The Roots of Photography is Snaps!
Back to the roots!
Straight 6776 // Fotografer, glöm det finstilta i de bilder ni lägger på internet! :)
Det enorma flödet av bilder på internet gör att vi inte tittar så länge på varje bild som vi gjorde förr! Enligt en studie från 2014 spenderar människor i genomsnitt cirka 1,7 sekunder på att titta på en bild på sociala medier! Denna tid kan vara ännu kortare på plattformar som är designade för snabb konsumtion, som Instagram eller Twitter!
Detta snabba konsumtionsmönster kan definitivt leda till att vi missar detaljer eller finstilta element i bilderna, som fotografen vill att vi skall se! Och när vi skrollar snabbt genom sociala medier eller nyhetsflöden, tenderar vi även att fokusera på de mest iögonfallande delarna av en bild och kan lätt förbise subtila detaljer som kan vara viktiga!
Ok, vad göra för bilder för att åsådaren skall titta en längre tid på min bild? Ett förslag kan vara, att göra en liknande bild som den bild som visar ett antal män som sitter och äter lunch på en balk högt uppe i luften vid ett skyskrapsbygge!
Här är bilden!
Den bildtypen borde väl kunna ge kanske upp till fem sekunders tittande! Kanske! :)
Man får tänka om litet som fotograf i den nya tiden! Ny tider nya bilder!
/Bengan
Ps. Den här långa texten i bloggen lever också farligt!
Anonyma "studier" är vi nästan lika bombade med som bilder. Dom skall man ta det lilla lugna med:
"...Studier på möss visar att människan är oerhört sexuellt aktiv, och tycker mycket om ost"... :-)
Man skall göra som med argument - bort med dom halvbra, och rikta in sig på det hållbara.
Problemet idag med sociala medier är att det är läsandet, särskilt bokläsandet hos unga, som tar stryk.
Samtidigt som poeten Bruno K Öijer säljer ut en uppläsningsturné med tusentals människor i publiken.
Varför?
För att hans dikter och uppläsningar uppenbart berör.
Och för att de är bra. De träffar dig som betraktare.
Det finns musik, målningar och fotografier som du aldrig glömmer när du en gång hört eller sett dem.
Blicken hos flickan med örhänget och det blå pannbandet som målades av Johannes Vermeer i mitten av 1600-talet glömmer du liksom aldrig.
/per-erik
Det är dom bra bilderna som stannar kvar. Dagens massproduktion av bilder har ingen bestående inverkan. Skräpet försvinner av sig självt, hur många bilder än folk rent tekniskt kan trycka av - dom få bra bilderna består. Som tidigare.
Förmågan att läsa bilder borde inte vara någon specialistkunskap. Bildläsning, med vad det innebär är inte svensk skolas paradgren.
/Gunnar S
När jag arbetade i svensk skola fick vi ett besök av dävarande utbildningsministern Jan Björklund som med eftertryck pushade för uttökad historieundervisning i den då nya kommande läroplanen. Ett historiskt kunnande är bra att ha, men på frågan om hur den då nya läroplanen tog upp all historisk kunskap och insikt där kunskap om bild och läsning av bild i så fall betyder mycket blev han svarslös. Eller, eftersom han inte ens tänkt tanken undvek han frågan.
/Gunnar S
Historieundervisningen i svensk skola har under flera decennier varit ett tragiskt kapitel. Kunskaperna i ämnet ute i samhället har därför sjunkit till dagisnivå - med påföljande givna negativa effekter för samhällslivet och funktionaliteten hos medborgarna.
Kanske vi ser en liten ljusning i attityd, i och med SVT:s satsning på Sveriges Historia?
Själv är jag ämnesbehörig som gymnasielektor i ämnet - men jag har alltid nogsamt undvikit den svenska skolan.