Annons

Drar Nikon ifrån?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är inte mätt på ISO 50 utan 1Ds MKIII har verklig ISO 73 på ISO 100.

Visst om du enbart använder din kamera på bas-ISO är 1DsMkIII bättre på vissa parametrar. Upplösningen och priset skiljer givetvis också.

Gällande testet för frítt fall kan du kontakta Nik Pix på IKEA på 036-123456. Han har gjort många kameratest där olika DSLR tappats från IKEAvaruhus på 9 meters höjd. Nikon D3 var klart bäst!

Jag tror att du far se till vad du ska anvanda kameran, att jamfora 1Dsm3 med D3 ar fel, tycker jag. 1Dsm3 mot D3x ar helt ratt tycker jag, samt 1Dm3 mot D3. Nikon ligger nog fore i bade lager dar, men helt klart med D3 aven om det kanske inte ar sa mycket som Nikon folk vill havda. Dock sa far man ju komma ihag att Canons kameror ar aldre an Nikons, nastan ett ar for bada kamerorna.

Naja... Jag tror att du inte kan saga nagot om byggkvaliteten tills du har ett test att lanka till, forutom att det ar valdigt subjektivt.
 
Canons semiserie 40D samt 50D kommer ju i lägre nivå än Nikons startseriekameror D40X och D60........

Ser verkligen ut som trovärdigt på nått sätt...
 
Gott, tack för svar. Kan tillägga att den inbäddade JPG filen i 450D är större än den i 40D. Så att utvecklingen gick den vägen var ganska klart.

Förresten Sara, *var* kollade du upp det? Jag har sökt men inte funnit :)

Jag öppnade helt enkelt en råfil och tittade efter, med t.ex. Irfanview kan jag välja om jag vill använda rådatat eller jpegdatat vid visning (det sista går mångdubbelt snabbare). Om vi väljer att visa jpegdatat behöver vi inte heller uppdatera programmet om det kommer en ny kameramodell, praktiskt om vi bara vill snabbläddra igenom bilder från en ny eller okänd kamera.

/Sara
 
Canons semiserie 40D samt 50D kommer ju i lägre nivå än Nikons startseriekameror D40X och D60........

Ser verkligen ut som trovärdigt på nått sätt...
DXO mark har en del konstigheter för sig som man måste vara medveten om när man studerar testdatat. Exempelvis ökar dynamiskt omfång och färgdjup när de skalar ned testbilden till "Print" storlek (kameror med låg upplösning tappar på motsvarande sätt), direkt felaktigt tycker jag själv. Exempelvis "vinner" Nikons D3X nästan ett steg (12.84 -> 13.65) på nedskalningen!

Sedan tittar DXO mark inte på hur bruset ser ut utan de förlitar sig på en ren matematisk beräkning utifrån uppmätt data, jag säger inte att det är rätt eller fel men vi bör ta det i beaktande. Sedan är gränsen för acceptabel brusnivå godtyckligt vald, vår acceptans för brus kan vara en annan.

Till sist har jag inte lyckats hitta någon information om hur dom räknar om resultaten från de olika "typfallen" till "sensor mark", hur blir 22,4 bitar * 11,5 EV * ISO 516 = 63,9? (Värden för D40X.)

Annars tycker jag deras tester är väldigt intressanta, jag hade själv en liknade idé för att göra mätningar på det dynamiska omfånget för ett par år sedan (alltså direkt på rådatat). Gjorde lite tester men kom fram till att det stora problemet inte var att mäta, utan att definiera vad som är en acceptabel brusnivå.

Men DXO mark kan inte ensamt avgöra vad som är en bra kamera, andra egenskaper som de inte mäter kommer då in. Däremot är förutsättningarna för att få bra bildkvalitet sannolikt bättre med en kamera med högt "sensor mark" än en med låg.

/Sara
 
Var har du varit sedan 23 augusti 2007?!

Tror du på allvar att Canon 1DsMkIII brusar mindre, har snabbare bildtagningshastighet, har bättre AF-system, kortare slutarfördröjning och bättre byggkvalitet än Nikon D3, då har du en hel del att upptäcka och ta igen...

Canon 1DMkIII är bättre än D3:an på en punkt - den förra tar bilder i 10 bps medan Nikon D3 bara klarar 9 bps.

Bildkvalitetsjämförelse:

http://www.dxomark.com/index.php/en...0/(brand)/Nikon/(brand2)/Canon/(brand3)/Canon

Vet inte hur D3an brusar gentemot 1D, men vet att 40D vinner över D300 i brushantering, sett jämförelsebilder och tester där. Sett tester på slutarfördröjning, af också. tester utförda hösten 2008.
 
Av någon anledning tycks just själva fotograferandet alltid förhärligas och aldrig ifrågasättas. Jag har aldrig läst någon som uttryckt: Fotografera mindre och lär dig mer om det tekniska! Motsatsen förkommer däremot ständigt. Den tekniska kompetensen inom fotograferingen diskvalificeras. När någon kallas duktig fotograf är det till 100% för det estetiska dvs bilderna och aldrig för att fotografen har en omfattande teknisk kompetens att hantera utrustningen och klara av olika ljus- och kontrastsituationer.

Varför i hela friden skulle man bedöma bilder för teknisk kvalitet? Dels har det blivit lättare att göra bra såna, och framför allt har det aldrig varit den tekniska kvaliteten som avgör om det är en bra bild!

Den nya tekniken har gjort det lättare att göra tekniskt bra bilder, vilket i sin tur KANSKE kan göra det lättare att göra en bra BILD av det ... Jag kan nog åstadkomma rätt stor andel tekniskt bra bilder (i förhållande till antalet exponeringar jag gör), men det är ytterst få som blir bra bilder.


/afe
 
Vet inte hur D3an brusar gentemot 1D, men vet att 40D vinner över D300 i brushantering, sett jämförelsebilder och tester där. Sett tester på slutarfördröjning, af också. tester utförda hösten 2008.

du får nog hålla isär vad du har sett i tester och vad du har sett sett?
Är det brusreducering , detaljupplösning, jpg från kamerorna , Raw ?
http://www.dpreview.com/reviews/nikond300/page27.asp och vidare ger en bra bild på de två kameror du nu tar upp. Till detta kan du också lägga till DXO mätning av de två kamerorna http://www.dxomark.com/index.php/en...295|0/(onglet)/0/(brand)/Canon/(brand2)/Nikon
30d, 40d 50d har jag själv hårdtestat vad det gäller brus /detaljnivå och med fler än en rawkonverter och presenterat resultatet här på fotosidan.Mina fynd har sedan verifierats av bla dpreview senare. Vi dpreview och jag kommer ungefär samma slutsats vad det gäller jämförelser.
Mao så får du nog definiera vad du menar med att 40d vinner över D300, är det att smeta till resultatet, är det olika färgbrus ?Upplösning?

Eftersom jag också jämför en hel del kameror så vill jag gärna veta var har du sett att AF skulle vara bättre i exv 40d än hos d300 ?
AF är så komplext att jag själv kan bara säga vad jag tror mig veta, exv att min d2x har betydligt bättre AF än min 5dmk2, men jag har inte gjort några direkta tester som kan återupprepas. Dvs jag har bara en stor erfarenhet som är från mycket fotograferande i olika ljussituationer med många olika kameror.Därför är just AF ett sorgligt kapitel vad det gäller utvärdering då det krävs stor möda och noga genomtänkta testkriterier som går att upprepa.
Vem har testat AF?
 
Senast ändrad:
Varför i hela friden skulle man bedöma bilder för teknisk kvalitet? Dels har det blivit lättare att göra bra såna, och framför allt har det aldrig varit den tekniska kvaliteten som avgör om det är en bra bild!
Den bedömningen sker var och varannan dag, om du försöker sälja dina bilder på en lite mer professionell basis, t.ex. till etablerade bild- och stockfotobyråer. Man kan tycka att det är rätt eller fel, men är din bild inte av utmärkt teknisk kvalitet, så kommer den inte att antas, oavsett hur "bra" den är.

Och samtidigt som det blivit lättare att erhålla bra teknisk kvalitet, så har ju också dessa krav höjts. Många "nybörjare" på stockfoto får en chock av hur många av deras bilder som (åtminstone initiellt, innan man lärt sig) underkänns på rent tekniska grunder. Jag har hört siffror på att långt över hälften hos vissa byråer "ger upp", pga att det tar emot för mycket.

Men, visst har du rätt i att tekniken inte kan skapa innehållet i en bild. Samtidigt måste man vara på det klara med att teknisk kvalitet ibland är lika viktigt, om man avser "få något gjort" med sina bilder. Som vanligt beror det på vad man sysslar med inom fotografin.
 
Källan till 40Ds överlägset snabba AF jämfört med D300 brukar vara FOTOs test för en tid sedan. Stämde säkert men som de flesta av oss redan märkt så påverkar valet av glugg fokushastigheten otroligt mycket och objektivet som FOTO använde tillhör inte direkt en av Nikons snabbaste om jag minns rätt. Jag har kört min D300 mycket under svåra förhållanden med en massa olika gluggar och AF prestanda går från halvbra till fantastisk om det är hastighet vi pratar om. Träffsäkerheten är nästintill 100% oavsett glugg.

Hastighet på AF? Vad innefattar det? Körde tidigare med D2X som har en blixtrande snabb AF. Jämfört med D300 så har den en helt klar fördel initialt då AF sätter fart tidigare än vad D300an gör. Däremot klarar D300 en högre bildfrekvens med skarpa bilder än D2X när AF väl har tänkt klart och satt igång. Så hur definierar du snabbhet? Med min D300 så når jag ca 7 bps med alla bilder skarpa medan D2X klarade av 6-6,5 under samma förutsättning. Motiven är de samma och de är pilsnabba motocrosscyklar som far åt alla håll och oftast fotograferade på tämligen nära håll. Gluggen är alltid en AF-S70-200

Observera att jag inte säger att FOTOs test är felaktigt eller att D300 är snabbare. Jag har absolut ingen aning då jag inte testat 40D. Jag vill bara belysa svårigheterna med att kommentera AF precis som Mikael sa i inlägget tidigare.
 
Senast ändrad:
En liten undran

En liten undran. Är Dxo:s tester lika viktiga för att avgöra kvaliten på Nikon vs Canon även när det gäller jämförelsen mellan Nikons olika D2 modeller och Canons 1D/1Ds modeller
 
En liten undran. Är Dxo:s tester lika viktiga för att avgöra kvaliten på Nikon vs Canon även när det gäller jämförelsen mellan Nikons olika D2 modeller och Canons 1D/1Ds modeller

Om vi tar två kameror som jag väl känner och ser på uppmätta data , dvs d2x och gamla 5d så ser signal brus ut så här , du kan själv jämföra signal/brus, dynamisk omfång etc http://www.dxomark.com/index.php/en...207|0/(onglet)/0/(brand)/Canon/(brand2)/Nikon

Tittar vi på en parameter som dynamiskt omfång , dvs att kunna återge ett motiv från det vitaste och så långt ner i det svarta med detaljåtergivning så återspeglar kurvorna de praktiska resultat jag har fått från de två kamerorna med samma rawkonverter.
Man kan se att 5d har klart bättre värden, till det kommer sedan hur rawfilen påverkas internt, just i 5d och d2x fallet så tappar d2x synbar information från det att man frångår basiso, dvs d2x är en mycket bra kamera runt 100iso men tappar dynamiskt omfång pga att bruset ökar när man väljer ett högre iso och detta påverkar nivåerna.Dvs ju högre upp i iso desto högre brus kan ses i d2x
 
Senast ändrad:
Ang, Risedals svar

Du försår nog vad jag menar, det är ju inte de faktiska testresultaten utan de övertoner i debatten som är ganska framträdande hos en del som jag vänder mig mot. Att säga något annat än att Nikon är bäst är ju stundom som att spotta på Muhammed. Canon har ju satsat på ff/aps-h för dem som kräver hög bildkvalité och har råd att betala för det, Aps-c är deras lågprisalternativ medan Nikon tills för ca 1 år sedan hävdade Aps-c formatets förträfflighet även för de avancerade modellerna. Nu har Nikon gjort en rejäl upryckning och tagit efter Canon på ännu ett område, om de drar ifrån eller om Canon snart slår tillbaks återstår väl att se. Att de båda tillverkarna gör mycket bra kameror i olika utföranden och prisklasser är ju helt klart, i båda fallen ger också de billiga modellerna bra bildresultat. En del trivs bäst med det ena och andra med det fabrikatet så mycket mer än så är det väl inte
 
Källan till 40Ds överlägset snabba AF jämfört med D300 brukar vara FOTOs test för en tid sedan. Stämde säkert men som de flesta av oss redan märkt så påverkar valet av glugg fokushastigheten otroligt mycket och objektivet som FOTO använde tillhör inte direkt en av Nikons snabbaste om jag minns rätt. Jag har kört min D300 mycket under svåra förhållanden med en massa olika gluggar och AF prestanda går från halvbra till fantastisk om det är hastighet vi pratar om. Träffsäkerheten är nästintill 100% oavsett glugg.

Hastighet på AF? Vad innefattar det? Körde tidigare med D2X som har en blixtrande snabb AF. Jämfört med D300 så har den en helt klar fördel initialt då AF sätter fart tidigare än vad D300an gör. Däremot klarar D300 en högre bildfrekvens med skarpa bilder än D2X när AF väl har tänkt klart och satt igång. Så hur definierar du snabbhet? Med min D300 så når jag ca 7 bps med alla bilder skarpa medan D2X klarade av 6-6,5 under samma förutsättning. Motiven är de samma och de är pilsnabba motocrosscyklar som far åt alla håll och oftast fotograferade på tämligen nära håll. Gluggen är alltid en AF-S70-200

Observera att jag inte säger att FOTOs test är felaktigt eller att D300 är snabbare. Jag har absolut ingen aning då jag inte testat 40D. Jag vill bara belysa svårigheterna med att kommentera AF precis som Mikael sa i inlägget tidigare.


Canon 450D's AF är snabbare än 40D. Iaf enligt denna mätning. Därmed inte sagt den är bättre, bara snabbare. Ju mer komplicerad AF är, tex fler korspunkter, ju långsammare blir den givet samma processorkraft.

F.ö. tycker jag både Canon och Nikon gör utmärkta kameror. Fast jag måste som Canonägare ändå medge att jag tycker Nikon D90 är mittiprick. Canon får jobba på en väldigt bra efterträdare till 450D nu. Blir kul se ifall det släpps något sådant nu i dagarna, så säger ju ryktet :)
 
Ingju har helt rätt tycker jag, det är synd att (ibland) intressanta diskussioner förstörs (eller störs) av märkesfanatiska individer som vägrar ta till sig nya, eller mer korrekta (sanna?) uppgifter helt enkelt därför att det inte passar med deras märkesval - vilket det än är. Ingen nämnd, ingen glömd, ingen påtänkt - detta är bara en reflektion över vad ingju skrev, inget annat. Bara så att inte JAG blir påhoppad nu... :)
Jag kunde inte bry mig mindre på vad det står för märke på kameran jag håller i, bara jag har objektiv som passar till den, och den uppfyller mina minimikrav för tillfället...
- Vilket ofta innebär min D40 :) (jag är inte arbetande fotograf)

När jag känner att extravikten/besväret är befogat tar jag min D700, eller ev. en av jobbets kameror (1DsIII, 5D, D3 eller P45+) som jag har fri tillgång till på fritiden. Men D40'n räcker gott åt det mesta jag gör!

DxO, som alla andra tekniska mätbaserade informationskällor kräver att man har bra koll på vad siffrorna faktiskt innebär. Jag såg att sarnor ifrågasatte skalningsförhållanden dom använde i "print"-delen av sensorprestandan... Detta innebär väldigt krasst att man inte förstått vad siffrorna innebär - och man bör i sådana fall faktiskt inte avända dom eller referera till dom. Hon refererade även till "HUR bruset ser ut", vilket är ganska missledande, och fullständigt ovidkommande... Hur bruset ser ut är helt och hållet upp till vilken raw-konverterare man använder - i alla nu kända fall utom tre:

Sony A700, Canon 50D och Canon 5DII är de enda tre (DSLR)kameror som existerar där:
Bruset från en rawkanal inte följer det matematiskt "perfekta", dvs perfekt Gaussisk fördelning på alla ISO som kameran inte visar som "extended", dvs "HI1", "HI2", "LO1" eller vad kameratillverkaren nu valt som nomen på sina "Extended" ISOs.
Sony påtalar sitt "fusk" väldigt väl i sin tekniska dokumentation, Canon gör det inte - dom mörkar så mycket dom kan. Brus från 5DII är märkbart "brusreducerat" på och över 6400, 50D är brusreducerat från 1600 och uppåt! (direkt i RAW-filen, utan att någonstans berätta det för användaren). Det är snyggt gjort, och man måste ta till en raw-analys för att kunna påvisa det - man ser det inte direkt i bilderna - Så jag har inget emot det. MEN DOM HADE GÄRNA FÅTT INFORMERA OM DET!

I alla andra fall utom dessa så kan man alltså helt korrekt utgå ifrån att signal/brus-förhållanden, dynamiskt omfång och de andra parametrarna som DxO använder i sina grafer är perfekt skalbara, matematiskt och geometriskt korrekt. (Som referens använder DxO alltid 0dB brusavstånd som nolla i sina värden)

"Print"-graferna innebär en omskalning av kamerans upplösning till 8MP, med exemplet D3x så sänks alltså brusmängden med roten av (8MP/24MP) vilket ungefär är 1.73, vilket ungefär är 0.8Ev, vilket är skillnaden mellan 12.8Ev (screen) och 13.6Ev (print) på den kameran.
På en 8MP kamera är alltså "print" och "screen" samma sak... På en 4MP kamera är "screen"-värdena högre än "print".

Jag tror DxO siktade lite lågt med sin "print"-upplösning, de kunde ju åtminstone gått mitt i den standard som finns idag, vilket jag tycker är 10-15 dvs ~12.5MP. ANTAGLIGEN tänkte dom att få skriver ut större än A4, och då fungerar logiken bakom deras val jättebra, men som jämförelsesiffra så hade det varit bättre med en högre upplösning.

Det som tyvärr faller utanför ramen för DxO's mätningar är att efter raw-konvertering så är inte bruset perfekt fördelat längre - raw-konverteraren offrar en del absolut upplösning för att få färgåtergivningen så korrekt som möjligt. Ofta kan man skala ner en färdig, omvandlad bild upp till 50% (24MP till 12MP) innan den mätbara brusmängden sänks märkbart. Bruset i den nedskalade bilden kommer ju dock vara finkorningare, och inte se lika "otrevligt digitalt" ut, vilket är svårt att kvantifiera i en mätning... Det kommer även vara mycket lättare att reducera (utan bildddetaljförlust) med fritt valt brusreduceringsverktyg.

Här börjar vi komma in på tycke/smak (mer, men finare fördelat brus jämfört med svagare, men "fläckigare" brus), och då är det nog dags för mig att gå och köpa kattmat och kvällsmat eller nåt.

Jag MÅSTE öva på att skriva kortare inlägg på de forum där jag är aktiv... *suck igen*
 
AF-hastighet innefattar så otroligt mycket att även en tekno-fjant som jag hellre lyssnar till erfarna fotografers allmänintryck än tittar på enskilda mätningar.
Sen får man ju välja vilka och vems erfarenheter man ser som "ofärgade" osv, men ändå...!
 
samma sak som Sheehy har presenterat på dpreview, Nikon har den renaste uppmätta signal av de två runt 100iso, lägst utläsningsbrus, stort DR mm
Vad två steg mer än vad 5dmk2 kan återge i dynamiskt omfång en solig dag med höga kontraster vill jag gärna uppleva själv. S5 har liknande DR men inte upplösningen.
 
Senast ändrad:
"""Sony A700, Canon 50D och Canon 5DII är de enda tre (DSLR)kameror som existerar där:
Bruset från en rawkanal inte följer det matematiskt "perfekta", dvs perfekt Gaussisk fördelning på alla ISO som kameran inte visar som "extended", dvs "HI1", "HI2", "LO1" eller vad kameratillverkaren nu valt som nomen på sina "Extended" ISOs.
Sony påtalar sitt "fusk" väldigt väl i sin tekniska dokumentation, """"




Kan man vänligast få detta översatt till vanlig enkel amatörsvenska så man förstår vad som menas...

Och snälla..amatörsvenska..Jag har ju A700 och vill ju givet förstå samt veta så mycket man kan...
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.