Anders Östberg
Guest
"Nikkor"? Vad är det för nåt? ;-)
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Nå, Canon EF 85/1,8 då. Samma "skit"."Nikkor"? Vad är det för nåt? ;-)
Nu tänkte jag mer på byggkvaliteten. Jag har ingen egen erfarenhet av 85/1,8 AF, vare sig Nikon eller Canon. Däremot har jag ett manuellt 85/1,8 på lån som är skitbra. Dock inte lika bra som Samyangen, men det beror ju på vad man menar med "bra".Jovisst, fånar mig, och det var fånigt.
Jag har ingen egen erfarenhet av Nikons objektiv men har en brorson vars 85:a verkar tämligen soft... men visst, EF 85/1.8 är inte superskarp vidöppen heller.
Det verkar vara lite för många rapporter på nätet om bl.a. bländaren.
Cyberphoto har testat Samyang 14/2,8. Fick toppklass.
Cyberphoto är lite väl frikostiga med utmärkelsen "toppklass" tycker jag. "Mycket prisvärd" vore enligt min mening lämpligare då gluggen inte alls presterar på topp. Distorsionen är ju hemsk.
/K
Cyberphoto har testat Samyang 14/2,8. Fick toppklass.
Nu har jag mitt Samyang och AF confirm Chip. När jag monterar fast det så får jag dock error 01. På kameran. När jag ändrar positionen lite på den så är det exakt som utan chip. jag har prövar att höja den men det hjälpte inte. Vet någon vad som är fel, jag antar att alla bläck inte sitter emot, rätt. Vet någon iså fall hur man skulle kunna göra det exaktare?
Det ser ut som chippet sitter fel, för det första skall adaptern sitta uppe på den tunna kanten, inte nedanför/innanför som nu. Sedan skall fjärde bläcket från vänster sitta mitt för flänsen som sticker ut från bajonetten, du ser ut att ligga precis mellan bläck tre och fyra nu.
Jag skrev en monteringsbeskrivning i den här tråden som med text och bild försöker leda dig till rätt montering: http://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=1417959&postcount=18
För mer exakt montering finns det idag speciella guider i plast, följer ibland med på köpet av chipet. Tyvärr är inte alla chip exakt lika, så guiderna måste vara avpassade för just ditt chip. Vad är det för chip du har köpt?
Om du trots riktig montering ändå får "Error 01" är chansen stor att chipet helt enkelt är trasigt, har själv råkat ut för trasiga chip ett par gånger. Då jag själv har lite chip till salu kan jag även erbjuda montering, jag har vid det här laget monterat dussintalet chip själv så viss vana börjar infinna sig.