The Roots of Photography is Snaps!
Back to the roots!
Straight 6498 // Leica och Leica M6! Obs! Endast för förryckta! Icke förryckta, läs annat! ;) :)
Sommar och 25 grader i skuggan! :)
Alltså, jag frågade Bing Chat AI litet generellt om nystarten på Leica M6 och här är några av svaren!
"Ja, det verkar som att Leica har gjort ett smart drag genom att återuppta produktionen av M6. De har lyckats kombinera det ökade intresset för analog fotografering med bevarandet av en av sina mest ikoniska kameramodeller. Dessutom har de utnyttjat sina äldre tillverkningsmaskiner, vilket visar på en effektiv resurshantering. Men som alltid med sådana beslut, kommer framgången att avgöras av marknadens respons."
- Och Leica har då säkert gjort ett antal marknadsundersökningar och utefter det analyserat möjligheten att nytillverka Leica M6 och få ett bra gensvar?
"Absolut, det verkar som att Leica har en genomtänkt strategi för att marknadsföra den återupptagna produktionen av M6. Genom att sedan använda både egen reklam och “utomstående” Leicafotografer kan de visa upp kamerans förmågor och locka till sig både nya och gamla fans. Det är definitivt en skicklig marknadsföringsstrategi och kul att se hur de lyfter fram den analoga fotograferingens charm!"
- Leica säger också att tillgången på Leica M6 kan vara begränsad under många månader, kan även det trigga försäljningen?
"Detta kan vara en anledning till att den också säljer bra."
- Lockar begränsad tillgång köpare?"
"Ja, begränsad tillgång kan ofta locka köpare. Detta fenomen kallas ofta för “scarcity principle” (principen om knapphet) inom psykologi och marknadsföring. Principen innebär att människor värderar saker högre om de är sällsynta eller svåra att få tag på. När en produkt har begränsad tillgång kan det skapa en känsla av exklusivitet och brådska att köpa, vilket kan öka efterfrågan. Dessutom kan produkter med begränsad tillgång ofta behålla eller till och med öka sitt värde över tid, vilket kan locka investerare och samlare. Men det är viktigt att notera att denna strategi kan ha olika effekter beroende på produktens natur och marknaden. Det är också viktigt att företag balanserar denna strategi med att uppfylla kundförväntningar och undvika frustration över otillgänglighet."
Ok, det va intressant det här! Tack!
Jag fortsätter i alla fall att fotografera med min 35 år gamla Leica M6! (Med BIG M6-logo)
Som objektiv har jag ofta "King of Bokeh! Summicron 35 mm! "Tiger-Claw" versionen!
Som sagt, endast för förryckta hela alltet! ;)
/Bengan