Du menar förenklat ju längre ner i nivåer desto sämre upplösning ju högre iso som är valt och det är väl inget märkligt.Förstår inte riktigt ditt budskap.
Är det att korrigera Thom Hogan?
Helt korrekt (första stycket), och det är inte mer avancerat än så! Och den relativa skillnaden är större på en 21/24MP kamera än på en 12MP kamera
Nej, jag menar inte att korigera Thom, även om jag har gjort det ett par gånger... Och fått honom att erkänna misstag. (Och han detsamma med mig också!)
Jag hade bara ETT budskap:
En enskild mätsiffra säger inget. Speciellt om vi inte vet förutsättningarna - oberoende av hur högt förtroende jag har för personen som gjort mätningen! Jag kan mäta fram samma siffra på samma ISO som han gjort, men jag kan också mäta fram en lägre och/eller en högre "förlustprocent" beroende på vilka förutsättningar jag ger testet. Det är helt upp till mig vilken procentsiffra jag vill skriva - om jag inte berättar exakt vad jag gjort!
Detta är en komplett uppsättning information:
D3x förlorar x procent (linjär) upplösning från (i kameran angivet) ISO100 till ISO1600 om jag mäter på en 100% kontrast upplösningsskala vid god exponering (det vita på min testskala ligger nära till högdager.
Detta är ICKE komplett information:
D3x förlorar x procent upplösning från ISO100 till ISO1600.
Detta säger egentligen INGENTING. siffran blir mellan 5-95% beroende på hur jag vill mäta. Menar jag linjär upplösning eller i MP räknat? Det ena ger ett procenttal som är kvadratiskt större än det andra! Menar jag på en 100% skala eller en 50% skala? Det ena kan ge mångdubbelt större skillnad än det andra. Osv, osv....
D3 (utan "x"
) och D700 hänger med upp i betydligt högre ISO utan att förlora märkbart i upplösning, FRAMFÖR ALLT om man mäter på lägre nivåer (i skuggpartier) - än D3x, 5DII och 1DsIII. Förlusten i procent blir större och större för de högupplösta kamerorna desto "besvärligare" förutsättningar man ger testet.
Man får helt enkelt välja - vill jag ha en kamera som har hög upplösning till att börja med, men tappar mer upp genom ISO-skalan, eller vill jag ha en kamera med lägre upplösning som håller sig mer konstant i prestanda oberoende av valt ISO? På ISO1600-3200 tycker JAG (personlig åsikt) att de fyra kameror jag känner till och har arbetat med (jag har aldrig hållt i en D3x, och inte heller arbetat speciellt mycket med raw-filer från den) är helt likvärdiga. På ISO över 3200
tycker jag (inte"vet"!) att D3/D700 har ett övertag, men om man inte är lika känslig för att bilderna ska ha ett stort dynamiskt omfång och korrekta färger i skuggpartierna så är det egentligen fortfarande ganska jämnt...
Båda valen (hög/lite lägre upplösning) har ju för/nackdelar, och ingen har väl egentligen rätt att säga att någon annans val är "fel". Detta händer väl lite för ofta på nätet (och i verkligheten). Jag tycker man ska använda den kamera man trivs med, som fungerar till det man gör. Om man sällan arbetar över 1600ISO, och gillar Canon / är märkesneutral så tycker jag absolut att 5DII är ett "bättre köp" gällande absolut bildkvalitet än D700. Om man gillar "mörkerarbete", och inte känner behovet av fler MP, så tycker jag D700 ger dig mer bildkvalitet / mindre efterarbete för pengarna.