Annons

Väderskyddad kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Smurfbyn

Avslutat medlemskap
Har sett att en del av Nikons större kamerahus är väderskyddade. Vad innebär det i praktiken? Tål den lite lätt duggregn eller kan jag stå i ösregn med den i timmar och den håller? Hur klarar sig objektivet, t.ex. ett AF-S Nikkor som ofta följer med.

Har sett att en del av Nikons större kamerahus är väderskyddade. Vad innebär det i praktiken? Tål den lite lätt duggregn eller kan jag stå i ösregn med den i timmar och den håller? Hur klarar sig objektivet, t.ex. ett AF-S Nikkor som ofta följer med.

Vet inte med Nikon, men Pentax har testats av amerikans militär i afghanistan och klarade då av att bada i sand och vatten iaf :)
https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=Eo61t5fH6Qw

Har blivit erbjuden en Nikon D200. Behöver veta om det är värt att köpa den. Ska ha den som extrakamera att ta med ut när det regnar. Kameran behöver klara både lättare duggregn men även dom gånger det öser ner. Kommer kameran hålla för det? Medföljer ett AF-S Nikkor. Klarar det med regn?

Har blivit erbjuden en Nikon D200. Behöver veta om det är värt att köpa den. Ska ha den som extrakamera att ta med ut när det regnar. Kameran behöver klara både lättare duggregn men även dom gånger det öser ner. Kommer kameran hålla för det? Medföljer ett AF-S Nikkor. Klarar det med regn?

En mycket gammal kamera, kom väl 2005, så sensor lär ju vara rätt gammal och trött och ha stora problem med dåliga ljusförhållanden. Huset klarar nog en del regn, så det är nog inga problem.

Men om jag skulle köpa den så ska jag i princip få den gratis :) Finns ju mycket annat begagnat billigt, som är bättre. Vet inte vad en D300 kostar begagnad.

En mycket gammal kamera, kom väl 2005, så sensor lär ju vara rätt gammal och trött och ha stora problem med dåliga ljusförhållanden. Huset klarar nog en del regn, så det är nog inga problem.

Men om jag skulle köpa den så ska jag i princip få den gratis :) Finns ju mycket annat begagnat billigt, som är bättre. Vet inte vad en D300 kostar begagnad.

Hade en Nikon D60 före min nuvarande kamera. Den var inte så bra på höga ISO-tal och i dåliga ljusförhållanden. Fick mig att tänka att en D200 har jag nog inte heller så mycket nytta av att fota med i dåligt väder. Så letar vidare efter något annat.

Men en D300 t.ex. klarar den av att man står i ösregn längre stunder med ett Nikkor AF-S objektiv? Vill ju inte köpa en dyr kamera som blir fuktskadad efter ett par månader eller att jag måste köpa nya objektiv var tredje månad.

Lätt duggregn klarade till och med min D5100 som inte är vädertätad. I alla fall inte officiellt, men den har i alla fall gummiskydd över de externa kontakterna till skillnad från D3100. Min D7100 har klarat både ösregn, saltstänk och utspilld Coca-Cola (det sistnämnda kräver dock en rejäl rengöring efteråt), så att en D200 eller D300 klarar motsvarande tvivlar jag inte ett dugg på.

Objektiven däremot är jag mer osäker på. Min 70-300 har klarat ösregn men jag tror inte att jag har provat att zooma med den när den är blöt.
Min 16-85 har klarat saltvatten och Coca-Cola, fast det sistnämnda parkerad på 16mm och med linsskyddet på.

Hade en Nikon D60 före min nuvarande kamera. Den var inte så bra på höga ISO-tal och i dåliga ljusförhållanden. Fick mig att tänka att en D200 har jag nog inte heller så mycket nytta av att fota med i dåligt väder. Så letar vidare efter något annat.

Men en D300 t.ex. klarar den av att man står i ösregn längre stunder med ett Nikkor AF-S objektiv? Vill ju inte köpa en dyr kamera som blir fuktskadad efter ett par månader eller att jag måste köpa nya objektiv var tredje månad.

D300 är ju vädertätat, har dock aldrig provat min i mer än typ duggregn. De vädertätade kamerorna är nog rätt ok för lite regn, objektiven kan nog ofta vara känsligare, så se till att ha ett objektiv som tål lite väta med. Är det ösregn så skulle jag nog trä på lite plast över kameran och objektivet just in case.

Sen är det ju en budgetfråga, men D300 har ju lite äldre sensor också, således lite problem med sämre ljus med. Finns ju andra nyare modeller :) Även några av de enklare är vädertätatade som D7100......

Vädertätningarna brukar vara O-ringar av gummi. Jag känner ej till livslängden, men de lär slitas och åldras. Kanske inte är en större katastrof om en D300 går sönder, men jag skulle inte lita på tätningarna i en så pass gammal kamera.

Min uppfattning är att en vädertätad kamera (oavsett fabrikat) klarar snöfall och lätt regn under förutsättning att ett vädertätat objektiv är monterat. För fotografering I riktigt kraftigt ösregn krävs en vattentät kamera, typ Nikon AW1.

Min uppfattning är att en vädertätad kamera (oavsett fabrikat) klarar snöfall och lätt regn under förutsättning att ett vädertätat objektiv är monterat. För fotografering I riktigt kraftigt ösregn krävs en vattentät kamera, typ Nikon AW1.
Om detta bygger på dina egna erfarenheter tror jag att du har haft extrem otur. Vilken kamera som helst brukar överleva snöfall och lätt regn utan problem. "Vädertätade kameror" (typ de dyrare proffsmodellerna från Nikon och Canon) tål väldigt mycket regn utan risk för mankemang. Även en relativt enkel utrustning som Canon 40D med Canon 100-400 (kanske det minst tätade av alla L-objektiv) klarar att ta bilder i rejält ösregn under långa stunder.

Nej, jag har inte testat så jag har varken bra eller dåliga erfarenheter av vädertätning. Men jag skulle aldrig utsätta min 7D för extrema skyfall när det finns utrustning som lämpar sig bättre för sådant.

Nej, jag har inte testat så jag har varken bra eller dåliga erfarenheter av vädertätning. Men jag skulle aldrig utsätta min 7D för extrema skyfall när det finns utrustning som lämpar sig bättre för sådant.

Nja, jag tror inte du behöver behandla 7D som en inomhuskamera. Den tål rejäla skyfall. (Och orsaken till att jag utsatt min för sådana är helt enkelt att det råkade regna när jag ville plåta.)

Att moderna dslr går sönder av en regnskur tror jag är ytterst ovanligt. Däremot har det här på FS förekommit rapporter om hur vissa funktioner (t ex fyrvägskontrollen) krånglat tillfälligt.

Just 40D är väl så pass dåligt tätad att jag personligen skulle köra med plastpåse på den i ösregn.

Micke.

Du kan få en riktigt bra vädertätad K-5:a (Pentax) för ca 3000 kr begagnad, med näst senaste sensorn. Alla WR objektiv är extra vädertätade. Även nya HDR serien tror jag de flesta är vädertätade. Kontrollerat brus, du kan väl ta färgbilder hyffsat upp till iso 9000 och svartvitt bra högre.

Pentax tålighet kan jag intyga.
Min K-30 har hängt med på mina fisketurer under två års tid nu. Både i strilande regn och råkallt, fuktigt vinterfiske.
Även om inte kameran legat framme när det ösregnat har den ändå tagits upp för att fota trots regnet.
Den har t.o.m. fallit överbord en gång och blev rejält doppad innan jag hann få tag i stativets ena ben och lyckades rädda den.
Men det var bara att fota vidare direkt.
Så Pentaxen känns trygg i det avseendet.
Med vänlig hälsning
Mikael

Pentax tålighet kan jag intyga.
Min K-30 har hängt med på mina fisketurer under två års tid nu. Både i strilande regn och råkallt, fuktigt vinterfiske.
Även om inte kameran legat framme när det ösregnat har den ändå tagits upp för att fota trots regnet.
Den har t.o.m. fallit överbord en gång och blev rejält doppad innan jag hann få tag i stativets ena ben och lyckades rädda den.
Men det var bara att fota vidare direkt.
Så Pentaxen känns trygg i det avseendet.
Med vänlig hälsning
Mikael

Lite liknande läge här med min Pentax K-5 som hängt med ombord under flera år och de två första sommrarna jobbade jag som fiskeguide så det blev många och långa fiskepass där kameran låg framme i alla lägen.
Har inte lyckats tappa den i sjön men däremot har den kasat ner från pulpeten och ramlat ner på durken (golvet) några gånger. När regnet öst ner som värst har jag bara lagt en tygtrasa över den vilket knappast skyddar men iaf inte vattendroppar på linsen.

Så jag lägger mitt tips på en Pentax och idag skulle det bli en K-3, satsa bara på någon av de tätade linserna så har Du en kompis i alla väder ;-)

Jag har provat Nikon D710 med 70-200/2.8 i -10°C och regn utan problem. För att åstadkomma detta var jag vid niagarafallen i februari. Det var flera mm med is på kameran och den fungerade. Var försiktig vid upptiningen dock.

Jag har haft en D80 med 18-200 i ösregn flera timmar innan dess och även en D300 som blivit rejält blöt, allt utan problem. Visst är pentax väderskyddad men jag tror det är mest marknadsföring, Nikon och Canon tål en del också. Skall du dyka med kameran är det bara Nikon 1 AW som gäller.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto