Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Proffsfoto

Artiklar > TEST: Canon Imageprograf Pro-1000

TEST: Canon Imageprograf Pro-1000

Canon har utvecklat en A2-skrivare som är enkel att hantera utan krångel eller att den torkar igen. Bildkvaliteten är dessutom i toppklass.

När jag frågar fotografer varför de inte skriver ut sina bilder får jag ofta höra hur krångligt det är. Deras gamla skrivare vägrar att mata in papper eller ger utskrifter med ränder. Många irriterar sig på små bläckpatroner som torkat och inte går att få igång. Och när de väl får till en utskrift stämmer inte färgerna.

Men då har de missat mycket av den utveckling som skett under de senaste åren. Skrivarprofiler har blivit mycket bättre, vilket gör att färgåtergivningen blivit mer exakt. Samtidigt har arbetsflödet blivit enklare. Dagens bläckstråleskrivare har också blivit mycket mer driftsäkra, med betydligt mindre problem med igentorkade skrivarmunstycken och dålig pappersmatning. Så de invändningar som jag så ofta hör, de blir alltmer felaktiga.

Men framförallt är det ju så roligt att få ut sina bilder på papper. Det är stor skillnad på att se sin bild på en skärm och se sin bild på ett vackert papper, ett papper som passar just för din bilds karaktär.

Canon har nyligen uppdaterat sin 17-tumsskrivare. Den nya versionen heter Imageprograf Pro-1000 och kan hantera ark upp till A2, men inte papper på rulle. För den som skriver ut kanvasbilder är detta en nackdel, eftersom många kanvasmaterial bara finns på rulle. Men för skurna ark, även med höga gramvikter på pappret, fungerar Canons skrivare utmärkt. Det finns två inmatningsläge, en för tjockare fine art-papper och en för vanliga papper. De tjocka, matta pappren är de som brukar ställa till problem med matningen, men jag under testen har jag kört en hel del papper i en gramvikt på 320 gram utan ett enda problem. Skrivaren tog tag i alla papper och de matades in helt rakt. Så den manuella matningen fungerar smidigare än på de flesta andra skrivare jag testat.

12 olika bläck. Skrivaren använder totalt 12 olika bläck, men bara 11 används för varje utskrift. 

Skriver ända ut till kanten

En funktion som alltid irriterat mig på flera av Canons skrivare har varit de breda marginalerna som jag tvingats använda när jag skrivit ut på tjocka, matta papper. Orsaken till dessa marginaler är att Canon vill undvika att skrivarhuvudet tar tag i papprets kant. Nu har de byggt in en fläkt som suger ner pappret, så att risken för att skrivarhuvudet tar i kanten har försvunnit. Så nu kunde jag skriva ut med hur små marginaler som jag ville utan risk för att huvudet stötte i papperskanten.

När jag installerade drivrutinen var det bra nära att jag valde fel drivrutin, den som kallas för Airprint och är avsedd för utskrifter från Ios-enheter. Både Canon och Epson har gjort det alldeles för enkelt att välja fel drivrutin. Väljer man Airprint-drivrutinen saknas en rad olika inställningsmöjligheter. 

Ett annat alternativ än att skriva ut via drivrutinen är att använda ett tilläggsprogram, Print Studio Pro som följer med skrivaren. Fördelen med denna är att alla inställningar finns i den dialogruta som öppnas. Du behöver inte göra några inställningar i Photoshop eller i drivrutinen, allt görs i en enda dialogruta. Alla inställningar kan också sparas, så att om du ska skriva ut en serie bilder med samma inställningar så blir det så mycket enklare. 

Tona svartvitt. Canons särskilda svartvita läge gör det möjligt att addera en svag ton till bilderna. I Print Studio Pro kan du göra en testutskrift som visar hur bilden kommer att se ut med en rad olika inställningar. 

Särskilt läge för svartvitt

Skriver du ut i svartvitt finns ett särskilt svartvitt läge. Detta läge gör att skrivaren använder mera av de svarta och grå bläcken och minimerar användningen av färgbläcken. Och eftersom skrivaren använder tre olika bläck, fotosvart/mattsvart, grått och fotogrått (ljusgrått), blir nyansåtergivningen mjuk och nyanserad. Det finns också en inställning som gör det möjligt att skapa en ton i bilden, från kalla till varma toner. Detta gör det möjligt att skapa en bild som ser ut som den vore framtaget till exempel på ett varmt silvergelatinpapper. 

Skrivaren använder totalt 12 olika bläck, men bara 11 används för varje utskrift. Patronerna innehåller 80 ml. Växlingen mellan mattsvart och fotosvart sker automatiskt. Vid sidan av de vanliga cyan, magenta, gult och de olika nyanserna av svarta bläck så finns också en ljus nyans av cyan och magenta plus en röd och en blå nyans. 

Dessutom ingår ett genomskinligt bläck, kallad Chroma Optimizer. Detta bläck används för utskrifter på blanka papper och medför att alla spår av bronsering och glansskillnad försvinner. Canon har använt denna teknik tidigare, men den har blivit betydligt bättre i denna skrivare. Lagret som läggs på är tunnare, vilket medför att den lite plastiga känsla som jag fick när jag gjorde utskrifter på Canons äldre skrivare har försvunnit. Och eftersom detta skikt läggs ovanpå de övriga bläcken medför det att bilden känns som den ligger i pappret, inte som ett skikt ovanpå. Utskrifterna ser mer ut som vanliga färgfotoprintar, så kallade c-printar.

Under hela tiden jag har haft skrivaren för test har jag inte haft ett problem med skrivarnålar som torkar igen. Detta trots att jag lät den stå stilla upp till 14 dagar för att se om skrivaren torkade igen. 

Större färgrymd. Den inre linjen visar färgomfånget som Epson P800 kan återge. Den yttre linjen visar Canon aningen större färgomfång.  Blå färger med lite större intensitet.

Något större färgomfång än Epson

Till Canons papper följer det såklart med profiler som installeras tillsammans med drivrutinen. Men Canon har också tagit fram profiler till ett antal populära papper från andra tillverkare. När jag kontrollerat kvaliteten på dessa profiler är de riktigt bra. Avvikelsen från det teoretiskt perfekta resultatet ligger på ∆E = 2,5 eller lägre. Det gör att mina utskrifter ligger mycket nära utseendet på min kalibrerade skärm.

Jag har också gjort egna profiler för att se om jag får ett bättre resultat, men skillnaden mellan dessa profiler och de som Canon publicerat har blivit mycket mindre. Tidigare var det lätt att se på utskrifterna vilka som var gjorda med en profil för just den skrivaren som jag skriver ut på eller om utskriften var gjord med en profil som kom från tillverkaren. Inte så längre. 

När jag har kontrollerat hur neutrala utskrifterna är utan profil visar det sig att en gråskala återges utan färgstick. Valöråtergivningen i de extrema skuggorna och högdagrarna är också bra. Canon verkar ha lagt ner mycket arbete på att få fram bra mediainställningar. 

Den närmaste konkurrenten till denna skrivare är Epson Surecolor P800. När jag jämför utskrifter gjorda på båda skrivarna med profiler som jag gjort har jag svårt att se skillnad mellan dem. När jag mäter skrivarnas färgomfång har Canon Imageprograf Pro-1000 en liten fördel i de blå färgerna, men för övrigt är de mycket snarlika. På de blanka papper jag testat har Canon en aningen djupare svärta, men på matt papper har Epson en liten fördel.



Publicerad 2016-12-05.

13 Kommentarer

juckeyy 2016-12-05 10:25  
När ni gör sådana här test så skulle det vara bra om priset står med i slutet av artikeln så man kan få en uppfattning av vad det kostar.
snap01 2016-12-05 10:28
priset står ju i inforutan med stämpeln toppklass under räcker inte det?
juckeyy 2016-12-05 10:30
Oj förlåt, missade det totalt.
My bad, tack för info!
plenty1 2016-12-05 12:21  
Finns det något sätt att jämföra utskriftkodtnader mellan olika skrivare ?
froderberg 2016-12-05 12:30
När jag kollade hade Epson P800 och Canon Pro-1000 ungefär samma pris för sitt bläck. Nästa fråga blir om de även drar lika mycket bläck. Där har jag tyvärr inget svar. Ska se om Stefan vet.
Svar från stefohl 2016-12-05 13:13
Svårt att veta utan att göra en lång test, där ett stort antal bilder skrivs ut på båda skrivarna. Det var inget jag reflekterade över när jag testade dessa två skrivare. Trots att jag skrev ut många bilder på båda dessa skrivare räckte bläcket länge. Så jag är rätt övertygad om att dessa skrivare är billigare i drift än deras mindre syskon.
Calle S 2016-12-05 17:01
Jag har skrivit ut ett 40-tal bilder 24X30 på min Epson P800, kanske 10 svartvita och resten färg. Kan inte påstå att bläckikonerna sjunkit nämnvärt. Så bilden jag har är att den är ganska snål.
Michael Johansson 2016-12-05 20:03  
Jag skrev ut några bilder i förra veckan på min Epson 4880 som ju inte är en purfärsk skrivare. Trots att den stått stilla i över fyra månader så skrev den perfekt utan tillstymmelse till torkade munstycken eller dylikt.

Att testa resistens mot intorkade munstycken under en tidsrymd av 14 dagar låter lite för enkelt.

Till sist, hur mycket kostar en sats färgpatroner och hur är arkivbeständigheten?
Svar från stefohl 2016-12-05 21:42
Skulle gärna testat och låtit den stå stilla under 4 månader, men Canon ville ha tillbaka sin demomaskin :-) Och jag vet ändå att vi inte får reda på hur väl dessa maskiner fungerar förrän dess att ett antal har varit ute på marknaden och många har använt dem ett tag. Just detta är en av de svåraste faktorerna att testa. Pris/patron varierar väl en del också, beroende på var du köper den. Men 525 kr var priset när jag nu kollade en leverantör.

Arkivbeständigheten är också något som är svårt att testa under den relativt korta tid som jag får disponera en skrivare. Det kräver också en hel del rätt avancerad utrustning om det ska göras med någon form av vetenskaplig metod. Men i dagarna publicerades testdata på http://www.aardenburg-imaging.com för Epsons skrivare och det visade sig att hållbarheten nu är klart bättre för de nya skrivarna än för Epsons äldre skrivare. Efter en exponering som motsvarar 90 år i ett normalt vardagsrumsljus är färgerna innanför de gränser som de sätter upp som synlig blekning. De kommer att fortsätta att testa dem. Men redan nu visar det sig att hållbarheten är minst 50% bättre än på den gamla generationens bläck.

Tyvärr har de ännu så länge inte kunnat göra samma test på Canons skrivare. Men det är på väg, så framöver får vi också reda på detta. Tidigare har Canons bläck haft en mycket god hållbarhet, så det är väl bara att hoppas att de inte har gjort något som försämrade detta.

Om vi jämför detta med en traditionell färgkopia, det som brukar kallas för c-print, så har de en hållbarhet på cirka 25 år under samma förhållanden. Så en pigmentutskrift håller cirka 4 gånger längre än en färgkopia.
plenty1 2016-12-06 09:25  
Testade ni "Quick Color Match" ? Ska enl. Eizo underlätta utskrifterna.
Svar från stefohl 2016-12-06 09:31
Nej. Testen gjordes för rätt länge sedan och då var det en rätt allvarlig bugg i Quick Color Match. Men det är en vettig idé, som jag kommer att testa rätt noggrant.
DennisG 2016-12-06 23:09  
Kul test
Har själv en IPF8400 som iofs är lite större, det jag tänkte säga är att i drivrutinen till den så finns en flik som håller koll på alla kostnader åt en. Man får givetvis lägga till pris för papper och bläck själv men efter det så har man väldigt bra koll på kostnader per utskrift. Och man ser även exakt hur mycket av varje färg som gått åt ned till 3 decimaler :)
Den funktionen kanske finns även i PRO-1000 drivrutinen.

Det man även kan se är att den blandar mattsvart och blanksvart även om man kör ett matt FinerArt papper som Hanemules Photo Rag eller nån matt canvas, vilket jag kan tycka är lite underligt.
Rolf-Göran Åström 2017-10-18 12:51  
Överväger den här skrivaren framför Epson. Använder Imageprint som jag vet att du gillar. Har du testat skrivaren eller nån annan Canon med Imageprint? Tydligen så fungerar inte de grå profilerna med vare sig de nyaste epsonskrivarna eller Canon pro-1000. Colorbytesoftware säger att det är för att de använder epson och canons drivrutiner. Dessa måste också vara installerade. En stor vinst med IP som jag förstod det var just att de helt styrt skrivarna? Pudelns kärna är om du vet nåt om IP och Canon pro-1000 eller de nyaste epsonskrivarna? Har varit djupt imponerad av den bildkvalité som gått att få med IP. Gäller det fortfarande eller har IP överlevt sig självt?
Svar från stefohl 2017-10-18 13:25
Nej, jag har inte testat ImagePrint tillsammans med Canons skrivare. Jag vet att Colorbyte tycker dessa skrivare är bra. Det är ju första gången som de har gjort en version som stöder Canons skrivare. Vad jag har hört angående de svartvita profilerna är att de ska ta fram sådana, men att det kommer ta tid. Det är visst mycket mer komplicerat med de nya generationerna av skrivare.
Rolf-Göran Åström 2017-10-18 13:59
Tack för otroligt snabbt svar! Ser du det som nån nackdel att inte ha de grå profilerna (har du erfarenhet från de nya epsonskrivarna?). Jag gör mkt svartvitt men skriver ut dem i gråskala så det blir ju svartvitt även med en vanlig profil och det går tydligen att bocka för "svartvitt" i IP så använder den bara de grå och svarta färgerna. Är det en sådan kvalitétsskillnad med de grå profilerna att jag borde överväga att köpa en epson p800 istället?
Svar från stefohl 2017-10-18 14:08
Det finns inga svartvita profiler för Epsons skrivare heller. Så tyvärr kommer du inte åt svartvita profiler till någon av de nya skrivarna. Jag tycker att sådana funktioner som tintning är synd att de försvinner.
Rolf-Göran Åström 2017-10-18 21:18
Tack.
Det håller jag med om.
R
snap01 2017-11-20 18:35  
kan du nämna några andra tillverkares papper som canon har tagit fram profiler till. inte epson antar jag.
Svar från stefohl 2017-11-20 18:38
Har för mig att det var papper från tillverkare som Hahnemühle och Canson. Men nu har jag ju inte kvar skrivaren så jag kan inte kontrollera att jag har helt rätt.

Merläsning

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar