The Roots of Photography is Snaps!
Back to the roots!
Straight 877 / Sonnar 1,5:an som standardoptik på en M Leica.
Alltså, en av objektivhistoriens mytos-gluggar är helt klart Sonnar 1,5:an.
Kanske inte för nutida fotografer, utan för fotografer som varit med några år.
Sonnar 1,5:an gjordes för Contaxkameran på 1930-talet, och Leicafotografer ville såklart också ha den på på sin kamera då Leica inte kunde göra sådana objektiv av en viss anledning, för Ludwig Bertele jobbade ju hos Zeiss! ;)
Å Nikons och Canons första ljusstarka RF-gluggar va Sonnar-kopior!
Och flera andra japanska objektivkonstruktörer har använt konceptet under åren.
Nu på 2000-talet har Zeiss gjort en ny Sonnar 1,5:a med Leicafattning!
Och att bygga vidare på en "gammal" konstruktion från 1930-talet, det måste betyda något! Att det finns en anledning alltså! :)
Nu skall jag inte gå in på detaljer, för det kan jag inte, min kunskap räcker inte riktigt hela vägen, utan jag nöjer mig med att citera!
"The excellent flare control inherent of the Sonnar lens design is further optimized with the ZEISS T* anti-reflection coating".
Zeiss Sonnar C 1,5:an, är den glugg jag skulle köpa om jag fotade mycket med normal/ 50 mm, på min M Leica!
Där finns det inga tvivel!
Men visst skulle jag kunna hittat något "repro-objektiv" på marknaden, tex hos Leica, hos Zeiss, kanske även hos Voigtländer, som är skarpare i de yttersta hörnen, eller där man ev kan se skillnad vid femtio gånger förstoring i centrum av bilden! ;)
Så om "reprofotografering" va det viktiga för mig ;)
då skulle jag såklart inte köpa en Sonnar C 1,5 / 50 mm! ;)
Men för oss avvikare, mystiker, nostalgiker, konstnärer, bildstormare, fritänkare, som fotar mycket med normalen och som kräver bra motljusskärpa, varför inte prova den nya Sonnar C 1,5/50 mm?
Alltså, för den som vill undersöka "how deep the rabbit-hole goes" ;) då borde en Sonnar C 1,5/50 mm vara något mycket, mycket spännande!
Men då jag inte riktigt kommit in i den nya tiden än, så visar jag litet gamla Sonnar-grejer, återanvändning liksom! :)
Och märk att det även finns andra "Sonnar 1,5:or", ryska kopior, som också är spännande, kompakta och bra!
Här är några "Leica-Sonnarer""! Den äkta förkrigs-Sonnaren, är den längst till höger.
(Det kan även vara en efterkrigs-Sonnar, för det de va litet rörigt hos Zeiss åren 1945-46...)
Och om vi tar en Sonnar-kopia, en Jupiter-3 från 1988, så visst e den kompakt om man jämför med en Summicron 50 mm!
Och den här svarta Jupiter-3 sitter fint på en Leica M6! :)
Alltså, är du inte "reprofotograf", men gillar 50 mm, varför inte prova en "objektiv" på sidan om de stora allfartsvägarna?
Sonnar 1,5:an!
Antingen den nya Sonnaren, eller någon "gammal"! :)
/Bengan
Hm. Jag håller på att daltar lite om jag ska köpa en ikon + sonnar 50 och köra det tillsammans med tri-x i ett år. Känns som ett kul projekt.
Dock har jag ju aldrig framkallat film själv någon gång och det är mycket pengar, hehe :)
Även avfotografering av tegelväggar, som sedan förstoras maximalt på bildskärmen för att man skall kunna se ev oskärpa i hörnen på sitt nyinköpta objektiv. Ingår i Fotokonstgruppen Tegelväggsfotografer! ;) :)
Vad gäller att köpa en dyr grej...
Som man längtar efter..
Jag köpte min Leica M6 ny för c:a tjugo år sedan, å visst funderade jag,
men tänkte så här, om jag slår ut de här 12.000 kr på tjugo år, då blir det inte så mycket pengar per år! :)
Tiden går, och sitta och längta efter nå't, det tar bara onödig tid! ;)
/B
tycker de va enklare på nå't sätt innan man blev "satt i hus!" ;)
Jovisst är äldre gluggar mer spännande,
och oftast så har även några berömda fotografer fotat med nå't liknande också! :)
/B
Aja får väl nöja mig med min J-8...
Vad jag förstår så lade man ner litet mer arbete på Jupiter-3.
Och arbetet bestog ofta av en nogrannare sammansättning av linserna och kontroll/efterkontroll av objektivet innan leverans.
/B