslägen och snabbt växla mellan dem (jag kör ju ofta helmanuellt när jag fotar spelet i en hockeyarena, men vill sedan snabbt slänga över på auto när jag vänder mig om och tar jubelbilder på publiken och sedan lika snabbt tillbaka igen)
- att det fanns utbytbara grepp i olika storlekar, för mig är D3-greppet för tanigt och jag har ofta en handske på högerhanden för att greppet bättre skall passa mina stora händer. Varför inte utbytbara gummigrepp i tre olika tjocklekar?
- att jag precis som i D200 kan slå på ett rutnät i sökaren utan att behöva byta mattskiva
- sensorskakning, för att minska dammplågan, helst av den typ som Olympus använder, den verkar ruggigt effektiv